Probeer dit in je achterhoofd te houden;
Een Ten minste Houdbaar Tot (THT)-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan. Je kunt het dan vaak nog wel veilig eten, al is de smaak dan niet meer gegarandeerd. Denk aan vele droge producten als meel, suiker, zout, rijst, pasta, bonen, gedroogde vruchten enz. Zodra de verpakking open gaat is het wel aan te raden om het binnen 3 tot 5 dagen op te maken.
Een Te Gebruiken Tot (TGT)-datum staat op zeer bederfelijke producten. Na de TGT-datum moet je de producten weggooien. De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten. Dit staat dus meestal op vlees, melk producten, eieren enz.
Al ben ik meer fan van de onderste datum wordt meestal hier in NL de THT datum gebruikt. Dit zorgt ervoor dat er soms producten worden weggegooid die nog prima gegeten kan worden. Ik koop heel vaak afgeprijsde droge artikelen in de winkels omdat die aan hun datum zitten. Maar die kan ik zelf prima nog een jaar bewaren & eten. Met mijn krappe geldflow is dat heel fijn want daardoor kan ik toch dure producten met meer dan 50% korting kopen.
Laatst bijgewerkt door chamion op 04-06-15 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt