MacBook air/pro?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

MacBook air/pro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 22:01

Hallo allemaal,

Bokt is groot, en ik neem aan dat er wel een aantal bokkers zijn met een MacBook, en enige kennis van zaken.

Volgend jaar ga ik een hbo studie doen waar dus een laptop bij hoort. Ik hoef er niet over na te denken wel merk ik wil (ondanks de prijs :o ) maar de keuze is al snel een MacBook geworden. Ik heb al een iPhone en een MacBook lijkt me erg fijn.

Maar nu heb ik geen idee waar ik moet beginnen met zoeken. Je hebt de air en pro. De grootste air is 13 inch, maar wat is de grootste pro? Wat mij betreft is 13 inch prima.

Maar dan heb je ook een aantal intern GB geheugen, snellere processors?! En ik heb werken geen idee wat het inhoud :')

Kan iemand mij vertellen hoe het is elkaar zit? En wat zou voldoende zijn voor een hbo studie, waar je dus vooral word en powerpoint gebruikt, en internet. Facebook, bokt. Ik heb ook veel foto's, die ik eventueel zou kunnen omzetten, maar ook op m'n pc kan laten staan.

Alvast bedankt!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:13

Ik heb laatst ook voor mijn HBO studie een macbook air gekocht 13 inch. Mij werd verteld dat voor studie en hobby gebruik je beter een air kunt kopen: is lichter om mee te nemen, batterijduur is langer. Een macbook pro is voor als je een grafische studie zou doen (weet niet of dit in jou geval zo is) en je veel bezig bent met foto's bewerken en filmpjes maken enz.
Ik heb trouwens voor een 13 inch gekozen omdat ik dat lekkerder vind werken maar 11 inch is ook prima.

MacavityL

Re: MacBook air/pro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:14

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:15

Ik heb zelf een oude pro (waar nog cd's in kunnen) 13" uit 2012

Hoe beter de processor hoe sneller hij kan denken. Dus moet je zware programma's draaien of niet?
Tekst verwerken / email / filmpje kijken is geen zware taak.

Ga je veel in beeldbewerking doem? Cloe-ups in Photoshop? Want dan is een retina display handig. Dat is heel scherp. Ben je niet van plan om 1000x in te zoomen dan heeft het niet echt meerwaarde vind ik.

En inderdaad het formaat. Moet je veel reizen? Moet ie in een tas passen? Gebruik je hem op de bank?
Hoe groter, hoe lastiger hij in je tas past of in de trein op zo'n klein tafeltje.

Ik heb hem bijna 3 jaar en nog geen problemen mee gehad. Hij kan tot nu toe alles!

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:18

Ik heb de macbook pro retina 15" via een bedrijf gekocht die aangesloten is bij onze school dus heeft me €1800 gekost. Zover ik weet kost hij bij de meeste winkels nog rond de €2500. Dus dat is een duur laptopje mocht je geen studenten korting krijgen :+

Ik doe een grafische opleiding en is de pro verijst, aangezien je net ff iets meer kan dan de air. Mocht je geen grafische opleiding gaan zou ik ook voor de air gaan, zoals xNathaliee al zegt het is lichter (of de batterijduur langers is geen idee) En je bent gewoon wel eens stuk goedkoper uit als je een apple laptopje wil :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:18

De air is daar echt prima voor :) lekker licht en handig mee tenemen.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:28

Ik heb de macbook pro, goed voor grafische programma's. Air is wel echt veel lichter. Eventueel kun je ook met apple bellen (nr staat op hun site) ik heb destijds erg goed advies gekregen daardoor :)

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:30

Ik heb de kleinste macbook air, ook met het minste geheugen. Ideaal!
Heb een kleine harde schijf voor mijn grote bestanden (gebruik hem meer als backup, geheugen is nog niet vol).
Ik heb hem altijd bij me op school en ik vind het top!
Past prima in alle tassen, en je merkt amper dat je een laptop bij je hebt :)

Ik doe trouwens oefentherapie cesar, geen grafische studie. Vooral series, bokt, Facebook en sharepoint :+
Laatst bijgewerkt door meganproperx op 12-03-15 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:32

Ik lees even mee, zelfde situatie! Ik zou ook graag een lichte en nieuwe laptop willen. Mijn oude die ik nu gebruik is echt te zwaar om elke keer mee te slepen en sloom. Nieuwe studie wil ik met een goeie laptop beginnen! :)

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:12

Ik heb sinds een maand een Macbook air en het bevalt echt super! Heerlijk dat je hem gewoon een hele dag mee kan nemen zonder dat ie aan de stroom moet. Past in vrijwel al mijn tassen, is super licht en werkt erg snel! :)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 14:55

Bedankt allemaal!
Ik ga geen grafische opleiding doen, ik ga Intergrale Veiligheidskunde doen, en dat is vooral veel theorie. Foto´s bewerken doe ik wel, maar ook dat voor de hobby en ben er absoluut geen pro in :+

Dankjewel Macavity, die ga ik straks even doorlezen!

Hoeft inderdaad geen zware taken te verrichten, dus een 'lichte' processor is dan voldoende?

Kan iemand mij nog uitleggen wat daar het handigste in is?

Kwa formaat kies ik de 13 inch, die heb ik nu ook van mn werk en die gaat ook makkelijk mee in de tas. Want ik moet inderdaad veel reizen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:59

Ik zou gewoon de lichtste nemen, van 1099 euro, die is prima voor jou zo te horen :)

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:06

Ik heb grafisch vormgeving gedaan en had destijds toen die witte MacBook aangeschaft. T besje in inmiddels 8 jaar oud en draait nog super! Even gesproken over de kwaliteit van t product Apple ;)

Ik heb inmiddels een Macbook pro van 3 jaar oud overgekocht van een vriendin. 13inch vind ik persoonlijk prima! 11 is te klein en de andere is te groot. Ik doe momenteel hbo diermanagement en deze MacBook vind ik echt perfect! Misschien is de air wat lichter dus aantrekkelijker voor het sjouwen.

Als je niet van plan bent om zware programma's als indesign en videobewerking enzo te doen zou ik lekker voor de goedkoopste gaan met min 4 gb werkgeheugen. Die werken perfect hoor!!

daarnaast alle nieuwe hebben een retinascherm en al veel sneller qua harde schijf enzo dan daarvoor. ;)

Succes met kiezen!!