Hondenpoep wordt niet opgeruimd door bepaalde buurtbewoners

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

Hondenpoep wordt niet opgeruimd door bepaalde buurtbewoners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:49

Hoi Bokkers,

Al maanden lopen wij met het probleem dat er mensen zijn in onze straat die hun hondenpoep niet opruimen. Het gaat hierbij om een plantsoentje van de gemeente wat onderhouden wordt door mijn vader, aangezien de gemeente er niets aan doet. Nu is het zo dat mijn vader daar ongeveer wekelijks te vinden is en 2 weken terug een halve Albert Heijn plastic zak vol met hondenpoep had. Nu hebben wij ook sinds een weekje een puppy en merken wij dat er tussen 23.00 en 7.00 uur soms wel 4 hopen bijkomen. We hebben een tijdje terug al bordjes opgehangen met de vraag of het opgeruimd kan worden, maar die zijn na 2 dagen helaas al verwijderd die iemand. Vooral afgelopen week hebben wij al meerdere mensen aangesproken op hun gedrag maar helaas ruimen ze het nog steeds niet op en kregen wij zelfs 1x van iemand de reactie met de vraag waarom ze het eigenlijk zou opruimen, want niemand deed dat, dus waarom zij wel?! Dit tot grote frustratie van mijn moeder die daarbij ook even duidelijk maakte dat dit gedrag niet normaal is en je er een forse boete voor kunt krijgen.

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie doen in deze situatie? (graag wel op een nette manier, dus niet gewoon poep in hun brievenbus gooien..) Welke maatregelen zouden jullie nemen? De gemeente opbellen heeft geen zin want die doen er helaas vrij weinig aan....

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie! :j

chocobroodje

Re: Hondenpoep wordt niet opgeruimd door bepaalde buurtbewoners

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:56

Toch ligt de verantwoording bij de gemeente, die moeten zorgen voor handhaving... We hebben hier exact hetzelfde probleem, er zullen altijd mensen zijn die het onnodig vinden..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:12

Inderdaad naar de gemeente bellen, liefst met meerdere mensen, of eventueel eens bij het politiebureau langs gaan en vragen wat zij kunnen betekenen.
Kan me nog herinneren dat in mijn oude buurt iemand woonde die poep opraapte in een zakje en de hond en eigenaar naar huis volgde en de poepzakjes elke keer door de brievenbus deed :+
Maar misschien is het een idee om handtekeningen te verzamelen en bij de gemeente met de hele buurt een hondenpoep-afvalbak te laten plaatsen, eventueel met zakjes erbij. Dat scheelt vast ook al voor veel mensen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:17

hebben jullie geen wijkagent? wellicht deze benaderen met het probleem

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:19

Ik ken ook inderdaad iemand die mensen naar huis volgt en de poepzak in hun brievenbussen stopt, meestal komt de boodschap dan wel aan ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:21

Tja hondenpoep.. Hier ligt de stoep ook vol, zelf onze (betegelde) oprit is niet veilig. Veel mensen ruimen het braaf op, maar een aantal (blijkbaar) ook niet.. Zie alleen helaas nooit wie t doet, anders zou ik ze erop aanspreken. Bij herhaaldelijk dezelfde eigenaar zou ik uitzoeken waar ze wonen, kom ik die drol wel eventjes terugbrengen naar de rechtmatige eigenaar }:) midden voor de voordeur ofzo... (naja weet niet of ik dat écht zou durven hoor.. )

Idd de gemeente lastig vallen en als je iemand het niet op ziet ruimen erop blijven aanspreken. Beetje kinderachtig om te zegge 'maar de rest doet het ook niet'kom op, je bent toch geen 6...

Hier rijden er af en toe van die speciale hondenpoepwagentjes rond, die zuigen dan de drollen op. Misschien heeft jullie gemeente deze ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:23

8nnemiek schreef:
Maar misschien is het een idee om handtekeningen te verzamelen en bij de gemeente met de hele buurt een hondenpoep-afvalbak te laten plaatsen, eventueel met zakjes erbij. Dat scheelt vast ook al voor veel mensen.

Dit inderdaad. Vooral die bakken. Dan benader je het probleem op een constructieve manier. Het is toch vaak laksheid/luiheid van mensen, ik merk zelf ook wel dat ik weinig zin heb om mijn honden uit te laten in een omgeving waar je een half uur met zo'n warm stinkzakje moet lopen voor je een afvalbak tegenkomt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:24

Waarom zou de gemeente iemand inhuren om poep te ruimen zo lang je vader het werk gratis en voor niets vrijwillig doet? :)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:25

Misschien een rare opmerking hoor, maar als het in een plantsoentje van de gemeente is, en de gemeente zich er niet druk om maakt, waarom maken jullie je dan wel druk hierom?

Al is het op je eigen stoep voor de deur is het uiteraard een heel ander verhaal, maar in een plantsoentje, daar ga ik me toch echt niet druk over maken als de eigenaar dit ook niet doet.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:30

Gaan jullie dan ook aan de buurt bewoners vragen of ze alle katten binnen willen houden?
Voor die hopen (ook al zijn ze begraven), ga je ook geen opruimers vinden ;)

Ik snap de reactie van sommige mensen best hoor, van beide zijden.
Ja het is smerig en het stinkt, maar (even uitgaan van het goed) men betaald ook al honden belasting dat niet een eens honden uitgegeven wordt door de gemeente, daarbij schijten die katten ook overal wat niet opgeruimd wordt en daar betaald men geen belasting voor.

Hoewel ik wel van mening ben, dat een plantsoen geen uitlaat plek voor honden moet zijn.
Ga dan ergens naar een stukje gras waar geen mensen / kinderen komen en laat de hond daar zn ding doen.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 15:31

Merell123 schreef:
Misschien een rare opmerking hoor, maar als het in een plantsoentje van de gemeente is, en de gemeente zich er niet druk om maakt, waarom maken jullie je dan wel druk hierom?

Al is het op je eigen stoep voor de deur is het uiteraard een heel ander verhaal, maar in een plantsoentje, daar ga ik me toch echt niet druk over maken als de eigenaar dit ook niet doet.

Het is een plantsoentje waar wij op uit kijken vanuit het raam. De gemeente laat het net zo lang groeien tot het er verwaarloosd uitziet en wij nemen dan liever die 5 minuten werk op ons dan dat we het zo laten.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:47

Ik kan me ook wel voorstellen dat als TS en haar familie net tegenover het veldje woont het met name in de zomer behoorlijk onfris gaat ruimen en je in no time vliegen over de vloer gaat krijgen met alle gevolgen van dien.
Als de gemeente dan niks doet ga je vanzelf wel aan de slag.

Lekker dan zit je gezellig buiten met je familie/visite "te genieten "van het mooie weer en uitzicht........

Een goed advies kan ik je helaas niet geven TS maar je zou neigen naar "camera toezicht "vanuit jullie huis.
Kwam een dergelijk bordje gister ook tegen bij een huis langs een favoriete honden wandel route.....
"Big Brother is watching you" met een dik rood kruis over een afbeelding van een gehurkte hond.
Wie weet wordt het fatsoen bij de mensen dan weer een klein beetje wakker.

Of wekelijks een AH zak poep naar de gemeente brengen......
Zullen ze ook snel zat worden.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:52

Bij ons thuis hoeven we niets op te ruimen.

Mijn ouders wonen aan de milligerplas in zwolle waar prullenbakken en zakjes staan om je hond zijn stront op te ruimen. Mij valt op dat de meeste stront om die prullenbakken ligt....
Moeilijk om het ff op te ruimen. Wij halen daar altijd eerst een papierenpoepzak en gaan dan pas wandelen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:57

Als er geen opruim plicht geld kan je weinig anders dan proberen medewerking te zoeken bij mensen, maar dat is inderdaad lastig.
En tsjah anders heb je nog 2 keuzes
Je eraan storen dat anderen het niet opruimen en het zelf doen
Je eraan storen dat het plantsoentje er niet netjes uit doet, maar dat negeren

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:04

fatsoen van mensen is gewoon enorm ver te zoeken. Mijn honden gaan in de polder uit en het straatje waar wij met nog 3 boerderijen/ huizen leven onder aan de dijk is voor mensen die op 500 meter afstand wonen in de polder toch het MEEST AANTREKKELIJK om hun hond op onze strookjes gras te laten schijten... terwijl die bepaalde mensen dus TEGENOVER een natuurgebied wonen/ in the middle of nowhere maar die zoeken dus het 'bewoonde rondje' op :+ .. als jullie dit snappen, snap ik het misschien ook?
als je al bordjes hebt geplaatst etc, zou ik er niets meer aan doen. Dan maar rot om naar te kijken. zou een voor foto in staat nu en straks als je het niet meer onderhouden hebt plaatsen en naar gemeente sturen.
Mijn ouders wonen in een dorp en daar laten alle hondeneigenaren in straal van 50 meter van de kerk, hun hond op het strookje gras naast kerkhof hun behoefte doen. Niks wordt er opgeruimd, het stinkt, het ligt echt helemaal vol ( hoe kun je je hond daar nog iets laten doen? of is dat ; flatgebouw trap naar beneden , laten schijten en weer naar boven mentaliteit??).... kortom, overal drama. Idd, met die speciale prullenbakken, gooien ze de zakken ernaast etc..
Het is vreselijk hoe mensen met hun omgeving omgaan, te triest voor woorden gewoon -O- |(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:09

Hier gebeurd het helaas ook, waar je bij staat hoor ! zijn 3 honden veldjes hier in de straat, genoeg dus, en toch laten ze de poep liggen op kinder speelveldjes. Roep je erheen van goh kan je t ook even opruimen spelen kinderen hier, lopen ze door. Dus het fatsoen is er niet...roep tegenwoordig maar keihard als ik t zie gatver de gatver darrie ! Honden schijt laten liggen! Ja kinderachtig, maar ze lopen wel hard door en weten best hoe t zit. Gemeente doet hier helemaal niks aan, erg jammer...

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:34

Helaas is het ook andersom: Ik ben al vaak genoeg aangesproken op het feit dat ik de poep van mijn hond niet opruim.

Nee, dat klopt, er staat namelijk op die plek ook een bordje met UITGELIJND UITLATEN, GEEN OPRUIMPLICHT op dat veldje. Veel mensen weten in onze gemeente ook niet dat het in de wilde berm ook niet hoeft. Als het verplicht is ruim ik het ook netjes op, maar die hondenveldjes zijn er niet voor niets en we betalen er genoeg belasting voor.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:38

Bepaalde veldjes hoeft dat ook niet, maar als je hond bv op de stoel of speelveldje schijt, vind ik het niet meer als normaal als dat ook opgeruimd word. Hier heb je bv geen wilde berm, alles word bijgehouden en is kort, en 1 berm is zelfs van een bewoner en word gewoon heerlijk de hondenpoep in laten liggen. En dat ruik je in de zomer echt wel...

Hondenveldjes word door de gemeente hier gedaan, maar dat is heel wat anders als bermen of grasveldjes of gewoon zelfs in iemand de tuin of net op de stoep..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:39

Heeft jullie gemeente wel een opruimplicht?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:40

staat er een vuilnisbak met eventueel zakjes in de buurt? Want ik laat het stiekem soms ook wel eens liggen als dat niet zo is. Heb wel altijd zakjes bij hoor. Maar ik ga liever niet een halve km lopen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:41

Ik vind dat elke honden eigenaar gewoon zakjes mee moet nemen :). Als ze in een speelveldje of iets schijten...je vind het tenslotte zelf ook niet fijn als je in een hondendrol loopt, of als je (als je die hebt) kinderen thuis komen met stront aan de kleren..

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:48

Wij hebben er hier thuis helaas ook mee te maken. Eerst een paar keer tegen het hek van onze tuin, dit heeft mijn vader maar opgeruimd aangezien niemand anders het kwam doen. Een week later ook net aan de zijkant van onze oprit, je zou er zo doorheen kunnen lopen als je het niet zag liggen. Hierop heeft mijn vader een bordje erbij gezet of 'de asociale eigenaar deze hondenpoep kon opruimen' maar dit is wederom niet gebeurd. Na een aantal dagen poep zelf maar weer verwijderd. Sindsdien is het nog niet opnieuw gebeurd, maar vervelend is het wel. Wij zien het nooit gebeuren en weten dus ook niet van wie het is helaas. En wij hebben nog best wat van die vuilnisbakken in onze buurt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:52

Helaas als je het ziet en er wat van zegt draaien de meeste zich gewoon om alsof het normaal is... althans hier wel. Heb er meerdere aangesproken, staan duidelijk borden dat de hond daar niet uitgelaten mag worden..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:07

Collie2008 schreef:
Als er geen opruim plicht geld kan je weinig anders dan proberen medewerking te zoeken bij mensen, maar dat is inderdaad lastig.
En tsjah anders heb je nog 2 keuzes
Je eraan storen dat anderen het niet opruimen en het zelf doen
Je eraan storen dat het plantsoentje er niet netjes uit doet, maar dat negeren

Goed punt, zeker wanneer het niet om eigen grond gaat/een openbare kavel, kun je weinig meer dan het zelf opruimen en evt. hulp vragen.

Gaat het echter om een uitlaatveld, dan heeft TS denk ik pech :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:11

Ook speelveldjes is eigen grond, maar vind absurd dat je dan als geen honden eigenaar andermans stront maar moet gaan opruimen... Omdat het anders niet gedaan word.. Vind uberhaupt dat de gemeente wel eens meer mag controleren op dit soort dingen. Even rond lopen en in de gaten houden en bij speelveldjes enzo.. dat zie je hier namelijk ook helaas nooit