Studentenkamer onderverhuren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

Studentenkamer onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 14:57

Ik vroeg me af of er mensen ervaring hebben met hun studentenkamer onderverhuren.

Allereerst: Ik woon in een kamer van duwo, en mág deze kamer ook onderverhuren.
Nu loop ik tegen een aantal dingen aan, waaronder:
- Wat laat je in je kamer staan of stel je ter beschikking voor de onderhuurder (mbt. servies, kookspullen en elektrische apparaten zoals wifirouter, magnetron, waterkoker en koffieapparaat)
- Borg vragen?
- Hoe zit het met betaling van de huur, gaat dat via duwo? Of moet ik zelf een contract opstellen? Zoja, hoe zorg ik ervoor dat mijn huurder de huur op tijd aan mij betaalt?
- Mag ik mij uitschrijven bij de gemeente om tijdelijk mijn post op een ander adres te ontvangen (in dit geval bij mijn ouders)

Nou kwam ik dit tegen op de site van duwo zelf:

Citaat:
Het is mij bekend dat:
- Ik aansprakelijk ben voor de huurbetaling en verantwoordelijk voor het nakomen van de huurovereenkomst.

betekend dit dat ik inderdaad zelf verantwoordelijk ben voor de betaling van de huurder aan mij?

vaxie

Re: Studentenkamer onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:05

Dat ligt eraan hoe het geregeld is bij duwo, wat daar in de regels staat. Bij veel particulieren gaat het via jou, maar ik weet niet hoe dit bij duwo geregeld is. Wat jij in je kamer laat staan moet je zelf weten. Dat gaat op basis van vertrouwen. Als je wilt dat iets niet kapot gaat zou ik het meenemen/wegzetten. veel mensen halen iig hun dekbed weg.

Als je je inschrijft bij je ouders woon je dus officieel niet meer in je studentenkamer en doe je volgens mij niet aan onderverhuren. uitschrijven kan dus niet dacht ik, maar ik heb geen verstand van de post. het zou best kunnen dat je dit naar je ouders kan laten sturen.

Als ik jou was zou ik duwo contacten over hun regels. Grote kans dat ze ook informatie en tips hebben!

MonaLieske

Re: Studentenkamer onderverhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:15

Ga eerst eens navragen bij Duwo wat de regels zijn. Ik heb momenteel mijn kamer onderverhuurd en woon via een SSH, daar staat onder andere in de regels dat ik de huur aan de SSH zelf moet blijven betalen. Mijn onderhuurder betaalt dus aan mij. Hoe je er voor zorgt dat hij/zij op tijd betaalt? Dat leg je natuurlijk vast in het contract. Ik heb dat zelf opgesteld en moest bij de SSH nog een aparte verklaring van onderhuur ondertekenen. Als je een onderhuurder hebt die je vertrouwt, zou dat verder geen problemen op moeten leveren.

Wat je wel en niet laat staan, kun je ook gewoon in overleg met je onderhuurder bepalen. Ik heb bijvoorbeeld niet mijn dure Blond servies laten staan, maar wel mijn goedkope Ikea servies. Mijn router, tv, radio, etc. heb ik ook gewoon laten staan. Ik vraag om deze reden wel borg, maar nogmaals: als je je onderhuurder vertrouwt, kom je er vast wel samen uit als er een keer iets stuk gaat.

Als je je uitschrijft is het volgens mij geen onderhuur maar wederhuur. Zo moest het vroeger bij mijn SSH, maar die regels zijn inmiddels veranderd. Bij de meeste instanties kun je een apart correspondentieadres opgeven, daarmee is dat probleem al opgelost. Verder kun je je onderhuurder het aders van je ouders geven en vragen of hij/zij post door wil sturen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:55

Jij bent ten alle tijde verantwoordelijk voor de huurbetaling aan Duwo. Dus jij moet onderling zelf regelen met jouw onderverhuurder dat hij aan jou betaald. Als die persoon niet aan jou betaald, zul jij dus ten alle tijde wél aan Duwo moeten betalen.

Ook als je met die persoon regelt dat hij/zij direct aan Duwo zou moeten betalen, blijf jij hier verantwoordelijk voor.