Macbook pro of air aanschaffen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rica1311

Macbook pro of air aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:33

Hallo bokkers,

Ik wil graag een nieuwe laptop aanschaffen en ik zit er aan te denken om te gaan sparen voor de macbook pro of een air. Ik wil er graag filmpjes mee kunnen bewerken en gewoon de normale dingen mee doen: YouTube-filmpjes kijken, verslagen van school erop maken, Facebook enz. De macbook air heeft als voordeel dat t een hele lichte laptop is. Maar de macbook pro heeft een retina scherm wat me wel heel fijn lijkt. Ook twijfel ik over 8 gb of 4 gb en 128 gb of 256 gb? Ik zou graag ervaringen willen horen over de macbook pro of air en wat zouden jullie mij aanraden?

Warboel

Re: Macbook pro of air aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:37

Wat voor programma's gebruik je om filmpjes te bewerken? Gebruik je Final Cut Pro of Première zou ik toch een Pro aanschaffen, met misschien wel 16 GB werkgeheugen (kan ik de Pro). Opslag is net wat jij zelf fijn vind. Ik heb op mijn (oude) Macbook 320 GB, dat is opzich genoeg.

Gebruik je meer iets als iMovie dan zou ik voor 8 GB werkgeheugen gaan. Weet niet of dat ook in de Air kan eigenlijk? Op zich zijn die Pro's ook niet zwaar hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:41

Om het gewicht hoe je het niet te laten daar een MacBook Pro 13" maar 0,23 KG verschil tussen. Voor de specs zou ik absoluut naar een Pro gaan. Alleen al om de processor.

Je kunt hier de specs vergelijken: http://www.apple.com/nl/mac/compare/res ... -retina-13

Ik zou voor 8GB werkgeheugen en 256GB SSD gaan.

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:45

Oke :) bedankt voor jullie antwoorden! Er is dus weinig verschil in gewicht. Ik wil iMovie gaan gebruiken. @WiancaR bedankt voor de site!

Ik denk dan dat 8 gb wel groot genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:48

Ik ben grafisch ontwerper, draai 4 of 5 programma's uit het Adobe pakket naast elkaar en ik heb zelfs aan 4 al genoeg :P Maar als je toch een compleet nieuwe gaat kopen en misschien in de toekomst wel wil overstappen naar FCP of Première is het gewoon zonde om nu niet voor 8GB te gaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:25

Ik zou zeker voor 8gb gaan en ook zeker voor 256 GB minimaal. Die 128 zit echt zo vol. Zeker als je video's gaat bewerken. Tenzij je het niet erg vind een extra harde schijf mee te nemen.

Ik krijg niet de indruk dat je super zware filmpjes maakt of hele zware programma's wil draaien. De MacBook air moet meer dan voldoende zijn voor wat jij wilt. Retina scherm is mooi, maar daar betaal je dan ook voor in zowel euro's als batterij duur. Al heeft de pro een hele respectabele batterij duur.

Ik heb zelf de pro, maar ik denk niet dat jij die extra specs echt nodig hebt en hij is toch significant duurder.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:28

Houdt er rekening mee dat osx zelf al zon 10gb in beslag neemt en ik heb bijvoorbeeld alleen aan programma's als ruim 40 GB in gebruik.

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:05

Oké bedankt! Ik zal er nog even over nadenken :j