Fruit/bessenstruiken snoeien, help?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Fruit/bessenstruiken snoeien, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 13:10

Ik heb 2 bessenstruiken in de tuin staan, het zijn rode bessen en kruisbessen.
Alleen het zijn best grote dichte struiken en ik denk dat ze weleens toe zijn aan een flinke snoeibeurt.
Daarbij gaan we over 2 weken verhuizen en ik wil ze meenemen, zou dus fijn zijn als ze wat compacter zijn qua formaat.
Nu weet ik wel een beetje van snoeien en er is ook wel veel te vinden online, maar eigenlijk niets over oude struiken die al lang niet gesnoeid zijn. (ik heb ze gekregen en om ze niet meteen te stangen heb ik maar een jaar gewacht met snoeien)
Wie kan mij even simpel wat richtlijnen geven?

Edit; en als het toch over fruitstruiken gaat; ik heb een aantal bosbessentstruikjes maar ze zijn van 't winter aangevreten door ? In elk geval, er is nog een zielig stokje over en dat was het, ze waren nog jong nml. Is er nog hoop dat die er bovenop komen of kan ik beter een paar nieuwe struikjes halen?

missnynke

Re: Fruit/bessenstruiken snoeien, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:56

Bosbessen snoei ik meestal amper, misschien alleen de oude, dikke takken eruit, zodat de jonge scheuten meer ruimte krijgen.

Bij zwarte/rode/witte bessen, laat ik 6-7 van de jongste en hoge scheuten staan die mooi naar buiten groeien, de rest zaag ik af

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:39

En als je nu geen 4 mooie gesteltakken hebt?
En wat te doen met hééle lange takken, afknippen of helemaal weghalen of?
En ik zag online dat je de zijtakjes op een handbreedte afknipt, moet ik dat nu ook nog doen nu er al blad en bloemen aan zit?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:59

Ja bij bessen kun je nu nog prima snoeien. Als je geen mooie gesteltakken hebt, kun je overwegen hem rigoureus terug te knippen naar 15 cm hoog, daarna loopt hij wel weer uit en kun je dan gesteltakken kiezen. Event. Ook wat compost of mestkorrels erbij strooien.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:05

missnynke schreef:
Ja bij bessen kun je nu nog prima snoeien. Als je geen mooie gesteltakken hebt, kun je overwegen hem rigoureus terug te knippen naar 15 cm hoog, daarna loopt hij wel weer uit en kun je dan gesteltakken kiezen. Event. Ook wat compost of mestkorrels erbij strooien.

Helemaal mee eens! :j Met als enige aanvulling dat je dit wel zo snel mogelijk moet doen. Geen weken meer wachten. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 21:38

Ik ben er vandaag mee bezig geweest, maar ik twijfel of ik wel rigoureus genoeg ben geweest.
De ene struik heeft nu 6 gesteltakken, maar moet ik dan van die gesteltakken alle zijtakjes laten zitten?
De andere struik lijkt meer op een struik op stam, die heeft één tak die op 50cm vertakt naar een stuk of 6 takken waarvan ook een paar héél lang zijn. Het zou misschien beter zijn die helemaal weg te halen, maar dat vind ik weer iets te, daarbij vraag ik me af of hij dan wel weer uitloopt.

anneliesdj schreef:
En als je nu geen 4 mooie gesteltakken hebt?
En wat te doen met hééle lange takken, afknippen of helemaal weghalen of?
En ik zag online dat je de zijtakjes op een handbreedte afknipt, moet ik dat nu ook nog doen nu er al blad en bloemen aan zit?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:49

ik zou die lange takken dan 2/3 inkorten. Verder ook naar eigen inzicht, als er maar weer wat ruimte in de struik komt.