Tafel opschuren en lakken, oppervlak blijft ruw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celestial

Tafel opschuren en lakken, oppervlak blijft ruw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 20:54

Lieve Bokkers,

Vol goede moed zijn we vanochtend begonnen met het opschuren van onze donkere houten eettafel. Dit was helaas best een klus, maar inmiddels staat hij gestript en wel in de tuin. We hebben op een oude salontafel het schuren eerst uitgetest. Ook hebben we van te voren al lak gehaald bij de Praxis, welke zonder afwerking in principe in één keer goed zou moeten zijn voor gebruik. Dit hebben we dus meteen op de salontafel gesmeerd om de kleur te testen, voordat we onze mooie eettafel niet zouden verpesten en weer opnieuw zouden kunnen beginnen :')

In principe is de kleur mooi en ziet het er goed uit, alleen het hout voelt ontzettend droog en ruw aan. Alsof er toch nog een toplaag overheen zou moeten... -O- We hebben alleen geen idee wat we hiervoor kunnen gebruiken en de Praxis blijft roepen dat het zonder toplaag echt gewoon goed zou moeten zijn. We zoeken dus een laag die de tafel glad en kraswerend afwerkt, maar het mag absoluut niet glimmen! Ik hoop dat iemand ons kan helpen, van internet worden we dusver nog niet echt wijzer. Een extra blanke laklaag lijkt ons bijvoorbeeld niet echt zinvol als deze net zo in het hout trekt...

daffieduck83

Re: Tafel opschuren en lakken, oppervlak blijft ruw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:57

Mijn opgeknapte salontafel en eetkamertafel hebben we na het schuren en schilderen afgelakt met glitsa meubellak. Dat helpt tegen vocht en krassen.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 20:58

daffieduck83 schreef:
Mijn opgeknapte salontafel en eetkamertafel hebben we na het schuren en schilderen afgelakt met glitsa meubellak. Dat helpt tegen vocht en krassen.

Is dit gewoon een blanke lak? Zorgt het er ook voor dat het hout minder ruw wordt? Ik zal het eens opzoeken! :)

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:00

Is idd een blanke lak, speciaal voor meubels, wel bij de bouwmarkt verkrijgbaar. Of het ook echt minder ruw wordt weet ik niet, wij hebben ons suf geschuurd om voor het schilderen alles glad te krijgen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:02

Heb je die van rambo?
Die gebruik ik namelijk ook altijd, en ik had eerst ook zoiets van 'umh, dit zou toch lak zijn'? :D
Ik had het op een steigerhouten tafel gebruikt dus ik dacht dat het aan het hout lag, maar de andere tafel geeft hetzelfde effect en dat is gewoon glad hout.

Tot nu toe geen krassen en er trekken ook geen kringen in van glazen. Een tweede laag gaf iets meer een lak effect, nog steeds niet glanzend maar wel vrij duidelijk een 'laagje'.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:09

Heb je eerst grof toen fijn geschuurd? Je kunt jachtlak gebruiken maar naar het schijnt is polyurethan verf het sterkste is.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 21:10

Daffieduck83: Wij hebben zelfs met het fijnste schuurpapier dat er voor de machine was alles geschuurd, maar het blijft vrij ruw aanvullen. In ieder geval bedankt voor de tip! Ik ga er morgen eens naar informeren.

Lepeltje: Ja dat klopt, we hebben inderdaad de lak van Rambo. Goed om te horen dat het ook zo hoort en we het niet verpest hebben, haha. Eigenlijk zijn we er heel blij mee, we wilden het eerst beitsen omdat het er dan mooier in zou trekken. Deze lak doet er echter helemaal niet aan onder! Het ziet er erg mooi uit. Een tweede kleurlaag willen we sowieso niet, omdat dit veel te donker gaat worden. Wellicht is een blanke laklaag eroverheen dan toch niet zo'n slecht plan. Bedankt voor je reactie, goed om te weten! :)

sallandval: Ja eerst grof en daarna alles na geschuurd met het fijnste papier. Is die 'verf' dan wel doorzichtig? We willen wel de naden blijven zien. Ik ga het eens opzoeken, bedankt!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:16

Mijn ervaring is dat soms, bij de eerste laag op kaal hout, het oppervlak ruw wordt doordat de houtvezels weer iets omhoog komen. Licht opschuren, goed afnemen en dan blanke lak erover en daarna blijft het glad aanvoelen.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 21:26

MarChak schreef:
Mijn ervaring is dat soms, bij de eerste laag op kaal hout, het oppervlak ruw wordt doordat de houtvezels weer iets omhoog komen. Licht opschuren, goed afnemen en dan blanke lak erover en daarna blijft het glad aanvoelen.

Dit heb ik net ook van iemand via PB binnengekregen, dus dat zal het zijn in combinatie met het feit dat Rambo schijnbaar een ruwere lak is.

Iedereen hartstikke bedankt, we gaan de tafel na de eerste laag licht opschuren en dan gaat er een blanke laag polyurethaan lak overheen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:36

Yep nog een keer met de fijnste korrel schuren is de oplossing. Door het schuren krijg je altijd kleine houtvezeltjes die als een soort haartjes aan het hout blijven zitten. Zodra je gaat lakken zuigen deze haartjes zich vol en worden ze hard.