Vraag: auto op naam zetten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kever

Vraag: auto op naam zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 15:49

Hoi!
Ik kan het zo 1, 2, 3 niet op internet vinden, dus ik dacht dat misschien iemand hier antwoord heeft op mijn vraag.
Ik ga vanavond bij een (mijn eerste, jeeeh) auto kijken (particulier) samen met mijn vriend. Stel dat ik d'r auto koop, laat ik hem natuurlijk daar op naam zetten bij het postkantoor.
Echter wil ik 'm (ivm verzekering) op mijn vaders naam hebben.
Kan ik 'm dan vandaag op mijn naam en morgen op mijn vaders naam laten zetten? Of moet daar een periode tussen zitten?

BVD!

nutts

Re: Vraag: auto op naam zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:58

Kan die niet meteen op je vaders naam? Als de verzekering er achter komt kunnen ze moeilijk doen

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:00

Volgens mij mag het gewoon? Maar is het geen optie om de auto daar te laten staan en morgen met je vader heen te gaan om de auto op naam te laten zetten? Anders betaal je twee keer de kosten voor het overschrijven.

Verder heeft de auto dan papiertechnisch nog een extra eigenaar gehad wat weer kan leiden tot waardevermindering van de auto (je vader is dan minstens de derde eigenaar)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:01

Het kán natuurlijk wel, maar als je hem vanavond ophaalt betekent dat ook dat hij vanaf vandaag verzekerd moet zijn. Je kan daarmee niet tot morgen wachten. Er zijn trouwens wel omwegen voor, mijn vorige auto heeft als tweede auto bij mijn ouders in de verzekering gestaan, met mij als regelmatige bestuurder. De auto stond wel op mijn naam.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:20

Waarom niet gewoon zelf verzekeren. Dat is juist een mooie start om schadevrije jaren op te bouwen en zo steeds meer korting te krijgen op je verzekering.

Stel over 5 jaar wil je zelf een auto op naam en verzekeren, dan heb je nog geen bonus/malus korting opgebouwd en begin je bij nul schadevrije jaren. Ook al rij je al 5 jaar auto.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:23

Je kan de auto gewoon op jou naam zetten. Tegen de verzekering zeg je, dat je vader deze voor je betaald. Klaar is kees.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:24

Tuurlijk kan het, maar het kan ook gewoon meteen op je vaders naam. De verkoper hoeft niet noodzakelijk bij het overschrijven te zijn, je kan hem de vrijwaring ook gewoon opsturen.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:35

Essxan schreef:
Waarom niet gewoon zelf verzekeren. Dat is juist een mooie start om schadevrije jaren op te bouwen en zo steeds meer korting te krijgen op je verzekering.

Stel over 5 jaar wil je zelf een auto op naam en verzekeren, dan heb je nog geen bonus/malus korting opgebouwd en begin je bij nul schadevrije jaren. Ook al rij je al 5 jaar auto.

Dat valt mee, ik heb bij enkele verzekeraars zitten berekenen dat het pas zin heeft om vanaf ongeveer je 24/25e leeftijd. Eronder is het nog te duur om op eigen naam te zetten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:38

Quad schreef:
Essxan schreef:

Dat valt mee, ik heb bij enkele verzekeraars zitten berekenen dat het pas zin heeft om vanaf ongeveer je 24/25e leeftijd. Eronder is het nog te duur om op eigen naam te zetten.

Op de manier die ik beschreef is het bovendien ook mogelijk om schadevrije jaren op te bouwen. Toen ik mijn vorige auto wegdeed en de verzekering opzegde moest mijn vader tekenen en toen kon ik de opgebouwde schadevrije jaren meenemen naar mijn nieuwe verzekering, die wel op mijn naam staat.

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:39

Je moet even navragen bij je verzekering.
Ik woon nog thuis en lift mee op de verzekering van mijn vader.
De auto staat dus gewoon op mijn naam maar is verzekerd op de
polis van mijn vader. Ook de extra's aan verzekeringen (inzittende enzo)
heeft mijn vader 1 keer afgesloten maar die gelden ook voor mijn auto.

Edit: de schadevrije jaren zijn ook op deze manier makkelijk aantoonbaar
dat ze voor mij zijn, gezien de auto op mijn naam staat en ik dus
hoofd bestuurder ben.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 17:40

Allemaal bedankt voor de reacties!
Ik bedacht me dat ik 'm sowieso vanavond niet op naam kan laten zetten aangezien t postkantoor dan al ducht is. Maar wat jullie zeggen over wel op mijn naam, maar vaders verzekering, ga ik eens verder uitzoeken! Vind ik ook goed klinken :j

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:47

[/quote]
Dat valt mee, ik heb bij enkele verzekeraars zitten berekenen dat het pas zin heeft om vanaf ongeveer je 24/25e leeftijd. Eronder is het nog te duur om op eigen naam te zetten.[/quote]

Op de manier die ik beschreef is het bovendien ook mogelijk om schadevrije jaren op te bouwen. Toen ik mijn vorige auto wegdeed en de verzekering opzegde moest mijn vader tekenen en toen kon ik de opgebouwde schadevrije jaren meenemen naar mijn nieuwe verzekering, die wel op mijn naam staat.[/quote]

Ja dat zijn dat schade vrije jaren bij de verzekeraar zelf..maar zijn het ook officieel geregistreede jaren (dus jaren die in roy data staan.... :Y) ).Dat zijn namelijk de enige jaren die ook tellen als je overstapt van verzekeraar.

Dus je kunt wel bij verzekeraar A op je vaders polis 10 schade vrije jaren hebben (10 op de bonus malus ladder) ..maar dan staat er toch echt niet in roy data..dat jij 10 jaar hebt:-).....

daar vergissen heel veel mensen zich in. Totdat ze ineens wisselen van verzekeraar omdat de huidige toch wel erg duur blijkt te zijn en er dan dus achter komen...dat ze officieel niets hebben opgebouwd }:0

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:28

Ik weet dat ik niets op bouw, maar ik doe bewust deze optie omdat het geen zin had voor mij om nu te beginnen met schadevrije jaren of over (nu) 2 jaar.

Als ik 25 ben en ik heb 0 schadevrije jaren dan betaal ik 35 per maand aan verzekering. Op mijn 22e zou dat namelijk dik in de €60 zijn geweest, maar nu betaal ik 3 jaar lang dan zo'n €20 per maand voor m'n autoverzekering.

Leeftijd speelt zeker een grote rol.

In mijn situatie dan. ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:31

Ik heb nig nooit een hoge autoverzekering gehad. Ook niet toen ik jong was. Via een tussenpersoon is het vaak goedkoper dan wanneer je op allerlei sites kijkt. Ik was 20 toen ik begon en betaalde 30€ ongeveer nu 6 jaar later betaald aanzienlijk minder.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:33

ja maar voor die 20 euro per maand meer bouw jij wel officiele schade vrije jaren op in Roydata (landelijke database)..en geloof mij met een aantal schade vrijejaren daar word je wel blij van..

Als je een simpel autotje hebt is WA + beperkt casco vaak meer dan voldoende.

All risk is alleen leuk als jij een bijna nieuwe auto rijd..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:34

Ik snap wat je bedoelt Studiemiep, maar ik kon mijn schadevrije jaren gewoon meenemen :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:35

bij inshared autoverzekering is het helemaal niet zo duur voor een startende bestuurder; afhankelijk van de soort verzekering en de leeftijd van de auto.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:43

studiemiep schreef:
ja maar voor die 20 euro per maand meer bouw jij wel officiele schade vrije jaren op in Roydata (landelijke database)..en geloof mij met een aantal schade vrijejaren daar word je wel blij van..

Als je een simpel autotje hebt is WA + beperkt casco vaak meer dan voldoende.

All risk is alleen leuk als jij een bijna nieuwe auto rijd..

2 tientjes in de maand, all risk vind ik het wel waard. Als ik mijn huidige auto over 2 jaar nog heb wordt dat ongeveer 3 tientjes in de maand.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:41

Als je jong bent betaal je meer. Maar het hangt ook van de auto af.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:49

Bij ons was het juist duur om 2 auto's te verzekeren op 1 naam. Mijn man had namelijk een keer schade gereden, dus wilde we zijn nieuwe auto ook op mijn naam verzekeren, maar was asociaal duur juist.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:52

Ik vraag me af of als de auto op naam van je vader komt, maar jij de regelmatige bestuurder bent of je geen gedonder krijg met de verzekering als je schade mocht krijgen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:59

Toen ik schade reed heb ik daar geen problemen mee gehad.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:30

Het tweede deel van de tenaamstellingscode (heb je nodig om opnieuw tenaam te stellen) wordt per post verstuurd. Daar ben je dus ook afhankelijk van eer je opnieuw kan tenaamstellen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 13:14

Oké ik heb de auto niet gekocht (dat die gozer überhaupt dacht dat ie die auto wel even zou verkopen..) zó veel mee mis.. Maar goed, ik had dus even zitten googlen wat betreft verzekering. Maar het lijkt alsof ik maandelijks helemaal niet meer zou betalen dan bijvoorbeeld mijn vader.. Dat kan toch niet kloppen?
Dacht een tijd geleden nog dat het echt onwijs veel scheelde.
Gaat het dan alleen om leeftijd van de auto? Niet om leeftijd van de eigenaar?

Brutale vraag. Wat betalen jullie per maand aan verzekering? (aub met verzekeraar/leeftijd/type oid zodat ik kan vergelijken)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:18

Centraal Beheer, Audi a4 station 2001, 44 jaar, 38 euro pm.
Kijk ook even of je via je werkgever collectiviteit korting kan krijgen.