Tuin dijkwoning, helling beplanting, waarmee wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Tuin dijkwoning, helling beplanting, waarmee wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 17:15

Er zijn vast meer bokkers met een naast (beneden) een dijk gelegen huis en tuin :j

Dat hoogteverschil daar moet je dus iets mee.... we hebben al duizenden stoeptegels opgehaald via Marktplaats, door midden geknipt en tot opsluitmuurtjes gemetseld, en we moeten nog heel wat meters maken :=

Maar naar achteren toe in de tuin, wordt het hoogteverschil steeds minder omdat daar een afrit naar een achter gelegen akker langs loopt. De een paar jaar geleden aangeplante haag doet het al heel aardig +:)+

Maar nu moet het schuine hoogteverschil tussen haag en tuin nog van iets van beplanting voorzien worden... en ik kom er maar niet uit waarmee :o

Heb al zoveel uurtjes gezocht naar mogelijkheden maar ik twijfel nog, heb simpelweg niet genoeg kennis van planten en twijfel ook wat handig is.

Misschien is er een bokker met groene vingers (of iig. groene kennis / ervaring met zo'n dijkje :P ) die de gouden tip kan geven....? Of juist een ervaring kan delen van een bodembedekker die tegenvalt hiervoor...? *duimt*

De gegevens:

- kleigrond die erg dicht is, hier en daar ook wat steen
- op zich dus nat, maar kan ook erg droog worden en door helling juist eerder droog denk ik...?
- helling ligt aan de voet van een hoge heg, dus die zal er best een deel van de dag schaduw op werpen
- niet giftig voor kleine ukkepuk
- wel graag wintergroen / winterhard / weinig onderhoud
- en dat het dus mooi dichtgroeit allemaal (onkruid onder de heg tegengaan)

Ik heb het geheel al een tijd in het gronddoek staan :)

Afbeelding

Google Maps foto met in het rood de afrit naar beneden, daar boven dus de heg waar "boven" dan weer dat strookje beplanting moet komen :)

Afbeelding

Maar ik snap sowieso al niet zo goed hoe veel bodembedekkers de bodem kunnen bedekken als je werkt met worteldoek met gaten er in en dan bvb. 9 plantjes op een m2, dan kunnen ze toch niet tussen de gaten de grond raken en daar weer "stekken" zeg maar? Gaat het hele spul dan niet dood na een paar jaar?

Yucca

Re: Tuin dijkwoning, helling beplanting, waarmee wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:18

Kan er niet gewoon gras groeien? Kan op de foto niet goed zien hoe stijl het precies is...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:20

Ik snap je hele verhaal niet erg goed,maar ik zou zoiets beplanten met klimop.Dat is denk ik de makkelijkste plant die je kan krijgen goedkoop,groeit snel en weinig onderhoud aan,alleen eens in het voorjaar snoeien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 17:27

Ja gras zou op zich wel gaan, alleen komt in het midden ook al gras en het lijkt me vrij lastig maaien zo die stijle kanten :=

Naar achteren toe wordt het ook steeds minder stijl :)

Als ik moet schatten begint het bij een verloop van zeg anderhalve meter omhoog bij een meter naar binnen toe, echt wel behoorlijk stijl en ik zou ook niet weten hoe ik dat egaal in zou moeten zaaien anders, er zal niks op blijven liggen :P

Maar vanwege dat stijle wil ik dus graag een redelijk lage bodembedekker die de boel lekker vlot dichtmaakt en de boel goed bij elkaar houdt en onkruidvrij maakt... zonder dat ik in plaats van onkruid uit / onder de heg weg trekken, dan weer veel werk aan die bodembedekker krijg :P

Ik denk dat het juiste plantje ook wel heel mooi kan staan, zo een beetje een gezellig structuurtje naast het gras, met af en toe een bloemetje er in... die dingen met die rode besjes vind ik dan weer een beetje eng met een kleine uk straks.

Zat ook al te denken aan een (bos)aardbei ofzo...maar weet eigenlijk niet of die geschikt zijn om de boel een beetje stevig te houden qua beworteling. Is natuurlijk wel net onkruid en kan op zich ook wel iets van kou hebben, staat wel geinig... maar misschien wel weer aardig werk met dood blad weghalen ofzo. En wil eigenlijk liever iets dat ècht succes verzekerd is en niet dat ik weer opnieuw kan beginnen als we een keer een flink strenge winter of hele droge zomer krijgen ofzo :o

Bij klimop ben ik bang dat die ook in de heg gaan klimmen... dan zit ik in plaats van pispot, weer klimop uit de heg te plukken, ik wil juist zo graag van het teveel aan onderhoud af gezien we nog zoveel moeten klussen :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:51

Verschillende soorten Eonymus zijn geschikt.
Vereschillende soorten Vinca ook.
Klimop uiteraard, zij het wat standaard.
Rotstuinachtig met allerlei vetplanten.
Sommige varens doen het -verrassend genoeg- ook vrij goed op dit soort stukken.

Ofgewoon allerlei bloemmengsels zaaien, van vroeg voorjaar tot late hersft, en maar zien wat er wanneer kleurrijk staat te wezen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:08

Probleem met dit soort hellingen is dat het 1.) wel even duurt voordat het dicht zit met planten en je dus de komende jaren (!) nog wel druk bent met onkruid trekken/of tegen worteldoek aankijkt. En 2.) ik het zelf altijd wat gekunsteld vind overkomen.

Ik zou gras laten groeien en dan niet teveel maaien, juist lekker in bloei laten komen als contrast met het gemaaide gazon. Of inderdaad een bloemenmengsel...of de hele helling beplanten met struiken. En dan geen wintergroene, maar mooie soorten om een vogelbosje mee te maken. Of de soort waar je de heg mee gemaakt hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 18:18

Ja varens zag ik ook langs komen inderdaad!

Maar die worden toch vrij hoog...? :)

Ik wil liefst het gronddoek laten liggen zodat dat hele stuk lekker onkruidvrij blijft, en dan een stuk of 9 gaten per m2 maken waar ik een plant in doe, die dan een beetje vlot het worteldoek aan het oog onttrekt :)

En dan dus verder niet vervelend gaat doen qua te hoog worden / in de heg groeien / dood gaan / giftig zijn :P

Vinca is Maagdenpalm toch? Dat dacht ik eerst ook van die ga ik doen, totdat ik vond dat die dus giftig is.... daar zit ik niet op te wachten dat ik even in de tuin aan het rommelen ben, een minuutje uk achter me niet in de gaten houd en dat hij dan ineens die planten op blijkt te vreten ofzo :P

Dus dat viel toen af jammer genoeg -O- Want voor het huis doen die het prima en het zijn leuke dingen :j

Hee, die Euonymus klinkt goed!! +:)+

Was die volgens mij wel tegengekomen maar zie nu even niet waarom ik daar aan twijfelde. Denk doordat ik zie dat hij een halve meter hoog kan worden...? Dat is misschien wel flink onder de heg. Of juist goed om eventuele kaler worden stronken af te sluiten....hummmm even checken of die giftig is :j

Nog een tijd tegen het worteldoek aankijken vind ik op zich geen ramp, als ik maar niet meer tegen dat stomme onkruid hoef te vechten en er weinig onderhoud aan heb, we hebben nog zoveel te doen dat zulke onnodige klussen de nek omgedraaid moeten worden :)

De heg is een Zeeuwse haag, daar kunnen vogels ook al in scharrelen :j

Moet geen bloeiend gras / bloemen hebben want dan waait er weer zaad in mijn moestuinbakken die we inmiddels langs de bovengrens van de tuin gemetseld hebben.

En daarachter loopt Rena met haar collega :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:24

Wil je hoop niet verstoren, maar houdt er rekening mee dat worteldoek marketingtechnisch heel goed in de markt gezet is, maar dat het haast nooit doet wat mensen er van hopen...

Want je krijgt uiteindelijk altijd!! Blad, humus, stof etcetera OP het worteldoek. Dat gebeurt automatisch.
En dat is al weer meer dan voldoende voor onkruid om in te wortelen.

Het wordt op grote kwekerijen gebruikt onder de "potcultuur" dus hele velden met potten met dezelfde planten. Je wilt niet dat die planten, door hun pot heen,in de bodem wortelen. Daar werkt dat doek echt heel goed voor.

Maar antionkruid, op den duur valt dat helaas altijd tegen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 18:30

Snap ik, maar vooralsnog scheelt het natuurlijk wel een hele berg onderhoud, dat heeft het nu al gedaan :)
Sinds het er ligt, is het een verademing vergeleken met voorgaande zomers :j

Vooral vanwege die irritante pispot, weet je hoeveel werk dat is om die elke keer uit je heg te vlooien := Nu is die nergens te bekennen *\o/* (nouja onder de bedekte delen van de tuin dan :') )

En hopelijk krijg ik het (deels) dichtgegroeid voordat de rotzooi zich er doorheen weet te duwen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 21:45

Het lijkt wel of bodembedekkers alleen als plant verkocht worden, niet als zaad...?

Ik heb nog een paar kweekbakken leeg staan en lijkt me wel leuk om zelf zaaien te proberen :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:00

Euonymus laat zich goed stekken. Alle soorten wel, en dat zijn er veel. Kunnen als losse struik, als bodembedekker, klimmer of snoeivorm.
Voor bodembedekking vind ik de Euonymus minimus eigenlijk wel leuk.
Erg makkelijk ook.
Wordt het teveel: gewoon het ongewenste terugdnoeien of afmaaien...

Vinca geen idee of dat te zaaien is. Stekken kan in ieder geval.
De grovere Vinca heeft bij mijn schoonmoeder wel eens een behandeling gehad met de zitmaaier... Kwam probleemloos fris en fruitig weer terug na die mishandeling...

Varens zaaien hangt van de soort af.

Welke planten staan nog meer op je lijst?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:08

Heb lijstje even niet bij de hand, zit nu te zoeken naar Euonymus zaden maar die zijn niet te vinden schijnbaar :P

Staat wel overal dat ze makkelijk uitzaaien (door vogels) maarja dan moet je ze eerst hebben natuurlijk :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:19

ik zou er fruitstruikjes inzetten, als je hier de frambozenstruik die van stekje van de karwei het jaar erop nu een struik is van 2,5 breed ;-). Nadeel is dus in de winter kaal.... maar je hebt er wel letterlijk de vruchten van :-), kan ook zwarte of blauwe bes etc zijn. omdat er toch ook nog best een 'recht' paadje onder ligt ( wat zo oogt, kan natuurlijk schuiner zijn), is het wel leuk zo'n fruithelling. je kunt idd ook geen doek doen en diverse bloemen planten, er zijn zoveel mixen te koop, prachtig :-). Ook een mix van bloemen en wat laagstam fruit of fruitstruik... zo'n hellingkje is met zoveel te vullen <3 . je kunt 'vakken'maken bijvoorbeeld rood wit blauw, rood wit, paars wit roze... kortom, er is zoveel :-).
Na mr. google geraadpleegd te hebben zijn er ook enorm veel prachtige wintergroenblijvers :-). Ik ken al die latijnse benamingen ook niet en met 'witte kleine bloempjes' ben je ook niet geholpen hihihi, ik zie nu dat dat hoornbloem heet :-).
https://www.pelckmans.net/producten/blo ... intergroen

het is waar je voorkeur naar uit gaat. Ik hou ervan alles met fruit etc te beplanten, zo heerlijk :-). En volgens mij blijven bodembedekkers altijd alles bedekken, dat sterft niet uit of iets?

samp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:29

Het is me na je verhaal gelezen te hebben niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt. Maar zoals eerder genoemd lijkt me een bloemenmengsel het makkelijkst met het minste onderhoud (en goedkoopst). Dit hoef je alleen een enkele keer te maaien. Er zijn verschillende soorten mengsels, misschien dat je kan kijken of er mengsels zijn die niet door de rest van de tuin verstuiven?

Verder zijn bodembedekkende soorten een goede optie. Vinca is een hele goede, en volgens mij is deze niet zo giftig, er komen geen besjes in ofzo, maar wel leuke bloemetjes ;)
Ook dacht ik aan Pachysandra, deze wordt heel dicht. Hier komen wel bloemetjes in maar wel minder dan de Vinca. Verder is Waldsteinia en bodembedekkende Euonymus ook geschikt.
Je kan de planten ook in groepen planten zodat je een beetje verschillende soorten hebt, ziet er wel wat leuker uit denk ik. (Je kan er dan ook niet bodembedekkende soorten tussen zetten.)
De hoeveelheid plantjes per m2 die je moet planten verschilt per soort, op internet kan je wel hoeveel je nodig hebt.

Ik zou zelf dat anti-worteldoek er niet op doen, volgens mij groeit het dan ook niet echt lekker dicht. Je moet dan alleen in het begin wat meer onkruid weghalen, als het dichtgegroeid is niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 11:14

liekensancho schreef:
ik zou er fruitstruikjes inzetten, als je hier de frambozenstruik die van stekje van de karwei het jaar erop nu een struik is van 2,5 breed ;-). Nadeel is dus in de winter kaal.... maar je hebt er wel letterlijk de vruchten van :-), kan ook zwarte of blauwe bes etc zijn. omdat er toch ook nog best een 'recht' paadje onder ligt ( wat zo oogt, kan natuurlijk schuiner zijn), is het wel leuk zo'n fruithelling. je kunt idd ook geen doek doen en diverse bloemen planten, er zijn zoveel mixen te koop, prachtig :-). Ook een mix van bloemen en wat laagstam fruit of fruitstruik... zo'n hellingkje is met zoveel te vullen <3 . je kunt 'vakken'maken bijvoorbeeld rood wit blauw, rood wit, paars wit roze... kortom, er is zoveel :-).
Na mr. google geraadpleegd te hebben zijn er ook enorm veel prachtige wintergroenblijvers :-). Ik ken al die latijnse benamingen ook niet en met 'witte kleine bloempjes' ben je ook niet geholpen hihihi, ik zie nu dat dat hoornbloem heet :-).
https://www.pelckmans.net/producten/blo ... intergroen

het is waar je voorkeur naar uit gaat. Ik hou ervan alles met fruit etc te beplanten, zo heerlijk :-). En volgens mij blijven bodembedekkers altijd alles bedekken, dat sterft niet uit of iets?

Ja er zit best veel tussen met leuke witte bloempjes :j Alleen twijfel ik dan van waar doe je goed aan, moet ik hier nu schaduwplanten hebben, of juist niet, en is die klei nu "natte grond" (want tja, klei...) of juist niet (klei kan zo kurkdroog worden...en vanwege de helling...) dus daar loop ik dan een beetje op vast :P

Bloemen vind ik echt een raar idee :o

Dat is niet bepaald grond-vasthoudend, onderhoudsarm en goed alles bedekkend volgens mij.... en zaaien direct op de helling is dus geen optie omdat het te schuin is :)

Fruit zou super leuk zijn maar dat lijkt me ook geen optie, dat gaat de hoogte in en het moet juist de bodem bedekken :)

Op het vlakke stuk van de tuin ben ik wel van plan nog een paar fruitboompjes / struiken planten :j
Naast het terras komt ook een aardbeienwand is de bedoeling :)

Ik wil voor de helling gewoon iets dat:

- ik in gaten in het worteldoek kan planten
- eigenlijk overal wel goed groeit
- zo min mogelijk onderhoud nodig heeft
- laag blijft en goed de helling gaat bedekken
- goed de toplaag van de helling gaat doorwortelen voor versteviging
- heel lang mee gaat (dus ook weinig gevoelig voor kou / warmte / droogte)
- bij voorkeur niet giftig is
- zelf kunnen zaaien en tot planten opkweken in mijn kweekbakken zou leuk zijn

Maar om duistere redenen is het "altijd" zo dat wat ik zoek, niet bestaat ofzo :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:23

Moet je niet wat hebben qua beplanting die de grond ook "vasthoudt " ? Hier komt in een regenbui soms een hele lading met klei mee naar beneden .....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 12:06

Ja daarom :j

Op zich zal de heg dat ook al voor een groot deel doen bovenaan de helling, maar daaronder op het schuine stuk naar beneden wil ik dus een bodembedekker die het hele schuine stuk ook vasthoudt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:11

Geranium zoals ooievaarsbek . Of vrouwenmantel. Hier hele tuin er mee vol en bijna geen onkruid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:36