Op 8 januari plaats ik mijn huis te koop bij een makelaar, lid van Vastgoed Pro.
Ten eerste vraag ik om nieuwe foto's te plaatsen omdat er gerenoveerd is maar zij weigeren dit omdat het huis nu in leegstand is. Vervolgens staat het huis nu enkele maanden te koop met 1 enkele bezichtiging. Ik vraag aan hen advies over de verkoopsprijs en advies over wat ik moet doen om het vlotter te verkopen: op dat moment krijg ik de prijs van 159.000 te horen en geen enkele bemerking. Als ik vraag het contract stop te zetten krijg ik het volgende te horen:
Wat betreft verkoop loopt het stroef. Ik denk dat de vraagprijs net even te hoog is. Daarnaast maakte de woning bij de paar bezichtigingen welke we hebben gehad niet echt een "opgeruimde" indruk. Het zou helpen dat wanneer er bezichtigingen zijn e.e.a. opgeruimd en gepoetst is. Wat ook opvalt is dat de deuren niet of half geschilderd zijn. Wellicht netjes wit verven.
We blijven uiteraard graag met enthousiasme zoeken naar een koper.
Indien je echter de opdracht wil beëindigen zijn de volgende kosten van toepassing:
Dossierkosten € 262,35
Internetkosten € 200,--
BTW € 97,09
-----------
Totaal € 559,44
Over het verven, ben ik het zeker eens, maar bij eerder advies zou dat niet nodig zijn.. Echter de dossierkosten en internetkosten vind ik absurt. Het staat alleen op hun eigen website en er zijn zelfs geen nieuwe foto's of advertentie gemaakt, alles is gekopieerd van de vorige eigenaar.
Is er niets wat ik hiertegen kan doen?
Ik moet mijn huis quasi gedwongen verkopen omdat ik geen werk meer heb en nu willen hun hun best niet doen en zit ik ook nog eens met een hoop kosten voor niks..
Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ik vind het zo erg, kan er om janken..
Ohja, daarnaast heeft mijn contract geen einddatum, dus ik kan sowieso niet onder deze kosten uit..
Heb ondertussen maar gemaild om 1500 euro van de prijs af te doen, maar nog minder gaat gewoon niet want dan blijf ik met de schulden zitten
.. een man schikt zich makkelijker, als hij kan zitten, slapen en de afstandsbediening heeft, maakt het al vaak niet meer zoveel uit, of de keukentafel nu echt mooi staat, of dat bank eigenlijk net te groot is (beter, kun je languit voetbal kijken).. klinkt heel seksistisch maar het is wel zo..
Zo werkt het niet. Jij bent hun opdrachtgever.
Dit zou echter allemaal in de opdracht van dienstverlening moeten staan.
.
Elke makelaar kan op Funda komen, ook niet NVM makelaars. En dat kost 200 euro. Incl. verkooptekst en foto’s. Excl interactieve plattegrond en 360g view. Plaatsing op hun eigen website zit bij de courtageprijs in begrepen. Tenminste.. afhankelijk van de voorwaarden. Maar dit zou hoogstens vreemd zijn als ze hier 200 euro voor rekenen.