Hoe krijg ik mijn gaskachel aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

myrt3

Hoe krijg ik mijn gaskachel aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 19:14

Lieve bokkers,

Hopelijk kunnen jullie deze kou kleum helpen, met de belangrijke vraag... Hoe krijg ik mijn kachel aan??
Ik ben namelijk net verhuisd en het is nu best fris aan het worden. Iemand heeft het al een keer voor gedaan en ik probeer nu steeds hetzelfde (of toch net anders), maar krijg mijn kachel niet aan.
Heb geen idee wat voor type nummer of naam die heeft, dus specifiek op internet zoeken heeft mij nog niet geholpen.

Heb even een foto van de knopjes op de kachel bijgevoegd, ter verduidelijking.
Afbeelding

Wie, o, wie kan mij helpen :)??

ps.. de gas kraan bij de muur staar aan hoor...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:17

Ik neem aan met de ontsteking! Knop op 1 of 2 en dan paar keer ontsteking indrukken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:18

Gas opendraaien, dan moet je het vlammetje ontsteken en ingedrukt houden, soms wel een minuut ofzo.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:18

Die knop links met de nummers kan je hem hoger en lager zetten. Die rode onder is de vonkontsteking. Die indrukken geeft een vonk om hem aan te laten gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:19

Rechts is volgens mij de gasdoorstroom? Die wat open zetten, op de ontsteker drukken (paar keer vaak) en als het goed is moet ie het dan doen en kun je met de linker draaiknop de temperatuur instellen.

Andere tip: heb je een CO2 melder? Zo nee, wel halen :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-09-15 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 19:19

Dat ik die ontsteking moet gebruiken snap ik, alleen gebeurd er tot op heden nog niks. Ook geen vonkje ofzo. Heb die rechter al open gedraaid, en dan de linker op allerlei standen gehad en ingedrukt. Maar nog niks heeft me tot een warme kachel geleid..

Destination

Re: Hoe krijg ik mijn gaskachel aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:22

En als je de ontsteking indrukt voordat je draait?

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:22

Ik had ook een tijdje een oude gaskachel en soms duurde het gewoon een tijdje voor het gas daadwerkelijk ging lopen. Als het voor de rest stil is hoor je het wel, dus net als een gasfornhuis: die knop met standen ingedrukt houden/open draaien en op het ontstekingsknopje blijven drukken. De aanhouder wint ;)

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 19:23

vuurneon schreef:

Staat op mijn lijstje inderdaad! was ook eigenlijk nog niet van plan hem te gebruiken al. Maar het is toch wat kouder aan het worden, door tocht enzo..

Geef mij maar een houtkachel op dit moment hoor, want heb hem nog steeds niet aan..

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:25

In ieder geval goed ventileren als hij aan staat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:25

Bij die van ons zit een batterij voor de vonk ontsteking.Is de batterij niet leeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:26

Staat de knop van de aanvoerkraan/gasleiding achter de kachel wel open???

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:28

myrt3 schreef:
vuurneon schreef:

Staat op mijn lijstje inderdaad! was ook eigenlijk nog niet van plan hem te gebruiken al. Maar het is toch wat kouder aan het worden, door tocht enzo..

Geef mij maar een houtkachel op dit moment hoor, want heb hem nog steeds niet aan..

Ook als je dat ding niet gebruikt, gasslang kan lekken namelijk. Wij hebben dat beneden gehad, de afsluiting van de gaskraan bleek een beetje gas erlangs te lekken. Goed ventileren nu iig, liever maar wat kouder dan het voor eeuwig koud hebben in het slechte geval.

Heb je geen buren met dezelfde kachel die je even kunnen helpen?

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 19:31

@ Morganlefay, die staat open ja. En om te kijken of het wat uitmaakt heb ik die al meerdere keren een andere kant op gedraaid om te kijken of dat wel zou werken..
Batterij, pff ik zou het niet weten. Ik zie in ieder geval geen blauwe vonk slaan

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 19:33

vuurneon schreef:
Ook als je dat ding niet gebruikt, gasslang kan lekken namelijk. Wij hebben dat beneden gehad, de afsluiting van de gaskraan bleek een beetje gas erlangs te lekken. Goed ventileren nu iig, liever maar wat kouder dan het voor eeuwig koud hebben in het slechte geval.

Heb je geen buren met dezelfde kachel die je even kunnen helpen?

Buren zijn er op dit moment niet, Maar zal ze wel even vragen als ze thuis zijn. Ik kom er niet verder mee op dit moment.
Co2 melder ga ik morgen gelijk halen dan, bedankt voor de tip!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:35

Hoe oud is de kachel en wordt de kachel weleens van binnen schoongemaakt door een (hoe noem je dat)een kachelschoonmaakbedrijf.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:40

eenmaal aanzetten en niet steeds weer uit doen helpt ook ;)

de waakvlam verbruikt niet zo heel veel en het houdt het vocht uit de ruimte (in het late voorjaar uitzetten, in het vroege najaar weer aan.. rest gewoon lekker aan of uit laten)

overigens ik had er vroeger een waar de knop niet helemaal goed werkt..
als het goed is zit er ook ergens een gaatje (althans in die tijd), lang leve de lange lucifers zullen we maar zeggen want als ik op mijn huisbaas moest wachten.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 19:43

Nou, ik woon er dus pas echt net. Mijn huisbaas heeft de kachel (van marktplaats gekocht) en geinstalleerd. Schoonmaken wordt wel jaarlijks gedaan, ook ivm brandverzekering enzo. Buurman kwam net thuis, die kreeg een paar keer wel een vonk, maar dat sloeg helaas niet aan. Ben nu al 1.5 uur bezig, dus de gas doorstroom zou wel goed moeten zitten.
Zal mijn huisbaas wel even contacten, of die er naar kan kijken. Voor nu maar een dekentje dan.
Bedankt voor alle tips in ieder geval!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:44

Vergeet niet nu de gaskraan dicht te draaien.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:53

Kan je de standenknop ook indrukken? Zo ja, volgens mij moet die dan op de S staan, indrukken (en ingedrukt houden!) en dan de ontsteking. Kan best wel even duren.
Bij die van ons heb ik ook wel eens tig keer op dat knopje moeten drukken. En al die tijd moet je die andere knop dus ook ingedrukt houden.... En vooral niet te snel loslaten, dan gaat het net zo snel weer uit. Ik weet niet meer helemaal zeker dat het zo werkte, maar wij hebben kachels gehad met dezelfde knopjes en er was echt wel iets met ingedrukt houden en ondertussen het ontstekingsknopje.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:05

Die is dicht Britta :)!

Zwerte, goede tip! Net ook geprobeerd, maar helaas..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:09

Heb je het nu niet harstikke warm al van alleen al dat kreng aan de praat proberen te krijgen? :P

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:09

Er staat mij bij dat we een knop ingedrukt moesten houden als de waakvlam brandde en dan langzaam loslaten. Zie je hem wel vonken TS?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:13

Springt er wel een vlam aan als je de zwarte (rechtse) knop ingedrukt houdt en je dan op de vonkknop drukt?
Bij onze kachel kun je die niet in 1x loslaten, je moet hem langzaam laten opkomen.
Als hij langere tijd niet aangestaan heeft moet ik ook vaker vonken voordat de waakvlam pakt, met ingedrukt knop.
Soms helpt het om de standenknop op 1 te zetten, een andere keer moet hij hoger staan.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:14

bij mij werkt de vonk niet meer goed, ik druk de knop in en steek een lange aansteker via de onderkant erbij.. niet de meest geweldige oplossing maar het werkt. ik moet de knop dan even ingedrukt houden zodat er een goede waakvlam ontstaat.

Gaskachels zijn naar..