Zelf krabpaal/meubel maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Zelf krabpaal/meubel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 13:57

Wij hebben sinds een jaar of 4 een hele grote krabpaal in onze woonkamer staan. Echter is deze inmiddels wel aan vervanging toe... Het touw is er al tig keer opnieuw op gezet en hij komt nu ook wel eens los van het plafond, wat ik erg riskant vind. Nu stuitte ik laatst op hele coole krabmeubels die van hout zijn gemaakt. En toen dacht ik, dat wil ik ook. Helaas zijn zulke meubels best duur, en ik hou wel van een uitdaging, dus wil ik het zelf gaan maken. Ik heb alleen geen idee hoe ik aan de materialen moet komen. Ik heb geen aandelen in de houtkap en in mijn flatje is het lastig om hout te laten drogen. :')

Ik doel op dit soort meubels:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heeft iemand daar ervaring mee? Of met het verkrijgen van zulk soort takken? *D

0091

Re: Zelf krabpaal/meubel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:00

Ik ben benieuwd, volg even.

Vraag me vooral af of je dit met elke soort hout kan doen, voor hout kan je ook even het bos in, maar is dit hout geschikt?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:05

Je kan tegenwoordig veel vinden onder "natuurlijke krabpalen". Bij de meeste staat ook wel materiaal ze gebruiken en dus makkelijk te achterhalen. Zelf vind ik met wel mandjes erbij, dus niet plankjes, het mooist zodat ze ook een zacht plekje hebben om te liggen.

http://cdn2.welke.nl/photo/scale-700xau ... iepje.jpeg

zo iets bedoel ik dan. Je kan lijkt mij gewoon met delen van een boom wat maken, al moet je oppassen ivm beestjes in de boom en dergelijke, dus denk wel speciale boom of speciaal gereinigde boom.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:07

Ik zou daar wilgentakken voor gebruiken!

Leuk om te maken :j

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:19

Het is denk ik inderdaad het veiligst om voorgedroogd hout in te slaan. En handiger gezien mijn woonsituatie! Ik weet niet of ik er een mandje met stof in zou doen, mijn katten lijken er geen voorkeur voor te hebben. Liggen overal en nergens. En mijn grootste past vaak niet in die mandjes, dan puilt hij helemaal over de rand heen. :')
Gelukkig bepaal je dan natuurlijk zelf hoe groot het wordt!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:57

Ik lees even mee.. mijn krabpaal is ook bijna af, lijkt allemaal erg gaaf!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 05:20

ik volg ook even voor onze katten bende.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 21:09

Ik ben nog steeds bezig met de zoektocht naar goed hout!

Wie heeft hier wat meer verstand van? Ik ben namelijk helemaal niet thuis in de houtsoorten. Ik heb wel een houthandel hier in de buurt gevonden, maar die verkopen volgens mij alleen bewerkt hout. En ik wil gewoon stammen hebben voor de palen! Ik denk dus dat mijn beste optie is om iemand te vinden die brandhout verkoopt, daarvan zie ik er wel wat op marktplaats bijvoorbeeld. Enige jammere is dat bedrijven die brandhout verkopen meteen willen dat je honderden kilo's koopt, en ik wil maar een paar stammetjes. :=

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:23

Marktplaats in de gaten houden? Houthandel kan je het beste even bellen, mijn ervaring is dat ze meer kunnen regelen dan online staat of op de zaak zelf ligt.

Ik vind dat er wel 1 groot nadeel zit aan zulke prachtige meubels: ze zullen niet lang mooi blijven. Er zal flink aan gekrabt worden en heb je ooit gezien hoe dat er dan uit gaat zien? Ik vind ze zo heel erg mooi maar afgekrabt hout is geen gezicht. En valt ook niet te vernieuwen!
Krabpalen met sisaltouw zijn zeer eenvoudig (en goedkoop) te maken met pvc buizen en meters touw. Vastlijmen/nieten en klaar is kees. Maar dat is denk ik niet wat je wil?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:26

Het linkje wat Mioux geplaatst heeft, heeft wel sisaltouw rond een paar takken. Zouden ze dan niet van het hout afblijven? Wij hebben een gewone krabpaal, een paar buizen hebben geen touw er rond maar gewoon stof. Daar hebben ze 1 keer aan gekrabt, maar merkte snel dat dat niet ging. Die van ons gebruiken dus enkel het touw. Ik weet niet hoe het met hout zou zitten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:29

Leen schreef:
Het linkje wat Mioux geplaatst heeft, heeft wel sisaltouw rond een paar takken. Zouden ze dan niet van het hout afblijven? Wij hebben een gewone krabpaal, een paar buizen hebben geen touw er rond maar gewoon stof. Daar hebben ze 1 keer aan gekrabt, maar merkte snel dat dat niet ging. Die van ons gebruiken dus enkel het touw. Ik weet niet hoe het met hout zou zitten.

Ik vrees van niet. Echt origineel hout vinden katten ernstig prettig om aan te krabben. Ik denk dat er zelfs best een kans is dat ze het sisaltouw dan vermijden en het hout ernaast gebruiken. Maar het hangt wel van de kat af, ze hebben allemaal zo hun eigen voorkeuren.

Risje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:50

Ik zie datvdit topic al n tijdje niet gebruikt is.

Maar iemand al geschrikt hout gevonden om van boomstammen n krabpaal te maken?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:03

Wij hebben geluk gehad, een vriendin had net een grote boom gesnoeid en daar konden we de takken van gebruiken. Het fijnst zijn dikke takken met een y splitsing, daar kun je iets tussen ophangen.

Risje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:05

Kun je gewoon iedere houtsoort gebruiken?

Bijv. Ook uit het bos en dit dat laten drogen

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:07

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar fruithout is iig altijd safe en fijn zacht om te krabben.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:05