Combi magnetron of oventje, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sourire

Combi magnetron of oventje, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 20:05

Hoi bokkers :D

Ik wil graag een combi magnetron of eventueel een compacte oven aanschaffen. Als ik het internet zo wat afstruin zie ik bij de combimagnetrons vaak alleen het max aantal watt staan. Betekent dit nou dat je bij een combimagnetron voor de ovenfunctie geen graden kan instellen?

Maar waar het vooral om gaat, wat zijn jullie ervaringen met combimagnetrons? En dan met name de ovenfunctie (daar draait het voor mij vooral om), is dit voldoende voor gerechten (ovenschotels, lasagna, pizza en bijv. het bakken van een cake)? Ik lees hier en daar toch dat dit vaak wat tegen valt, als in niet heet genoeg. Eventueel aanraders?

Of zou, omdat de ovenfunctie voor mij het belangrijkste is, een oventje beter zijn?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

[Edit] het gaat in beide gevallen om een compact model die op een tafel (bijv.) kan staan met geen heel groot budget. :) Max 200,- ongeveer.
Laatst bijgewerkt door Sourire op 11-08-15 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Pumpkins

Re: Combi magnetron of oventje, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:06

Wij hebben een inbouw combi van de ikea. Helemaal blij mee en je kan de graden gewoon instellen. Heeft heel veel mogelijkheden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:06

Als de ovenfunctie het belangrijkste is zou ik voor een combi oven gaan :)

Maar je kan op elke combimagnetron/ combi oven gewoon de graden instellen.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:10

Ik heb een super oude combimagnetron en dat ding werkt prima. Geen idee of je er echt gebak in kunt maken [nooit gedaan] maar een lasagne/ovenschotel en een pizza gaat goed hoor! Dus een moderner apparaat zal vast prettiger werken^^

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:27

Ik heb ivm een kleine keuken een combimagnetron van Sharp. De oven werkt prima, zowel voor ovenschotels als voor cake, appelflappen en appeltaart (andere taarten maak ik niet zelf). Soms moet ik wel de temperatuur of oventijd van een recept iets aanpassen. Bij mijn apparaat meestal een hogere temperatuur of langere bereidingstijd.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:09

Ik had een combimagnetron maar vond het niet zo fijn werken. Ik gebruikte ook alleen de ovenfunctie. Grote ovenschalen konden er niet in. En je kon ook niet 2 dingen boven elkaar erin zetten, dus pizza eten met twee mensen of meer is een gebed zonder einde :7. Cakes kon ik er overigens wel prima in bakken :)

Alhoewel dat bij een kleine oven waarschijnlijk ook zo zou zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:15

Ik heb ook een sharp combi-magnetron.
Hij is mooi ruim en ik bak er alles in.
Er past een flinke ovenschaal in dus vind hem ideaal.
Ik heb de R-939BK.
Pizza's passen ook makkelijk en stokbrood ook.

Erin_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:16

Wij hebben een combi en ben er zeer tevreden mee. Heb er al cake en taart mee gemaakt en lasanga en andere oven gerechten gaan ook prima. Je kan er alleen geen koekjes in bakken omdat er geen bakplaat in zit, alleen zo'n rond draaiend rekje. Die van ons is van het merk hitachi. Temperatuur kun je ook instellen. Wil later wel een echte oven omdat dat gewoon handiger is kwam pizza bakken voor 2 personen en je hebt dan meer ruimte dus kun je er grotere schalen inzetten.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:21

Ik heb ook een combi en ben er zeer tevreden mee. Vaak genoeg pizza, lasagne en taart gebakken zonder enig probleem. Ik heb een wat luxe waarbij ik ook speciaal programma kan kiezen voor verschillende gerechten, maar in principe kan je gewoon zelf de graden instellen en de tijd. Een echte oven is fijner vanwege de ruimte en hoeveelheid diende kan maken, maar als je compact wil dan is een combi echt heel fijn.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:24

hier een ook sharp (weet het type nummer zo even niet maar was zo rond de 150 euro)werkt prima voor de dingen die jij wilt

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 22:51

Dank voor de reacties!

Itt wat ik veel op internet lees hier dus wel degelijk goede (oven)ervaringen met combimagnetrons :D. Toch blijf ik het aanschaffen van zo eentje een beetje eng vinden door wat ik lees maar ook omdat het mij logisch lijkt dat de magnetronfunctie de hoofdfunctie is... Ik heb op dit moment dit op het oog;
http://www.bol.com/nl/p/inventum-ov305cs-bakoven/9200000015476803/

Een oventje dus, 30L denk genoeg voor de normale dingen én een leuk prijsje. Ik mis nu ook niet echt een magnetron (oke, alleen voor popcorn :D). Mmmhh....

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:52

30 liter is niet heel erg groot hoor.
De combi die ik eerder noemde is 40 liter en er past precies een ruime ovenschaal in.hou aan beide zijde 1 cm over.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:00

Die inventum heb ik! Maar dan een maatje groter. Pizza, broodjes en ovenschotels bakken gaat prima. Temperatuur moet wel iets hoger en duurt iets langer. Nadeel vind ik wel dat ie niet aangeeft wanneer ie op temperatuur is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:05

Dat oventje in de link is echt superklein, past met moeite een cakeblik in.

Ik heb jaren gebruik gemaakt van combi magnetrons. De oven werkt niet zo precies als een echte oven met enkelvoudig gebruik. Dan bedoel ik ook een echt oven dus niet eentje van 100 euro.

Als je geen hi-tech gebak wilt bakken kom je een heel eind met een combi magnetron. Handig is om een losse oventhermometer aan te schaffen (of lenen) zodat je de juiste temperatuur kunt bepalen, die wijkt nog wel eens af van wat er op je instellingenknop staat.

Punt van aandacht: bij goedekopere ovens/combi's wordt de grill vaak gebruikt om bij te warmen. Dus je gebruikt ovenfunctie en terwijl je taart of ovenschotel staat te bakken moet de oven bijwarmen om op temperatuur te blijven, daarvoor wordt dan automatisch de grillfunctie gebruikt. Heel irritant want zo heb je dus steeds halfrauwe taarten met een zwart geblakerde bovenkant.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:15

Oh jeetje jullie maken het er niet makkelijker op. Ik dacht dat 30L redelijk was maar dat valt dus tegen..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:18

Ik zou zelf even naar een winkel gaan, BCC of Mediamarkt ofzo en daar eens rondkijken. Dan heb je een beetje idee van het formaat. Dan kun je later altijd nog online bestellen als je dat liever doet. :)

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:19

Ik heb een combimagnetron van Whirlpool waar 31 liter in past. Ik ben er niet tevreden over en hopelijk komt de monteur binnenkort langs om het te maken of krijg ik een ander. Wat wel goede merken zijn is Smeg of Atag. Ik vermoed dan dat je hier wel voor gaat betalen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:30

Als je echt voor de oven functies wilt gaan zou ik zeker kijken naar een combi-oven ipv een combi-magnetron. Koop ook zeker geen te kleine want er is niets zo irritant als schalen en platen die niet passen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:58

Ik heb een Whirlpool Combimagnetron.

Eerst had ik een losse Combimagnetron en tegenwoordig een inbouw.
(De losse magnetron is nog steeds in gebruik bij mijn moeder. Die is 15 jaar oud ondertussen)

Ik gebruik hem regelmatig als oven.
Werkt goed. Enige is dat hij niet heel precies in te stellen is in temperatuur. Het gaat per 25 graden.
Dus 175, 200, 225, 250 (en lager)
Dus als je iets op 210 moet doen moet je kiezen wat je het beste lijkt.
Maar ben daar tot nu toe altijd uitgekomen.

Verder superhandig dat hij een combi functie heeft. Daarmee kun je veel sneller aardappeltjes uit de oven maken of lekkere kippenpootjes.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:03

ik heb een klein oventje van 40 L en die was maar 50 euro, dus ruim onder je budget. Super makkelijk! Ik had geen combi nodig, want een magnetron gebruik ik toch nooit.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:08

Ik heb ook een oven combi magnetron van moulimex. En hij doet het goed. Heb hem al heel wat jaren. En je kan er ook goed mee bakken en de temp. voor de oven kan je ook handmatig instellen. Maar tegenwoordig hebben ze veel modernere. Maarja hij is niet kapot dus heb dan ook geen nieuwe. Wel jammer want vind die luxere veel mooier. :o