minder geld terug omdat verkoper btw kwijt is?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

minder geld terug omdat verkoper btw kwijt is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 11:19

Een scooter handelaar heeft onnodig een cdi (van 50 euro) vervangen in mijn scooter. Omdat ik zeker weet dat er niks mis is met de oude wilde ik de cdi terugbrengen.

Nu wil de verkoper maar 30 euro terug geven. Dit met de reden omdat er gepint is en hij de btw al kwijt is. En daar wil hij mij dus voor laten opdraaien als het ware. Mag dit zomaar?

Sleeper

Re: minder geld terug omdat verkoper btw kwijt is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:21

Het klopt niet wat hij zegt, dat hij zijn btw kwijt is. Het zal wel meer werk voor zijn administratie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:21

Nee dat mag zeker niet, als een dienst of product wordt afgenomen betaalt de verkoper btw. Indien het product terug gebracht wordt, en dus niet verkocht wordt, dan hoeft de verkoper ook geen btw af te dragen.

Verkoop = prijs excl btw voor het product (dit is incl winstmarge voor verkoper) voor een bedrijf = prijs incl btw voor consument.
Geen verkoop = geen btw om af te dragen.

Daarbij kom ik bij een bedrag van 50 euro incl btw op een prijs van 41,32 euro excl btw uitgaande van 21% btw. (Ik ben zelf ondernemer).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-15 11:26, in het totaal 4 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:22

Geen idee of het mag of niet.Maar ik vind het wel raar.Hij kan dat toch gewoon terug boeken of id.
Lijkt me toch dat hij gewoon winst op iets wil maken.

Ik heb tenminste nog nooit gehad dt ik iets terug bracht,mijn geld terug kreeg zonder btw >;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:28

Laat je niks wijs maken, dat mag niet :n

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:34

In een kledingwinkel (bv) krijg je toch ook altijd het volledige aankoopbedrag terug als je iets komt terugbrengen? En die gaan echt niet onthouden hoe je betaald hebt (alsof dat wat uitmaakt) :n. Leuke verkoper is dat zeg, dat is wel erg makkelijk geld verdienen :=

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 11:45

Zo iets dacht ik dus al. Gelukkig zit de zaak hier om de hoek dus straks nog maar een keer terug

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:48

Valt voor zijn administratie gewoon tegen elkaar weg. 1x betaald, 1x terugbetaald.
Mag dus inderdaad niet :)
Dat zou wat zijn!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:53

Mag hij. Hij moet gewoon in zijn administratie duiken. En een credit er tegen over zetten. Laat je niet weg sturen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:56

Fijn mannetje, probeert je nu dus voor de 2e x achter elkaar een oor aan te naaien. Even pootje stijf houden hoor, klinkt als een naar heerschap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:10

Nee dat mag niet.
Daarnaast is de BTW maar 9 euro... en geen 20.

Let wel: als er niets aangegeven staat is koop koop in een fysieke winkel en is ruilen/terugbrengen een gunst.
Daar mogen ze wel eigen regels aanstellen (bv geen recht op geld terug, een tegoedbon, of een gedeelte terug).

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:25

Brainless schreef:
Nee dat mag niet.

Let wel: als er niets aangegeven staat is koop koop in een fysieke winkel en is ruilen/terugbrengen een gunst.
Daar mogen ze wel eigen regels aanstellen (bv geen recht op geld terug, een tegoedbon, of een gedeelte terug).

Klopt.
Maar dan moet dat wel kenbaar gemaakt zijn in de winkel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:08

Hahahha wat een flapdrol.

Hij maakt een factuur van stel 100 euro.. 21% btw = 121 euro.
Deze wordt gecrediteerd dus hij maakt een creditnota van 100 euro + 21% = 121 euro. (per saldo 0 euro)

De BTW betaalt de consument, niet het bedrijf. Het bedrijf is slechts een tussenstadion, want die draagt het af namens de consument. Hij kan de BTW dus gewoon terug vorderen, dit kan ook bij niet inbare facturen. De consument betaalt dus die 21 euro aan het bedrijf, het bedrijf betaalt dit aan de overheid.

Hij zal zelf wrs ook btw betaald moeten hebben voor de aanschaf, maar dit bedrag mindert hij op wat hij zelf moet overdragen aan de belastingdienst.

BTW wordt per maand, per kwartaal of per jaar afgedragen. Maar uiteindelijk krijgt hij het gewoon terug.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:13

Het aardige is bovendien dat-ie als argument ook nog eens gebruikt dat er gepind is. Maw, als je contant had betaald had-ie het kennelijk buiten de (BTW-)boekhouding gehouden :+
Ook niet helemaal lekker dus...

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:18

Man man man ... wat amateuristisch zeg.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:21

smurfje schreef:
Brainless schreef:
Nee dat mag niet.

Klopt.
Maar dan moet dat wel kenbaar gemaakt zijn in de winkel.

Is dat zo? Is het wettelijk niet zo dat je iets altijd terug mag brengen en je officieel dan geld terug hoort te krijgen? Maar dat winkels vaak tegoedbonnen geven en dat men dat maar slikt? Of heb ik dat verkeerd onthouden? Ik dacht nl dat je iets altijd terug kon brengen als het niet beviel oid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:46

eilleen333 schreef:
Is dat zo? Is het wettelijk niet zo dat je iets altijd terug mag brengen en je officieel dan geld terug hoort te krijgen? Maar dat winkels vaak tegoedbonnen geven en dat men dat maar slikt? Of heb ik dat verkeerd onthouden? Ik dacht nl dat je iets altijd terug kon brengen als het niet beviel oid.

Nee, dat is niet zo. Als je iets in een winkel koopt dan geldt dat gewoon als koop en is ruilen of terugbrengen een gunst van de verkoper.

Wel heb je recht om iets terug te brengen als er iets niet deugt. Je hebt dan recht op herstel, een vervangend product, of ontbinden van de koop. In dat geval is een tegoedbon niet genoeg.

(Hoe het precies zit met het onder valse voorwendselen in rekening brengen van onnodige materialen zou ik niet durven zeggen.)