Herzien lening: lagere rentevoet, hogere verzekeringskost

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

SDE

Herzien lening: lagere rentevoet, hogere verzekeringskost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-15 11:06

Vraagje aan al diegene met kennis/ervaring met herziening van een hypothecaire lening.

Voor mijn stulp heb ik een lening lopen met een rentevoet van 4.13% (afgesloten in periode bankencrisis).

Omdat de rentevoeten nu zo laag staan, ben ik voor een herziening naar mijn eigen bank en naar een andere bank gegaan.
Eigen bank biedt aan: 3.47%. Ondertussen is dit gedaald naar 3.15% op 20 jaar, verder gaan ze niet. Dit bespaart me uiteindelijk 13.000 euro (inclusief alle herzieningskosten).

De andere bank biedt me 2.48% op 20 jaar. Dit bespaart me 16.000 euro (inclusief alle kosten). Ik moet al mijn verzekeringen dan wel overbrengen naar hen.
Maar de verzekeringen zijn wel duurder waardoor er op 20 jaar slechts 1800 euro wordt bespaard. En hierbij hou ik buiten beschouwing dat de verzekeringskost stijgt in de loop der jaren.

Maar over 5 jaar wil ik verhuizen en ga ik wsl moeten bijlenen. Dan is een lening wederopnemen aan 2.48% voordeliger dan aan 3.47%. Ik weet dus niet goed wat ik moet doen. Iemand een idee? Ik moet beslissen tegen eind volgende week.

En nu lekker verder vertellen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:16

Die van 2.48 pakken. :j

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cayenne
Vlinderlicht

Re: Herzien lening: lagere rentevoet, hogere verzekeringskost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:19

Inhoudelijk heb ik er niet zoveel verstand van, maar waarom moet je tegen eind volgende week een beslissing hebben genomen? Is dat normaal of probeert een bank je op die manier onder druk te zetten?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:54

Het is niet ongebruikelijk dat een aanbod dat aan een bepaalde rente vast hangt maar tijdelijk geldig is. :)

Staar je niet blind op de rente van de lening zelf. Met name als er een levensverzekering aan vast zit waar je niet zonder hun toestemming vanaf komt. Die kosten moet je gewoon meerekenen als kosten voor je lening zelf. Als je moet bijlenen, kunnen ze van je verwachten dat je de levensverzekering ook bijstelt. Heb je iemand in je omgeving die hier verstand van heeft? :)

Morgen.
...

Glorie.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-15 19:08

Het is inderdaad een aanbod van geldelijke duur. En eigenlijk ook een drukkingsmiddel.
Er is niet direct iemand in de buurt die hier verstand van heeft :-). Dinsdag leg ik het voor aan enkele collega's.

Komt er nog bij dat je je lening kan inbrengen bij de belastingen, je verzekeringen niet. En ik heb geen idee hoe ik dit voordeel zou moeten uitrekenen...

En nu lekker verder vertellen!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:49

Geen idee hoe het in Belgie werkt maar hier is Hypotheekrente idd aftrekbaar..
Zou gewoon iemand die er verstand van heeft naar laten kijken. Ik kan nu wel dingen gaan roepen maar in Belgie gelden denk ik andere regels.

Always be yourself unless you can be a Unicorn then always be a Unicorn!!!!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:25

LZP >> HTT

Concentrate, it's in your reach

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie