100 mbit of 50 mbit internet, merk je dat verschil nu echt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

100 mbit of 50 mbit internet, merk je dat verschil nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 11:34

Ik ben verwend geweest.

Ik zit al vanaf 2006 op 100 mbit internet, doordat ik op het glasvezelnetwerk van de universiteit zat op mijn studentenkamer.

Vorig jaar heb ik een huis gekocht en moest ik dus voor het eerst zelf internet en dergelijken aanschaffen.

Telefoon hoef ik niet, want gebruik ik toch niet, maar swa, totaal pakketten zijn vaak goedkoper, dus die heb ik er nu maar bij.

Ik heb nu KPN standaard glasvezel, 100 mbit. En ik betaal me er scheel aan. Eerste jaar viel nog mee, omdat je de eerste 6 maanden maar 35 euro betaalde. Maar goed, dat eerste jaar loopt bijna af, en nu ben ik aan het kijken wat ik wil.

De aanbiedingen gelden alleen als je 6 maanden geen klant meer bent geweest bij KPN. Vreemd, willen ze hun klanten niet behouden soms? Ik zit dus nu te denken om over te stappen. Ik ben compleet van kpn (heb ook mobiel), en krijg daardoor dubbele minuten data. Maar goed, die data hebben ze laatst omhoog gegooid naar 5 gb (dubbel dus 10) en die 5 krijg ik al niet op, en minuten heb ik onbeperkt. Die extra tv zenders die je bij compleet krijgt die kijk ik niet, en aan andere extratjes heb je alleen iets als je met meer personen in huis bent en ik woon alleen.

Enige wat ik echt vervelend zou vinden om op te geven is mijn spotify premium account. Die zou ik natuurlijk zelf kunnen aanschaffen, maar daar betaal ik dan weer 10 euro in de maand voor.

Maar goed, ben nu dus aan het kijken voor overstappen, en kom gewoon weer tot de conclusie dat 100 mbit wel gewoon heel erg duur is.

Nu zit ik te twijfelen, zal ik niet toch 50 nemen. Ik ben alleen al zo lang verwend, en ik heb zo'n gruwelijke hekel aan traag internet. Merk je dat nu wel of niet?

Anoniem

Re: 100 mbit of 50 mbit internet, merk je dat verschil nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:38

Ik merk dat verschil wel. Wij hebben van 120 Mbit en hebben enorm getwijfeld of we het niet met minder af konden, maar dat hebben mijn ouders en ik erger mij dood aan het internet daar :')

Ik weet natuurlijk niet wat je nu betaald, maar is Ziggo niet iets voor je?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:44

het ligt er ook aan wat je met internet doet.
Thuis is ons internet pakket laatst van 90mb naar 120 gegaan, maar dat verschil merk ik echt niet hoor :)
Voorheen hadden we maar 30mb en ging mij ook snel genoeg.
Traag internet (zoals je omschrijft bij je ouders) kan ook komen door een storing in het modem of laptop die traag is. 100mb is leuk, maar als je niet veel download merk je het niet, en ook dat is afhankelijk van wat de aanbieder aanbied.
Is het geen optie (zoals bij Ziggo) om het een maand te proberen, bij ziggo kun je namelijk maandelijks aanpassen van snelheid, zou je kunnen kijken of dat bij jou provider ook kan, of zit je er meteen een jaar aan vast?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 11:45

Laat ik maar zeggen dat ik wat internet betreft een grootverbruiker ben :P

Ik ga vrijwel zeker overstappen. KPN is gewoon loei duur. Enige reden dat dat betaalbaar is, is omdat het de eerste maanden goedkoper is. Het tweede jaar is het gewoon kei duur.

Ik heb even naar ziggo gekeken. Opzich interessant, alleen die 12mbit upload zit me niet lekker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:54

Al eens gekeken wat je daadwerkelijke snelheid is? die 100Mb is leuk gebracht, maar de werkelijkheid is een stuk minder snel. Laat je dus niet op de kast jagen door beloftes.......

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:56

Shiloh schreef:
Laat ik maar zeggen dat ik wat internet betreft een grootverbruiker ben :P

Ik ga vrijwel zeker overstappen. KPN is gewoon loei duur. Enige reden dat dat betaalbaar is, is omdat het de eerste maanden goedkoper is. Het tweede jaar is het gewoon kei duur.

Ik heb even naar ziggo gekeken. Opzich interessant, alleen die 12mbit upload zit me niet lekker.

En waarvoor heb jij meer dan 12 Mbit upload bandbreedte nodig?
Ik heb m'n huis verzien van camera's rondom en die neem ik op een externe locatie op, per camera (full HD) heb ik minimaal 4mbit upload nodig maar weet niet wat jij precies wilt uploaden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 11:57

Ik verzend zeer regelmatig grote bestanden via bijvoorbeeld we transfer, ben intensief dropbox gebruiker (ook grote bestanden) ed. Dan wil je gewoon niet ruim een half uur moeten wachten om een bestand van een gb weg te sturen.

Ik vind dat nu soms al met mijn 100 mbit upload al traag gaan.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:02

tja, dat wordt dus niet overstappen naar een lagere snelheid, het gaat dan zeker ten koste van het gebruikersgemak. Want het verschil tussen 12 Mbit upload en 100 mbit merk je zekers.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:03

ikke schreef:
Al eens gekeken wat je daadwerkelijke snelheid is? die 100Mb is leuk gebracht, maar de werkelijkheid is een stuk minder snel. Laat je dus niet op de kast jagen door beloftes.......

Dit inderdaad, bij ons is het ontvangst maximaal 80Mbit, en het enige voordeel dat we hebben aan een grote bundel is dat mijn broertjes nu tegelijkertijd kunnen gamen en ik gewoon kan internetten en filmpjes kijken zonder dat hun ping omhoog gaat.

In principe is het gemiddelde gebruik van een student in een studentencomplex 1Mb (dus 8Mbit) per seconde in de piekmomenten (tussen 18-22 uur). Dat is in ieder geval de conclusie die naar voren kwam bij een internetonderhoudsbedrijf dat voor de organisatie waar ik van huur (±3500 kamers) het internet waarschijnlijk gaat doen. Als bewonersvertegenwoordiger ben ik daar behoorlijk direct bij betrokken en we hebben daar dan ook een uitgebreide informatieavond over gehad.

Met 5Mb (dus 40 Mbit), heb je dus ruimschoots voldoende.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:03

Als je al schrijft dat je het nu soms al traag vind gaan met uploaden met een 100 mbit verbinding, dan zou ik zeker niet gaan minderen. Maar goed dat is mijn kijk er op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:04

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 12:05

alexonline schreef:
tja, dat wordt dus niet overstappen naar een lagere snelheid, het gaat dan zeker ten koste van het gebruikersgemak. Want het verschil tussen 12 Mbit upload en 100 mbit merk je zekers.

Er zijn ook 50/50 download/upload abbo's. Vandaar dat ik benieuwd ben of je dat verschil echt merkt.

En dan bedoel ik dus, normaal haal ik een tv serie in een minuut of 2 binnen. Wordt dat dan 3 minuten, of 10 minuten :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:08

Mizora schreef:
ikke schreef:

Dit inderdaad, bij ons is het ontvangst maximaal 80Mbit, en het enige voordeel dat we hebben aan een grote bundel is dat mijn broertjes nu tegelijkertijd kunnen gamen en ik gewoon kan internetten en filmpjes kijken zonder dat hun ping omhoog gaat.

In principe is het gemiddelde gebruik van een student in een studentencomplex 1Mb (dus 8Mbit) per seconde in de piekmomenten (tussen 18-22 uur). Dat is in ieder geval de conclusie die naar voren kwam bij een internetonderhoudsbedrijf dat voor de organisatie waar ik van huur (±3500 kamers) het internet waarschijnlijk gaat doen. Als bewonersvertegenwoordiger ben ik daar behoorlijk direct bij betrokken en we hebben daar dan ook een uitgebreide informatieavond over gehad.

Met 5Mb (dus 40 Mbit), heb je dus ruimschoots voldoende.

Ehm, let op je hoofdlettergebruik!
1MB(yte) is iets anders dan 1Mb(it). Je bedoelt het goed, maar juist hoofdlettergebruik is cruciaal (factor 8!!) in je snelheid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:09

Als de maximale snelheid halveert, dan zal de werkelijke snelheid minder dan halveren. Dus dan kom je waarschijnlijk uit op 3.5 minuut in plaats van 2 minuten. Maar geen 10 minuten (bij van 100Mbit naar 50Mbit).

Maar als je van 100Mbit naar 12Mbit gaat, dan is het verschil 8x. Dan zal het misschien een verschil worden van 6x, maar dan wordt het dus wel 12 minuten.

@ikke: duidelijk. Ik heb altijd geleerd dat Mb megabyte was en Mbit megabit. Maar dan weet ik dat voor de volgende keer (gelukkig had ik overal Mbit uitgeschreven, dus het verhaal lijkt me duidelijk).

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:11

ikke schreef:

Controleer dit inderdaad voordat je nog gaat overstappen.
Wij hebben hier heel lang KPN gehad en zitten nu bij een zuster bedrijf van Ziggo en internet Mb zijn gelijk maar toch heb ik nu sneller internet. Dat was uiteindelijke de hoofdreden dat wij zijn overgestapt. (en het is achteraf ook nog goedkoper)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:13

Ik meet thuis dit via de WiFi met een ziggo abonnement.

Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:14

Ik moet stiekem gniffelen bij dit topic.

Speed test gedaan.

Ping:57 ms
Download: 2.57 Mbps
Upload: 0.43

Via 3g
Heb ik
119
2.02
Vandaar dat ik vaak mobiel internet.

Of 50 en 100 uitmaakt geen idee. Hoop ooit eens 20 te krijgen
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 26-03-15 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:17

Mizora schreef:
Als de maximale snelheid halveert, dan zal de werkelijke snelheid minder dan halveren. Dus dan kom je waarschijnlijk uit op 3.5 minuut in plaats van 2 minuten. Maar geen 10 minuten (bij van 100Mbit naar 50Mbit).

Maar als je van 100Mbit naar 12Mbit gaat, dan is het verschil 8x. Dan zal het misschien een verschil worden van 6x, maar dan wordt het dus wel 12 minuten.

@ikke: duidelijk. Ik heb altijd geleerd dat Mb megabyte was en Mbit megabit. Maar dan weet ik dat voor de volgende keer (gelukkig had ik overal Mbit uitgeschreven, dus het verhaal lijkt me duidelijk).

Je verhaal is duidelijk verwoord en klopt ook.

De truc zit 'm erin dat veel bedrijven "misbruik" maken van dit onderscheid door Mb's te verkopen maar de indruk te wekken dat ze MB's verkopen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:18

Ik vind het ook zo jammer van m'n geld maar heb me er maar bij neer gelegd dat het geld kost. Vind het belangrijker dat het goed werkt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:19

Ping: 8ms
Download: 491.12Mbps
Upload: 487.00Mbps

Iemand jaloers? :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:36

Mizora schreef:

En vervolgens maakt je PC er een zooitje van :D
Heb ik dus.......

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:41

Ping: 1ms
Download: 993.1Mbps
Upload: 997.8Mbps

Ja, dat is thuis. Kosten: 0. TV en telefonie inbegrepen. Werken voor een ISP heeft zo z'n voordelen ;)

Maar staar je niet blind op KPN. Er zijn providers die goedkoper zijn, zoals Telfort en Fiber. Fiber heb ik persoonlijk geen ervaring mee, Telfort is in feite gewoon KPN tegenwoordig qua platform. Je zit alleen inderdaad met Spotify. Maar kan je niet je KPN Mobiel abbo (als je dat hebt) upgraden naar een hoger abbo? Bij de hoogste zit Spotify er ook bij in.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:21

Als ik je een tip mag geven: bellen met KPN met de mededeling dat je van plan bent over te stappen, omdat het zo schreeuwend duur is. Ze doen je dan gewoon weer een goed(koper) aanbod.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:05

My_Little_P schreef:
Als ik je een tip mag geven: bellen met KPN met de mededeling dat je van plan bent over te stappen, omdat het zo schreeuwend duur is. Ze doen je dan gewoon weer een goed(koper) aanbod.

Die tip wilde ik ook geven. Met een beetje onderhandelen krijg je vaak nog best wat voor elkaar. :)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:09

Mizora schreef:

Ik zou er een moord voor doen O:) Nou ja, iig muffins voor bakken b.v.

Ben hier beperkt tot 200/20 via UPC -O- Geen glas in deze buurt en het lijkt erop dat dat ook niet heel snel gaat komen. De kabelaars zijn flink gaan stunten met hun prijzen en hebben de downloadsnelheid behoorlijk opgetrokken de laatste jaren. Daardoor zien veel consumenten te weinig reden om over te stappen op glas. Heel erg jammer :\

Vooral die beperkte upload irriteert me mateloos. Verhuisd van Eindhoven (100/100) naar Arnhem (200/20), ik zou heel erg graag terug willen naar de 100/100 situatie... Maar idd, kijk even welke andere aanbieders er bij jou beschikbaar zijn via glasvezel en bel KPN :j