Plant wordt bruin - kan ik er nog iets aan doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Plant wordt bruin - kan ik er nog iets aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 23:10

Hoi allemaal,

Ik heb een mooie grote varen-achtige plant (weet niet precies wat het is) in de kamer staan. Deze is geteisterd geweest door wolluis, maar dit is nu onder controle. Echter, de plant is nu rustig aan bruin aan het worden. Hij krijgt evenveel water als altijd (+- twee keer per week), en de grond voelt niet perse droog aan. Kan ik mijn plant nog redden, of is hij ten dode opgeschreven? Zou plantenvoeding erbij genoeg zijn? Ik ben bang om af te wachten of hij het zo gaat redden, ben bang dat ik er dan helemaal niets meer aan kan doen.. Ik vind het een mooie plant en het was een cadeau, ik zou het fijn vinden als hij het nog redt...

anneliesdj

Re: Plant wordt bruin - kan ik er nog iets aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:12

Maak eens een foto?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 23:27

Zal ik morgen doen bij daglicht!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:38

Varens kunnen ook gewoon oud worden. :j Zit er tussem de oude bruine bladeren geen jong groen? Dan gewoon al het oude blad zo kort mogelijk wegknippen.

Edit: heb je trouwens wel het goede middel gebruikt om van de plaag af te komen? En ook niet teveel? Anders snap ik het wel dat hij bruin wordt. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 00:34

Ik vraag me af of het wel echt een varen is en waar hij precies staat in huis?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 01:01

Ik weet niet of het echt een varen is. Zal morgen een foto plaatsen. Hij staat halverwege de woonkamer. Geen direct zonlicht, maar wel iets.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 01:06

anneliesdj schreef:
Ik vraag me af of het wel echt een varen is en waar hij precies staat in huis?

Ik heb drie verschillende varensoorten in mijn tuin in bakken. En mijn ervaring is dat de varen niet van veel zon en licht houdt. Het is een vocht en schaduwliefhebber.
Dus inderdaad, waar in huis staat de varen? Wordt hij ook regelnatig gesproeid? Dus echt de bladeren lekker nat maken? Vooral een plantenspuit op de nevelstand wordy zeer gewaardeerd!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 01:08

Century schreef:
Ik weet niet of het echt een varen is. Zal morgen een foto plaatsen. Hij staat halverwege de woonkamer. Geen direct zonlicht, maar wel iets.

Ah, oké. Een beetje zon kunnen ze heus wel hebben. Ook bij de ingangen van grotten, waar ze graag groeien, komt de zonnestand iedere dag wel even kort voorbij.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 01:14

Ik ben benieuwd naar een foto.
Hoe groot is de plant/pot?
Al eens voeding gegeven of dat nog niet?
Hoe lang heb je de plant?

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 01:27

Mijn "varen" achtige plant stort altijd wat in na de winter. Dus hij wordt wat grauw van kleur en hier en daar bruin.

Naast de tips die hierboven gegeven zijn, wat water geven eens in de 1a2 weken afhankelijk van jou schema en nat sproeien. Wat ik na de winter altijd doe is hem onder de douche zetten en "verzuipen". De douchekop op de bladeren zetten zodat ze doorweekt zijn en in de pot. Een dag uit laten lekken en wala hij wordt weer helemaal mooi.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 01:37

lisem94 schreef:
Mijn "varen" achtige plant stort altijd wat in na de winter. Dus hij wordt wat grauw van kleur en hier en daar bruin.

Naast de tips die hierboven gegeven zijn, wat water geven eens in de 1a2 weken afhankelijk van jou schema en nat sproeien. Wat ik na de winter altijd doe is hem onder de douche zetten en "verzuipen". De douchekop op de bladeren zetten zodat ze doorweekt zijn en in de pot. Een dag uit laten lekken en wala hij wordt weer helemaal mooi.

Hier zeg je wat interessants! Winter=verwarming=droge lucht!!! En die droge lucht vindt varen niet zo leuk!
Daar was ik zelf niet opgekomen. Mijn varens staan buiten en ik heb binnen een houtkachel die ik hooguit 10 keer per jaar aan doe.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 02:08

Foto komt morgen, dan zie je ongeveer hoe groot hij is. Naar mijn idee is de pot groot genoeg, maar misschien heeft hij meer ruimte nodig. Hij heeft nog nooit voeding gehad, dat is misschien wel eens (hard) nodig. De plant heb ik nu ongeveer een half jaar.
Ik heb de plant twee keer goed nat gemaakt, 'verzopen'. De eerste keer kreeg hij vlak daarna wolluis, de tweede keer knapte hij er erg goed van op. Is misschien ook wel weer een goed idee. Hij is inderdaad ook wat grauw en hier en daar dus bruin. Misschien is het inderdaad gewoon te droog hier in huis.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:04

Wellicht dat met het water geven zijn bladeren iedere week wat natsproeien helpt?
En varen-voeding natuurlijk ook. Op een gegeven moment zit er niets meer in de potgrond.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 13:47

Bij deze de foto's.

Plant:
Afbeelding

Grauwe/bruine bladeren:
Afbeelding

Bruine plekken:
Afbeelding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:24

Dit is geen varen, lijkt op een palm-achtige. De palm familie is groot, en dergelijke varianten horen daar ook bij.
Snijd de lelijkste stengels maar weg. Kan geen kwaad. En geef maar eens minder water. 1 keer per week/10 dagen zal echt zat zijn. En de palm houdt doorgaans wél van zon.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 15:12

En ik maar in mijn hoofd dat het een varen is... palm lijkt er eigenlijk wel meer op ja. Misschien kan ik hem dan beter een ander plekje geven, naast het raam?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:20

Wij hebben ook zo n soort. Met veel regen buiten en winter wordt hij ook wat bruiner.
We geven hem dan nagenoeg geen water. Hooguit eens in de 3 weken. Een drupje.
In de zomer groeit ie als kool en mooi groen.
Deze staat niet in de volle zon maar we hebben wel n licht huis.

Geef mij maar orchideeën. Alleen in het water zetten voor n uur als de bladeren slap zijn.
Als ze volgezogen zijn weer op de achtertafel en vergeten die hap
Tot de bladeren weer slap zijn.
Mijn deetjes zijn nu 2 jaar oud en on de 4 q6 maanden aan bloei.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:49

Het lijkt een Kentia palm.
Ik denk dat je hem teveel water hebt gegeven. Hij wil regelmatig kleine beetjes water maar de wortels mogen niet nat blijven. Dat verzuipen dus niet meer doen, tenzij hij echt wekenlang droog heeft gestaan. Afspoelen van blad is wel een goed idee om regelmatig te doen, maar bind dan even een plastic zak op de pot zodat het meeste water langs de pot wegloopt.
Ik zou even kijken of je hem iets dichterbij het raam kunt zetten zodat hij meer licht krijgt, dat bevorderd de bladgroei. (maar niet pal voor het raam op het zuiden want felle zon houden ze niet van)
En geef hem de komende weken water met voeding eens per week.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 23:20

Dus niet zoveel water, en daarnaast plantenvoeding geven zou genoeg moeten zijn? We gaan het proberen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:56

Regelmatig kleine beetjes water, hij mag zeker niet met natte voeten blijven staan. (vinger in de aarde steken) Hem op een iets lichtere plek zetten kan helpen om hem even een groeispurt te geven, maar dus niet in de volle zon.