Diesel of benzine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Diesel of benzine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:22

Ik ben rustig aan het rondkijken voor een nieuwe (occasion) auto.

Op dit moment maak ik veel kilometers, heel veel. Woon-werk verkeer is zo'n 190 km per dag, 4 tot 5 dagen in de week.Ik rijd nogal eens naar m'n paard, naar klanten en dat soort dergelijke dingen.

Nu rijd ik een B segment auto, benzine uit 2006. Auto heeft nu 155.000 km op de teller en ik ben bang voor mankementen en dus hoge kosten. Ik betaal bijna 500€ wegenbelasting per jaar en kom toch wel aan zo'n 350€ benzine per maand als ik niets geks doe.

Hoewel ik me eerder aan het oriënteren was op een benzine auto, leek me een diesel wellicht geen slecht idee.
Kan iemand me meer vertellen over diesel auto's? Waar moet ik naar kijken bij een occasion (tot 7.000 a 8.000€)? En is een diesel in mijn geval wellicht goedkoper?

Pantykous

Re: Diesel of benzine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:26

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:34

Met 190 km/dag, zeg ruwweg 40 a 50.000 per jaar zou ik ook voor een diesel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:34

Een aantal van dat soort berekeningen heb ik al gezien idd. Het gaat me ook om wat voort soort auto voordelig is, en hoe ik veel afschrijving kan voorkomen etc. Ik ben echt een nitwit als het op auto's aankomt, dus alle info of adviezen zijn welkom.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:39

Ik rijd evenveel als jou qua woon-werkverkeer en ik rijd op LPG. Wegenbelasting is 30€ pm. Je kan bv kijken naar een Opel met lpg.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:41

Joman schreef:
Een aantal van dat soort berekeningen heb ik al gezien idd. Het gaat me ook om wat voort soort auto voordelig is, en hoe ik veel afschrijving kan voorkomen etc. Ik ben echt een nitwit als het op auto's aankomt, dus alle info of adviezen zijn welkom.

Eentje waar je weinig kosten aan hebt. Helaas weet je dat pas achteraf. Genoeg mensen die nooit problemen hebben met hun Franse of Italiaanse auto (om maar een paar vooroordelen van stal te halen) terwijl anderen flinke rekeningen voor een Japanner krijgen. De consumentenbond heeft wel statistieken van het aantal pechgevallen en van de kosten van diverse automerken en -modellen.

Afschrijving kan je alleen beperken door een zo goed mogelijke auto te kopen voor een zo net mogelijke prijs. En er dan netjes onderhouden en er zo lang mogelijk mee rijden. Koop je een auto met zeg 160 dkm op de klok (4 jaar lease a 40 dkm/jaar) en rij je er zelf vier jaar mee staat er dik 3 ton op de klok. Dat brengt niet veel meer op, beter mee doorrijden tot het moment dat ie zover versleten is dat reparatie niet meer loont.

LPG is ook een optie, een gebruikte auto met gas ingebouwd is nauwelijks duurder dan zonder gasinstallatie. Wel zijn er wat blokken (ook van Opel) die minder goed tegen de hogere verbrandingstemperatuur van LPG kunnen. En je staat vaker bij de pomp vanwege de meestal kleinere tank en hoger verbruik (LPG is per liter lichter dan benzine en dat is weer lichter dan diesel)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:01

Ik ben voor zulke kilometers en diesel groot fan van Audi. Maar goed, dat is echt persoonlijke voorkeur.

Als je veel km maakt (en files rijdt?) dan zou ik overwegen om als extra 'luxe' een automaat te gaan rijden.
Of ga je veel met de trailer op pad? Dan is het nog een extra puzzel om de juiste automaat te vinden namelijk.

Met jouw km een diesel is een prima idee.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:52

Is een lpg geen optie voor jou? Wij hebben een lpg omdat mijn vriend zijn werk verder weg is en de kosten zelfs met diesel erg hoog zouden liggen.
Met lpg zijn wij met lpg en wegenbelasting het goedkoopst terwijl we met de auto ook een 1,5 paards trailer kunnen trekken.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:54

Ik zou diesel aanraden. LPG vertoont sneller problemen, zeker als de auto boven de 200.000 km komt kan dit nog wel eens voor dure reparatiekosten zorgen. En aangezien je zoveel km per jaar rijdt zul je daar al gauw overheen gaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:56

LPG problemen ??? ik heb 25 jaar opLPG gereden en nog nooit ellende gehad !!!! Ik baal dat ik nu benzine rij...hahaha

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:59

Heb je verder nog eisen aan je auto? Misschien iets wat minder voor de hand liggende auto maar ik rij zelf een fiat 500 twin air (schakelbak maar je zou ook een automaat kunnen nemen) en het ding tuft overal heerlijk naartoe en hij kost me bijna niks. Niet te vergelijken qua rijcomfort met z'n tegenhangers zoals de aygo etc. Ik vind het eigenlijk pas comfortabeler worden als je echt naar een volvo v40 nieuw model of lexus gaat.

Ik heb wel eentje die vol in de opties zit, comfy stoelen en alles erop en eraan. De twin air is op dit moment 1 van de meest zuinige benzineauto's op de markt. Super laag in wegenbelasting en verzekering. Het is een italiaan maar ik heb er nog nooit iets aan gehad. (Nu 4jr oud.) Top auto, zou er zo mee naar zuid frankrijk rijden.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:04

ElCamino schreef:
LPG problemen ??? ik heb 25 jaar opLPG gereden en nog nooit ellende gehad !!!! Ik baal dat ik nu benzine rij...hahaha

Wij komen er in de keuringen toch genoeg tegen die niet goed op de LPG lopen helaas (meer niet goed dan wel goed). Verder is het voordelig rijden maar door de hogere verbrandingstemperatuur verzorgt het ook meer slijtage en kan het zeer zeker voor hogere reparatie (en onderhouds)kosten zorgen.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:04

Bij jouw aantal km's kan een diesel al snel uit, zeker als je een zuinige koopt. Kan uit eigen ervaring de Polo Bluemotion aanraden :D heb je in jouw prijsklasse ook genoeg aanbod in!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:11

Mijn man rijdt 160 km woon werk verkeer per dag. Wij rijden diesel benzine is te duur.
Gisteren toevallig gevraagd als lpg wat voor ons zou zijn, maar die hebben dus meer onderhoud nodig dan diesel.
Wij rijden een Citroën c4. Tanken 1 keer in de week en dat is ruim voldoende.
Volgend jaar toe aan nieuwe wagen want deze heeft inmiddels 325 duizend km erop staan. Wordt ook weer een Citroën c4

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:54

let wel op met een gebruikte diesel. als ze al flink wat km's op de teller hebben staan, is de kans groot dat je het roetfilter binnenkort moet vervangen. en dat is erg prijzig!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:02

Ja jij rijdt voldoende kilometers om een diesel te rijden.
Wat wil je verder nog met de auto doen?
Trailer trekken of veel zitplaats voor kids?
Groot, klein, automaat, airco?
Is een benzine auto met 200.000 kilometer eigenlijk al niets meer waard, kan een diesel (mits goed onderhouden) makkelijk het dubbele aan.
Het is een kwestie van voorkeur en goed zoeken!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:11

Ik zou zeker voor een diesel gaan met zoveel km's. Ik rij zo'n 35.000 per jaar en rij ook al jaren diesel.

Ik heb mijn huidige diesel (audi A3) met 180.000 km gekocht en de teller staat nu bijna op 370.000. Nog amper kosten aan gehad behalve standaard onderhoud. Ik hoop hem nog zeker tot de 4 ton te kunnen blijven rijden en mochten er dan nog geen rare dingen aan zijn blijft hij nog langer :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:14

loulou schreef:
Ik zou zeker voor een diesel gaan met zoveel km's. Ik rij zo'n 35.000 per jaar en rij ook al jaren diesel.

Ik heb mijn huidige diesel (audi A3) met 180.000 km gekocht en de teller staat nu bijna op 370.000. Nog amper kosten aan gehad behalve standaard onderhoud. Ik hoop hem nog zeker tot de 4 ton te kunnen blijven rijden en mochten er dan nog geen rare dingen aan zijn blijft hij nog langer :)

Tijdje terug noodgedwongen met de taxi gemoeten, stond 700.000 kilometer op de teller. De Mercedes reed als een tierelier!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:20

Taxi bedrijf wat voor ons werk rijdt had ook Mercedes met meer dan een miljoen op de teller :D maar geloof dat daar ondertussen wel al een nieuwe motor in lag. Goed onderhoud is belangrijk, maar een beetje geluk moet je ook hebben.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:23

Wij hebben aan onze Citroën eigenlijk ook alleen onderhoud gehad.
1 keer pech gehad. Toen was er een sensor kapot.
Maar goed eigenlijk willen we volgend jaar rond mei/juni kijken voor een andere. Staat nu 325 duizend op. Komt een kleine 1000km per week bij . De volgende distributieriem willen wij niet meer laten vervangen. Die komt rond de 400000.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:12

Mijn vriend rijd ook dagelijks 200km woon werk verkeer, ruim 50.000 per jaar. Reden eerst op diesel en nu op LPG.

LPG kan ik je zeker aanraden, ook nog eens leuk tanken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:26

ElCamino schreef:

+1

Heb een Disco naar de 260.000km gereden, ding heeft niet tot nauwelijks op benzine gelopen; auto stuk, blok nog goed (ligt nu reserve te wezen) Die bak heeft me precies een keer laten staan; bleek de brandstofklep overleden te zijn (nieuw klepje erin, rijden maar)

Ik heb zelfs de, volgens sommige, onmogelijke actie uitgehaald om in een 25 jaar oude Range Rover (met Joost-mag-weten hoeveel tonnen op de klok) een G1 LPG installatie te leggen en die bak heeft daar een jaar of 5 uitstekend op gereden, totdat de versnellingsbak meer dan gezond begon te lekken.