Auto leasen, twijfels twijfels twijfels... Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Auto leasen, twijfels twijfels twijfels... Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 21:33

Ik heb hulp en ervaringen nodig, ik heb nog nooit met lease gewerkt en ontzettend pech gehad met (tweedehands) auto's, ik heb sinds 2010 mijn rijbewijs en rijd momenteel mijn zesde auto waarvan ik er één zelf om zeep heb geholpen. De rest is total loss gereden, of domme pech met reperaties. -O-

Via mijn werk kan ik kiezen uit een vijftal auto's om te leasen, de prijs verschilt flink. Goedkoopste is €219,- en de duurste is €325,-. Uiteraard is dat ook de meest luxe uitvoering én de enige met trekhaak, wat van belang is.

Dit is de auto in kwestie en het volgende wordt geleverd:
- 16 inch lichtmetalen velgen
- Airco met stof en pollenfilter
- Cruise Control met adju..... een extra snufje. :+
- Dakreling
- Lederen stuurwiel en versnellingspook
- Multi Functionele display
- Radio/CD speler met ISB aansluiting en 6 speakers
- Technology pack: - 8 inch navigatiesysteem - 2.0 smartphonekoppeling (ofzoiets) - Parkeersensoren
- Trekhaak

De leaseprijs is inclusief: investering & afschrijving, rente, reperatie & onderhoud, banden (winter/zomer/onbeperkt), 24/7 internationale pechhulp, WA + casco verzekering, motorrijtuigenbelasting en (niet geheel onbelangrijk) BTW.

Het eigen risico per gebeurtenis staat op €300,- & het KM is berekend op 10.000km per jaar, dit is te weinig. Maar ik kan 5000 km 'bijkopen' voor €25,- per maand.

Maar is dit nou goedkoop of niet? Sluit ik hier daadwerkelijk een goede deal voor of niet? En hoe zit dat met ANWB en schadevrije jaren? Bouw ik die gewoon op of?

Ik betaal momenteel zo'n €75,- per maand aan verzekeringen, €136,- (als ik me niet vergis) aan motorrijtuigenbelasting, en we rijden een auto van 16 jaar. ANWB kost €94,- per jaar (Europa). Dus hier en daar ontstaan wat kwaaltjes en ik veracht dat dit er meer worden. Zo hebben we afgelopen Juli in totaal zo'n €500,- mogen aftikken in totaal. Nu moeten we eigenlijk een nieuwe set zomer en winterbanden, en dan ben je ook wel het nodige kwijt. Geteld dat wij iedere twee jaar wel een set verslijten kwam ik bij de lease terecht... Een grote beurt kost ongeveer zo'n €360,- zonder reparaties. Het heeft me dus flink aan het denken gezet.

Wie least en wilt zijn ervaringen delen?

Edit: De looptijd is 36 maanden.
Laatst bijgewerkt door KimD op 01-09-15 22:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Lizz

Re: Leasen, twijfels twijfels twijfels... Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:37

Ik ga dit even volgen, zit ook over lease na te denken

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:41

Lease heeft qua pechhulp vaak self inflicted uitgezonderd. Ook lekke band valt daar vaak onder. Dan zou jij dus kosten doorbelast krijgen.
Hoeveel km rijd je per jaar?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:46

Goh, ik heb er toevallig ook naar gekeken van de week, maar in mijn geval zou het gaan om private lease en niet via mijn werk. Ik lees even mee.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:46

Wie gaat je benzine betalen?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:52

Nou
350 x 36 = 12600 euro excl benzine?
nu heb je
75 + 136 x 36 = 4971 euro excl benzine. Daar komen dan nog je kosten aan reparaties, anwb en banden bij..

Denk dat je met een eigen auto ondanks de dure reparaties goedkoper uit bent. en 15000 km is niet zoveel.. maar weet niet hoeveel jij per jaar rijdt?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:14

Choiix, de werkgever, we tanken dan op pasjes.

MaaikeMo, het zal inderdaad duurder zijn dan nu, maar hoeveel. Het ging me puur om de lease, hoe wordt lease in het algemeen bevallen, is dit goedkoop of duur. Nu ben ik altijd bang dat er iets stuk gaat aan het ding en hoe duur een reparatie zal zijn. Dan maakt dat niet zo heel veel uit. Al is het de boordcomputer die sneuvelt, of het elektrische systeem. Nu hadden wij aan onze auto 'maar' nieuwe remmen, een stuurbekrachtigingsdingetje en nog zowat onnozels kapot, en deze auto is 16 jaar, lease is een splinternieuwe.

We rijden zo'n 1300 km per maand, give or take. En alles buiten het 'budget' kost 0,06 cent per KM. Dus dat is het eerste jaar wel een goed beeld van te maken.

Avelienvd, die zitten er allemaal in. Ook als hij voor een beurt moet of reperatie wordt hij opgehaald en bezorgd en ik krijg een leenauto van maximaal een klasse lager.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:17

Ik lees mee, ook ik ben me hier in aan het verdiepen. Bij welke maatschappij kijk jij?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:19

Pantykous schreef:
Ik lees mee, ook ik ben me hier in aan het verdiepen. Bij welke maatschappij kijk jij?

Het is via mijn werkgever, en die hebben een samenwerking met Broekhuisgroep.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:20

Heb je ook rekening gehouden met bijtelling voor privérijden? Voor diesels rond de 20% van de nieuwwaarde pm en benzines 24% (hoogste tarieven).

Wij hebben een privé en een leasebak, privé dikke station, lease een basic scoda, en die laatste kost ons door de bijtelling een hoop meer dan de privébak. Zelfs met incl benzine.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:25

Jans schreef:
Heb je ook rekening gehouden met bijtelling voor privérijden? Voor diesels rond de 20% van de nieuwwaarde pm en benzines 24% (hoogste tarieven).

Wij hebben een privé en een leasebak, privé dikke station, lease een basic scoda, en die laatste kost ons door de bijtelling een hoop meer dan de privébak. Zelfs met incl benzine.

Als ik de voorwaarden (en een collega) moet geloven is de bijtelling getackeld.

Saaams

Re: Auto leasen, twijfels twijfels twijfels... Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:29

Ik heb het bewust niet gedaan. Ik rijd 20.000/25000 km per jaar en heb de auto zelf aangeschaft op afbetaling. Waarom? Dan stop ik geen geld in t lege maar in iets wat na 2jr van mij is.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:32

ik lease voor mijn bedrijf een auto, puur zodat ik een goede degelijke auto heb en over 3jaar hem weer kan inruilen.

Betaal 140euro per maand en de auto rijdt op gas.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:35

Als het goed is betaalt je werkgever het leasebedrag en betaal je als werknemer belasting over de bijtelling.
Wanneer je een eigen bijdrage moet betalen voor privégereden km wordt die afgetrokken van het bijtellingsbedrag en gaat het aandeel dat je aan belasting moet betalen iets omlaag.

Mijn leasewagen kost me 22 ct per prive gereden km. Ik rijd een 14% wagen, dus de bijtelling is relatief laag. Met de hoeveelheid km die ik prive rijd, maak ik de bijtelling op, ik rijd dus echt netto voor 22 ct per km.
Ik kan voor 22 ct per km geen vergelijkbare nieuwe auto rijden, incl onderhoud, verzekering, wegenbelasting en brandstof.
Misschien wel tweedehands, maar dan heb ik er een hoop gedoe van en 2 auto's voor de deur (voor zakelijke km is de lease auto nl verplicht).

Nu had ik ook geen auto toen ik deze functie kreeg en kan die functie zonder auto niet uitvoeren (maak zo'n 600-1000 zakelijke km per week).

Voor mij was de keus niet moeilijk. Ik heb gekozen voor het gemak. Geen dure reparaties. Als het ding stuk is wordt het gewoon gerepareerd. Tanken op tankpas, gaat ook gewoon vanzelf. Weet niet of ik een betaalbaardere optie zonder veel gedoe.had gevonden die ook een trailer zou mogen trekken.
En omdat het sinds dag 1 van mijn salaris wordt ingehouden, merk ik het eigenlijk ook niet eens echt. Ik weet niet beter.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:36

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:39

Marije_jiplover schreef:
Als het goed is betaalt je werkgever het leasebedrag en betaal je als werknemer belasting over de bijtelling.
Wanneer je een eigen bijdrage moet betalen voor privégereden km wordt die afgetrokken van het bijtellingsbedrag en gaat het aandeel dat je aan belasting moet betalen iets omlaag.

Mijn leasewagen kost me 22 ct per prive gereden km. Ik rijd een 14% wagen, dus de bijtelling is relatief laag. Met de hoeveelheid km die ik prive rijd, maak ik de bijtelling op, ik rijd dus echt netto voor 22 ct per km.
Ik kan voor 22 ct per km geen vergelijkbare nieuwe auto rijden, incl onderhoud, verzekering, wegenbelasting en brandstof.
Misschien wel tweedehands, maar dan heb ik er een hoop gedoe van en 2 auto's voor de deur (voor zakelijke km is de lease auto nl verplicht).

Nu had ik ook geen auto toen ik deze functie kreeg en kan die functie zonder auto niet uitvoeren (maak zo'n 600-1000 zakelijke km per week).

Voor mij was de keus niet moeilijk. Ik heb gekozen voor het gemak. Geen dure reparaties. Als het ding stuk is wordt het gewoon gerepareerd. Tanken op tankpas, gaat ook gewoon vanzelf. Weet niet of ik een betaalbaardere optie zonder veel gedoe.had gevonden die ook een trailer zou mogen trekken.
En omdat het sinds dag 1 van mijn salaris wordt ingehouden, merk ik het eigenlijk ook niet eens echt. Ik weet niet beter.

Wauw, thanks! Top uitleg. Ik ga dat dus zeker nog een keer goed navragen bij onze HR afdeling.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 23:20

Heb even snel geteld op drie jaar, onze huidige auto, als hij nog drie jaar rijdt kost op drie jaar tijd €13266,- en de leaseauto €12600,-.

Dan heb ik bij onze auto niet eens nieuwe banden bijgerekend.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 08:39

Jans schreef:

Even nagevraagd, is geen bijtelling voor privé gereden kilometers.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:46

Mijn man rijd een auto in de lease voor het werk.

Ideaal. Als word voor de auto geregeld. Mogen privé 15000 km rijden. Word na 5 jaar of zoveel km omgeruild. Dus met zijn gemiddeld 1200 km per week altijd een goede degelijke auto onder zijn kont.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:01

Ik rijd al een kleine tien jaar lease en zou niet anders meer willen.

We hebben nu een Ford Focus Wagon en een Nissan Qashqai beiden in de lease. Om de twee drie jaar een nieuwe auto en alles wordt voor je geregeld.

Hiervoor privé auto's gehad en je bent een stuk duurder uit met verzekering wegenbelasting afschrijving en onderhoud. Daar kan lease echt niet tegenop.

Altijd bij Leaseplan gezeten en er super tevreden over. Nu ik een eigen zaak heb wel bij andere maatschappijen gekeken maar voorwaarden zijn toch iets minder. Hier moet je wel goed op letten.

Mbt tot bijtelling zorg dat het vanaf dag 1 geregeld is, ga je hier de mist in dan kost het véél geld. Verder schijn je als je midden in het jaar lease gaat rijden een verrekening krijgt van de belastingdienst en je dus meer moet betalen. Hoe dit precies zit weet ik niet.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:32

Tsja, je rijdt een nieuwe auto, brandstof wordt vergoed, en als je 1200KM rijdt per maand is dat qua budget in kilometers ook nog prima. Je moet ook niet vergelijken met je huidige auto maar met een nieuwe auto tegelijk aanschaffen. Dan heb je ook nog afschrijving, die is bij een 16 jaar oude auto nihil. Als je alles tegen elkaar wegcijfert is lease dan gewoon voordeliger, en wat luxe om je heen is ook niet gek toch?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:43

Ik ben me ook aan het verdiepen in private lease, omdat mijn oude punto op het punt van afkeuren staat en ik eigenlijk geen geld heb liggen voor een goede andere auto.

Maar helaas ben ik met lease veel duurder uit.

Verzekering en belasting kosten me nu 33,- per maand. Ik rij niet veel, dus tank niet veel. 70,- per maand en dan ben ik er wel denk ik (en tel ik nog ruim).

Goedkoopste PL auto is zo rond de 189,- per maand. Dan komt er nog benzine bij.

Groot verschil dus met nu. Maar de voordelen zijn er ook: niet meer bang voor reparaties, hele nieuwe auto. Geen gezeur meer 'ik moet genoeg op de bank hebben voor nieuwe auto'.

Dus ik twijfel nog even verder.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:50

Jans schreef:

Kan ik me niks bij voorstellen.

Ik heb een leasebak die me 295 euro in de maand kost aan bijtelling. (35.000 euro catalogus prijs, 20% bijtelling)
Ik hoef daar niks verder aan de werkgever voor te betalen.

Er zijn maar heel weinig prive auto's die je voor dat geld kan rijden.
Ik ben prive alleen al aan brandstof al snel 100 euro in de maand kwijt, reparaties, wegenbelasting, afschrijving en verzekering.....ik kom al snel op meer uit.

Het ligt uiteraard er aan wat de werkgever doet met de brandstof en eigen bijdrage.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:55

Je least hem via je je werk, maar het is dus alleen voor prive gebruik? Bijzondere constructie..

Wij hebben 2 jaar geleden gekeken bij de focus. Destijds mocht die Focus echt bizar weinig kilo's trekken. Ik geloof maar 500 kilo oid. Met andere woorden, aan de trekhaak had je erg weinig. Ik weet niet wat voor type auto dit is, maar wellicht iets om te checken.

Grote voordeel van leasen is dat je precies weet waar je aan toe bent. Auto's kosten een hoop geld als je al t onderhoud en afschrijving mee rekent. Dus als je voor 350 euro in de maand zoveel prive kunt rijden, lijkt me dat zo gek nog niet.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:57

Jans schreef:

Ik denk dat als je alle kosten naast elkaar zet, je aan de lease bak toch een stuk minder kwijt bent. Reken afschrijving, onderhoud, nieuwe banden etc. mee en de kosten zijn al snel erg hoog. (en anders ben ik wel heel benieuwd welke dikke station tegen een lease auto op kan :D )