Grote beurt auto verplicht?/Nodig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Grote beurt auto verplicht?/Nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:35

Hai Bokkers,

Gister is mijn auto voor de APK gegaan, en hier moet het 1 en ander aan gebeuren wat een kostenplaatje meebrengt..
Nu was de grote beurt ook aan de beurt volgens de beste man..
Maar financieel kan ik eigenlijk niet nog meer missen aan mn auto..
Dus nu is mijn vraag:

Is het eigenlijk wel nodig om een grote beurt te doen?
Ik bedoel: Ik laat de dingen maken die nodig zijn voor de APK, waarom moet er dan nog een grote beurt plaatsvinden? Bij de APK kijken ze de belangrijkste dingen na toch? En is het verplicht om een grote beurt te doen?

Ook is het zo dat volgend jaar mn auto de APK niet meer gaat halen, dus ik wil er ook niet bakken met geld in gaan investeren als dit niet nodig is.

Graag jullie mening en advies gevraagd. :)

belle_boef

Re: Grote beurt auto verplicht?/Nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:39

Nodig niet verstandig wel zeker voor zijn levensduur maar als je al weer dat hij er volgend jaar niet doorheen komt Zou ik hem ook overslaan

Poosje81

Grote beurt is niet verplicht, dingen voor APK wel. Als jij datgene laat doen wat van belang is EN je hebt niet gevoel dat auto daardoor elk moment uit elkaar kan donderen, bij wijze van, dan lekker alleen noodzakelijke.

Mizora

Zover ik weet is een grote beurt niet verplicht. Maar als je distributieriem er 60.000km op heeft zitten zou ik die wel vervangen (en even alle vloeistoffen controleren en zo nodig bijvullen).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:43

Goed onderhoud is het behoud. Maar ja, als je de auto niet wilt behouden....

Ligt er ook aan hoe ie tot nu toe onderhouden is geweest, hoeveel km geleden de laatste beurt was, wat er toen is gedaan en hoeveel en hoelang je er nog mee denkt te rijden.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:51

Ik heb 7 jaar een oude ford ka gehad en nooit een grote beurt laten doen. Ook geen kleine trouwens. Maar goed, je weet nooit waar je goed aan doet. Als ie volgend jaar toch niet meer verder kan zou ik t niet laten doen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:00

Even een voorbeeldje wat er bij een grote beurt nagekeken wordt;

Wat houdt de grote beurt in bij KwikFit?
Onze monteur voert aan de hand van een uitgebreide checklist de grote onderhoudsbeurt aan uw auto uit. Deze checklist bestaat onder meer uit de volgende onderdelen:

Inspectie van het remsysteem Reiniging van het remsysteem Vervangen van het oliefilter
Bijvullen diverse vloeistoffen Reinigen van het interieurfilter Vervangen van het luchtfilter
Olie verversen
KwikFit gebruikt uitsluitend olie van topmerk Mobil. Controle op slijtagegevoelige onderdelen
Zoals banden, verlichting en ruiten. Inspectie motor, brandstoftank, gasbediening en versnellingsbak
Vervangen van de bougies*
Bij benzineauto's. Vervangen brandstoffilter
Bij dieselauto's.

Als je luchtfilter nog goed is (valt meestal wel op als je auto niet meer soepel rijdt), je olie ziet er niet uit als stroop, oliepeil is goed en je versnelling voelt niet aan als het roeren in een grindbak, zou ik zeggen; lekker voorbij laten gaan als je auto toch binnen niet al te lange tijd naar de sloop gaat

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 19:15

Bedankt allemaal!
Ja ik vind het maar lastig... Wat ze gaan doen met APK is beetje gelijkwaardig aan jouw bericht Deaglan.

2 achterbanden vervangen,
Remmen nakijken (Waren niet goed)
Spiegel vervangen
Ruitenwisser
Fuseekogel vervangen
Remolie verversen

Dan lijkt me toch dat het belangrijkste wel gedaan wordt toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:19

Naamloos1 schreef:
Bedankt allemaal!
Ja ik vind het maar lastig... Wat ze gaan doen met APK is beetje gelijkwaardig aan jouw bericht Deaglan.

Spiegel vervangen
Ruitenwisser
Fuseekogel vervangen
Remolie verversen

Vraag gewoon of ze de voorbanden achter willen zetten en eventueel een paar tweede handse banden voor, geef duidelijk aan dat je de centen nu niet hebt voor een uitgebreide beurt en dat het een kwestie van een jaar is. Maar als er zo weinig hoeft te gebeuren hoe kun je dan stellen dat hij volgend jaar niet meer door de keuring komt??

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:20

Als je toch maar een jaar rijdt setje gebruikte banden met voldoende profiel opzetten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:22

Ruitenwisser & banden kun je zelf doen. Ruitenwissers bij een autozaak & de banden op de sloop. Vaak liggen daar nog goede banden, er zijn mensen die hun auto in puin rijden en dan gaat ie met (goede) banden en al naar de sloop, maar daar worden ze eerst gestript. (Zoals ik :+ Ik ben zo iemand die een auto naar de sloop laat gaan met goede banden)

De rest zou je eens kunnen kijken of je niet iemand in de buurt kent die het in de avonduren doet? Zo doet een vriend van mij het onderhoud aan onze auto, grote beurt in de garage zou ons €360,- kosten, met APK gratis. Bij hem betaal ik €175,- en vaak doet hij dan nog extra dingen. Ik laat hem dan wel keuren in de garage. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:26

Het meest belangrijke, is de auto nu apk goedgekeurd? Als dat t geval is. Niks aandoen. Auto in de verkoop gooien en opzoek naar een andere. Maar dat is wat ik zou doen..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 19:28

Bedankt allemaal :)

Waarom die volgend jaar er niet doorkomt is roest.. Nu kon het nog net, volgend jaar waarschijnlijk te erge roest..

Maar jullie zouden dus de grote beurt annuleren?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:31

Als je -bijna- zeker weet dat hij er volgend jaar toch niet door gaat komen, zou ik de grote beurt overslaan. Ze gaan dan behoorlijk veel doen en het loopt al snel in de papieren.

Als je niet veel te besteden hebt, kun je aangeven dat je ook openstaat voor tweedehands artikelen, dit scheelt altijd weer met de nieuwprijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:31

Grote beurt voor een auto die volgend jaar toch weg gaat? Nooit doen, zonde van het geld!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:32

Als het profiel van je achterbanden echt niet meer deugt(richtlijnen staan wel op internet) dan wel opletten, bekeuring hiervoor is ook sneu geld.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:41

Zeker als de auto er volgend jaar niet doorheen komt zou ik geen grote beurt doen. Zou ik ook inderdaad opzoek gaan naar tweedehands banden in plaats van nieuwe. Maar wat moet je nu betalen om alles door de apk te laten komen? Want als je nu al weet dat ie het volgend jaar niet red zou ik nu al jaar een andere kijken. Deze inruilen en niets meer aan betalen....

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 19:43

Zojuist een mail gestuurd naar de garage dat ik de grote beurt niet ga doen, en of er 2e hands banden op kunnen komen :)

Als ik alles liet doen wat moest voor de APK, incl nieuwe banden koste het me max 400 euro.
Lag een beetje aan wat er met de remmen was. Als het een klein iets was kon het me 300 kosten, maar was het meer werk dan koste het me hooguit 400.

Nja voor 400 heb je ook geen nieuwe auto (ook niet met inruil van deze) dus daarom laat ik hem gewoon maken :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:44

LZP >> HTT

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:50

Hoeft natuurlijk ook geen nieuwe zijn maar het is een kwestie van geluk
Hebben en goed zoeken. Mijn auto had toen ik hem kocht een waarde van zo'n 3500 euro. Maar kreeg hem voor 1800 mee.. En hij heeft nogsteeds niks gemankeerd. Krijgt om de 20.000/30.000 km een kleine beurt. En regelmatig kijkt een vriend van mij er naar. Hij is monteur bij VW. En ik laat de grote beurt in delen doen. Dwz, kijken wat er aan gaat komen, en dat vervangen.. Dan ben ik niet in een keer veel geld kwijt. En er gaan bij mij meestal geen nieuwe banden onder. Maar hoog profiel 2e hands. Die een stuk goedkoper zijn dan nieuw maar wel minimaal 7 profiel.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:55

De grote beurt houdt eigenlijk in dat alle vitale delen van je auto worden nagekeken. Zoals eerder al aangegeven vallen hier de remmen onder en ik denk niet dat ik uit hoef te leggen waarom je daar niet onbenullig mee wilt zijn.

Doorbeet gebruik van je auto komt er steeds meet troep in de olie te zitten. Dit is niet meer dan logisch daar de olie ervoor zorgt dat alle draaiende delen van je motor kunnen blijven draaien. Het niet VERVERSEN van de olie (totaal vervangen dus) kan er voor zorgen dat de olie tijdens het warm worden van het blok niet dun genoeg wordt en dus niet meer voldoende smeert. De troep in de olie brengt daarnaast alleen maar meer slijtage toe aan je blok.

Bij een grote beurt wordt er ook gekeken naar je bougies, je bougiekabels en je luchtfilter. Slecht zijn van deze onderdelen kan zorgen voor vermogenverlies, stotteren van de auto en hoger verbruik omdat de auto niet meer tot een schone verbranding kan komen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. De APK zegt dat je auto op dat moment technisch in orde is, de grote beurt zorgt ervoor dat de motor veilig kan blijven draaien en jij de auto kunt controleren/beheersen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:10

Naamloos1 schreef:
Bedankt allemaal!

Spiegel vervangen
Ruitenwisser
Fuseekogel vervangen
Remolie verversen

Achterbanden en fuseekogel moet je eigenlijk wel laten doen.
Geldt ook voor remmen en remolie.

Spiegel op de sloop zoeken en zelf vervangen
Ruutenwissers bij Halfords ofzo halen en zelf vervangen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 16:32

Die dingen wat ik aangeef laat ik sws allemaal doen Marie111 :)