alternatieve woonvormen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

alternatieve woonvormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 11:15

Omdat het bij ons in de omgeving super moeilijk is om aan een goedkoop huur huis te komen, overweeg ik op een alternatieve manier te gaan wonen. Dat wil zeggen op een camping, in een woonboot, in een yurt, stacaravan oid. Meer mensen hier die dit doen of hier ervaring mee hebben? Welke problemen kwam je tegen? En hoe ben je aan een goed plekje gekomen enz.?

Amalarab

Re: alternatieve woonvormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:23

Is anti-kraak wonen mss een idee?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:30

Ik woon in een sta caravan, maar bij mijn ouders dus geen idee hoe je in jou buurt aan zoiets kunt komen. Misschien eens informeren bij campings of boeren?

'Probleem' was bij ons het gas, had eerst losse flessen maar dit was behoorlijk duur en onhandig in de winter. Als de fles leeg is, uiteraard 's avonds, als je nog snel wilt douchen etc. dus er is nu een gas leiding gegraven naar de tank van mijn ouders. Verder ben ik niet echt tegen dingen aangelopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:33

staancaravans op een camping zijn altijd goedkoper dan wonen. Als je weinig spullen hebt en regelmatig verhuizen niet erg vindt is anti-kraakwonen een prima oplossing :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:35

ah, een yurt is een van mijn toekomstwensen!
Maar woon nu antikraak, al 5 jaar op dezelfde plek, een boerderij!
Pb maar bij vragen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:36

Grootste probleem waar je tegenaan loopt: je krijgt geen permanente woonbestemming op een caravan/yurt/stacaravan. Je standplaats moet je betalen maar tegenwoordig zijn er bijna een gemeentes meer die toestaan hier alle dagen van het jaar te wonen of die daar een gedoogbeleid op hebben.
Anders zou een vakantiewoning op een vakantiepark ook nog een optie zijn.

Een woonboot zou nog een optie zijn maar dan betaal je ook liggeld naast je overige kosten dus ik vraag mij af of dat wel goedkoper uit komt. Daarnaast is het aanbod woonboten natuurlijk veel kleiner dan het aanbod woningen.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:37

Ik volg even als jij dit goed vind. Mijn vriend en ik overwegen dit ook allemaal. Erg interessant om ervaringen van anderen te lezen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:41

Volgens mij mag je niet zomaar op een camping/caravan wonen het hele jaar door. En op de campings waar het wel mag is het volgens mij een stuk duurder dan een normaal huurhuis.
En een woonboot, die zijn zeker duurder dan een gewoon koophuis.
Wij hebben zelf een zeilboot, beetje formaat caravan met 5 slaapplaatsen, keukentje, toilet.. Maar ten eerste mag je er niet voor vast wonen, het liggeld is zeker niet goedkoop, en 's winters houd je het niet uit in zo'n bootje. Dat zelfde geldt denk ik ook voor een caravan.
Ik zou dus inderdaad eens kijken naar anti-kraak, of anders in een kleiner dorp zoeken naar huurhuizen, of eens bij makelaars vragen of ze huizen te koop hebben staan die ook verhuurd kunnen worden. Soms zijn er mensen die hun huis maar niet verkocht krijgen en graag een nette huurder hebben zodat zo'n huis een beetje onderhouden wordt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:48

Als je bereidt bent om ook in andere provincies te gaan wonen, is een plek voor een yurt vinden wel mogelijk hoor!! Alleen is een yurt zelf vrij duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:49

Een stacaravan is prima te doen in de winter, zeker als je er eentje hebt die met gasleidingen werkt ipv kleine tanks :j Ik ga zelf vaak genoeg naar onze stacaravan in hartje winter :D enige nadeel is dat je je vaak niet in mag schrijven bij de gemeente. Postadres mag je er ook officieel niet hebben geloof ik. Ik ken wel mensen die dat oplossen door zichzelf in te schrijven bij hun ouders en een postbus te nemen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:57

Stacaravan is goed te doen hoor, al deed de locatie voor mij een hoop. Mijn eerste baantje was ergens in de Highlands, woonde in een stacaravan achter de boerderij en tussen de koeien, 's nachts er uit om te plassen was soms minder, maar verder iedere ochtend heerlijk wakker worden :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 12:30

Freya6 schreef:
Als je bereidt bent om ook in andere provincies te gaan wonen, is een plek voor een yurt vinden wel mogelijk hoor!! Alleen is een yurt zelf vrij duur.

wil best ergens anders wonen, maar paard kan ik niet overal kwijt en moet er ook wel werk hebben, dus ligt niet zo simpel.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 12:30

Freya6 schreef:

aanschaf zal het probleem niet zijn, dat zouden we op kunnen lossen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 12:31

Jans schreef:
Een stacaravan is prima te doen in de winter, zeker als je er eentje hebt die met gasleidingen werkt ipv kleine tanks :j Ik ga zelf vaak genoeg naar onze stacaravan in hartje winter :D enige nadeel is dat je je vaak niet in mag schrijven bij de gemeente. Postadres mag je er ook officieel niet hebben geloof ik. Ik ken wel mensen die dat oplossen door zichzelf in te schrijven bij hun ouders en een postbus te nemen.

wil niet afhankelijk zijn door me bij anderen in te moeten schrijven eigenlijk.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 15:55

gehoord dat er bij anti-kraak maar 3 weken opzegtermijn is en aangezien ik niet zonder dak boven m'n hoofd wil komen te zitten vind ik dat een wel heel groot risico.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:02

Tja.. dan wordt het wel erg lastig als je zelf ook zoveel eisen stelt. Wellicht verschilt dat per organisatie.

Kopen dan maar ;)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:06

Mensen bij mij op stal hebben een woongroep opgericht en gaan nu samen in een grote boerderij wonen met weiland en stallen.
Misschien ook iets voor jou om zoe iets te beginnen?
Hun verhuren nog een kamer maar ik denk ook boven je budget
http://link.marktplaats.nl/m926130248

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:13

Probeer eens te kijken of je met iemand wil samen wonen. Bekende of onbekende. Er zijn meer mensen die graag hun woonkosten willen delen en waarmee je goede afspraken kunt maken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 16:33

probleem is dat ik niet in deze regio wil blijven dus kopen lijkt me niet erg verstandig, ook als je woonruimte deelt kun je niet makkelijk weer vertrekken. De woonboerderij ziet er super leuk uit en valt nog binnen mijn budget maar is niet aan te rijden met mijn werk.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:35

Ik heb gezocht naar een stacaravan of bungalow op een park voor een half jaar tot jaar. Dit bleek echt niet voordelig te zijn. Het zal ook aan de omgeving liggen. Antkraak is zeker een optie. Daar worden allerlei mogelijkheden aangeboden zoals in scholen en bedrijfspanden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 16:47

antikraak vind ik echt te risicovol, wil niet dakloos worden.
Het budget is trouwens zo'n 600 euro per maand excl. gwl.
bij de woningbouw sta ik al jaren ingeschreven, maar die vinden dat je een bepaald percentage van je loon aan wonen moet besteden, dit komt bij mij boven die 600 euro. Dat ik andere vaste lasten (onverkoopbaar paard) heb die ik wil blijven betalen wordt geen rekening mee gehouden.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:50

Stuur me even een pb ts.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 17:11

done

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:18

Dat zijn twee overbodige reacties voor de rest van bokt ;) ( en dit ergens de derde)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:30

Antikraak kan heel goed geregeld zijn, scheelt per organisatie.
Sommigen hebben een regel dat ze verplicht alternatieve woonruimte moeten aanbieden als je eruit moet en de 'eruit-tijden' zijn soms best lang.
Daarnaast ken ik mensen die al jaaaaren op dezelfde plek antikraak zitten, je moet maar net geluk hebben.

Zeker het bekijken waard ;)