Het leed dat de ANWB heet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Het leed dat de ANWB heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 09:40

Oo ik had gister zo'n leuke discussie met de ANWB. Ik zou ook graag weten waar ik dit in kan zien en wat mijn rechten zijn.
Gister heb ik na 3 trouwe jaren mijn lieve schattige oude autootje verkocht. Zo ook was ik lid van de wegenwacht van de ANWB. Op zich niks mis mee. Ik belde de ANWB op met de vraag of ik het pasje op mijn ouders naam kon zetten. Dit kon niet. Ik vroeg heel netjes aan mevrouw of ik het resterende bedrag dan verrekend kon krijgen. Kon ook niet. Toen was het kookpunt bereikt.
Ik vind het belachelijk dat ik nu nog verder voor een heel jaar moet betalen. Ik heb de auto niet meer en dus niks meer aan het lidmaatschap.

Is er ergens te lezen waar het staat dat dit mag? Voor mij in ieder geval nooit meer ANWB

palousa_boy

Re: Het leed dat de ANWB heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:43

Dit zal vast wel in de overeenkomst staan die je hebt afgesloten. Ze dekken zich echt wel in voor dit soort zaken :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:43

De ANWB zal het niet met je eens zijn, want ze doen meer dan alleen de wegenwacht. Bovendien sluit je een lidmaatschap af per jaar, dat is niet heel ongebruikelijk.
Beetje jammer dat je je daar zo over opwindt, terwijl je dat had kunnen weten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:44

Ik vind het niet zo vreemd van de ANWB, je betaalt voor een jaar. Dit is precies hetzelfde als contributie voor een rijvereniging, die betaal je ook per jaar.
ANWB lidmaatschap gaat op naam, als je dus in andermans auto rijdt dan kun je nog steeds gebruik maken van de ANWB-service. Dat je er dus helemaal niets aan hebt is niet helemaal waar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 09:46

Ik ga niet meer in andermans auto rijden. Als ik het zo zou opzeggen dan kan ik het nog wel begrijpen. Maar mijn auto is verkocht dus staat niet meer op mijn naam. Hoe doen jullie dat dan met je paard

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:47

ANWB werkt met jaarlidmaatschap (net als bij bijna alle andere verenigingen). Je betaald dus per jaar en je kan niet per maand opzeggen.

Je kan wel heel boos worden en teleurgesteld, maar als je vooraf de lidmaatschap voorwaarden leest had je dit kunnen weten.

Edit, als mijn paard doodgaat en ik koop geen andere ben ik toch tot het eind van het jaar lid van mijn vereniging, mijn startkaart loopt tot het eind van het jaar en ook mijn lidmaatschap van de KNHS.
Kortom, ik krijg niets retour voor de periode dat ik geen gebruik van maak.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 11-06-15 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:48

Maar het lidmaatschap is niet gebonden aan je auto, de ANWB heeft er dan ook geen boodschap aan dat jij geen auto meer hebt. Snap dat het vervelend is maar zo staat het wel in de overeenkomst...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:49

Net wat Jolien87 zegt: dat lidmaatschap heeft niets te doen met jouw ex-autootje maar met jouzelf. Lidmaatschap is op naam, niet op auto.

Als je niet meer gaat auto rijden moet je je verlies nemen denk ik, dan misschien nog een paar leuke aanbiedingen in de ANWB-shop scoren.

En waar hebben we het over? Een paar tientjes?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:49

Volgens mij is er wat onduidelijk, ben je lid van de wegenwacht of heb je een autoverzekring van de ANWB.

Autoverzekering kan je zo stopzetten (per maand)
ANWB lidmaatschap gaat per jaar. Dat is gewoon een abonnement.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:50

Ach en mocht je nu pech krijgen onderweg met je fiets komen ze je ook nog helpen zolang je lid bent. Dus helemaal zonde is het niet!

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:52

Klinkt mij ook als vrij logisch in de oren. Je kan een contract niet zomaar verbreken.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:52

Je kan je maar ergens druk over maken...
Van te voren weet je bij het afsluiten dat het om een jaarlidmaatschap gaat.
Beetje vervelend voor degene die jou aan de telefoon heeft gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:53

De ANWB is hier ontzettend kinderachtig in, en verzint allerlei trucjes om de intentie van de Wet Van Dam te omzeilen, die stelt dat mensen niet zomaar mogen worden opgezadeld met abonnementen die automatisch voor een jaar verlengd worden. Juridisch is het nog niet omver gehaald, maar het is overduidelijk dat de ANWB hier voor de meest onsportieve weg kiest en niet in het belang van haar leden wil handelen.

Echt heel flauw. Het viel mij ook erg tegen, nog naast de ronduit misleidende manier waarop ze een prijsverhoging van 20% brachten als 'niets aan de hand' en de opzegtermijn die meer dan een maand is aan het eind van het jaar.
Maar zonder daar een goedonderbouwd proefproces tegen te beginnen, doe je daar weinig aan helaas, behalve opzeggen.

(Oh, tip: zeg het dus wel ruim op tijd op, aangezien je er anders straks nog een jaar aan vast zit!)

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:58

Ik heb hetzelfde. Auto verkocht en lease auto aangeschaft, dus lidmaatschap opgezegd, gaat dat pas vanaf 1 januari 2016 in! Heb nu dus 6 maanden voor Jan Doedel betaalt.. Vind het belachelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:58

butengeweun schreef:
ANWB lidmaatschap gaat per jaar. Dat is gewoon een abonnement.

Geen gewoon abonnement, want een gewoon abonnement kun je per maand opzeggen als het stilzwijgend verlengd wordt (wat bij de ANWB zo is.)
http://www.iusmentis.com/zakendoen/cons ... verlengen/

De ANWB doet er alles aan om in de uitzonderingen te blijven. Juridisch klopt dat misschien, maar het is overduidelijk dat ze daarmee in elk geval wel ingaan tegen de intentie van de wet, die meer redelijkheid wil brengen in de lidmaatschappen en abonnementen. Mijn kwalificatie blijft: ontzettend flauw en niet passend bij een organisatie als de ANWB die juist mee zou moeten denken met de leden ipv gebruik te maken van dit soort constructies.

Ook ik heb mijn lidmaatschap opgezegd om die reden.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:59

Dat bedoel ik Shadow, vind de ANWB in dit geval echt niet netjes.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:00

maar een lidmaatschap is toch maar 55/60 euro per jaar dus waar praten we eigenlijk over?

Je kunt altijd nog bij anwb tankstations gaan tanken voor de korting die je krijgt met je pas :+

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:01

En zorg er voor dat je een schriftelijke bevestiging van die opzegging krijgt. Die had ik vorig jaar niet gehad dus ontkende ze gewoon dat ik had opgezegd. Ook al had ik daarna nog een mail gestuurd aan hen om mijn opzegging te bevestigen.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:02

Alja schreef:
maar een lidmaatschap is toch maar 55/60 euro per jaar dus waar praten we eigenlijk over?

Je kunt altijd nog bij anwb tankstations gaan tanken voor de korting die je krijgt met je pas :+

Bij mij 98EUR per jaar dus zou het toch wel tof vinden als ik 50EUR terug zou krijgen voor de 6 maanden dat ik geen lid meer ben.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:03

En je krijgt korting in de winkels!

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:04

Ik kom nooit in die winkels, heb daar niets te zoeken, ze hebben niets wat ik wil hebben. Dus die korting kan me gestolen worden.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:06

Al die moeite.. je bent straks meer tijd en geld kwijt aan bellen dan je daadwerkelijk terug zou krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:07

Alja schreef:

Was het maar zo'n feest: http://www.anwb.nl/wegenwacht#pakket - standaard komt nu op 123 (!!) euro en als je het dit jaar moest betalen was het volgens mij 85 of 90 euro.

Daarnaast vind ik het ook voor een paar tientjes niet ok. Ik betaal liever een eerlijke prijs voor eerlijke voorwaarden dan via dit soort trucs.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:08

Alja schreef:

"maar"? Ik ben blij voor je dat je dat kunt zeggen := Ik vind het nogal wat, zeker voor iets dat stilzwijgend verlengd wordt.

Ik ben even nieuwsgierig, wat is eigenlijk die meerwaarde van de ANWB qua pechhulp en dergelijke?
Nu kan ik pechhulp krijgen via de dealer van mijn auto, maar ik heb er ook ooit 1 gehad van zo'n 15 euro per jaar en dan kon ik zelfs pechhulp krijgen in het buitenland. Heb er gelukkig geen ervaring mee gehad (tot nu toe nooit pech onderweg gehad), maar dan vraag ik me af waarom dat zo goedkoop is vergeleken met de ANWB. Of zit dat hem vooral in de kortingen en dergelijke?

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:09

Stephanie_M schreef:
Al die moeite.. je bent straks meer tijd en geld kwijt aan bellen dan je daadwerkelijk terug zou krijgen.

Gaat bij velen ook meer op de gerechtigheid en dat de ANWB de regels omzeilt. Ja, ik heb graag die 50eruo terug, en daar wil ik best een aantal keer voor bellen of weet ik wat doen.