Welke tent is geschikt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Welke tent is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 00:33

Hi :wave:

Ik ga over 2 maandjes weer naar Cornwall voor een opgraving en ik heb een goede tent nodig! Aangezien er zoveel keus is en ik niet zo heel veel kennis heb, is het voor mij best lastig. Zijn er een paar Bokkers die mij uit de brand kunnen helpen?

Dit zijn de (mijn) eisen/wensen:
- Voor 1 persoon (mag meer, maar alleen ik hoef erin)
- Niet alleen slaapplaats, maar ook plek om je spullen in kwijt te kunnen.
- Moet goed weerbestendig zijn. (Lees: Moet tegen prachtig weer kunnen, maar ook tegen harde wind/windstoten en zware regenval. We zitten midden op een vlakte op een heuveltje)
- Makkelijk te hanteren wat betreft opzetten en afbreken
- Moet in een vliegtuig kunnen. Dus liever niet te zwaar en te groot.
- Prijs liever niet boven de 70 euro.

Dit is nog wat er in mijn Induction Pack stond:
Citaat:
Mandatory - PLEASE DO NOT BRING A FESTIVAL OR GARDEN TENT! Although the weather in North Cornwall is great during the summer, we have experienced heavy rain in past years and the camp site is exposed to strong wind at times.

Wie o wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

Cinderella

Re: Welke tent is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 02:09

Een opgooi tent misschien? Zijn in ieder geval ontzettend makkelijk op te zetten. Je hebt ook zeker opgooi tenten die behoorlijk solide zijn. Daarnaast kun je een tent altijd zelf nog wat steviger vastzetten natuurlijk. Een beetje goede opgooi tent is in ieder geval geheel waterdicht en wel bestand tegen slecht weer. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 02:20

Ik zou niet voor een opgooi tent gaan, zijn imo toch minder degelijk vaak (en een ramp om weer in te vouwen trouwens).
Je hebt koepeltentjes met vouwbare stokken, die heel stevig zijn. Zijn vaak ook helemaal niet duur. Kijk eens bij de Bristol bijvoorbeeld. :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 03:10

Ik heb inderdaad al naar die opgooi-tenten zitten te kijken, maar ik heb er toch sterk mijn twijfels over. Ik betwijfel of ze wel weerbestendig genoeg zijn. Dat is vooral belangrijk. Ik heb vorig jaar zelf meegemaakt hoe snel het van prachtig, heet weer, naar onweer, harde wind en keiharde regen kan gaan in een paar uur. En dan wil ik wel zekerheid :') Ik kan trouwens wel hulp van de jongens krijgen met de'tent opbouwen en afbreken, maar hoe makkelijker, hoe beter.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 03:37

Opgooitentje zou ik zeker niet doen. Zeker aangezien ze zelf al aangeven dat er kans op harde regen is. De meeste opgooitentjes zijn toch van wat mindere kwaliteit en verregenen en waaien makkelijker weg dan n losse stokken exemplaar. :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 04:16

Wij hebben de waard stormtent, zilvermeeuw, bungalow en 4 pers tent, 35 jaar oud en voldoen super, zelfs met zware storm blijven deze staan. Missch kan je 2e handsje kopen?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 05:42

De waard tenten zijn wel relatief zwaar. Er zijn lichtere heavy duty tenten te vinden, wat zeker voor het vliegen een pré, zo niet must, is.

Helaas nu op mobiel, maar ik had een jaar terug bij bever.nl tenten bekeken voor een IJsland kampeer avontuur. Je budget lijkt wat krap, maar op die site staat wel veel info.

Edit: net gekeken. Voor 79,95 staat er een Vango soul 200 te koop. Een makkelijk op te zetten, lichtgewicht zomer tent voor 2 personen met, mijn inziens, een redelijke waterkolom (buitentent 3000, grondzeil 10000). Het is een echte zomertent, maar de betere 3-seizoenen tenten gaan algauw richting de 150+ of hoger. Tweedehand kan prima, maar ben je nog in de mogelijkheid om de tent dan van te voren uit te proberen?

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:11

Ik heb een 2, 5 persoons koepel tent van de vrijbuiter. gaat al bijna 15 jaar mee en heeft al minstens 10 OOostenrijkse stormen tussen de bergen overleefd.
Tijdens zo'n storm ligt hij vrij plat door de harde wind maar met dikke haringen nog nooit weggehaald.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:10

Ik ben bang dat je voor die prijs geen tent zult vinden die voldoet aan jouw eisen. -O-

Je kunt ook eens bij de Decathlon kijken. Die hebben ook een aantal tenten met een goede prijs/kwaliteit verhouding en met nog een redelijk fatsoenlijk gewicht. Voor een ruime 2 persoonstent ga je al gauw richting de 4kg als je budget niet zo groot is.

Tunneltenten hebben niet mijn voorkeur als het stormt. Dat flappert zo, tenzij je hem elke keer zo met z'n bips in de wind kan zetten. :) Ik heb een tunneltje gehad en na flink wat heftige wind heb ik hem toch verkocht en een koepelmodelletje gekocht die wel iets zwaarder is, maar wel veel stabieler/steviger is en minder flappert in de wind.

http://www.decathlon.nl/tent-quickhiker ... 45650.html

http://www.decathlon.nl/tent-forclaz-3-id_8300051.html
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 30-04-15 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:14

Voor 70 euro ga je er niet uitkomen :n
Ik zou als ik jou was gewoon naar een winkel gaan (Perry sport bijv.) En je daar laten adviseren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:20

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:22

Wij hebben queschua tentjes.
Echt super!
Grote hagel en stromen al meerdere keren gehad en het steeds droog gehouden!
Wij hebben ook veel andere tenten geprobeerd maar steeds zonder succes.
Wij hadden zelf de 1.2.3 tent (2-persoons) van queschua. (Kan de naam verkeerd gespeld hebben)
Veel succes met zoeken, maar die tentjes kan ik aan iedereen aanbevelen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:30

Ik heb ook een Quecha 2 seconds XL III (3 persoons dus) opgooitent. Die heeft al behoorlijk extreem weer meegemaakt (en is overigens helemaal geen ramp met opvouwen, dat kan binnen een minuut).

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:13

Iedereen bedankt voor de reacties!
Let anders maar niet te veel op het budget. Zolang het maar niet in de honderden euro's loopt :)

Ik zal even kijken naar wat jullie genoemd hebben.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:23

Ik heb een oudere versie van deze:
http://www.nomad-shop.nl/nomad-tenten/n ... -2015.html

Hij was eerst van mn ouders, die hebben er een storm in frankrijk mee getrotseerd :') hij gaat nu nog regelmatig mee naar festivals, ik heb maar 1 keer de naden opnieuw waterdicht moeten maken en hij is mu denk ik 20 jaar oud.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:51

Ik heb zelf een opgooi tentje van Quechua. Ik kan hem helemaal aanraden. Ik had er des tijds met de Pukkelpop storm eentje mee. Even een 'leuk' detail: wij zaten toen met 2 quechua tentjes en rond ons allemaal 'gewone' tenten. Onze 2 tenten waren de enige die de storm overleefd hadden, waarom? Omdat ze onder de druk van de wind waren plat gewaaid/gedrukt, terwijl bij de andere tenten de stokken gebroken waren door de wind.
Die dingen kosten bijna geen drol, ik zou wel voor een 2 persoons gaan, aangezien je ook de spullen kwijt wil (ik reken altijd aantal personen + 1). Nadeel is wel, als ze in de volle zon staan wordt het wel heel heet in de tent maar volgens mij heb je dat probleem bij alle tenten (al zijn er tegenwoordig quechuas met 'air' systeem). Het opplooien is een een keertje oefenen maar vaak heb je het daarna wel onder de knie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:27

ik zou naar een betere buitensportwinkel gaan (Bever, spacsport) en je daar laten adviseren. Maar voor 70 euro kun je idd vergeten. Wb afmetingen, iets wat ze een drie persoonstent noemen is een fijne ruime maat voor 1 persoon met bagage en kan net voor twee personen.

Wij hebben een msr gekocht vorig jaar, super lichtgewicht (moest ook in vliegtuig) en top kwaliteit. Maar die zal buiten budget vallen. Maar ik zou eerder investeren in een aardige middenklasse die een aantal seizoenen meegaat dan een goedkoop flutding. North face en coleman hebben ook fijne tenten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:30

Zoiets? https://www.perrysport.nl/musanga_100027261.html

Ik heb een dergelijk tentje destijds ook bij de Perry gekocht (iets anders want er zit ook een achteringang op, helemaal geweldig.) Perfect tentje, dubbeldaks, doorstaat een flinke storm als je alle haringen en scheerlijnen gebruikt (als het niet stormt is dat niet nodig), kan regen hebben, is eenvoudig op te zetten, en ruim genoeg om goed in te kunnen zitten. Als je alleen bent kun je de bagage makkelijk in de tent houden zonder dat je accuut claustrofobisch wordt, en zelfs met z'n tweeen kun je dat gedeeltelijk doen. Ik heb er 4 keer plezierig in gekampeerd - het is dus best degelijk genoeg.
(Meer geld geeft je een flink lichtere tent, want voor echt backpacking is dit te zwaar. Maar als je er niet letterlijk kilometers gaat lopen is dit heel goed te doen.)

Deze ziet er ook wel tof uit: http://www.vd.nl/sport-en-vrije-tijd/ou ... 240219-001
Of deze: http://www.baxrecreatieshop.nl/safarica ... -2015.html

Dat komt nog best in de buurt van je budget allemaal :)