Hackintosh, iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Hackintosh, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:56

Hi medebokkers :wave:

Ten eerste vragen jullie je waarschijnlijk af why in the world hackintosh en niet gewoon een echte mackintosh?
Twee redenen, geld en programma's. Ik werk zelf in de grafisch industrie en werk met mac op mijn werk. Ik ben dus ook helemaal gewend aan die interface en sneltoetsen. Dat geeft toch nogal wat strubbels als ik achter een pc zit (lees: steeds de verkeerde sneltoetsen, frustraties, vliegende toetsenborden...).
Plus ik heb al mijn adobe programma's thuis voor OSX systeem.... -O-

Nu heb ik een early 2009 iMac staat thuis die gewoon veel te licht is geworden voor wat ik nodig heb.
even snel uit mijn hoofd, dual core 2,5 ghz, 8 gb ram 1066mhz , 320 hardeschijf en Nvidea kaart (weet even niet welke).
Ik draai echt hardcore photoshop en heb gister gemerkt bij mijn broertje dat ik zijn CPU zelfs op 100% gebruik als ik bezig ben met een serie.
Hij heeft een hele dikke i7 3.6 Ghz - 8 MB staan met 256gb SSD, een verademing kwa snelheid <3

Nu heb ik heb gevraagd een PC samen te stellen voor mij. Daar ben ik met ong 750 klaar en dan heb ik echt een beest staan voor de komende jaren die ook overklokbaar is. Nu hoor ik alleen veel negativiteit over hackintosh (niet geheel vreemd maar toch) wbt updates.

Mijn vraag dus; zijn er mensen met ervaring en raden jullie dit wel of niet aan?
Of zeggen jullie koop gewoon een dikke iMac/power mac of stap dan helemaal over op windhoos??
Hoofdzakelijk gebruik: Grafisch werk (indesign, illustrator), diehard Photoshop, lightroom en toekomst video bewerking.

bedankt voor het lezen _/-\o_

ps: ik heb ook al voor 2de hands iMac i7's zitten kijken. Dan ben ik ook snel 1500 kwijt en heb ik nog steeds minder stevige hardware...(vaak geen SSD)

Prrrr

Re: Hackintosh, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:30

Overstappen op Windows. Kost je een jaar, maar dan ben je er aan gewend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:37

Hackintosch ken ik helemaal niet eigenlijk.
Wat ik persoonlijk zou doen als je echt zo veel en zware programma's draait is gewoon een echte powermac kopen. Die nieuwe zijn echt prachtig _/-\o_ maar een tweedehandse lijkt me ook al ruim voldoende. Daar kun je de komende tien tot twintig jaar mee vooruit, die dingen zijn echt zo enorm snel en krachtig..
Aan windhoos blijf ik me ergeren nu ik mac gewend ben. Ik zie het ook bij mijn schoonbroer, die heeft een apart samengestelde gamer-pc met een enorme kast en een geheugen waar je de hele computer mee kan opblazen bij wijze van spreken, en toch is hij er constant mee aan t knobbelen omdat dit niet werkt of dat niet werkt.. dan staat er weer een foto met blauw scherm op z'n facebook, en dan werkt dit weer niet.. Dan denk ik altijd, wat ben ik toch blij met mijn mac :+:

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:46

ik heb inderdaad in het verleden wel op windhoos gedraaid en toen overgestapt op Mac tijdens studie na de frustraties van die sneltoetsen _O-

Wij werken op werk ook met powermacs maar die dingen zijn ook traag als dikke str.... nu zijn dat Quad-Core's 2,8 ghz met 6gb ram (DDR2 zelfs nog maar...) en 2de hands zijn die ook niet echt je van het.

Want ik kom er niet helemaal uit.. sommige zeggen ook dat een i5 met minder geheuden (macbook bijv.) sneller is dan een i7 12 gb (windhoos)...hoe ga ik dat uitzoeken op lauter cijfertjes :')

tnx voor de reactie!

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:03

Als je GOEDE onderdelen neemt (dus lees je goed in en kijk naar de voor OSX86 geschikte systemen/onderdelen) is er echt niets wat een dergelijk systeem in de weg staat. Gebruik het zelf ook en heb eigenlijk weinig tot geen problemen gehad bij verschillende updates. Ben er erg blij mee, het zit hier dan ook in een gemodde PowerMac G5 kast dus het ziet er allemaal heel origineel uit :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:20

Thnx Choiix voor je reactie. Ik geloof dat de onderdelen die erin zouden gaan hele beste kwaliteit zijn :j
Kwa installatie moet ik me nog verder inlezen maar daar heb ik ook hulp bij (diegene heeft het wel eens vaker gedaan), draai jij bijvoorbeeld op Yosemite of op bijvoorbeeld Mavericks?
Ik heb ook een programma (affinity) en dat draait alleen nog maar op Yosemite namelijk...

Mocht je het leuk vinden, dit lijstje:
    Noiseblocker XL-2
    Sapphire R7 240 2GB DDR3 with Boost
    Samsung Super-WriteMaster SH-224DB
    Kingston HyperX FURY Black Series
    Cooler Master B600
    Crucial MX100
    Intel Core i7 4790 / 3.6 Ghz
    MSI B85M-E45
    (kast) BitFenix Comrade

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:55

_Jessie schreef:
Want ik kom er niet helemaal uit.. sommige zeggen ook dat een i5 met minder geheuden (macbook bijv.) sneller is dan een i7 12 gb (windhoos)...hoe ga ik dat uitzoeken op lauter cijfertjes :')

Dit schijnt inderdaad waar te zijn :j
Veel mensen gaan echt alleen op de cijfertjes af, en roepen 'pff, die mac is maar een i5 en heeft maar zoveel gig en zo veel ram, daar ga je toch niet zo veel voor betalen', maar ze houden er geen rekening mee dat IOS gewoon veel lichter draait dan windows en het geheugen veel efficiënter benut waardoor die dus toch sneller kan zijn dan die krachtigere windows pc. En daarnaast heeft mac een heel ander soort register dan windows. Een windows register loopt vol na verloop van tijd, en moet worden opgeruimd en gedefragmenteerd en zelfs dan worden ze na verloop van tijd traag. Bij een mac is dat beter geregeld, die heeft geen schrijfopruiming nodig, die zorgt gewoon dat ie altijd goed opgeruimd blijft.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 12:11

Ja klopt dat weet ik inderdaad wel ja nu ik het terug lees van jou. iOS houdt dat niet zo bij als een windows waardoor hij minder vervuild ja. Ook al gooi ik af en toe clean my mac er nog eens overheen omdat overige dingen op te schonen (en je imac een keer schoonmaken helpt ook :Y) )

Maar hoe ga je dat vergelijken als je gewoon iets moet kopen zonder dat je het een half jaar uit kan proberen (dan ga je pas echt verschillen merken vind ik)?

Zit nu te kijken of ik mooie kasten kan vinden (2de hands) want nieuw zijn die powermac's ook even buiten mijn bereik -O-
Zo jammer dat het zo duur is, geld houdt een keer op...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:27

Dat is lastig inderdaad. Zelf heb ik destijds (in 2010 dacht ik) gewoon de allerzwaarste 27" imac gekocht, een i7 met 1 gb videokaart (was toen de allersnelste) en 4 gb geheugen wat ik later heb uitgebreid naar 10 gb (die kon je gewoon zelf erbij zetten en zijn goedkoper als je ze los koopt, maar ik weet niet of dat nog steeds kan in de nieuwe modellen)
Dat ding is nog steeds lekker snel, en ik kan zonder problemen Photoshop, Illustrator, Firefox met een hoop tabbladen en bv premiere of acrobat of dreamweaver tegelijk openen en draaien.
Nu moet ik zeggen dat ie na de nieuwste upgrades iets trager lijkt te zijn geworden, maar nog steeds snel genoeg om al mijn programma's te draaien, en dan is het ook al een oudje die ik tot nu toe alleen heb schoongemaakt met een stofdoekje :Y)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 12:39

hehe ik draai nu photoshop met 1 RAW foto open en ik wacht tot mijn brushtool is geladen :Y)
Wat zou jij dan adviseren? Een 2de hands iMac i7 zoeken? of...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:16

Voor je oude mac kun je nog wel 400 euro terug krijgen met een beetje geluk.. Even terugzetten naar fabrieksinstelingen en op marktplaats zetten.. Dan leg je dat bij je huidige budget, en dan kijk je of je voor dat bedrag een goede nieuwe mac kan vinden, en anders inderdaad een vrij nieuwe tweedehandse. Zo zou ik het in ieder geval doen :j
Je moet niet alleen op 'i5' of 'i7' letten.. een i7 is dan wel sneller, maar een quad core kan twee keer zo veel gegevens verwerken dan een dual core en vier keer zo veel dan een gewone intel core.
Wat ik zelf wel belangrijk vond is een flinke videokaart. Minimaal 1GB, maar liever nog 2 GB.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 13:42

Ze zullen vast geen gebruik maken van SSD? Dat zal voornamelijk windows zijn dan denk ik?
En nog 400 euro voor dat ding? Hmm had gegokt op 200 ofzo :') Maar inderdaad met je eens dat niet alleen i5 of i7 belangrijkste is :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:51

De nieuwe macs wel :j Standaard hebben ze een Fusion Drive, maar je kan ook kiezen voor flashopslag. Alleen denk ik dat je em dan wel moet bestellen, denk niet dat ze die op voorraad hebben bij de Apple Store.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 14:03

hmm nieuw gaat hem sowieso niet worden want dat budget heb ik gewoon niet dus wordt sowieso beste wat binnen budget past (max €900)

Even goed zoeken. Tenzij Choiix mij kan vertellen waar ik nog meer op moet letten in geval van 'hackintosh'.

Ik hou altijd van goed onderzoek en ervaringen vergelijken B-) :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:06

Je wilt niet weten hoe lang ik heb zitten puzzelen en surfen en zoeken voordat ik er uit was welke ik wilde :+

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:11

Die onderdelen zijn praktisch hetzelfde als wat ik heb. Vooral moederbord is belangrijk. Google dat in combinatie met OS X Yosemite en kijk wat er uit komt. Vaak hebben mensen alle benodigde bestanden al bij elkaar gezet.

Ik heb gewoon 10.10.3 overigens op m'n Hackje :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 14:17

Als ik deze onderdelen pak zou ik (theoretisch) goed weg moeten komen?
Goede tip om inderdaad het mobo eens te googlen icm yosemite :j thnx.
Ook fijn om te weten dat 10.10.3 goed draait op jou hackje gezien daar weer ondersteuning in zit voor 4K schermen (iets met toekomst muziek...)

@ 8nnemiek haha ja er is ook zo gruwelijk veel :') en ik haat teveel betalen _O-