Bestanden van harde schijf halen (laptop)?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Bestanden van harde schijf halen (laptop)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 15:43

Hallo!

Misschien stel ik wel een erg domme vraag, maar ik ben een leek op dit vlak :D

Jaaaren geleden (ik gok 2010) heeft onze toenmalige Medion laptop het begeven. Er was iets mis met de plek waar de oplader moest. Die rook verbrand en was dus waarschijnlijk doorgebrand oid, waardoor hij niet meer kon worden opgeladen. mijn moeder vond het niet de moeite om hem te laten repareren, dus hebben we gewoon een nieuwe laptop aangekocht.

Gister bij het opruimen vond ik deze laptop opeens terug. En toen herinnerde ik me dat er nog een boel foto's van vroeger opstaan, die ik eigenlijk graag nog zou terughebben... Omdat de problemen destijds zo 'plots' opdoken had ik geen tijd gehad om ze op een USB of disc over te brengen.

Ik vroeg me dus af of het mogelijk was om - bijvoorbeeld bij een speciaalzaak - de bestanden van de harde schijf te laten recupereren, en of dat een dure grap zou worden? Er staan volgens mij nog veel filmpjes/foto's van mijn vorige paarden op, dus heb er best wel wat voor over :-)

Alvast bedankt!

Quad

Re: Bestanden van harde schijf halen (laptop)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:06

Ja hoor, je zou een externe behuizing kunnen aanschaffen voor deze harde schijf, dan haal je deze uit de laptop en plaatst je die daar in. Kost je hooguit €15 voor een behuizing. :)

Voordeel is dat je de harde schijf in die behuizing kan laten zitten en deze kan gaan gebruiken als back-up schijf.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:49

Bedankt voor je antwoord!

Hmm, heb al even gezocht op de laptop zelf. Heb al geen idee waar die harde schijf zit _O- heb ook geen handleiding meer.
En hoe weet je dan wat voor behuizing je nodig hebt? Ben nogal een leek!

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:08

Ik vermoed dat de harde schijf een SATA schijfje is, dan heb je aan deze USB 3.0 behuizing wel voldoende aan! http://tweakers.net/pricewatch/296066/m ... 75s-(blauw).html

De harde schijf zal bij een Medion notebook meestal of onder een klepje verstopt zitten of je moet een paar schroefjes meer verwijderen en de hele bodemplaatje eraf halen.

Het stelt eigenlijk helemaal niets voor!

Voorbeeldje van een HP notebook:

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:35

Ik heb hem eruit geloof ik :D er zit iig een sticker op met 'HDD'.
Zit wel in een metalen huls met langs 2 kanten een soort van zilverfolie? Ik denk om contact te maken. Mag ik er nog wat afhalen of moet hij zo in de behuizing? Ik durf niet meer schroeven nu namelijk :=

edit, zo ziet hij er dus uit:

Afbeelding

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:44

Super! Top!
Je kan aan de zijkant nog 4 schroefjes weghalen, dan haal je de caddy weg die hem op zijn plek houdt in de laptop, dan houdt je enkel de harde schijf nog over.

Het type is een Western Digital Scorpio Blue van 160GB, productnummer is WD1600DBEVS.

Als je die in een externe behuizing stopt, ben je al klaar! Dan sluit je de externe harde schijf aan je laptop en voila, je kan bij de gegevens van je oude laptop.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:47

Oh, enorm bedankt voor de hulp! :D ik ga meteen een behuizing bestellen!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:52

Waar kan zo een externe behuizing kopen ervoor? Heb nog een oude laptop liggen waar ik ook wel de boel van terug wil, heb een deel maar denk niet dat ik alles had ervan... die werkte tot een jaar geleden nog half en nu ondertussen start die al niet meer op dusja...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:06

heb gezien dat ze die bij coolblue ook hebben :-) ik denk dat ik daar ga bestellen!

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:14

Lori schreef:
Waar kan zo een externe behuizing kopen ervoor? Heb nog een oude laptop liggen waar ik ook wel de boel van terug wil, heb een deel maar denk niet dat ik alles had ervan... die werkte tot een jaar geleden nog half en nu ondertussen start die al niet meer op dusja...

Ik zou eerst controleren wat voor soort harde schijf erin zit, ivm SATA of IDE aansluiting. In het geval van de TS is het een gangbare SATA aansluiting.

Mocht je er zeker van zijn dat de betreffende harde schijf in een dergelijke behuizing past kan je er eentje bestellen!

billionache schreef:
heb gezien dat ze die bij coolblue ook hebben :-) ik denk dat ik daar ga bestellen!

That's correct! Ik zou wel een USB 3.0 behuizing bestellen, is namelijk stukkie sneller in dataoverdracht!

Dan zou ik deze oa bestellen bij Alternate bijvoorbeeld http://tweakers.net/pricewatch/280625/s ... zwart.html

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:25

Oke ik ga overleggen of ik 'm mag opendoen en anders de harde schijf er maar uit vijzen ook, dan weet ik het direct.

Is van mij een oude asus laptop van een jaar of 5/6/7 oud.

Super dit topic!

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:31

Als je laptop opstart is het softwarematig ook uit te lezen hoor! :)

Ga hiervoor naar Deze computer -> Rechtsklik op de C schijf en kies voor Eigenschappen, vervolgens klik je op het tabje Hardware.
Daarin staan de schijfstations vermeld, als je daar een complete screenshot van kan uploaden kom ik er snel genoeg achter! ;)