Laptop kopen, waar op letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Smileyy

Laptop kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:50

Hallo bokkers!

Aangezien ik volgend jaar voor mijn studie een laptop aan moet schaffen, vroeg ik mij af of jullie mij kunnen helpen met het zoeken van een laptop. Het moet gewoon een simpele laptop zijn, dus niet een van de laatste mode, met alles erop en eraan. Maximum prijs rond de 400 euro.

Hebben jullie misschien aanraders of betrouwbare sites waar ze laptops verkopen?

Alvast hartelijk dank!

Emma_s_girl

Re: Laptop kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:56

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:05

Wat wil je er precies mee kunnen?
Ga je er hele verslagen mee typen? Foto's bewerken? Programma's van school installeren? Of is het alleen om te internetten en dingen op te zoeken en wat aantekeningen te noteren? Dan zou je bv ook kunnen kijken voor een mini-laptop of iPad, omdat die lekker licht in gewicht zijn en gemakkelijk mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:10

Ondanks dat het over een laptop voor je studie gaat, heb ik toch je topic van STW naar HTT verplaatst, omdat het hier beter past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:23

ik lees even mee!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:27

Informeer even bij je onderwijsinstelling of zij minimale eisen hebben voor een laptop.
Verder is het handig om eentje te nemen met een lange batterijduur, niet te zwaar en niet te groot, maar wel groot genoeg ok op te typen.

Ik heb een 13 inch MacBook. Die past bv perfect naast mijn boeken in mijn rugtas. Dat is wel zo handig. Bij mijn oude laptop moest ik een aparte laptoptas meesjouwen omdat hij niet in mijn rugzak paste. Ding was veel te groot, zwaar en lomp.

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 15:32

Dankjewel Miranda!

Het is echt bedoeld voor schoolzaken. Dus word, excel etc. Ook moeten we er een paar programma's op downloaden voor bijvoorbeeld rekenlessen. Verder moet er natuurlijk ook gewoon internet op zitten. De mogelijkheid om er een cd in te stoppen zou ook fijn zijn.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:40

Misschien heb je hier wat aan? http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/ ... kopen.html

Ik zal vooral letten op een laptop van een goed merk met Windows 8. Dit zal tegenwoordig overal wel standaard op de laptops te staan.
Verder zal ik zorgen voor een aardig geheugen, anders loopt je laptop al snel vast en dat is geen pretje.

Iets waar ik bij mij voor de volgende keer op zal letten is een mat scherm. Ikzelf heb een glansscherm, maar dit is soms erg vervelend kijken in het zonlicht uit bepaalde hoeken. Mijn vriend heeft een mat scherm en dit is ideaal. Je kan zelfs buiten in de zon op je laptop werken.

Een goed toetsenbord is ook van belang. Typt hij soepel, veert hij goed mee?

Ga je voor een laptop met een ingebouwde cd-romspeler of heb je hier geen belang bij en koop je dit zonder?

Succes!

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:34

Graag wel met ingebouwde cd-romspeler.

Mijn school stelt een paar eisen aan de laptop, namelijk:
- besturingssysteem Windows 7 of hoger
- advies is een 15 inch beeldscherm
- een goede en actuele virusscanner
- laptop die kan werken met WIFI a (geen idee wat dit precies is)

Hebben jullie ook bepaalde merken die jullie aanraden of juist afraden?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:35

Naar welke school ga je en wat voor opleiding ga je doen?

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:39

Damelza schreef:
Naar welke school ga je en wat voor opleiding ga je doen?

Hotelschool, Noorderpoort.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:43

Ik heb voor mijn vorige opleiding ook een laptop nodig, hele eisenlijst erbij en het moest ook een windows zijn. Kom ik daar op school aan, hebben bijna alle docenten gewoon een macbook.

Voor mijn huidige opleiding was een laptop ook vereist. Maar heb nu gewoon een mooi kleintje, zo'n zware laptop mee slepen is echt geen doen. Ik heb deze: http://www.bol.com/nl/p/acer-aspire-v3- ... _role%3din

het enige wat er niet opzit is een CD/DVD speler dus dat is wel een nadeel, maar voorderest is het echt een onwijs fijn ding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:47

http://tweakers.net/pricewatch/442664/l ... 42525.html

Net wat boven budget, maar wel een FULL HD scherm.. En dat is ook zeer fijn werken.. Zeker het geld waard.

Leuke i3 processor, kan dus prima lappen tekst schrijven, wat rondsurfen en simpele progamma's draaien.

15,6 inch ,let wel op dat dit aan de grote (en zware) kant is om elke dag mee te nemen, maargoed het werkt wel fijn

500GB HDD, start niet super snel op dus maar kan wel genoeg opgezet worden kwa foto's, progamma's etc.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:58

15 inch is idd wel groot. Weet niet of jewil dat hijin je schooltas past, maar dan zou ik mijn tas meenemen naar de winkel om even te passen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:00

Ik zou een 13" laptop kopen, zeker als je hem dagelijks mee moet slepen.

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:16

Mijn school raadde zelf een 15" aan, omdat ze hadden ervaren dat een 13" net wat minder fijn werkte. Ik weet niet in hoeverre ik deze info mee zou moeten nemen met het kopen van een laptop ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:16

jaa 15.6 is wel wat om mee te nemen zeker als je nog boeken ernaast hebt. maar ik weet niet of je dat hebt. ik heb een 13.3 gekocht want 11.6 vind ik dan weer onhandig klein

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:33

15,6 inch is gewoon groot en zwaar om elke dag mee te nemen.. Ook met eventuele boeken etc.

Een 13 inch is daarin weer een leuk formaat om wel elke dag mee te nemen als dat van je opleiding moet. Mocht je nu geen boeken of ed hebben dan is 15,6 inch prima te doen, maar zo'n laptop weegt al gauw 2,5kg.

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:44

Yunaa schreef:
Iets waar ik bij mij voor de volgende keer op zal letten is een mat scherm. Ikzelf heb een glansscherm, maar dit is soms erg vervelend kijken in het zonlicht uit bepaalde hoeken. Mijn vriend heeft een mat scherm en dit is ideaal. Je kan zelfs buiten in de zon op je laptop werken.

Hoe weet je of de laptop een mat scherm heeft? Staat dat er dan specifiek bij of zijn er meerdere termen voor?

Zou een 14" scherm ook nog gangbaar zijn om elke dag mee te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:45

Staat in de beschrijving.. Kijk even naar mijn linkje ;)

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:47

Beloven schreef:
Staat in de beschrijving.. Kijk even naar mijn linkje ;)

Haha, ja ik zie het nu! Bij dat linkje staat er 'glans'.

Maar bij Wehkamp bijvoorbeeld, staat dat er niet specifiek bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:59

je kan hem even opzoeken op bv YouTube dan zie je het scherm wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:09

14" is ook fijn, maar toen ik vorig jaar op zoek was naar een laptop, bleek het heel moeilijk te zijn om een 14" laptop te vinden. Ik heb zelf een 13" en vind hem regelmatig al vrij zwaar om mee te nemen naar school, terwijl ik echt een extreem dunne en lichte laptop heb (macbook). Ik zou echt niet voor een 15" gaan, zeker niet als je een stuk moet reizen en ook nog schoolboeken mee moet nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:22

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:53

Ik heb een 14" (Asus) en vind deze erg prettig. Past gewoon nog in mijn handtas en is niet te zwaar. 13" vond ik zelf te klein en een 15.6" te lomp om elke dag mee te slepen. 14" is er inderdaad erg weinig, maar ik vind het perfect en die van mij heeft ook nog eens een i5 processor dacht ik en een cd/dvd speler :D

Het is deze trouwens: http://m.mycom.nl/catalog/laptops/lapto ... 1la-wx176h