Hoe .exe bestand op macbook geïnstalleerd krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Hoe .exe bestand op macbook geïnstalleerd krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 18:38

Voor mijn werk moet ik een aantal dataloggers configureren. Op het werk kreeg ik het niet voor elkaar omdat we daar op een netwerk zitten en ik dus geen software kan downloaden.
Toen aangeboden om het thuis even te doen, maar er is geen OS versie van deze software. Het enige wat ik kan doen is de gewone .exe software downloaden, maar uiteraard opent mijn macbookje deze niet.

Hoe kan ik dit op een makkelijke (!) manier oplossen? Heb geen zin om ook windows op mijn mac te gaan zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:42

Ik zou dit doen via virtualbox. Daarmee kun je windows openen binnen osx, en in windows kun je vervolgens alle windows bestanden installeren :)
Daarvoor moet je dus idd wel een windows op je mac installeren.
De programmeertaal van een .exe bestand is heel anders, mac kan dat niet lezen.
Of anders even kijken of je bij familie/vrienden terecht kan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:44

Virtual Box: https://www.virtualbox.org/ (8nnemiek was me voor.)
Of even met de IT-afdeling overleggen wat er gebeuren moet - want als je werksoftware niet op je werk kunt downloaden is dat niet heel handig. Niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst lijkt me.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 18:48

Windows installeren zie ik niet zitten, had gehoopt dat er een programmatje oid voor zou zijn.
Kan morgen bij mijn ouders wel ff proberen

Shadow: We hebben geen IT afdeling :') Is allemaal een beetje vaag geregeld. Je moet administrator zijn om iets te kunnen installeren, maar niemand weet wie die rechten heeft

Shadow0

Re: Hoe .exe bestand op macbook geïnstalleerd krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:51

Windows installeert zichzelf, wat is het probleem? (Sterker nog, volgens mij zijn sommigen al voorgeinstalleerd.)

En anders zou ik zeggen dat het een mooi moment is om dat soort dingen op de agenda te krijgen. Dit soort gehannes kost veel tijd en gedoe, terwijl je ook gewoon de admin-accounts even goed kunt regelen. Dat moet vroeger of later toch gebeuren (er komt een moment dat de zaken kapot gaan en je niks kunt...) Dat kun je beter voor zijn.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:51

Met Libre office kun je t openen (niet ideaal maar gratis)https://nl.libreoffice.org/

heb thuis trouwens wel microsoft voor mac erop staan maar dat is een oud programma. Kan er bijv. Geen docx mee openen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:38

Je zou deze kunnen proberen:
http://winebottler.kronenberg.org/

Daarmee kan je een windows applicatie openen zonder windows te moeten installeren. Geen idee hoe goed dat tegenwoordig werkt, eeuwen geleden dat ik voor het laatst iets met Wine heb gedaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:27

Goh ik wist niet dat Wine ook bestond voor Mac, ik ken het alleen uit mijn Linux-tijd.. Dat zou handig zijn inderdaad!

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:30

BartVB schreef:
Je zou deze kunnen proberen:
http://winebottler.kronenberg.org/

Daarmee kan je een windows applicatie openen zonder windows te moeten installeren. Geen idee hoe goed dat tegenwoordig werkt, eeuwen geleden dat ik voor het laatst iets met Wine heb gedaan.

Deze gebruik ik ook inderdaad :)