Backpack ±30L, wat is aan te raden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Backpack ±30L, wat is aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 15:44

Omdat mijn uitprobeertas op hoog tempo aan het instorten is (een aanspangespje is afgescheurd, een runner is er vandaag afschoten waardoor ik nog maar één runner aan mijn hoofdvak heb zitten) en het gebruiken van een backpack me op zich goed bevalt, wil ik een tas van goede kwaliteit. Ik heb niet echt een budget, maar ik ga geen 500+ euro voor een tas neerleggen op het moment.

Afbeelding
Mijn huidige tas

Ik ben een vervend wandelaar, waarbij ik deze rugtas altijd meeneem. Ik draag de rugzak dus dagelijks minimaal 1.5 uur per dag. Ga ik meerdere malen wandelen, dan kan dat oplopen tot 6 uur per dag, eventueel met paard of hond. Mijn huidige rugzak weegt incl. standaard inhoud 4.2kg. Daarvan is minimaal 3.5kg standaard inhoud, het exacte gewicht van mijn huidige rugzak weet ik niet. Ik wil er het liefst tot 10kg boodschappen extra nog prettig in mee kunnen nemen, dus hij moet met 15kg (incl. rugzak) nog steeds prettig dragen. Dat is voor mij rug op het moment wel zo'n beetje het matje, maar daar loop ik dan nog wel een half uur mee. Goede drukverdeling dus is een vereiste.

Voor wie nieuwsgierig is, dit is de standaard inhoud (incl. telefoon waarmee de foto's gemaakt zijn, die dus niet op de foto's staat) en heb ik als ik buitenshuis ben eigenlijk standaard bij me:
Hoofdvak: http://www.mizora.nl/foto/hoofdvak.jpg
Middenvak ingepakt (zo blijft het dus ook liggen bij dragen): http://www.mizora.nl/foto/middenvak1.jpg
Middenvak: http://www.mizora.nl/foto/middenvak.png
Ondervak (dat zwart-witte ding is tasje van katoen): http://www.mizora.nl/foto/ondervak.jpg
Daar moet dan nog een instant coldpack bij komen en een mondkapje, die laatste als ik bij EHBO-diploma gehaald heb.

Mijn eisen:
- ±30L: ik heb nu een 35L, dat is ook ongeveer wat ik maximaal op mijn rug kwijt kan. Maar mijn kipling fundamental van 19L was te klein voor veel spullen.
- bevestiging voor mijn lichtje achterop de rugzak
- waterdicht
- minimaal 2 vakken, waarbij het voorvak een plat vak moet zijn waar de spullen netjes boven elkaar blijven liggen (zie middenvak ingepakt)
- of een schoenenvak/ondervak, of een rits waardoor je vanaf onderaf ook bij de hoofdvak kan. Zodat ik altijd bij mijn EHBS-tasje kan.
- het liefst blauw of zwart, zonder print of met weinig opvallende print (op mijn huidige rugzak vind ik het al veel)
- buikband die ook comfortabel zit als je hem achter je rug vastklikt
- ruim verstelbare borstband
- geschikt voor kleinere mensen (ik ben 1.63)
- van goede tot zeer goede kwaliteit, prijs is daar ondergeschikt aan
- 2 runners aan iedere rits, zodat ik het sluitpunt zelf kan bepalen

Iemand tips, advies of opmerkingen wat fijne tassen/merken zijn en/of waar ik echt op zou moeten letten? Alvast bedankt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:49

Denk dat de beste tip is: ga naar een goede outdoorzaak en laat je daar voorlichten.

Tassen zijn qua banden en rugdelen zo verschillend dat ik ze niet online durf te kopen.

Zelf heb ik een kleine dagrugzakje (18 ltr) van Berghaus en een grote trekkingrugzak (60+10 ltr) van Deuter. Beide gepast daar met en zonder gewicht er in. Rugstuk van mijn Deuter is verstelbaar in de lengte, kan dus ook iemand met een langere rug dragen mits degene niet te breed is op de schouders.

Ik zweer bij de Bever Zwerfsport voor dit soort zaken maar er zijn nog veel meer goede buitensportwinkels die vast prima voorlichting kunnen geven.
Ter oriëntatie en prijzen zou je eens kunnen kijken op http://www.bever.nl
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 12-03-15 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:50

Als ik jou was zou ik gewoon eens naar de plaatselijke bergsportwinkel gaan om daar te passen. Een tas moet je voelen en niet op aanraden van een ander kopen. Mocht je een fijne tas in de winkel hebben gevonden kan je altijd nog bij bergfreunde.nl of een andere webshop kijken of ze hem goedkoper verkopen.

Freya6

Re: Backpack ±30L, wat is aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:53

Ik ben super fan van deuter.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:14

Ik kan je van harte de " deuter futura pro" aanbevelen.
Echt een goddelijke rugtas, met heel fijn rug systeem inclusief al jouw wensen wbt vakken etc.
Ik heb hem met 40 liter maar hij is er ook kleiner.

Op www.deuter.nl te vinden onder rugzakken -> hiking rugzakken.

Maar... Ik zou gewoon alles passen wat er te passen valt in een grote outdoor winkel!
Destijds heb ik er wel 30 gepast.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:18

passen idd, zoveel mogelijk merken, soorten en formaten..

iedereens bouw is anders, en als je bouw al 'gelijk is' zijn je spieren wel weer wat anders, of de draagkracht van bepaalde spiergroepen..

zorg ook dat ze de rugzak belasten als hij op je rug (of beter op je heupen) staat, de pasvorm en comfort veranderd namelijk enorm als je ze gaat laden..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:19

Ik zou idd ook gewoon naar een zaak toe gaan en wat aan je wensen voldoet gaan passen. Iedereen is anders en ervaart een tas weer anders.
Misschien handig om dan ook wat spul mee te nemen om er in te doen tijdens het "passen" zodat je ook weet hoe het aanvoelt als de tas gevuld is.

(Zoals hier boven dus idd)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:20

500 euro?

Mijn Deuter backpack van 60l was nog eens geen 250 euro :o
Ik zou inderdaad naar een goede outdoor winkel gaan, waar de verkopers ook ervaring hebben met daadwerkelijk 'backpacken' en hiken. En veel tassen uitproberen (met gewicht idd).
Ik vind mijn backpack heerlijk zitten, maar bij jou kan ie bijvoorbeeld vreselijk aanvoelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:22

palousa_boy schreef:
Ik zou idd ook gewoon naar een zaak toe gaan en wat aan je wensen voldoet gaan passen. Iedereen is anders en ervaart een tas weer anders.
Misschien handig om dan ook wat spul mee te nemen om er in te doen tijdens het "passen" zodat je ook weet hoe het aanvoelt als de tas gevuld is.

(Zoals hier boven dus idd)

in de winkels kunnen ze dit ook doen met 'lood' of door te 'hangen' en druk uit te oefenen zonder dat ze m vullen.. beiden zijn effectief.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:32

Deuter heeft mooie tassen met air comfort. Bijvoorbeeld de futura 28. Fijne tas, draagt fijn en in vakken op te splitsen. Zou als ik jou was in de winkel wel passen wat lekker zit.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:45

Ik zou zeker aanraden gaan passen in de winkel, de Deuter die hierboven veel mensen aanraden zit bij mij bijvoorbeeld vreselijk. Ik had het formaat niet nodig dus nu een Lowe Alpine 18L, maar daar heb jij niets aan :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:46

Ik heb mijn Deuter van marktplaats, is zelfs een speciale dames uitvoering en al jaaaaaaren plezier van!

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:45

Yessy, de Futura 28 zit mij minder lekker dan de Spectro AC 26. Beide zijn rugzakken van Deuter maar binnen een merk kan er ook verschil in pasvorm zitten.

In dit geval is de ene rugzak een "heren" en de andere een "dames". Staar je daar overigens niet blind op. Kies wat lekker zit ongeacht of het een heren of dames rugzak is. Er zijn meerdere goede merken met verschillende pasvorm. Je hebt al voor ogen hoeveel liter en wat voor indeling je wilt. Dan is het een kwestie van proberen. Gregory heeft bijvoorbeeld verschillende maten voor het rugpand. Dit kan gezien je lengte een voordeel zijn zodat je een korter rugpand kan kiezen.

Waterdicht zijn de meeste rugzakken overigens niet, daarvoor zul je een regenhoes moeten gebruiken. Meeste rugzakken hebben wel een waterafstotende stof maar geen getapte naden en waterdichte ritsen, dan kom je al snel op ortlieb achtige rugzakken en dat is niet wat je zoekt kwa model.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 20:49

Ik ben bij de Bever (in Ede) geweest en met de eisen ±30L en een volledig openritsbaar voorvak had ik keuze uit 2/3 tassen. 1 was absoluut de verkeerde kleur, dus die viel eigenlijk al af. 1 had geen bevestiging voor mijn lampje en 1 voldeed het beste aan mijn eisen. Die laatste 2 heb ik gepast en omdat ik geen echt verschil merkte ben ik voor de laatste gegaan: een Osprey Quasar 28L is het geworden.

Wat een genot om te dragen, op mijn rug voelt hij alsof hij de helft weegt van mijn vorige rugzak, terwijl er toch hetzelfde in zit (en dus ruim 4kg weegt) en al die vakjes in het voorvak! Het voorvak loopt helemaal tot onderaan de rugzak door, dus ondanks dat hij geen schoenenvak heeft, kan ik alsnog mijn EHBS-tasje goed kwijt, juist omdat het voorvak allemaal vakjes heeft en er dus nauwelijks iets los in mijn tas zit.

https://www.surfdome.com/osprey_backpac ... lue-197745

Hier kan je redelijk alle vakjes zien in het voorvak en hoofdvak.

Er komt misschien nog wel een keer een andere tas, maar voor nu ben ik helemaal tevreden. Op het moment is de indeling die ik fijn vind uit de mode, dus weinig beschikbaar (in de gewenste maat). Ik kan weer heerlijk wandelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:26

Zit je in ff buurt? Ivm ede?
Bever ede mega klein.

Ik zou als ik jou was doorrijden naar 4seasons in Duiven.
Naast de Ikea. Grote outdoorzaak.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:28

Sorry, te snel gelezen!
Ik had gedacht dat je wat anders zocht kwa type.
Prachtige rugzak van een mooi merk!
Fijn gevoel he zo'n goed zittende rugzak!
Veel plezier met de tas!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:30

Mooie rugzak zeg. Wj hebben een 35 en een 30 liter hier, oudjes en ik hoop dat ze nog lang meegaan.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:32

Kijk eens bij kofferstunter.nl ik heb daar een grote backpack gekocht voor 60 euro en daarmee drie weken door vietnam gereisd. De kwaliteit is goed en een goedkope prijs. Ook een top service leveren ze! Waarschijnlijk hebben zij wel iets wat je zoekt!

Zie nu dat je er al 1 hebt gekocht ;)