Data opslag; externe HDD óf personal cloud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimdeGroot94

Data opslag; externe HDD óf personal cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:15

Lieve medebokkers,

Ik ben opzoek naar een veilige manier om mijn data op te slaan, en ik twijfel tussen een extra externe HDD (dan heb ik er twee dus dubbele back-up) of een personal cloud. Ik heb er niet heel veel verstand van en vraag me af wat van beide de voor en nadelen zijn?

Ook vraag ik me af wat er gebeurt als je personal cloud apparaat kapot gaat, heb je dan nogsteeds alle data door de 'cloud'? Of ben je dan evengoed alles kwijt?

Alvast bedankt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:53

Ik heb een NAS. Daar zitten 2 harde schijven van 4TB in. Die 2 schijven zijn gespiegeld en als 1 van de 2 overlijdt ben ik geen data kwijt.

Dus ik heb mijn foto's op mijn PC en op mijn NAS staan. Een online cloud is wat foto's vaak lastig, omdat het om erg veel data gaat en je beperkend bent in hoeveel data in jouw cloud abonnement zit en hoe snel je upload van je internet is. :=

Ik heb dit kastje:
https://www.synology.com/en-global/products/DS214play

Een Synology DS214 Play met 2x Western Digital Red 4TB. Hier heb ik dus 4TB aan opslag voor mijn foto's, omdat de schijven zijn gespiegeld.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 11:19

Bagheera_206 schreef:
Ik heb een NAS. Daar zitten 2 harde schijven van 4TB in. Die 2 schijven zijn gespiegeld en als 1 van de 2 overlijdt ben ik geen data kwijt.

Dus ik heb mijn foto's op mijn PC en op mijn NAS staan. Een online cloud is wat foto's vaak lastig, omdat het om erg veel data gaat en je beperkend bent in hoeveel data in jouw cloud abonnement zit en hoe snel je upload van je internet is. :=

Ik heb dit kastje:
https://www.synology.com/en-global/products/DS214play

Een Synology DS214 Play met 2x Western Digital Red 4TB. Hier heb ik dus 4TB aan opslag voor mijn foto's, omdat de schijven zijn gespiegeld.

NAS heb ik ook naar gekeken, die spiegelen altijd automatisch toch, daar hoef je zelf dan toch niets meer aan te doen? Vond ze alleen een beetje prijzig vergeleken met twee aparte externe HDD waar je zelf de bestanden op zet.

Ik bedoel geen online cloud, maar dit; http://tweakers.net/pricewatch/438157/seagate-personal-cloud-5tb.html. Wat het precies is en hoe het werkt ben ik alleen nog niet helemaal achter..

Bagheera_206

Re: Data opslag; externe HDD óf personal cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:48

Dat is ook een NAS, maar zit maar 1 harde schijf in dus kun je data er niet dubbel opslaan voor als die ene schijf crasht ben je alles kwijt.

Een NAS hangt je met een kabeltje aan via je modem/router aan je netwerk. Op je computer/laptop kun je dan die NAS koppelen als netwerkschijf en kun je bestanden erop zetten en lezen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:54

Hoe werkt het met zo`n NAS als je in je netwerk gebruik maakt van zowel PC`s met Windows als Mac`s, weet je dat?

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 11:56

Oké, thanks! Ga er nog even naar kijken!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:59

Het is inderdaad goed om je af te vragen om hoeveel data het gaat en hoe belangrijk die zijn. Bij veel data is het het makkelijkste om die binnenshuis te back-uppen. Echter dan ben je nog de pineut als b.v. de zaak gestolen wordt of -je moet er niet aan denken maar toch- er brand uitbreekt. Dus de belangrijkste data op een externe harde schijf EN in de cloud zetten is het overwegen waard.

Of op cd/dvd branden en bij iemand anders neerleggen. Dan heb je misschien geen back-up van de foto's van vorige week, maar ben je niet ook nog de foto's van vorig jaar kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:00

Ik zou persoonlijk eerder gaan voor een externe HDD dan voor een vorm van cloud-opslag. Vooral als je er foto's op wilt opslaan zit je al erg snel tegen de limiet van je cloud aan en zul je een abonnement moeten afsluiten waarin je telkens meer ruimte krijgt. Is dit met zo'n personal cloud ook het geval? Lijkt mij wel...

Ik zou dan persoonlijk eerder een extreem grote HDD kopen (meerdere terra's) omdat het maar 1 keer een investering is waar je de rest van je leven altijd alles op kan blijven gooien zonder dat je erbij na moet denken :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:04

FlyAway schreef:
Hoe werkt het met zo`n NAS als je in je netwerk gebruik maakt van zowel PC`s met Windows als Mac`s, weet je dat?

Het is gewoon een netwerkopslag dus zou dat niet uit moeten maken. Je kunt aan je Apple Airport Extreme Basestation bijvoorbeeld ook een externe USB harde schijf hangen zodat je ook een netwerkschijf hebt. Dan is het eigenlijk net een Apple Timecapsule. :)

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 12:08

Ik had altijd een externe hdd van 5TB, maar helaas is deze 3 dagen na het overleden van mijn laptop ook overleden, waardoor ik alle data van 2015 kwijt ben..

Ik moet dus iets anders hebben, maar ik denk dat ik dan twee externe HDD koop van 5TB zodat ik een dubbele back-up heb en krijg veel opslagruimte op m'n nieuwe pc dus dan laat ik daar ook alles staan!