Laptop stuk, rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Laptop stuk, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 16:46

eind januari 2013 heb ik een Toshiba laptop gekocht. Ding was rond de 600 euro. We hebben hem vnl gebruikt voor internetten, mailen en af en toe wat op het Office pakket. Er draaien dus op zich geen zware programma's op.

Paar weken terug gaf ie de pijp aan Maarten en aangezien maarten met de noorderzon vertrokken is, kunnen wij het in de tussentijd schudden. Hij start niet meer op of het scherm blijft zwart. Geen van beiden zijn echt handig met zo'n lappie.

Inmiddels is ie via onze de winkel waar we hem gekocht hebben (bijna 2.5 jaar terug) teruggestuurd naar de leverancier en is het ding onderzocht. Conclusie:
- harde schijf naar zijn grootje
- moederboard aan gort.

Beiden moeten worden vervangen en de kosten (incl BTW) bedragen 700 euro (krijgen we nog netjes een euro terug). De winkel waar we hem gekocht hebben wil iets minder dan de helft van de kosten op zich nemen of wil ons 125 euro geven als we hem daar laten (al dan niet als we een nieuwe meenemen).

Betekent dus, dat we na nog net geen 2.5 jaar (ding is half feb 2013 in gebruik genomen) een nieuwe harde schijf en een nieuw moederboard moeten kopen voor een prijs die hoger is dan de laptop ooit is geweest. En om hem nu voor 350 euro te laten repareren, terwijl je voor een paar euro erbij weer een relatief goede nieuwe hebt, is natuurlijk ook niet echt handig. Laat ik het zo zeggen, ik vind de kosten voor reparatie knap hoog, zeker als je ziet wat ie waard was/is/zal zijn.

Maar ja, en nu? Is het "normaal" dat je moederboard en je harde schijf zo snel naar hun grootje gaan? Afschrijving op comuters (volgens verzekering) is 4 jaar. Dat is ie dus nog niet. Dat we niet alles gratis (vergoed) krijgen, dat snap ik ook wel, we zitten buiten de garantie, maar ik vind dit wel relatief hoge kosten (ook tov nieuwwaarde).

Zijn er hier bokkers die dit ook hebben gehad? Wat hebben jullie gedaan / wat raden jullie aan?
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 26-06-15 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Re: Laptop stuk, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:48

Conclusie is niks?
Tjah, je hebt voor je garantie wettelijk recht oo 2 jaar. Die is dus verstreken, dus of repareren, of wat vaak qua waarde laptop/kosten reparatie beter is, een nieuwe aanschaffen.. Tenzij je iemand kent die handig is met pc's!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:00

conclusie was dat de muis op verzenden stond en ik nog klaar was met tikken...

Klopt, wettelijk recht op garantie is twee jaar, maar ook na de garantieperiode mag je redelijkerwijs verwachten dat een aantal zaken niet direct stuk gaan. Maar tot waar en tot welke hoogte mag je dat verwachten?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:01

Celiien Dat is niet helemaal waar.
Je hebt ook nog zo iets als verwachtte levensduur.

Wij hadden iets soortgelijks met onze tv waarbij het beeld na 2jaar en 2 maand de geest gaf.
Deze is onder garantie gerepareerd moesten alleen de kosten betalen van het ophalen van de tv en het weer bezorgen (was een 20 of 30 euro geloof ik)
Als ik de ts was zou ik toch echt even weer langs de winkel gaan en even in conclaaf gaan.
kijk ook even op radar oid vaak kun je daar ook nog wel wat info vinden om uit te vogelen wat je rechten zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:23

Rocamor schreef:
conclusie was dat de muis op verzenden stond en ik nog klaar was met tikken...

Klopt, wettelijk recht op garantie is twee jaar, maar ook na de garantieperiode mag je redelijkerwijs verwachten dat een aantal zaken niet direct stuk gaan. Maar tot waar en tot welke hoogte mag je dat verwachten?

Kan gebeuren, dat heb ik met een brommer gehad. Die was na vier jaar écht afgeschreven. Het is pech hebben maar niks aan te doen. Ik vind dat de winkel nog héél coulant is.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:31

ligt eraan welke delen van het moederbord kapot zijn, en ik neem aan dat ze er een hogere kwaliteit in zetten dan die van 2.5 jaar geleden. Een processor (die zit in het moederbord) als voorbeeld kost best wel wat, wil je dan een nieuwere hebben (laat staan een van de nieuwste intel core i7 -> 1280,- :$ ) kan je echt heel veel geld kwijt zijn.
Zelf denk ik dat je beter een nieuwe kan kopen, voor 600 euro heb je al een 'gewoon goede laptop', vooral als je geen zwaardere programma's draait. (die gaat dan ook langer mee ipv je gerepareerde 'oude')
Mocht je je oude willen laten repareren (de winkel is erg tolerant naar mijn idee) kan je vragen welke onderdelen ze van plan zijn om te gebruiken, als je toch geen zware programma's gebruikt kun je best 'oude' onderdelen gebruiken..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:39

S_HOrmans, geen idee, dat staat er niet. De diagnose van de leverancier was:
1) De harde schijf is defect
2) Het toestel start niet op
Hun oplossing:
Onze oplossing:
Het/De Harde schijf is defect en moet worden vervangen om het probleem, zoals beschreven onder diagnose 1, op te lossen. Eventuele aanvullende onderdelen op de prijsopgaven, zijn nodig om dit hoofdprobleem op te lossen.
Het/De Moederbord is defect en moet worden vervangen om het probleem, zoals beschreven onder diagnose 2, op te lossen. Eventuele aanvullende onderdelen op de prijsopgaven, zijn nodig om dit hoofdprobleem op te lossen.

Ze stellen voor om een nieuwe harde schijf (a 94 euro) te plaatsen en een nieuw moederbord (a 435 euro). That's it (en wat admi en reparatiekosten natuurlijk).

Tja ik dacht ruim 2 jaar terug ook, laat ik maar geen goedkope(-re) kopen, (vond 600-650 euro nou niet echt een heel goedkope), zodat ik er wel eventjes mee vooruit kan. Zul je net zien dat ik met een minder goede uit de serie terugkom. Werk al jaren met laptops, mijn partner ook, maar dit hebbenw enog niet gezien.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:58

Helaas is het correct wat de winkel stelt.
Er zit een economische levensduur van 3 jaar op laptops (ik dacht maar weet niet 100% zeker zelfs 4 jaar op apparaten met een aanschafprijs boven X bedrag).

Tijdens de levensduur heb je een maximale hoogte aan reparatiekosten. Deze wordt berekend aan de hand van de leeftijd van de laptop op dat moment en de maximale leeftijd. Gezien het feit dat je ipv 700 nu 350 moet betalen, ga ik er van uit dat zij die berekening ook uitgevoerd hebben. De winkel zal je daar meer uitleg over kunnen geven.

Het andere bedrag wat je noemt is de restwaarde. Ook deze wordt mbv leeftijd en maximale leeftijd berekent. Deze bedragen vallen altijd vies tegen.

Een moederbord wat vervangen moet worden zijn inderdaad prijzige zaken. Het is redelijk dat je daar aan meebetaalt omdat het de levensduur van de laptop verlengt.

Het is zeer vervelend en de bedragen zijn hoog, maar ik zou voor jezelf uit gaan maken of je voor die 350,- niet een laptop kan aanschaffen (waar een nieuwe 2 jaar garantie op zit) ipv deze te herstellen.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:49

Welk model is het exact?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:01

Een moederbord in het algemeen is nou eenmaal geen goedkoop onderdeel.

Ik werk zelf op de administratie van een concurrent van Toshiba en zie elke dag facturen voor CID en OOW reparaties voorbij komen. Varierend van 5 euro (daaronder factureren we niet, kost teveel geld in verhouding tot wat het opbrengt) tot soms zelf 1400-1500 euro :oo Maar ik zie ook 2-3 keer per week een creditfactuur voorbij komen omdat de reserve-onderdelen niet meer leverbaar zijn. Oók bij laptops die net 2-3 jaar oud zijn.
De ontwikkeling in de computer/laptop-wereld gaat hard, héél hard!

Ik had zelf tot driekwart jaar geleden een HP thuis. Liepen geen zware programma's op en alleen wat Office, internetten en mailen. Na 1 jaar ging de capaciteit van de accu hard achteruit (leuk want er zit 1 jaar garantie op de accu). Na 4 jaar begon hij dermate vervelend te doen (vastlopen, uitvallen, lang/moeilijk opstarten, etc) dat we besloten hebben om hem NIET te laten repareren (ik 'ken' de kosten ;) ) en dat we ons een nieuwe hebben gekocht voor nog geen 500 euro. Deze keer geen HP maar een van mijn werkgever.... Als er wat kapot gaat weet ik tenminste bij wie ik gelijk moet zijn om het snel gerepareerd te krijgen :D