Konijnenhok bouwen, waarmee rekening houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Konijnenhok bouwen, waarmee rekening houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:40

Ik ben van plan om een groot buitenverblijf te bouwen voor een koppel franse hangoor/vlaamse reus konijnen. Nou heb ik het een en ander al opgezocht en bekeken maar ik vroeg me toch af of er nog belangrijke zaken zijn waarmee ik rekening moet houden.

Dit is het stuk tuin waar het hok moet komen te staan. Heb zon 4/5 m² beschikbaar. (Zwembadje staat er uiteraard niet meer)
Afbeelding

De belangrijkste vraag is, graven de konijnen dusdanig dat ze zich onder het hok uit zullen/kunnen graven? Zo ja, is het handig om ook gaas op de bodem te bevestigen?

Welk soort hout kan ik het beste gebruiken? Kunnen dit gewoon grenen planken zijn?

Wie heeft er nog meer zelf een hok gebouwd, heb je tips? Hoelang ben je bezig geweest?

Ik hoor het graag! :)

R.X.

Re: Konijnenhok bouwen, waarmee rekening houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:42

Uiteraad graven konijnen.
Daarom diep onder de grond ook gaas doen en uiteraad ook boven de grond ook van bovenaf alles met gaas.
Oa om roofdieren tegen te houden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:45

Zeker gaas op de bodem ! als je eens paar uur niet kijkt, of zelfs al minuten kunnen ze zo onderdoor graven en andere kant op de vrije loop gaan.

Ik heb zelf voor mijn vorige konijn ook zelf een hok gemaakt. Let wel op de hoogte en breedte. Kunnen ze 24/7 naar buiten in de "ren" of zijn er ook tijden of dagen dat ze alleen in t hok zitten ?(af te raden overigens). Je hebt geen kleine rasjes, dus zeker rekening houden dat je het niet te laag of te smal maakt. Liever 2 meter breed op de minst als te klein. Zorg ook dat ze uit de wind kunnen zitten en uit de zon of indien mogelijk een parasol zodat ze schaduw krijgen. Zorg ook dat het overdekt is, zodat er niet eventueel een loslopende hond of kat of roofvogel bij kan komen.

Ik deed zelf ook direct anti knaag strips in t hok/nacht verblijf.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:46

Wij zijn afgelopen werken weer met de ren bezig geweest.
[BB] Ach ja, waarom ook niet?

Hou er rekening mee dat als je het dak wel dicht wilt, je er wel goed in kunt, dus niet te laag.

Wij hebben hier weinig/geen roofdieren. Alleen katten, maar die worden weggejaagd door de konijnen, en komen dus ook niet in de ren.

Ja, ze graven zich uit de ren.
Wij hebben op 30 cm diepte tegels ingegraven, een soort bak gemaakt dus, zand er weer in en klaar.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:49

Ik heb zelf 2 konijnen in een grote ren lopen, wij hebben gaas op de grond gelegd en toen opnieuw ingezaaid. Het gras is toen door het gaas heen gegroeid. De konijnen zijn er in alle jaren dat ze er in zitten nog niet door heen gegraven. Met het hok konijnen knagen graag aan hout. Dus houd hier rekening mee als je het hok gaat bouwen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:56

Gaas aan de binnenkant van het hout helpt hier wel tegen het knagen. Mijn konijnen hebben ren met tegels en ingebouwde krat is hun zandbak maar die gebruiken ze niet. Ze hebben paar tunnels die ze wel enthousiast gebruiken.
Zou trouwens als je van die grote konijnen neemt overwegen om er paar vierkanten meter aan te plakken, zeker als je ze veel in hun hok houdt dan kunnen ze meer rondjes rennen en hebben ze minder snel last van overgewicht.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:57

Ik zo bovenop het gaas nog een dikke laag grond doen en dan inzaaien dit omdat ze dan lekker kunnen graven en altijd ook van bovenaf wel gaas doen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:58

Het dak wil ik laag en iets schuin, met scharnieren zodat hij van boven open kan. :j

Inderdaad gaas op de bodem, en stenen ingraven is inderdaad een goed idee!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:06

Als konijnen kans zien om zich een weg naar buiten te graven (of te knagen) is het niet de vraag of ze dat zullen doen, maar wanneer ze dat zullen doen. ;) Een binnenhok hoeft niet groot te zijn, maar het is wel aan te raden om voor twee openingen te zorgen, omdat konijnen vanuit hun instinct altijd weg moeten kunnen komen. Houd er wel rekening mee dat de wind niet vol op een ingang/uitgang staat. Als konijnen zich niet prettig voelen in een hok zullen ze er weinig gebruik van maken. Ik dacht vroeger altijd dat ik 'buitenkonijnen' had, maar inmiddels ben ik er wel achter dat de meeste konijnenhokken gewoon niet aansluiten op de behoeften van konijnen.

Dergelijke grote rassen zijn niet gebouwd op acrobatische toestanden, dus vermijd trapjes en dergelijke. Bedenk ook dat je met twee konijnen op de oppervlakte die je noemt weinig tot geen gras overhoudt en wat dit betekent in de winter als je geen overkapping hebt.

Als je het goed wilt aanpakken bouw je dus een ren die je volledig afsluit met gaas (inclusief ingraven in de grond), waarin je rechtop kunt staan met een dichte bovenkant, zodat je in de winter geen blubbertoestanden krijgt. In de ren maak je dan een apart nachthok dat voldoet aan de voorwaarden die ik al noemde.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:09

Ik heb vorig jaar een ren gebouwd van 12m2 en 2m hoog. Ik heb het volledig betegeld omdat eentje nogal een graver is en gaas ingraven is best veel werk. Ze hebben een grote bak met zand om te graven, hier zit natuurlijk wel gaas onder. Dit wordt zeer goed gebruikt. Als ik het zand weer recht leg, kan mevrouw binnen een uur de helft er weer uit hebben en een tunnelcomplex hebben gemaakt. Dus een graver is onder je hok door voordat je het door hebt! Nog een voordeel van tegels: nooit meer (of zelden) nagels knippen.
Let er op dat je goed gaas gebruikt, geen kippengaas. Ik heb wel kippengaas als dak, tegen roofvogels. Een knager kan namelijk prima door kippengaas heen komen.
Let er ook op dat je het hoog genoeg maakt, ze kunnen zo een meter hoog springen dus het is fijn voor ze om die ruimte ook te hebben!
Ik heb een gedeelte overdekt met golfplaten zodat ze ook altijd droog buiten kunnen zitten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:11

Wat je het beste kunt doen is een zo groot mogelijke ren neerzetten en daarin een nachthok zetten.

Het nachthok moet echt tochtvrij zijn en helemaal droog. Liefst dus maar 1 echte opening. Hier geen problemen dat het dan donker binnen is, maar je zou ook een raampje van plexiglas kunnen maken bijvoorbeeld.

Het moet groot genoeg zijn dat ze er beide lekker languit in kunnen liggen met wat ruimte ertussen, groter is alleen maar zonde van de ren.

Hou er rekening mee dat alles makkelijk schoon te maken is. Anders ben je er snel klaar mee!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:25

Ook met twee openingen kun je een binnenhok prima tochtvrij maken, bijvoorbeeld door een extra schotje aan de binnenkant of een eenvoudige constructie aan de buitenkant (waarbij ze als het ware een hoekje omgaan om naar binnen te komen). Een uitweg naar beneden (bij een hok op pootjes) of naar boven (bij een hok met meerdere verdiepingen) kan ook, maar dat zou ik bij zware rassen niet aanraden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:27

Ik ben ook voorstander van 2 openingen. Bij eventuele ruzie krijg je dan niet dat er eentje opgesloten word door de ander. Een hok met 1 opening wilden ze hier liever niet in. 2e opening gemaakt en ze gaan er nu heel graag in.
Ik heb ook veel positieve verhalen gehoord over een simpel kattenluikje gebruiken. Dan zit je helemaal niet meer met tocht!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:49

Dat is ook een mooie oplossing! Voordat ik hokken met twee openingen gebruikte ging een deel van mijn konijnen zelden naar binnen. Ik dacht dat ze dat gewoon prettiger vonden, maar vanaf het moment dat ik hokken met twee openingen kreeg bleef er niet één konijn meer in weer en wind buiten zitten. Ze gingen toen ook een veel natuurlijker ritme vertonen. De dag brengen ze overwegend slapend door in het binnenhok en 's ochtends en 's avonds in de schemering zijn ze ontzettend actief. Daarom ben ik er ook geen voorstander van om konijnen 's nachts in hun binnenhok op te sluiten. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat ze in hun ren veilig zijn voor roofdieren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:59

Ik heb een binnenhok op een verhoging waar veel gebruik gemaakt van wordt, maar heb ook de beneden gaas verdieping voor een deel met plexiglas bekleed. Nu kan ik de konijnen zien en ze zitten toch uit de wind/kou.
In de winter gebruikte ze het broeikaseffect om daar lekker achter te gaan zonnen. Het hok is verbonden met een tunnel naar de ren. Boven en onder dicht. Laatst heeft een vos geprobeert ze uit te graven en dat is gelukkig niet gelukt.
Verder heb ik een betonnen tunnel met van die halfronde muurstenen gemaakt aka pizzaoven waar tot mijn verbazing een van mijn konijnen bij warme dagen in ligt te garen.
Verder een verhoging om ook van de grond weg te kunnen zitten.
Overal gaas aan de binnenkant ivm knagen en speelzand gestort in 1 hoek waar ze veel lol mee hebben.
Ik heb ook altijd grote knaagtakken van onze appelboom.
Ik heb geen gras staan omdat door het gegraaf daar toch niets van overblijft.
Ik pluk gewoon dagelijks een bergje.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:05

Voor grote rassen is inderdaad een 'wei' met ingegraven gaas en een hondenhok op kippenhok als nachthok prima. Makkelijk schoon te maken en je hoeft niet over extra brede planken enze na te denken als trapjes. Zulke speelhuisjes staan met regelmaat op marktplaats voor weinig, nieuw laagje verf en ze kunnen prima nog een ronde mee. Vaak worden deze huisjes gemaakt van geïmpregneerd tuinhout, vele malen sterker dan dat zachte waaibomenhout waarvan veel konijnenhokken zijn gemaakt. http://www.wickey.nl/speelhuisje/houten ... isjes.html , die worden ook vaak gebruikt als konijnenhok voor de grote rassen. De randen afwerken met anti knaag strips (hele klus maar is het waard) Eventueel als er geen bodem in het hok zit rubberen tegels gebruiken, warm en makkelijk schoon te maken. Opzich zijn grote rassen redelijk veilig tegen roofdieren.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:13

Wauw dat zijn al hele goeie tips! Bedankt! :)

Wil inderdaad omdat het om een groot ras gaat geen trappetjes en dergelijke, gewoon een hok waarin ze kunnen schuilen/uit de wind/in de schaduw zitten en een "wei" waar ze kunnen uitlopen.

In principe staat er een grote boom waar veel schaduw afkomt gedurende de dag, dus in de volle zon zullen ze niet gauw zitten. :)

Speelhuisje aankopen is ook een idee, maar het lijkt me vooral erg leuk om het hok zelf te bouwen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:50

goeroe schreef:
Ook met twee openingen kun je een binnenhok prima tochtvrij maken, bijvoorbeeld door een extra schotje aan de binnenkant of een eenvoudige constructie aan de buitenkant (waarbij ze als het ware een hoekje omgaan om naar binnen te komen). Een uitweg naar beneden (bij een hok op pootjes) of naar boven (bij een hok met meerdere verdiepingen) kan ook, maar dat zou ik bij zware rassen niet aanraden.

Een extra schotje moet het nachthok weer groter willen ze languit kunnen liggen. Zelf de ervaring met veel verschillende konijnen en groepen dat een of twee openingen niks uit maakt :) ook nog nooit gemerkt dat de een er niet in of uit mocht oid. Volgens mij is het koppel dan nog niet stabiel. Maar ik zal er rekening mee houden voortaan met advies geven. :)

Zou het hok wel iets hoger dan de grond zetten, in verband met vorst enzo. Ze huppen er gewoon in. Op wieltjes vond ik zelf erg handig.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 18:32

De fokker die ik "op het oog" heb die biedt inderdaad koppeltjes aan die al goed samen kunnen. Een gecastreerd mannetje en een vrouwtje. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:15

Mijn koppel was heel stabiel hoor, maar mevrouw is een onzeker typje. Met die tweede opening was het dus opgelost en die ervaring heb ik erg vaak gehoord.
Ik heb trouwens geen gaas aan de binnenkant, ze kunnen gewoon bij de houten balken komen maar daar komen ze niet aan. Ze knagen aan takjes die ze krijgen en hun hooi, maar de rest laten ze met rust. Toen ze nog binnen zaten met veel minder ruimte gingen de plinten er dus wel aan. Bij de mijne speelde ruimte daar dus ook een rol bij!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:47

linnnh schreef:
De fokker die ik "op het oog" heb die biedt inderdaad koppeltjes aan die al goed samen kunnen. Een gecastreerd mannetje en een vrouwtje. :)

Ik zou ook de voedster laten helpen.
Zeer grote kans anders op baarmoederhalskanker.