Informatica studie HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XiiaaooNaa

Informatica studie HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 16:50

Hoihoi :)

Mensen die deze studie doen?
Zoja, wat voor laptop hebben jullie hiervoor aangeschaft.

Zit een beetje vast.
(HBO Informatica hogeschool Leiden)

XiaoNa

Anoniem

Re: Informatica studie HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:55

Heb je vanuit school geen aanraders gekregen?

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:57

Sowieso een Apple. Zelf hebben wij alleen maar Macbooks (pro).

Stabiel en als toch een Windows omgeving wilt kun je een virtueel machine draaien.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:01

Waarom nou weer een Apple op informatica?
Ik wil overigens geen verkeerde aannames doen hoor, maar de informatica mensen die ik ken die gamen allemaal en gamen op een macbook word je meestal niet vrolijk van. M'n vriend had altijd 2 mensen in zn klas met een macbook (van de 30)

Denk dat je gewoon moet kijken naar een windows laptop rond de 600-700-800 euro. Minimaal 8GB ram. Intel i7 zou mijn voorkeur zijn. Ligt natuurlijk wel beetje aan hoe uitgebreid je ingaat op de stof. Als je ook games gaat ontwikkelen kom je wel wat duurder uit.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:10

Als je echt gaat programmeren (diverse talen waaronder misschien ook OS X) zou ik gewoon voor een Apple gaan, zeker wanneer je ook front end wil doen.

Bij ons juist bijna allemaal Mac. Maar anders zou ik idd de school om advies vragen.
Laatst bijgewerkt door Givisa op 24-08-15 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:12

Givisa schreef:
Als je echt gaat programmeren (diverse talen waaronder misschien ook OS X) zou ik gewoon voor een Apple gaan, zeker wanneer je ook front end wil doen.

Maar.. OS X is een besturingssysteem ;) (Studeer zelf aan de HAN. Heb alleen een Mac nodig gehad omdat ik koos voor de minor Mobile Application Development waarvoor voornamelijk voor iOS ontwikkeld werd)

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:16

Ik ga dan wel eens waar geen informatica doen maar Information Engineering, maar ik kan niet echt een Apple aanraden.

Ondanks dat ik zelf wel alleen maar werk met Apple, over het algemeen is voor een informatica opleiding een windows'je handiger omdat dat gewoon nog de standaard is.
Ik heb zelf gemerkt bij m'n vorige opleiding (Business IT & Management) dat een deel van de lesstof niet op Mac gericht was en ik heb zelfs dingen niet op mijn eigen laptop kunnen voltooien vanwege missende Apple ondersteuning (en ik virtueel draaien echt een hel vind)

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:19

Klopt, en zeker omdat o.a. mobile Applications de toekomst zijn zou ik altijd een Mac aanraden. Maar goed dat is mijn advies. Jij geeft een ander advies. Prima toch.
Maar goed het is ook een beetje afhankelijk van welke informatica opleiding je gaat doen.

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:23

Game je? Zo niet dan zou je hier even naar kunnen kijken: http://www.laptopshop.nl/product/584073 ... 03070.html aangezien het Lenovo is zal er wel een hoop meuk op staan die je er af moet gooien. Tweakers heeft er ook nog wat over geschreven: http://tweakers.net/reviews/4120/2/lapt ... 50-70.html

Mocht je een Windows laptop kopen dan is het handig als deze een VGA poort heeft. Bij ons op school komen de beamers uit het jaar 0 dus ze ondersteunen geen HDMI of DVI. (Kan eventueel nog worden opgelost met een omzetstukje natuurlijk)

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 19:04

Super bedankt voor alle reacties!

Emmaa_ schreef:

Nee geen aanraders maar wel aanbevolen laptopspecificaties.

-netwerk + wifi
-Goede accu
-Minimaal 8 GB geheugen (SSD)
-Minimaal Quad-core processor
-ondersteuning van VT-X of AMD-V hardware vurtualisatie extensies.
(liefst VT-X heb ik)

Alleen laptops die aan echt alles voldoen kosten 999 euro.

Vandaag naar de mediamarkt gegaan voor advies..en daar was maar één laptop die aan alles voldeed en die kostte 999.-

Daarom vraag ik nu wat andere mensen hebben bij deze studie. :)

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:18

XiiaaooNaa schreef:
Super bedankt voor alle reacties!

Emmaa_ schreef:

Nee geen aanraders maar wel aanbevolen laptopspecificaties.

-netwerk + wifi
-Goede accu
-Minimaal 8 GB geheugen (SSD)
-Minimaal Quad-core processor
-ondersteuning van VT-X of AMD-V hardware vurtualisatie extensies.
(liefst VT-X heb ik)

Alleen laptops die aan echt alles voldoen kosten 999 euro.

Vandaag naar de mediamarkt gegaan voor advies..en daar was maar één laptop die aan alles voldeed en die kostte 999.-

Daarom vraag ik nu wat andere mensen hebben bij deze studie. :)

Waar heb je nou weer een quad-core voor nodig? :P Scholen stellen soms rare eisen.. De eisen van mijn opleiding kan je hier vinden: http://www.han.nl/start/bachelor-opleid ... 6-2015.pdf

Ik zie trouwens dat je aan fotografie doet. Heb je al enig idee welke richting je wil kiezen binnen je opleiding?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:23

Wat is je budget?

Persoonlijk zou ik echt niet voor Apple gaan met een informatica studie :n Ik doe een medisch technische opleiding om het zo maar te noemen en een deel van de studenten heeft een Apple, zij ervaren toch meer problemen wat betreft bepaalde programma's. Ik zou voor safe kiezen en een Windows laptop nemen :) Neem ook geen te klein scherm, als je gaat programmeren heb ik altijd het liefst een zo groot mogelijk scherm haha. Mijn laptop is 15.6 inch en dat vind ik een fijn formaat, groter zou ik nog fijner vinden maar dan wordt meenemen weer zo onhandig.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:29

Ik zou dus écht niet voor een Apple gaan. Bij ons hebben maar twee mensen Apple en dat is dus onwijs gekloot, helemaal met programmeren in virtual machines met bijvoorbeeld talen als C# (die je dus niet kan programmeren in OS X). En als het al gaat, dan zitten er vaak kleine foutjes in als de code geopend wordt in een ander besturingssysteem en dat maakt samenwerken erg lastig/frustrerend.

Daarnaast kan je voor minder geld een in verhouding veel betere laptop krijgen als je gewoon voor een Windows laptop gaat. Ook een hoge resolutie is aan te raden (1920x1080) in verband met front end design. Daarbij is genoeg werkgeheugen ook erg fijn, evenals voldoende opslagruimte. Wifi, voldoende USB-ingangen enzovoort lijken me vanzelfsprekend.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:51

Senas schreef:
Givisa schreef:

Maar.. OS X is een besturingssysteem ;) (Studeer zelf aan de HAN. Heb alleen een Mac nodig gehad omdat ik koos voor de minor Mobile Application Development waarvoor voornamelijk voor iOS ontwikkeld werd)

Ik snapte eerst je opmerking al niet maar zie dat er geen voor staat bij mijn tekst tussen haakjes. ;)

Zo zie je maar dat het voor iedereen verschillend is. Hier alleen maar Mac (ook met VM erbij) en programmeren in C# gaat prima.
Voor de programma's van school is Apple idd misschien wat minder. Daar stond ik even niet bij stil. Al heeft mijn man er nooit problemen mee gehad en ik zelf ook niet. Er is steeds meer beschikbaar voor Apple, misschien is dit trouwens ook wel hogeschool afhankelijk wat ze qua lesstof/programma's gebruiken.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 11:28

@Ghostattack na een uur discussiëren met mijn ouders is mijn budget rond de 900 geworden.

@Senas
Ten opzichte van andere hogescholen vind ik het zelf ook raar dat mijn eisen voor mijn laptop heel hoog zijn gesteld.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 11:33

Ook moet ik een raspberry pi type B versie 2 aanschaffen.
Weet iemand of dat gewoon
'raspberry pi model B',
'raspberry pi model 2B' of
'raspberry pi model B+' is?

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:02

XiiaaooNaa schreef:
Ook moet ik een raspberry pi type B versie 2 aanschaffen.
Weet iemand of dat gewoon
'raspberry pi model B',
'raspberry pi model 2B' of
'raspberry pi model B+' is?

Ik denk dat ze het meest nieuwe model bedoelen die o.a. Windows 10 IoT ondersteund: https://www.raspberrypi.org/products/ra ... 2-model-b/

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 21:16

Ah bedankt voor je reactie! :)
Er is zoveel onduidelijkheid met die laptop, dus ik wacht met bestellen en vraag het wel de eerste dag.