Nieuwe fiets ter vervanging van auto. E-bike of gewoon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Nieuwe fiets ter vervanging van auto. E-bike of gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 17:07

In september gaat onze lease-auto terug naar de leasemaatschappij en we willen voorlopig geen 2e auto kopen.

Mijn vriend werkt fulltime en heeft de auto 5 dagen per week bij zich. Ik werk 25/30u per week en ga met de bus naar werk. Verder doe ik nog boodschappen, ga ik met de hond op pad en ga ik naar mijn paard (5 km verderop). 1 auto moet te doen zijn in mijn ogen.

Nu heb ik een fiets maar die is de afgelopen anderhalf jaar nog geen 5 keer de schuur uit geweest. *schaam* Ik heb echt een hekel aan fietsen en heb na mijn middelbare schoolperiode (waarbij ik dagelijks 35km moest fietsen) bijna nooit meer gefietst. Hele korte stadsritjes in Amsterdam uitgezonderd.

Nu is mijn fiets op zich best aan vervanging toe *kuch, understatement* (ding valt van ellende bijna uit elkaar en is jaren mijn Amsterdam barrel geweest). Dus ik heb gezegd dat ik best wil proberen te fietsen, maar dat ik dan wel een nieuwe fiets wil. Budget is tot ong. 1500,- (zit eventueel wel wat rek in).

Ik wil wel dat mijn poging een succes gaat worden en omdat de route naar stal 5 kilometer over een dijk recht door de polder gaat en ik dit in de winter met tegenwind ook moet fietsen denk ik aan een e-bike. Maar omdat ik mezelf eigenlijk nog iets te jong vind voor een e-bike vind ik het echt onzin om zo veel extra geld te besteden aan iets waar mijn benen ook prima toe in staat zijn. Anderzijds wil ik ook niet steeds met een natte bezwete rug op stal aankomen (waar we geen verwarmde kantine o.i.d. hebben) of na 2 maanden de handdoek in de ring gooien omdat het fietsen me teveel energie kost.

Wie helpt?
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 24-07-15 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Nieuwe fiets ter vervanging van auto. E-bike of gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:11

Niemand is te jong voor een ebike. Ik denk alleen dat e voor jouw budget niks vind. Wellicht wel 2e hands maar of dat goed i heb ik geen idee van.

Is een scooter/snor niet wat? Kun je met dat budget een nieuwe voor kopen.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:12

Is bijvoorbeeld een elektrische scooter geen idee?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:14

Als je toch al een hekel aan fietsen hebt, zou ik niet meer aan een gewone fiets beginnen.
Met een E-bike heb je namelijk altijd wind mee (tenzij je accu leeg is) en je pakt hem veel sneller dan een gewone fiets of zelfs de auto. Ik heb hem nu 3 jaar en vind hem geweldig.

Voor jou budget zou je eens naar een Stella kunnen kijken, komen heel goed uit de tests.
Kijk uit voor een tweedehands, daar ga je al snel naar een nieuwe accu toe....l

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 17:15

Vergeten te vermelden maar een scooter wil ik niet (meer). Heb scooter gereden maar vind het om meerdere redenen helemaal niks. (Stank, duur in onderhoud, niet duurzaam, helm, weinig stabiliteit in winter, koud, hond kan niet mee.)

Stella ga ik eens naar kijken.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:18

bij de aldi hebben ze ze soms ook wel eens

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:19

Ik zweer bij mijn e-bike! Ben 24 en kon helaas niet meer op een normale fiets rijden. Nu met deze fiets ik overal heen ook naar mijn werk. Je pakt hem idd veel sneller en gaat super snel op dat ding meestal fiets is zo'n 24 km per uur.

Let wel op dat je een goede koopt en naar de accu kijkt hoever je ermee kan fietsen. Goedkoop is meestal duurkoop. Ik heb een tweedehands gekocht met garantie enzo

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:24

_Nelleke_ schreef:
Anderzijds wil ik ook niet steeds met een natte bezwete rug op stal aankomen (waar we geen verwarmde kantine o.i.d. hebben) of na 2 maanden de handdoek in de ring gooien omdat het fietsen me teveel energie kost.
Daar staat je antwoord :D

Ik zou zelf nu ook niet voor een ebike kiezen. Maar als je volledig afhankelijk bent van je fiets, vind ik het wel een ander verhaal. Wie weet wil je ook een keer ergens wat verder weg is dan 5 km.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:24

Heb zelf enkele keren met een e-bike gereden en vond het eigenlijk wel erg leuk en handig, al helemaal omdat ik niet graag fiets :o dus valt zeker te overwegen hoor! Heeft ook niets met leeftijd te maken..

ik zou alleen mijn hond er niet naast laten lopen, daar neem ik toch liever een gewone fiets voor

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 17:25

Nee ik ga m'n hond niet naast een e-bike zetten in standje 5. :+ Maar bijv. 1 met een vrijloopmotor lijkt me prima. Het bos is ook niet zo ver. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:26

Robin_S schreef:
ik zou alleen mijn hond er niet naast laten lopen, daar neem ik toch liever een gewone fiets voor

Puur uit nieuwsgierigheid: waarom?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:27

k ben postbode en ik doe mijn ronde met een ebike van het werk, die dingen fietsen zalig. na een kilometertje wennen vloog ik van brievenbus naar brievenbus! en ik ben pas 18

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:27

Ik vond fietsen ook nooit leuk. Maar, mijn verloofde pikt de auto, dus moet ik wel. Brommer geprobeerd, maar na een aantal keren te laat op werk gekomen te zijn omdat die het begaf, wilde ik een nieuwe fiets. Wel wat eisen natuurlijk. Moest licht lopen, versnellingen er op, en zo'n houder dat er een mandje op kon zodat ik mijn honden mee kon nemen.
Ik heb een giant triple x gekocht, en nog geen seconde spijt van gehad. Ik fiets iedere dag van en naar t werk, iets van 7 kilometer enkele reis, naar mijn pony's, en de hondjes kunnen of naast de fiets of in het fietsmandje voorop mee. En nog belangrijker, ik pak nu zelfs soms de fiets om gewoon een stukje te gaan cruisen met mijn hondjes!

Wat ik vooral wil zeggen, met een goede fiets is het veel leuker fietsen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:30

De grote boodschappen zou ik dan in het weekend doen met de auto. En een Ebike is inderdaad ideaal!
Ik heb een tweedehands pas geleden gekocht voor 160 euro :Y)
Goede accu, kan makkelijk 40 km aan. Mijn doel is om vaker naar mijn werk zo'n 40 km totaal te gaan. Mijn werk is psychisch soms flink zwaar en ik denk dat ik hierdoor het makkelijker van mij af kan zetten.
Mijn ouders hebben twee Stella fietsen. Fietsen er iedere dag flinke afstanden mee al meer dan een jaar en perfecte fietsen! Die van mijn ouders zaten rond de 1000 euro per stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:31

Nee gaat niet zozeer om de stand / snelheid, maar de aandrijving van de fiets: van zodra je vertrekt krijg je een 'duwtje in rug' en gaat de fiets dus vanzelf naar voor (al zal dat in stand 1 idd best wel meevallen :) ). Ook is zo'n fiets wat zwaarder dan een gewone fiets (althans de fiets die ik een keer gebruikt heb), en met de hond hou ik toch van een normaal stuur / gewicht waarbij remmen met één rem makkelijk kan.

Maar dit is gewoon een persoonlijk gevoel, er zijn vast zat mensen die hun hond er wel naast laten lopen :)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:34

Als ik alleen ga wonen (en dus de auto van m'n ouders niet meer kan gebruiken) zou ik ook een E-bike overwegen en ik ben nog maar 22. :+ Ik heb ook al een paar keer de opmerking gekregen dat E-bikes voor oude mensen zijn, maar dat kan me niks schelen.
Net als jou fiets ik ook niet graag, en al helemaal niet met tegenwind. Lijkt me dus de perfect oplossing!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:54

E-bike is fijn, al vind ik het daarop soms ook wel koud. Je beweegt toch met flink minder spierkracht maar hebt wel meer vaart, dus wind.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:01

Spartamet is ook fijn.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:04

belle_boef schreef:
Niemand is te jong voor een ebike. Ik denk alleen dat e voor jouw budget niks vind. Wellicht wel 2e hands maar of dat goed i heb ik geen idee van.

Is een scooter/snor niet wat? Kun je met dat budget een nieuwe voor kopen.

Valt wel mee hoor, kijk maar eens bij Stella in Nunspeet. Daar hebben wij ook een electrische fiets gekocht.
Ik wilde er eerst ook niet aan, ben zeker 25 jaar niet meer op de fiets in de stad geweest die hier 7 km vandaan is, maar sinds vorig jaar heb ik een mooie zwarte met een bakje voorop. Gaat gemiddeld 25 km per uur en sinds ik hem heb (augustus 2014) staat er nu al ruim 2200 kilometer op de teller.
ik weet niet de exacte prijs nu, maar volgens mij ruim onder de €2000,-

Edit: ik zie dat een ander me al voor was met Stella :D
Laatst bijgewerkt door zwanepol op 24-07-15 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:05

F_inley schreef:
Ik zweer bij mijn e-bike! Ben 24 en kon helaas niet meer op een normale fiets rijden. Nu met deze fiets ik overal heen ook naar mijn werk. Je pakt hem idd veel sneller en gaat super snel op dat ding meestal fiets is zo'n 24 km per uur.

Let wel op dat je een goede koopt en naar de accu kijkt hoever je ermee kan fietsen. Goedkoop is meestal duurkoop. Ik heb een tweedehands gekocht met garantie enzo

Hier hetzelfde :j

Het fietst echt een stuk makkelijker/sneller en voor jouw budget kan je een degelijke tweedehands kopen met garantie/verzekering etc :j Tip: Echt even gaan proeffietsen, de ene E-fiets is de andere niet en waar ik met de ene net de 18 kon halen fietste ik met de andere zo 25 :j

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:12

Mijn man en ik hebben allebei een sparta elektrische fiets. Ik vind het echt een ontzettend fijne fiets! Maar je moet niet verwachten dat je echt ver kan fietsen met je trap ondersteuning vol aan. Helaas kan ik geen 2de accu meenemen aangezien deze helemaal in het frame verwerkt zit.

Met de trap ondersteuning vol aan en kind achterop red ik ongeveer 40km en dan fiets ik zelf amper :+ Als ik hem op 1 zet en ik fiets gewoon mee kan ik zeker het dubbele wel halen.

Ik heb mijn auto ook verkocht en ben echt blij met mijn fietsje :) Ik fietste nooit en met deze fiets ga ik echt overal heen.

Voor die van mijn man hebben wij 100euro betaald met 8000 km op de teller. Hij zou het niet meer doen, maar er waren gewoon draadjes niet goed verbonden :+

Mijn fiets is helemaal een lachtertje want daar hebben wij 50euro voor betaald met het verhaal dat de accu stuk was. Mijn man heeft hem doorgemeten en bleek er in een contact punt iets niet goed te zitten waardoor hij dus niet goed kon communiceren met de computer. Dus dat gemaakt wat dus 3 euro kostte :+ En ik had een bijna nieuwe fiets met net 1200 km op de teller :+

Hieruit blijkt ook weer dat fietsenmakers oplichters zijn trouwens, want beide fietsenmakers uit een andere stad wilden gewoon een nieuwe accu aansmeren á 200euro :+

edit: Als ik het voluit zet en ik trap iets mee ga ik over de 30km/u met beide fietsen overigens :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 19:09

Je bent nooit te jong voor een elektrische fiets :D Ik heb er zelf ook een gekocht bewust voor woon-werkverkeer (12km enkele reis). Wel met het doel om meer uit de auto te komen en niet als vervanging van de auto. Ik ben er echt ontzettend blij mee! Ik had ook een hekel aan lange afstanden fietsen. Je kwam altijd moe en bezweet op je bestemming aan. Met een elektrische fiets heb je daar totaal geen last meer van +:)+ Ik fiets nu met plezier naar mijn werk (alleen als het droog is :D ).

Voor jouw budget heb je ook nieuwe e-bikes! Mijn fiets kostte mij 1399 euro nieuw.
Ik heb een E-bikez Spark One. Het is geen merkfiets, maar een fiets bestaande uit merkonderdelen. Het kleinschalige bedrijf zit in Utrecht, daar heb ik zelf met de eigenaren gesproken en een proefrit gemaakt, en ook fijne service gehad. Ik las op internet ook alleen maar positieve reviews met name over de aftersales. Je kunt ook een proefrit thuis aanvragen. En je mag de fiets twee weken gebruiken en dan alsnog niet kopen. Maar dat had ik niet nodig, want vanaf dag 1 was ik verkocht :)

De fiets heeft nu trouwens een grotere accu (en is daardoor nu 1499 zie ik op de site), maar ik heb een 360Wh: 10Ah x 3.6V accu waarmee ik 50km op vol vermogen (stand 5) kan fietsen. De route naar mijn werk bevat een stuk van 5km in open natuur (veel wind) en wat stukken vals plat. Ik kan 2x heen en weer naar mijn werk fietsen voordat ik de accu weer moet opladen. (Accu opladen kost trouwens iets van 8 cent, dus om die kosten hoef je het niet te laten). Wel moet je rekening houden met een soort spaarstand van de accu. Waar ik de eerste dag nog met gemak 25km/h kan fietsen (en daar hoef je zelf alleen maar voor te trappen, zelfs met tegenwind of heuvelop ga je nog harder dan 20km/h) gaat dat de tweede dag nog maar naar 22km/h (en dat is om de accuduur te verlengen). Alsnog hard genoeg vind ik :D

Dit is trouwens een fiets met een rotatiemotor wat betekent dat je eerst twee keer een rondje moet trappen voordat de motor aangaat. Dit merk je voornamelijk als je vanaf een stoplicht weg fietst. Ook geen probleem, gewoon in een lage versnelling beginnen en de motor pakt het snel genoeg op.
Ook zonder accu vind ik de fiets fijn fietsen, maar als je eenmaal elektrische ondersteuning gewend bent, wil je niet meer zonder :+ Je merkt gewoon dat het geen moeite kost om te fietsen. Met tegenwind en heuvelop hoef je niet eens kracht te zetten, je hebt dus geen zere bovenbenen meer!

En mocht je een elektrische fiets kopen, dan zou ik je aanraden om deze goed te verzekeren. Hierdoor kun je de fiets overal gebruiken (bv stad en station) zonder je steeds zorgen te moeten maken. Je hebt verschillende fietsverzekeringen met verschillende voorwaarden, maar ik vind de premie nog wel meevallen. Ik betaal nu 52,50 per jaar en daarbij is mijn fiets 3 jaar tegen nieuwwaarde verzekerd en er zit ook pechhulp bij in (bij Univé). Je hebt ook verzekeringen voor 5 jaar nieuwwaarde verzekerd met een hogere premie. Gewoon even kijken wat het beste bij jouw situatie past.

Dit is mijn prachtige fiets <3

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 08:36

Wat een hoop bokkers met goede ervaringen met een elektrische fiets! Leuk om te lezen. Die laatste ziet er ook zeker goed uit!

Ik ben op zich ook echt wel overtuigd van het gemak van een E-bike maar ik voel me gelijk zo'n luie donder, terwijl een auto of scooter natuurlijk veel luier is.

Sparta en Batavus hebben trouwens ook nog modellen binnen het budget. Voor een echt goede fiets zit er wel wat rek in het budget.

Hoe zit het met 2e hands? Ik heb het gevoel dat ie daarmee jezelf in de vingers snijdt omdat de technologie de laatste jaren zo enorm vooruit is gegaan + dat een accu helaas geen oneindig leven heeft.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 08:50

Je hoeft jezelf echt niet lui te noemen hoor, je moet gewoon nog steeds fietsen :D het gaat alleen wat vlotter ;) (en al zouden ze me lui noemen, heb ik sch"t aan, ha,ha!)
En als de rek er is zou ik zeggen ga voor een nieuwe (zeker wat betreft de accu)
Ook hoef je geen "merk" fiets te nemen want zowel de stella als dus de spark one komen blijkbaar goed uit de testen.
Volgens mij zou je trouwens ook kunnen proef rijden. Een fietsenboer hier bij mij in de buurt adverteerd dat je zo'n fiets een week mag proberen zonder verplichtingen...

Ik ben er in iedergeval helemaal wijs mee +:)+ +:)+ +:)+

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 08:55

_Nelleke_ schreef:
Wat een hoop bokkers met goede ervaringen met een elektrische fiets! Leuk om te lezen. Die laatste ziet er ook zeker goed uit!

Ik ben op zich ook echt wel overtuigd van het gemak van een E-bike maar ik voel me gelijk zo'n luie donder, terwijl een auto of scooter natuurlijk veel luier is.

Sparta en Batavus hebben trouwens ook nog modellen binnen het budget. Voor een echt goede fiets zit er wel wat rek in het budget.

Hoe zit het met 2e hands? Ik heb het gevoel dat ie daarmee jezelf in de vingers snijdt omdat de technologie de laatste jaren zo enorm vooruit is gegaan + dat een accu helaas geen oneindig leven heeft.

Ik heb er eentje gekocht waar ik garantie op kreeg en een heel boek werk met hoevaak hij opgeladen was wanneer hij een beurt had gehad ect. Net als bij een auto gekeken dat er nog niet te veel km op zaten. Ik heb er eentje gekocht die nieuw bijna 3000,- heeft gekost en nu aantrekkelijk geprijsd was 800,-. De accu was pas 80x opgeladen en dit kan 10.000 keer.
Als je wat resource doet kan je bij een betrouwbare zaak best een tweede hands kopen.