kinderopvang toeslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

kinderopvang toeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 23:41

Hai..

even een vraagje... ik bel de laatste tijd al zo vaak met de belastingdienst sinds ik weer in NL ben, dus denk....vraag het eerst even hier....
Mijn kinderen gaan op de zaterdag naar de gastouder gezien ik dus ook op zaterdag werk... de gastouder organisatie raadde mij aan om het maximaal aantal uren per maand op te geven aan de belastingdienst en dat heb ik gedaan.
Maar de ene maand heb ik die uren niet nodig en de andere maand dubbel....( ook door de weeks ivm school vakantie)

Hoe berekend de belasting dienst dit? gaan ze na een jaar kijken hoeveel uur je in totaal hebt gebruikt aan desbetreffende opvang? of per maand?

De ene maand is het minder, maar sommige maanden is het meer aan uren dan opgegeven.

Polly
Moderator Algemeen

Re: kinderopvang toeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 05:41

Volgens mij kijken ze aan het einde vannhet jaar naar je totaal en verrekenen ze het dan. Ik heb dus ook minder uren opgegeven dan ik daadwerkelijk afneem, dan hoef ik zeker weten niet bij te betalen máaar krijg elk jáar nog een bedrag wat ik tekort heb ontvangen. Jij loopt nu risico op een na heffing dua ik zou wel wat áanpassen als ik jou was.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:15

NM -> HTT

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 21:29

Ik weet dat ik terug moet betalen...staat al gereserveerd...nieuwe schooljaar heb ik een vast rooster en kan ik het goed doorgeven... Bedankt voor het antwoord!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:43

Ik geef dus altijd te weinig op van tevoren, dan storten ze het na :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:06

Niet mijn topic, maar wel gerelateerd eraan, klopt het dat je bij een kinderdagverblijf een stuk meer terug krijgt dan bij een gastouder?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:08

Nee. Het lijkt misschien zo dat je bij een kdv meer terug krijgt dan bij een gastouder. Maar dit komt omdat het tarief bij een kdv vaak hoger ligt dus de teruggave is hoger.
Maar in verhouding is het gelijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:11

Klopt volgens mij niet, bij een gastouder betaal je toch een uurtarief voor de gastouder en per uur een bedrag voor het gastouderbureau?

Ik heb zitten rekenen en via het gastouder bureau zouden wij zelf 178,- per maand bij moeten betalen en via het kdv geloof ik 50,- ik kreeg het idee dat het bedrag per uur voor het bureau niet meetelde in de teruggave.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:17

Vergeet niet dat je een maximum bedrag hebt wat je per maand betaald aan het gastouderbureau.
Ik betaal 1 euro per uur maar max 100 euro per maand.
Ik kom dus op een uurtarief van 5.60 euro.

Maar bij de belasting heb je zowel voor de gastouder als kdv een maximaal tarief wat je per uur terug krijgt.

Het maakte financieel voor mij weinig uit of ik gastouder koos of kdv.

Voordeel van gastouder vind ik de flexibiliteit en huiselijke sfeer.
Laatst bijgewerkt door BiBiQ op 30-07-15 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:17

Mijn dochter is gastouder en daar betaal je minder voor dan een kdv. Zij is wel zelfstandig dus misschien dat dat scheelt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:18

Ik heb niet gekeken naar de prijsverschillen maar gekozen voor go voor flexibiliteit, bij go betaal je wat je afneemt (als het goed is) en bij kdv per dagdeel. Ik heb wisselende diensten en als ik vrij ben ga ik mn uk niet wegbrengen. Ik heb het zo afgesproken dat ik per week doorgeef wanneer hij komt en dat schijnt bij kdv soort van onmogelijk te zijn.

Ik betaal een bepaald bedrag aan servicekosten voor gob maar uurtarief gaat niks van naar gob

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:20

Polly dat klopt dat je bij go inderdaad betaald wat je afneemt en bij kdv per dagdeel.

Misschien heb je hier nog wat aan charaz
Afbeelding
Hier staat duidelijk wat je maximaal per je terug krijgt van de fiscus

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:25

Ik zou meer kwijt zijn bij een gastouder dan bij kdv. Ook moest ik bij de gastouder voeding en luiers meegeven. Kdv is all in.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:39

Ik heb even zitten rekenen.

Kdv 120 uur, €7,40 p.u. €277 zelf betalen
GO 120 uur, €5,60 p.u. €175 zelf betalen
Vraag me niet waar het dan aan ligt dat je een verschil hebt in hoeveelheid wat je zelf moet betalen.

Bij mijn kdv waar m'n dochtertje kwam hoefde ik geen luiers mee te geven enzo behalve als je een ander merk wilde dan hun gebruikte.
Bij mijn GO moet ik wel luiers en doekjes meegeven. Ik kan er voor kiezen om zelf fruit mee te geven en anders moet ik een toeslag betalen.
Maar ik geef zelf al drinken en broodje mee in de ochtend omdat m'n dochtertje in de ochtend te vroeg niets eet. Sap in een bidon is gewoonte maar dat geeft de GO ook net zoals tussendoortjes en brood in de middag.
Geef zelf ook een tussendoortje mee als in een koekje of cakeje en een knijpfruit. Maar in principe hoeft dit niet.
Andere kant ervan is dat ik een super GO heb die ook overal naar toe gaat en bijvoorbeeld ook naar ikea gaat en dan daar eens ontbijt en daar vraagt ze niets voor. Daarom geef ik zelf al wat extra mee zodat het haar minder kost zodat ze dus die leuke dingen kan doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:45

Ik heb voor een gastouder gekeken via Kober, buiten dat de prijs excl. alles was zoals luiers, doekjes, werd er ook nog een bijdrage berekend voor het eten volgens de norm van het Nibud. Toen ben ik afgehaakt.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:24

Ik betaal geen bijdrage omdat ik toch fruit in huis heb voor m'n dochtertje dus geef het gewoon mee. Dan ben ik goedkoper uit.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:48

Ik geef wel fruit en luiers mee, verder eten zit erbij in.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:53

Het scheelt echt heel erg wat je uiteindelijk bijbetaald. Veel KDV's zitten boven het subsidiebedrag, dus betaal je per maand meer. Helemaal als je flexibel afneemt. Dan kan een Gastouder veel goedkoper uitkomen. Dus het is echt even rekenen per KDV / Gastouder die in de buurt zitten en in aanmerking komen.

Uiteindelijk moet je alle afgenomen uren doorgeven, aan de hand daarvan wordt je totale teruggave berekend.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 23:42

De prijzen verschillen wel per regio/gastouder/bureau etc.... wij zijn op zaterdag wel duurder uit. was lastig om iemand in de buurt te vinden die ook op zaterdag oppas biedt.
Maar al met al rekent de belastingdienst de totaal opgenomen uren in een jaar en niet per maand? dat is voor ons iig wel gunstig. ( sommige manden meer dan opgegeven anderen weer minder.)