Moestuin wie o wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:27

Zijn er meer bokkers met een moestuin?

Hoe staat het er bij jullie voor? Hoe groot is je tuin? Heb je hem bij huis of op een complex? Wat voor producten verbouw je? Tips en tricks?

Ik ben opgegroeid met dat we altijd een moestuin hadden ongeveer 1,5 km van ons huis af. Heerlijk elk jaar mijn papa helpen en niets lekkerder dan je eigen producten kunnen eten. Door omstandigheden moesten we de tuin opzeggen toen ik een jaar of 15 was.
Op mijn 18e ging ik op mij zelf wonen en mijn balkon stond helemaal vol met bakken met aardbeien, bloemen, tomaten, kruiden en nog veel meer. Toen ik 3 jaar geleden tijdelijk stopte met mijn opleiding besloot ik via een vereniging een moestuin te huren, nog geen km van mijn flat af. Best pittig om het nu zelf te doen en hing geregeld met mijn papa aan de telefoon met vragen als, wanneer iets erin mocht of hoeveel cm het onderling afstand moest hebben. :') Ik haal de gemiddelde leeftijd op het complex aardig omlaag *D En heb een tuin van 90m2.

Vorig jaar kreeg ik een nieuwe buurman in de tuin en hij bood toen aan mijn tuin te frezen, daar zei ik uiteraard geen nee tegen. Dit jaar heb ik een appje gestuurd en gister heeft hij mijn tuin weer gefreesd! Vanochtend heb ik de aardappels, spinazie, peulen, wortel, sla, andijvie en spitskool erin gedaan. Start is weer gemaakt!

Producten van afgelopen jaren.
Afbeelding
Afbeelding

Tuin vandaag.
Afbeelding

Sjolvir

Re: Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:32

Ik zou zeggen, meld je hier! [VT] De eetbare tuin

Mooie moestuin heb je overigens, ik heb maar mini minimoestuintje

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:33

Leuk!
Ik heb zelf ook een moestuin in de voortuin met suger snaps(bonen),aardbeien,kruiden,tomaat, komkommer,courgette,sla,eetbare bloemen,paprika,knoflook en pepers erg leuk om te doen maar de helft lust ik niet :=

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:36

Ik ben beginnende moestuiner. Sinds 3 jaar heb ik achter in de tuin, mijn moestuin.
ik denk dat moestuin zo'n 25 m2 is excl kasje van 3x2 en tomatenkas van 2x1. Enige hulp die ik heb is i net en het boek moestuin voor dummies. Maar elk jaar leer ik bij.

Ik zag vanmiddag dat mijn aardappelen, rocola, romeinse mini sla uien en sjalotjes op.

Zo leuk.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:50

Oja bietjes heb ik ook maar ik weet alleen niet wanneer ik ze uit de grond moet halen :p
En framboos heb ik ook en een appelboompje en kruisbes maar daar weet ik ook niet wanneer ze rijp zijn :/

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:40

Wanneer ze lekker groot zijn. Kan je wel zien.

Verder gewoon proeven, doe ik ook.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 19:46

@ Laura12. Leuk dat je zo veel verbouwt maar waarom verbouw je het als je het niet lust? Zijn toch zat andere producten die je waarschijnlijk wel lust? Ik verbouw ook wel winterpenen, welke ik niet echt lekker vind maar mijn paardjes wel! Geef jij je producten dan ook weg?

Bietjes lus ik niet! maar zodra je de bieten boven de grond uit ziet komen kan je ze eruit halen, je kan dan voorzichtig wat zand weg halen om te zien of ze echt al groot genoeg zijn.

Framboos is rijp als ze makkelijk van de plant los laten. Appels vallen er vanzelf af en kruisbes weet ik niet ;)

@Truus1970 Super leuk! en uitgeleerd ben je nooit. Ik leer ook nog steeds zo veel bij van buren in de tuin en van internet!

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:54

Jaa hiero. We hebben nu voornamelijk een fruit tuin. We hebben hem bij huis maar het fruit staat op verschillende plekken in de tuin. Onze tuin is ruin 1000m2 en een stukje daarvan hebben we in geplant. Netjes een hekwerk er om heen zodat er wilde konijntjes er niet bij kunnen.
Aan fruit staat het momenteel het volgende:
- kruisbes
- 2 soorten druiven
- 2 pruimen bomen
- 1 perzik boom/struik
- 1 kers
- 1 appel
- braam
- rode, witte en zwarte bessen
- 2 soorten frambozen
- 4 kruisbes struiken. 1 plant gekocht en zelf gestekt.
- Aardbeien bak heb ik zelf gemaakt vorig jaar met PVC en bielzen. En daar staan nu 10 aardbeien in.
En de groenten komen er nog aan dat is nog niet zo ver, nu staat vriendlief de hele boel om te spitten. Vorig jaar hebben we prei, paprika, witte kool, bloemkool, brocolie, spruiten, rode bieten, sla, sjalotten, gele uien en tomaten uit de tuin gehad.
We vinden het allebij super leuk om te doen.
Alleen voor de tomaat moet ik iets verzinnen, dat ging vorig jaar niet helemaal naar wens. ier doen we ook alles op de gok. Mn Oma had vroeger een hele grote moes en fruit tuin. Dus daat weet ik nog wel het een en ander van. Waar we wel van balen is dat de oude soort kruisbes niet te verkrijgen is. Mn Oma had vroeger van die knoepers. Die schijnen dus niet meer verkocht te worden.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 06:52

MaudiW schreef:
@ Laura12. Leuk dat je zo veel verbouwt maar waarom verbouw je het als je het niet lust? Zijn toch zat andere producten die je waarschijnlijk wel lust? Ik verbouw ook wel winterpenen, welke ik niet echt lekker vind maar mijn paardjes wel! Geef jij je producten dan ook weg?

Bietjes lus ik niet! maar zodra je de bieten boven de grond uit ziet komen kan je ze eruit halen, je kan dan voorzichtig wat zand weg halen om te zien of ze echt al groot genoeg zijn.

Framboos is rijp als ze makkelijk van de plant los laten. Appels vallen er vanzelf af en kruisbes weet ik niet ;)

@Truus1970 Super leuk! en uitgeleerd ben je nooit. Ik leer ook nog steeds zo veel bij van buren in de tuin en van internet!

Omdat ik het zo leuk vind om te doen :p
En anders wil mijn oma of mijn ouders de oogst wel hebben.

Ik heb ook een kruising ananas met aardbei dat zijn witte aardbeien met rode pitjes en ze smaken naar ananas :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:22

Ik heb sinds april vorig jaar een moestuin. Ik ben begonnen met 50m2 en half november ben ik overgegaan naar een tuin van 108m2.

Toen zag het er zo uit:
Afbeelding

Inmiddels is het zo:
Afbeelding

Afgelopen weekend hebben we de 2 foliekassen opgezet. De witte had ik gekregen van iemand en was binnen no-time gaan vliegen, ze staan nu goed tussen de palen en spanbanden.
Gisteren bezig geweest met een boog voor pompoenen, ik snap niet hoe het op het plaatje zit, want die van mij was gámmel, heb er niet eens een foto van gemaakt.
Afbeelding

Mijn zoon heeft z'n eigen moestuinbak. Zitten nu kapucijners, aardbeien en bloemen in, komt nog broccoli (en wie weet wat hij nog meer wil)
Afbeelding

Verder heb ik nog niet veel gezaaid. De aardbeien heb ik verplaatst, de aardappelen zitten in de grond, net als de knoflook. De plantuien heb ik allemaal kapot gelopen van het weekend (waren met die kasjes in de weer, regende enorm, alles werd bagger, gleed alle kanten op), dus ik denk dat ik daar nieuwe in zet.
Verder heb ik 3 struiken staan (blauwe bes, zwarte bes en rode kruisbes), bramen en frambozen. Thuis in de voortuin heb ik voorgezaaide kapucijners en sugarpods (die laatste willen niet zo best).
In de vensterbank 2 grote pompoenplanten, 1 grote tomaat en 1 grote peper. Nog wat kleine zaailingen van tomaat, meloen, pompoen, hoornkomkommer en cucamelon.
Op mijn werk staan de AH moestuintjes in de vensterbank, geen idee of ik die ook daadwerkelijk ga verhuizen naar de tuin.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:28

Ik wil ook een moestuin, en al maanden in de planning om ermee te beginnen, maar ik heb er eigenlijk te weinig tijd voor :(
Ga mn vriend toch eens vragen of hij niet een klein stukje voor me wil frezen :)

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:44

Nou het is dat je te ver weg woont spottedponie. Anders had ik wel met de frees langs willen komen :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:53

Wij hebben een stuk gras in de achtertuin opgeofferd voor een moestuin :D
Nu staat er een tomatenkas in, maar welke groenten kan ik daar nog meer in zetten?
Ik hoorde dat tomaten droog moeten staan. Courgette kan gewoon in de open lucht weet ik
Ik heb ook nog komkommer en paprika aan planten die lang worden. Moet een van dezen er misschien in? Of kunnen beiden in de openlucht?
Aan kleine plantjes heb ik sla, broccoli, peper, radijsjes en nog wat meer (weet t zo niet haha)
Wie o wie heeft wat tips voor me? Bemeste aarde ligt er inmiddels in en van de week gaan we de stekjes buiten zetten

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:56

Hier ook een moestuintje. Zo'n beruchte vierkantemeter moestuin. Hij staat met dus ga van de week en teeltplan maken.

Hier is het puur voor de hobby. De ontspanning.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:03

wij hebben dit jaar ook een stukje tuin op geofferd we hebben in dat stukje staan twee rijen aardappels ( twee verschillende soorten ) twee rijen uien ( witte en rooie ) en daarnaast twee rijen bonen ( gewone en snij ) en daarnaast een rij rode bietjes oh en er staan nog paar maggi plantjes random tussen

en achterin de tuin hebben wij een bramen struik en twee frambozen struiken en der zit daar een heel stuk tussen dus daar hebben we ook lente ui gezaaid

dan hebben we nog een vierkante meter moestuinbak waar anderhalve rij bonen zit een rij sla en prei en nog iets geloof ik maar wat weet ik niet meer

in het midden hebben wij zo,n rondje in de tuin en daar staan vijf aardbeien planten

en dan hebben we ook nog een pallet met twee maggi planten en 4 hang aardbeien

en dan nog paar peper plantjes die in wat bloem bakken gaan en nog wat kruiden in potten en een bonen plant wat ik wilde uit proberen en cherry tomaat ook nog maar dat weet ik niet zeker

dus we hebben heeel veel dit jaar vooral aan bonen en pepers gelukkig hebben we familie en buren en vrienden die nog wel wat willen :o ik ben in ieder geval blij met alles dit jaar :D

ik vind het heerlijk om bezig te zijn en het rare is ik ga ook iedere dag even kijken of er wat nieuws is gellukig geef ik iedere avond water dus goed excuus :o

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn moestuin. Het is mijn eerste jaar, dus nog een beetje zoeken. Dat wat buiten staat is noodgedwongen naar buiten verhuist ivm de grootte, geloof niet dat ze er beter op geworden zijn.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:00

Vandaag wat courgette stekjes, broccoli plantjes en sla plantjes in de tuin gezet
De courgette staat mooi overeind maar de broccoli en sla staan er zielig bij haha hopen dat er zowieso wat overleefd

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:03

Er is hoop. Ik heb gisteren mij broccoli uit de kas uit de grond gehaald, en in potten verder gegaan. In het kleine kasje kwamen ze een beetje in de verdrukking namelijk.
Na het verpotten hingen ze slap en troosteloos. Toen ik vanmiddag de boel open ging zetten stond het meeste weer fier overeind.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:33

Mijne zijn ook wel erg lang. Maar heb geen idee hoe lang of hoe kort ze horen te zijn haha
Net ff besproeid en morgen weer kijken. Mocht t niet overleven dan haal ik t eruit en zaai ik t in de volle grond
Morgen ga ik mn overige even ompotten
Die steeltjes knakken alleen zo snel... heb met wat ik in de tuin heb gezet maar de helft kunnen redden... de rest knakte :( net als de sla
Maar heb nog zoveel zaadjes dus kan zo opnieuw beginnen haha
Heb vandaag nog wat AH moestuintjes die ik had staan maar ff gezaaid
Hopen dat dat snel opkomt

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:44

Leuk, een moestuin topic! {:}

Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen! Met een makkelijke moestuin op mijn dakterras *D De bak is van de Intratuin (100x50cm) en de aarde is drie zakken Makkelijke Moestuinmix. Ik dacht, laat ik het eerst eens simpel proberen.

Dit is de bak (21 maart):
Afbeelding

Van links naar rechts en boven naar beneden: krulpeterselie, veldsla, rucola, bieslook; kropsla, spinazie, wortel, wortel (voorgezaaid). Alle zaadjes zijn van de AH moestuintjes.

En een maand later (20 april):
Afbeelding

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:11

T staat er nog steeds zielig bij. Hopen dat t morgen er wat beter bij staat haha

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 21:36

Jeeeeeej weer reacties!!

Leuk dat er toch meer mensen zijn die het proberen! of al langer doen!
@corientjuhh sla en komkommer kan je ook goed in een kas doen! Paprika heb ik vorig jaar in huis geprobeerd.. duurde maanden en had ze uit eindelijk ter grote van een pingpongbal. voor mij geen paprika meer haha

Tip: Verpoot je plantjes niet te snel! liever direct in een wat groter potje en ze langer binnen of in een kas houden en dan pas de grond in! Eigenlijk zijn alle jonge plantjes kwetsbaar. De wortels zijn dan nog niet lang genoeg en als je ze dan verpoot kunnen ze niet voldoende vocht opnemen in de nieuwe grond waardoor ze dood gaan...

Ik ben afgelopen week ook weer heel druk geweest! Bloemen gezaaid, onkruid verwijderd en de sla etc. paar x water gegeven! Alle plantjes slaan een en ik zag de spinazie boven komen!

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:43

ik ga ook een moestuin maken!
ben al bezig met het voorzaaien in huis. en als de planten naar buiten kunnen gaat een leeg konijnenhok(zo'n plastic bak) dienen als moestuinbak. de deksel kan er af maar ook erop.
En ik wil dan nog de knaagdierenren die we nog hebben eromheen zetten en dan een net erover spannen zodat er geen honken/katten bij kunnen.

maar ik ben dus echt nog maar net begonnen, ik heb nu bosaardbei van de ah(die is nog heel erg klein, dus vandaag maar even een plantje gehaald bij het tuincentrum) kropsla heb ik en cherrytomaat, de rest heb ik ook allemaal maar nog niet gezaaid. ook heb ik een minikomkommerplant gekocht vandaag.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:56

Ik heb het een en ander binnen staan. Maar een hoop mogen straks ook gewoon de volle grond in. Ben benieuwd wat er allemaal opkomt straks

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:59

Het probleem met verspenen/verpotten is dat ik te ongeduldig ben, en als een kind zo blij ben als ik weer wat plantjes om mag gaan zetten :+

De broccoli is vanuit het groeipotje direct in de minikas (is er een naam voor dat ding?) de grond ingegaan. Alleen deed dus de sla het hierin ook zo goed, dat 1 van de 2 eruit moest. De broccoli was een wat steviger plantje, dus die werd het. En ik vond het ook zo leuk om de broccoli en de bloemkool naast elkaar te hebben in potjes, mogen die straks samen de grond in. :+:

Ik heb nu dus:

Rucola
Courgettes
Spinazie
Sla
Wortel
Cherrytomaat
Komkommer
Broccoli
Bloemkool
Sperziebonen
Radijs
Munt
Marokkaanse Munt
Aardbei
Peultjes
Prei
Watermeloen
Bietjes
En 2 x een vraagteken :) Daar zou ik nog wel kaartjes bijzetten, maar ik kon me echt niet meer herinneren wat het was. Ik gok dat de ene andijvie is, en de ander????
Dit dus verdeelt over een minikasje (laag) van 0.50 bij 1 meter, een minikasje (hoog) van 1.40 bij 1.40, 1.80 hoog, en een stuk grond van 1 bij 4.