retina scherm van apple voor fotografen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxnienke94

retina scherm van apple voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 14:39

Hallo,

Zijn er '' fotografen'' onder ons die met apple werken? en dan vooral met het retina scherm?
Hoe komen de kleuren over op een afdruk? en hoe bevalt het werken met apple?

heb nu een laptop gekocht waar ik totaal niet tevreden over ben, alle afdrukken zijn veel te donker en kleuren komen totaal niet overeen met de afdruk.

Ik hoor het graag!

Courses

Re: retina scherm van apple voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:06

Ik werk al jaren met Apple en heb een tijdje voor ze gewerkt. Retina scherm heeft o.a het voordeel dat er 5000+ pixels in zitten dus alles is scherper en duidelijker. Daarnaast is de invalshoek vanaf elke kant gelijk, als je kijk naar de ‘oudere’ schermen (niet Retina dus) heb je een bepaalde invalshoek en anders gaan lijken/kleuren/what ever.

Hoe kleuren op een afdruk uit komen heeft met heel erg veel te maken met welke kleurprofielen je gebruikt en hoe je scherm gekalibreerd is. In principe komen schermen gekalibreerd uit de fabriek maar ik ben erachter gekomen dat Apple soms wel eens de neiging heeft wat te blauw te kalibreren :) Maar ja, welk kleurprofiel je gebruikt met het editen enzovoort, waar je afdrukt enzovoort heeft daar ook mee te maken, dat heeft zoveel factoren dat je scherm daar maar een klein rol in speelt :) Dit verhaal geld tevens voor je huidige laptop, kalibreer ‘m eens voor de gein en kijk dan hoe de afdrukken zijn. Weet niet waarmee je afdrukt?

Verder is Apple voor mij een super fijn besturingssysteem. Sommige zweren bij Windows, andere bij Apple. Het zijn dure producten maar ze werken wel. Ik heb een iMac (laat 2009) en Macbook Pro (vroeg 2012) waar ik al mijn video en foto bewerking op doe en dat gaat prima. Welk Apple product je aanschaft heeft verder ook weer te maken met je wensen maar als je daar gedetailieerd advies voor wilt kun je me even PB’en :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:14

Ik heb een iMac van 2011, geen retina dus, maar het scherm bevalt uitstekend! Calibreren is hier nooit nodig geweest, de kleuren zijn perfect en komen er afgedrukt altijd prachtig uit (als je voor een goede drukker kiest, geen kruidvat dus :Y) )
Ik weet dat een retina scherm inderdaad een veel hogere resolutie heeft waardoor pixels echt niet meer te zien zijn.
Maar een nadeel van de retina schermen is dat de videokaart veel harder moet werken doordat de schermresolutie zo hoog is. Wat overigens verder geen probleem moet zijn, want de nieuwste macs kunnen dat allemaal prima aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:15

Ik ben zowel fotografe als grafisch ontwerper en werk op een 27" iMac met een Retina scherm. Afdrukken zijn echt kleurecht aan het scherm, maar houdt er wel rekening mee dat je elk scherm moet kalibreren, moet opslaan in een juist kleurprofiel en ook nog naar een goede drukkerij moet gaan voor het beste resultaat.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 13:06

Ik heb geprobeerd mijn huidige scherm te kalibreren echter heb ik bijzonder weinig opties om dit goed te doen.. Ik twijfel erg over een Apple ik ben er niet mee bekend maar om mij heen hoor ik alleen maar positieve verhalen

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 13:12

dit zegt internet..

Het Retina-display vermindert weerspiegelingen maar behoudt z’n ongekende kleuren en beeldkwaliteit. Het hogere contrast maakt zwart zwarter en wit witter. En alles daartussenin is rijk en levendig. Dankzij de IPS-technologie heeft het scherm een kijkhoek van 178 graden, dus je kunt het verschil vanuit nagenoeg elke hoek zien. En wat je ziet is bepaald niet mis.

Zwart zwarter en wit witter.. maar is dit dan ook zo in de afdruk of alleen op het scherm. want dat is dus precies waar ik nu tegenaan loop.
Op mijn scherm zijn ze perfect, druk ik ze af zijn ze extreem donker of de kleuren zijn vervaagd/ of juist veel te erg versterkt. Ik kan het er gewoon niet mee worden. -O-

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 13:15

WiancaR schreef:
Ik ben zowel fotografe als grafisch ontwerper en werk op een 27" iMac met een Retina scherm. Afdrukken zijn echt kleurecht aan het scherm, maar houdt er wel rekening mee dat je elk scherm moet kalibreren, moet opslaan in een juist kleurprofiel en ook nog naar een goede drukkerij moet gaan voor het beste resultaat.

Welk kleurprofiel is het beste hiervoor? ik heb ze inmiddels allemaal geprobeerd maar nog geen 1 waarvan ik echt overtuigd ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:09

Waar bestel je foto's? Dan Pb ik je even met info over hoe je kunt kalibreren en in welk kleuren profiel je het beste kunt opslaan.

Kopieer ik even de procedure die wij op het reclamebureau waar ik werk hanteren.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 14:01

meestal bij profotonet, webprint. Mochten hier andere tips voor zijn hoor ik ze ook graag.