Laptop op afbetaling - ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

Laptop op afbetaling - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 14:57

Hey Bokkers!

Het lijkt dat het einde voor mijn macbook nabij is, na 4 jaar zeer intensief gebruik. Ik ben muzikant, en maak veel gebruik van 'zware' software voor het opnemen. Voor recreatie kan mijn laptop nog wel door, maar op het moment dat ik onder tijdsdruk dingen moet inspelen, en alles gaat om de 5 a 10 minuten haperen of de boel crasht gewoon, moet ik echt heel, héél diep ademhalen en tot 1000 tellen om dat stuk schroot niet door een raam te flikkeren.

Omdat ik wist dat dit er aan zat te komen, ben ik al zachtjes aan begonnen met sparen. Dit is voor mij erg moeilijk want student+muzikant+onbetaalde stage+paardenhobby is het ultieme recept voor blut zijn. Als ik zo doorspaar als nu, kan ik m' over minimaal 4 maanden kopen maar ik ben bang dat ik tegen die tijd al een zenuwinzinking heb gehad.
Nu zat ik er aan te denken om op afbetaling een nieuwe macbook te kopen (ja, helaas, het moet écht een macbook zijn ivm exclusive software) en vroeg me af of er hier mensen ervaring mee hebben, en of het uberhaupt aan te raden is en waar jullie m' dan vandaan hebben. Het liefst zou ik zelf willen bepalen hoe veel ik per maand of per kwartaal wil/kan betalen ivm dat mijn inkomsten iedere maand een grote verassing zijn.

alvast bedankt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:59

Denk dat het goedkoper is om via de duo even extra te lenen :) hun rente percentage zal lager zijn dan die van de winkel.

Als jij het nodig hebt voor je werk en je toekomst, vind ik het een prima investering.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:59

Ik dacht dat er ook een bedrijf was dat 2e hands macbooks verkoopt, maar die zijn dan wel helemaal gereset enzovoorts.
Leepp ofzo?

Anoniem

Re: Laptop op afbetaling - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:01

Ik denk dat het eerder de vraag is of het slim is om iets op afbetaling te kopen. Ben je financieel stabiel, kun je je hier netjes aan houden, ga je niet stiekem meer kopen op afbetaling? Want het is wel een risico wat je neemt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:01

Afbetalen in termijnen = rente = dure computer.
Daarbij krijg je een bkr-registratie en die blijft staan als je het niet laat verwijderen na afbetaling.

Edit: en je moet een bepaald inkomen hebben anders krijg je niet eens 'lening'

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:03

ClaudiaHS schreef:
Daarbij krijg je een bkr-registratie en die blijft staan als je het niet laat verwijderen na afbetaling.

Daarom bij de duo :)
Je krijgt over je studieschuld geen negatieve bkr aantekening namelijk.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:07

Klopt.
Maar bij bv een mediamarkt ofzo dus wel als je daar op afbetaling koopt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:10

Kun je het geld niet van iemand lenen?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:11

Waarom haal je geen goede tweedehands bij Leapp? Scheelt een stuk qua prijs, ze zijn geschoond, voorzien van een nieuwe accu en je hebt een jaar garantie.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 15:13

vuurneon schreef:
Denk dat het goedkoper is om via de duo even extra te lenen :) hun rente percentage zal lager zijn dan die van de winkel.

Als jij het nodig hebt voor je werk en je toekomst, vind ik het een prima investering.

Daar zat ik inderdaad ook nog aan te denken :j Leen op dit moment niks bij dus zou wel wat verschil kunnen maken.

Joolien schreef:
Ik denk dat het eerder de vraag is of het slim is om iets op afbetaling te kopen. Ben je financieel stabiel, kun je je hier netjes aan houden, ga je niet stiekem meer kopen op afbetaling? Want het is wel een risico wat je neemt.

Dat is zeker zo. Financieel stabiel ben ik niet bepaald (vandaar dat ik liever geen vast bedrag zou betalen), mijn enige vaste 'inkomen' is mijn stufi. Meer kopen op afbetaling ben ik dan weer niet zo bang voor, ik ben geen krent maar heb ook zeker geen gat in mijn hand. Grote inkopen als dit doe ik echt alleen als het hard nodig is. Ik zou bijvoorbeeld nooit een bank op afbetaling kopen, ik ga wel op de grond zitten zo lang, dat interesseert me echt niks :P Ik heb niet eens een tv puur voor het feit dat ik het een luxeproduct vind en prima zonder kan.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 15:16

Tweedehands durf ik niet aan, kan me niet voorstellen dat veel mensen een goed werkende laptop weg doen alleen vanwege een dooie accu, en de programma's die ik gebruik zijn erg gevoelig, en juist omdat ik veel met tempo en ritme werk is het is erg belangrijk dat 'ie echt op en top draait.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:19

Ik zou idd eerder wat extra lenen bij de Duo dan op afbetaling. Een lening bij duo kun je ook op ieder moment aflossen, dus dan zou je hem op dezelfde manier kunnen afbetalen.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:27

Ik zou eerst eens uitzoeken wat er precies met je laptop aan de hand is. Is het een hardware of software probleem? Heb je de boel al een keer goed opgeschoond? Een laptop hoort naar 4 jaar niet versleten te zijn omdat je er zware software op draait en je hem intensief gebruikt. De boel slipt wel dicht waardoor je systeem traag wordt een het boeltje crasht. Bovendien kun je hem, als je hem weer goed krijgt, hem ook nog verkopen mocht je echt een nieuwe willen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:29

miccamaaike schreef:
Ik zou idd eerder wat extra lenen bij de Duo dan op afbetaling. Een lening bij duo kun je ook op ieder moment aflossen, dus dan zou je hem op dezelfde manier kunnen afbetalen.

En als anders na je opleiding en dan kijken ze toch naar je inkomen :j

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 15:41

tinkermiep schreef:
Ik zou eerst eens uitzoeken wat er precies met je laptop aan de hand is. Is het een hardware of software probleem? Heb je de boel al een keer goed opgeschoond? Een laptop hoort naar 4 jaar niet versleten te zijn omdat je er zware software op draait en je hem intensief gebruikt. De boel slipt wel dicht waardoor je systeem traag wordt een het boeltje crasht. Bovendien kun je hem, als je hem weer goed krijgt, hem ook nog verkopen mocht je echt een nieuwe willen.

Heb m' meerder keren opgeschoond, het enige wat ik nog niet heb gedaan is een volledige reset (is de enige manier waarop je een macbook kan defragmenteren heb ik begrepen) laptop heeft in die 4 jaar ook aardig wat uithoeken van Nederland gezien, en wordt bijna dagelijks meegesleept van hot naar her, dus heeft ook de nodige klappen gehad. Laten repareren zie ik op het moment niet echt als optie, omdat dat ook niet goedkoop is (en wie weet hoe lang ie daarna nog mee gaat..) en ik 'm dan een tijd kwijt ben en helemaal niet kan werken (heb op mijn stage wel een workstation, maar niet veel tijd om aan persoonlijke opdrachten te werken + werk zal waarschijnlijk ook nog wel is mee naar huis moeten als ik het drukker ga krijgen daar). Ik ben van plan om deze laptop als 'recreatie' in gebruik te houden (social media, fotografie hobby, administratief werk en documenten typen) en de nieuwe laptop puur en alleen voor muziek in te zetten en zo min mogelijk te verplaatsen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:51

Ik zou zelf veeeeeel eerder iets lenen bij Duo dan iets kopen op afbetaling.
De voorwaarrden om bij Duo iets te lenen als student zijn rekatief zo gunstig! Je kan het altijd afbetalen en je krijgt geen bkr.
Bovendien kan net ook nog na je studie afbetalen, zonder nadelige gevolgen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:02

vuurneon schreef:
ClaudiaHS schreef:

Daarom bij de duo :)
Je krijgt over je studieschuld geen negatieve bkr aantekening namelijk.

Gevalletje klok en klepel??? Als je iets op afbetaling koopt krijg je echt geen negatieve BKR, als je meerdere termijnen afbetalen mist wel maar dat lijkt me vrij logisch.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 16:32

Bedankt iedereen, via DUO is inderdaad een betere optie, dus ik ga het zo doen! :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:34

Citaat:
Wanneer je een overeenkomst betreffende een koop op afbetaling aangaat met een instelling die BKR deelnemer is, zal deze kredietovereenkomst bij het BKR geregistreerd worden. Overigens geldt dit niet in alle gevallen, want wanneer het bedrag lager is dan 500 euro of de periode waarbinnen alles afbetaald wordt korter is dan 3 maanden, dan is registratie bij het BKR niet verplicht. Een BKR registratie is op zich geen probleem zolang je aan je betalingsverplichtingen voldoet. Ontstaan er echter betalingsachterstanden die conform de voorwaarden door de kredietverstrekker aan het BKR worden gemeld, dan komt er een codering bij je naam. Dit wordt ook wel een negatief BKR of negatieve BKR registratie genoemd, die nog lang problemen op kan leveren als je ooit nog eens een krediet of een hypotheek wilt nemen. Ga dus geen overeenkomst inzake koop op afbetaling aan, wanneer je kunt verwachten dat het voldoen aan je betalingsverplichtingen een probleem wordt!

Overigens lijkt me DUO sowieso een betere keuze.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:44

Bij media markt zal er op je stufi ook geen financiering verleend worden, dus ben bang dat die optie tot een teleurstelling zal uitlopen voor je.

Ik denk dat via DUO voor jou de beste optie is, maar ik zie dat je daar ondertussen ook mee bezig gaat. :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:06

Liselot schreef:
Gevalletje klok en klepel??? Als je iets op afbetaling koopt krijg je echt geen negatieve BKR, als je meerdere termijnen afbetalen mist wel maar dat lijkt me vrij logisch.

zodra je iets koopt op afbetaling krijg je een bkr-registratie.
Dat is nou eenmaal zo.
Ik heb zelf in 2006 een lcd tv gekocht op afbetaling bij de It's.
Deze netjes in 10 termijnen afbetaald.
maand geleden bezig geweest met hypotheek voor ons nieuwe huis en hij kwam gelijk boven water hoor die bkr.
overigens geen enkel probleem als je netjes betaald.
ik heb het nergens over negatieve-bkr

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:39

ClaudiaHS schreef:
Liselot schreef:

zodra je iets koopt op afbetaling krijg je een bkr-registratie.
Dat is nou eenmaal zo.
Ik heb zelf in 2006 een lcd tv gekocht op afbetaling bij de It's.
Deze netjes in 10 termijnen afbetaald.
maand geleden bezig geweest met hypotheek voor ons nieuwe huis en hij kwam gelijk boven water hoor die bkr.
overigens geen enkel probleem als je netjes betaald.
ik heb het nergens over negatieve-bkr

Jij niet, vuurneon wel. Mijn post was voor haar bedoeld ;)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:44

Pak je voordeel van het student zijn en gebruik de luxe die DUO je biedt :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:23

Liselot, geen gevalletje klok en klepel hoor. Weet hoe het werkt ;)

Ik heb het ook alleen over de duo gehad namelijk en studieschuld telt niet mee voor de bkr. Dus een maand de stufi omhoog gooien maakt niets uit voor de bkr registratie.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:42

Ik heb mijn macbook via een officiële apple reseller ook op afbetaling gekocht. Ik hoefde daarvoor geen rente te betalen, wel moest ik administratiekosten betalen, maar deze kreeg ik diezelfde dag in een cadeaukaart terug. Dus die kun je dan meteen besteden bij apple.

Ik betaalde €50 per maand, dus dit was prima te doen voor mij. Zou het zelf weer zo doen en niet via DUO, want ook al is de rente laag, je moet toch rente betalen. En als je dit pas over 5 jaar gaat terug betalen, komt daar toch weer wat op.