Energie maatschappij overstappen. Voorschot doorbetalen????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Energie maatschappij overstappen. Voorschot doorbetalen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 12:45

Ik ga eind deze maand overstappen van energie maatschappij. Ik kreeg net een mailtje dat het tot 6 weken kan duren na de overstapdatum tot de eindafrekening en dat ik tot die tijd voorschotten moet blijven betalen???

Eerste wat ik dacht: wat is dat nou weer voor een malloten actie?

Is dit normaal?

Oftewel, ik kan dus voor de maand mei en juni waarschijnlijk dubbel gaan lopen betalen? Ja, je krijgt het terug, maar ik zit wel 1,5 maand zonder dat geld. Dat is wel heel erg makkelijk rente trekken voor de energie maatschappijen.

Ik weet sowieso al zeker dat ik geld ga terug krijgen. Ik heb hier dus echt totaal geen zin in. Het is mega onoverzichtelijk. Is dit te voorkomen op de een of andere manier?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:53

Bij welke maatschappij ga je eigenlijk weg dan? Want heb nog nooit zo'n voorwaarde meegemaakt. En ben toch al aardig wat keren overgestapt in de loop der jaren.
Overstappen zijn wel voornamelijk tussen de grote maatschappijen geweest. Ben ooit eens van een kleinere weer terug naar essent gegaan en dat is de enige overstap geweest die niet soepeltjes ging.
Maar voorschotten doorbetalen na overstap? Nee, nog nooit hoeven doen.

Je levert tenslotte de meterstand in zoals die is op de datum van overstap. Mocht je toch teveel gebruikt hebben (maar dat zal wel niet na zo'n slappe winter) krijg je gewoon een bijbetaling op je eindafrekening...net als bij de gebruikelijke jaarafrekening.

Betwijfel ook of die regel wel mag wettelijk....naar mijn mening ruikt dit verdacht veel naar blufpoker van de maatschappij zijn kant. Mischien een maatschappij die in het verleden problemen heeft gehad met het teveel verbruikte betaald te krijgen na overstap. En tja je zit niet meer bij hen, dus het dreigement 'afsluiten' valt al af als pressiemiddel.
Maar goed, dan nog is dat geen reden en volgens mij ook niet toegestaan(al pin me daar niet op vast; ben geen jurist) om toekomstige overstappers zo te behandelen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 13:48

Ik ga weg bij Essent en stap over naar energiedirect.

Er staat letterlijk dit:

"Binnen zes weken na de overstapdatum ontvangt u de eindafrekening. Tot dat moment worden er nog voorschotten in rekening gebracht. Alle in rekening gebrachte voorschotten worden op de eindafrekening met het totale bedrag verrekend. Wij verzoeken u daarom om alle voorschotten tot aan de eindafrekening te betalen."

Waarom zou ik een voorschot moeten betalen voor iets dat zij helemaal niet leveren?

xxCYNNxx

Re: Energie maatschappij overstappen. Voorschot doorbetalen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:57

Ok, dat is dan nieuw..althans; deze regel hadden ze in het verleden niet.
Ben het helemaal met je eens dat het belachelijk is en vraag me echt af of dit is toegestaan. Je zou dan idd dubbel moeten betalen omdat je nieuwe maatschappij ook betaald moet worden.

Zou toch eens uitzoeken of dit toegestaan is. Moet wel zeggen dat meestal die eindafrekening er wel binnen 3 weken is, maar dan nog zou je 1 maand dubbel hebben.
Misschien juridisch loket of consumentenwijzer of zoiets dergelijks die je meer wegwijs kan maken?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 14:01

Tja, consumentenwijzer oid zou ik inderdaad wel eens kunnen proberen. Ik krijg eigenlijk gewoon de neiging om die maand een afschrijving gewoon te laten storneren.

Ze zullen wel te maken hebben gehad met mensen die nog moeten bijbetalen en ze op deze manier alvast een deel van het geld willen, maar ik vind dat dus echt onzin. Sowieso ga ik terug krijgen en niet moeten bijbetalen. Maar dan nog, dat kun je toch gewoon in rekening brengen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:09

Ik heb dat ook meegemaakt, alleen ging ik niet overstappen maar samenwonen en moest ik dus mijn contract stopzetten. Toen duidelijk werd dat ik nog anderhalve maand moest doorbetalen, was ik ook stomverbaasd. Hoe moeilijk is het om alles stop te zetten en dan vanaf datum X verbruik minus betaald te berekenen. Maar goed, heb heel wat moeite gedaan om een logisch antwoord te krijgen waarom dit zo moest. Standaard reactie was: we hebben die tijd nodig voor de berekening. Op mijn vraag waarom ik dan moest betalen hadden ze geen antwoord behalve dat dit nodig was voor de berekening :s Heb vervolgens voorgesteld de berekening zelf wel te doen want ik kon me niet voorstellen dat je daar 6 weken voor nodig hebt. Dat mocht ook niet helaas. Toen was mijn oplossing: ik storneer alles wat jullie van mijn rekening halen, kom eerst maar eens over de boeg met die berekening. Dat vonden ze niet zo leuk, maar het kon wel heel snel daarna. Kreeg maar een klein beetje terug omdat ik die voorschotten niet betaald had en ze daar wel meerekenen. Maar goed, eind goed al goed. Ik werk in ieder geval niet aan die praktijken mee. Kan de rente zelf ook wel trekken. :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:24

Je voorschot wordt per maand gerekend en het kan inderdaad zijn dat je bij een overstap op een ongelukkig moment nog een keer een voorschot berekend krijgt. Kijk, stap jij per 1 mei aanstaande over en worden jouw nota's altijd de-maand-vooruit in de laatste week van een maand opgemaakt, dan kan het heel goed dat jij op 28 april nog een voorschot voor mei krijgt. Normaal gezien is het er dus maar eentje, en ja dan kan het nét lijken of je op dat moment dubbel betaald. Geen paniek, de betaalde voorschotten worden verrekend op je eindnota :)

Ik ken de algemene voorwaarden van Essent niet maar niet betalen levert normaal gezien extra kosten op en dat is gewoon zonde. Het is echt niet zo dat als je 'm niet betaalt, dat ie dan op magische wijze verdwijnt of op je eindnota erbij komt ofzo, hij wordt berekend, moet betaald en wordt daarna afgetrokken van je eindnota :)

Maar, ik ben het met je eens, het is wel een kromme gang van zaken :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 14:50

Maar als ik een contract heb voor een jaar, met 12 voorschotten, en er is netjes op tijd opgezegd, dan moet je het na 12 keer betalen toch gewoon stop kunnen zetten.

Ik vind dat echt volslagen idioot. Dat zou KPN of T-mobile eens moeten proberen, dan heb je gelijk alle poppen aan het dansen.

Het gaat er niet om dat je dat geld niet terug krijgt, het gaat erom dat je ineens extra 100 euro kwijt bent een maand lang. Ik kan dat opzich echt wel opvangen hoor, maar dan moet ik dat weer van de spaarrekening gaan overmaken en een maand later weer gaan terug storten, dat is toch irritant. Daarnaast zullen er genoeg mensen zijn die dat niet een maand lang kunnen missen.

Wellicht kan ik eens kijken of ik via de app mijn voorschot kan wijzigen naar 0 euro.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:56

Neej: bij was het dus zo dat ik per 1 oktober stop zegde. De nota over oktober werd vooraf betaald, dat dat samenviel kon ik mee leven. Maar de nota over november moest ik ook nog betalen. En daar viel ik (en ik denk ook TS in dit geval) wel over. Met daarbij dat het dan 6 weken moet duren voor dat het geld terug is. Probeer maar eens niet te betalen, moet je zien hoe snel ze jou weten te vinden. Is toch krom dat het andersom niet even snel kan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:58

waawie, ik stap zo'n beetje elk jaar over en heb nog nooit hoeven betalen tot de eindafrekening.

Proberen ze op die manier het overstappen weer moeilijker te maken ofzo?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 15:00

Nee, zelfs voor oktober zou ik dan belachelijk vinden. Als ik per 30 april overstap, hoef ik 1 mei toch niet meer voor mei te gaan lopen betalen. Vind dat echt onzin.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:11

Sentido schreef:
Neej: bij was het dus zo dat ik per 1 oktober stop zegde. De nota over oktober werd vooraf betaald, dat dat samenviel kon ik mee leven. Maar de nota over november moest ik ook nog betalen. En daar viel ik (en ik denk ook TS in dit geval) wel over. Met daarbij dat het dan 6 weken moet duren voor dat het geld terug is. Probeer maar eens niet te betalen, moet je zien hoe snel ze jou weten te vinden. Is toch krom dat het andersom niet even snel kan.

Dát is ook niet iets wat mij logisch in de oren klinkt hoor :+ Ik werk zelf voor een andere grote energieleverancier en het is echt vrij logisch uit te leggen, zeker als je overstapt, je huidige leverancier krijgt de overstap pas echt op de dag zelf door en vaak is het zo dat nota's al een paar dagen vóór ze bij jou terecht komen klaar staan in het systeem. Althans, bij ons zo. Die zijn dan niet meer tegen te houden (nadeel van grote organisatie....) en dan krijg je dat. Puur administratief, bureaucratisch, zo je wilt. Maar na de beëindiging worden er normaal gezien echt niet nóg meer nota's opgemaakt... Dus rare gang van zaken.

Je betaalt overigens ook niet voor mei, je betaalt je zoveelste voorschot voor de afrekening. Het zijn geen maandbedragen maar voorschottermijnen. Zodat je niet enorme bedragen moet afrekenen na een jaar. Als je per maand zou betalen, betaalde je in de zomer 50 euro en in de winter 300 euro per maand, in plaats van 150 het hele jaar door...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 17:27

Ja maar ik heb dan toch nu 12 voorschottermijnen betaald. Daar is het dan toch klaar mee.

We zitten drie weken voor het einde van de maand en ik krijg die mail nu al. Je maakt mij niet wijs dat dat niet genoeg tijd is om zoiets stop te zetten.