Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:35

Leuk. Moeilijk hè dat lange wachten maar je hebt wel alle tijd om over dingen na te denken. Veel plezier met de voorpret :)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:26

Nanna schreef:
Hoi! Mag ik hier ook meepraten? We hebben op dit moment een optie op een nieuwbouw woning en we hebben zojuist besloten het te willen aan kopen! Zoals het er nu naar uitziet gaan ze in december bouwen en zal de oplevering pas Q1 2020 zijn. Dat duurt nog heel erg lang, maar als voorpret lees en praat ik graag met jullie mee!


Wow, dat duurt wel lang! Maar ach anderzijds vliegt de tijd ook weer voorbij en uiteindelijk is het het wachten waard!
Maar de oplevering is dan echt begin 2020 neem ik aan?

Hier ook zo'n zin er in! Alles is praktisch klaar om aan te leveren. Concept omgevingsvergunning was dus goedgekeurd, ook door welstand. Dinsdag gaan we officieel de omgevingsvergunning aanvragen. Ik hoop echt dat alles vlot gaat verlopen en we over 14 weken definitief de vergunning hebben!

Goldy, het beton mooi gedroogd? Hoe gaat bij jullie de indeling in de woning worden? Hebben jullie die zelf verzonnen of is de architect ermee gekomen?
Hier keer op keer naar de indeling gekeken en ik blijf er blij mee. Volgens mij best een praktische indeling en helemaal naar onze wens.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:17

Delphi schreef:
Goldy, het beton mooi gedroogd? Hoe gaat bij jullie de indeling in de woning worden? Hebben jullie die zelf verzonnen of is de architect ermee gekomen?
Hier keer op keer naar de indeling gekeken en ik blijf er blij mee. Volgens mij best een praktische indeling en helemaal naar onze wens.


Ik hoop het ook voor jullie Delphi, als het concept goed is kan er toch niet meer veel geks komen lijkt me.

Beton is zeker mooi uitgehard, bekisting is er nu af. Vrijdag einde van de middag is het hout gekomen voor de bekisting van de wanden. Morgen gaat m'n vriend daarmee aan de gang, gisteren aan de gang geweest voor ons tijdelijke onderkomen. Vandaag doen we echt even rustig aan, thuis nog wat inpakken enzo.

Wij hebben de indeling zelf gemaakt, architect had daarna nog iets veranderd maar daar waren wij het niet mee eens :+ Hij had het eigenlijk heel makkelijk, hoefde alleen over te tekenen wat wij al hadden gemaakt. Over de ramen waren we nog niet tevreden en daar heeft hij wel fijn mee geholpen :j
Wij krijgen alles beneden, dus ook badkamer en slaapkamer. Woonkamer is een L met eetkamer (en grote schuifpui) en keuken met (schier)eiland. Slaapkamer komt achter met schuifpui ook. Zal wel ff kijken of ik een foto heb. Is ff duidelijker.
Jullie hebben het ook zelf ingedeeld?

Welkom Nanna, leuk :j

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 15:09

Heel grappig Goldie, ook wij hebben het helemaal zelf uitgetekend (zelfs incl. maten) en dit is eigenlijk gewoon zo overgenomen. Ook bepaalde wijzigingen wilden wij niet, dus ook aan ons had de architect een makkelijke :+

Ons huis is een beetje een combi van 2 huizen van bekenden. In ons huidige huis storen we ons heel erg aan de looproutes. Om achter buiten te kunnen komen (daar is ook onze veranda) moeten we of via de voordeur om ons huis heen of achter door de schuur en dan dus 4 deuren door en langs de wasmachine/droger wat niet heel ruim passeren is. Wij leven graag buiten, maar ''even'' naar de wc of wat drinken halen is er hier niet bij. Ook buiten eten doen we amper door het verre lopen.

In ons nieuwe huis willen we dus achter een veranda aan ons huis vast. Vanuit de woonkeuken openslaande deuren naar de veranda. Zo kunnen we erg snel en makkelijk naar buiten/binnen.
Bewust vanuit de woonkamer geen openslaande deuren i.v.m. zooi naar binnen lopen, vliegen e.d.. De woonkamer en keuken kunnen we van elkaar afsluiten d.m.v. schuifdeuren.

We hebben een aanbouw aan huis, de bijkeuken. Vanuit de bijkeuken kun je met een deur de woonkeuken in. En je kunt met een deur zo de veranda op. Hierin komt mijn wasruimte, garderobe en toilet. Zo kun je makkelijk vanuit buiten snel naar de toilet zonder heel het huis door te hoeven.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:09

Delphi schreef:
Nanna schreef:
Hoi! Mag ik hier ook meepraten? We hebben op dit moment een optie op een nieuwbouw woning en we hebben zojuist besloten het te willen aan kopen! Zoals het er nu naar uitziet gaan ze in december bouwen en zal de oplevering pas Q1 2020 zijn. Dat duurt nog heel erg lang, maar als voorpret lees en praat ik graag met jullie mee!


Wow, dat duurt wel lang! Maar ach anderzijds vliegt de tijd ook weer voorbij en uiteindelijk is het het wachten waard!
Maar de oplevering is dan echt begin 2020 neem ik aan?



Ja ik schrok er ook een beetje van, maar we wonen ook nog fijn in ons huidige appartement, dus het is niet erg als het iets langer duurt. Ik hoop dat ze het oplever termijn heel ruim hebben genomen zodat het alleen maar mee kan vallen, maar dat weet ik verder ook niet. Ze zijn nu druk bezig om 37 van de 52 huizen verkocht te krijgen zodat ze kunnen beginnen met bouwen, dus ik hoop dat het misschien toch allemaal wat vlotter gaat.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:04

Ik heb hier jaren geleden eens gepost, gisteren is EINDELIJK het plan van de nieuwbouw erdoor gekomen. In tussentijd heb ik wel de paardenstal en de renovatie kunnen afwerken op hetzelfde domein.

Ik ga hier dus eens bijlezen om ideetjes op te doen. Start van de metswerken is pas mei 2019 voorzien. Nog heel wat werk in tussentijd qua planning e.d.! :)

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:32

Ik heb even terug gekeken, maar dat is 3 jaar terug. Mag je nu pas beginnen? :oo
Wel gelukkig de paardenstal al af.
Het klinkt allemaal wel ingewikkeld. Het is een rijtje, maar wel met weiland enzo?
Heb je foto's van de situatie? Ik ben wel benieuwd :)

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:43

Haha, ja het lijkt een eeuwigheid te duren!

Ik heb indertijd een stukje grond gekocht met een huis, weiland en een bouwplaats opzitten. Toen is besloten om eerst de renovatie (voor verhuur) aan te pakken én mijn bedrijf daar te vestigen omdat dat gewoon praktisch is.
Nu is het dus eindelijk tijd om er ook zelf te gaan wonen!

Momenteel staan de stallen met slechts een halve hectare, maar ik heb goeie hoop dat ik ooit nog een stukje grond bij kan kopen en dan zou ik op 2ha uitkomen. Zou perfect zijn! :)

Foto's moet ik eens zoeken, het nieuwe wordt een kruising van een insect met een spaceship :D

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:03

Dat klinkt heel bijzonder _O- ik ben erg benieuwd :))

Wij hebben gisteren de vergunning voor tijdelijke bewoning ook binnen gekregen :Y)

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:30

Wij hebben de vergunning ook binnen! Na de bouwvak gaan we beginnen.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:04

Wat fijn anneve dat de vergunning nu na de uitstel toch binnen is *\o/*

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:06

:wave:
Ik heb mij een paar jaar geleden al eens gemeld, dat project loopt nog steeds, voordat die huizen staan duurt nog 2 jaar langer..
Toen spontaan een ander project tegengekomen, en afgelopen vrijdag getekend voor een heel mooi hoekhuis! :D

Oktober/november beginnen ze met bouwen, zometeen hebben we gesprek met de bouwpartij over uitbouw enz *\o/*

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:38

Delphi schreef:
anneve schreef:
De omgevingsvergunning aanvraag moet bij de gemeente gedaan worden, maar de procedure is wel landelijk vastgelegd: De procedure duurt 8 weken, de gemeente kan 1 keer verlenging aanvragen van 6 weken, totaal max 14 weken. Tijdens de 8 weken kunnen ze om aanvullingen vragen: de procedure ligt dan stil gedurende maximaal 6 weken (korter als je je spullen sneller aanlevert. Daarna ligt de vergunning nog 6 weken ter inzage en kunnen belanghebbenden bezwaar aantekenen. Daarna is de vergunning onherroepelijk. Worst case: 14+6+6 = 26 weken

Wij hebben ook niet met een concept aanvraag gewerkt (deze gaat vooraf aan de hierboven beschreven procedure), de gemeente kan je dat aanraden, maar volgens mij kunnen ze je niet dwingen. Bij ons was er een voortraject met een bouwcoach voor het hele project, dus wij hebben nadat de coach akkoord was direct ingediend. Vorige week heeft de welstand vast goedkeuring gegeven zonder één opmerking!!!


Klopt inderdaad. Wij bouwen niet met een project mee, maar echt alleen. Wij hebben dus zelf een architect/adviseur in de hand genomen. Eerst een conceptaanvraag werd ons aangeraden, omdat je dan sneller antwoord hebt. Na ongeveer 3 weken weet je of het plan voldoet aan het bestemmingsplan (nu is dat niet zo spannend, dat valt gewoon op te zoeken) en of de welstand akkoord gaat. Eerste keer ging welstand niet akkoord, nu wel. Na de aanvraag hebben we ook een gesprek gehad van een uur waarin alles besproken is. We hebben nu een heel dossier al daar. Saneringsonderzoek is al gedaan en we hebben een schoongrondverklaring. Ik hoop dat het straks echt volledig ingeleverd wordt en ze niet aanvullende info vragen.

Dat wist ik overigens niet dat ze het met 6 weken stil kunnen leggen als je niet vlot genoeg dingen aanlevert. Dat is een goede, want soms moeten we de architect echt achter zijn broek aanzitten. We zullen dit op voorhand ook eens bespreken met hem, dat het dan echt vlot moet gaan ;)

Ik wist wel dat het standaard 8 weken duurt en éénmalig met 6 weken verlengd kan worden. Daar ga ik alvast maar van uit. Dan valt het niet tegen. En 6 weken ter inzage was mij ook bekend.


Wij bouwen ook echt alleen, met een eigen architect/adviseurs enz, er zijn wel beeld-voorschriften. Maar de hele wijk is nieuw, dus vandaar dat ik het een project noem. Er is een bouwcoach voor de hele wijk, waarmee wij dus een voortraject hadden. In de wijk waren naast vrije kavels (die wij dus één hebben) ook "standaard" woningen: tweekappers, rijtjes, hoekhuizen e.d. beschikbaar.
We hebben niks hoeven aanpassen van de gemeente

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:10

Gefeliciteerd Anneve. Leuk!

Welkom (terug) Lisette. Wij verwachten deze week de opleverbrief (voor na de bouwvak)

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:32

Jaaa de brief is er!
21-8 vooroplevering
28-8 oplevering!

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:56

Wat lekker elize! Das al over een maand!

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:43

Nice!

Wat doen jullie met de badkamer?
Wij hebben een offerte ontvangen, materiaalkosten is iets meer dan 5000 euro, en het plaatsen en tegelen is ook 5000, terwijl er geen leidingen verlegd hoeven worden.. vond het laten plaatsen en tegelen erg duur...

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:23

Wij betaalden 7,50 per m2 extra voor de wand tegels omdat we de tegels half steens wilde hebben...
En dan heb je dus nog de standaard tegels etc....

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:06

Wij gaan de badkamer zelf doen, via mijn instagram kan je een beetje onze ideeën volgen (www.instagramcom/bouwnr48).

Onze badkamerboer was echt een eersteklas boer, en belachelijk duur. Nu hebben we alles best luxe en precies naar onze smaak, maar zijn we goedkoper uit!

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:44

Afgelopen donderdag het koopcontract getekend dus nu is het huis officieel van ons! *\o/*. Dus nu gaat het lange wachten beginnen.

Wel kwamen we nog iets tegen in het contract dat je bij de notaris gaat tekenen waar we iets minder blij mee zijn.. Wij hebben een hoekwoning en als erfafscheiding aan de straatkant komt er een ijzeren hek met hedera, deze ben je verplicht om te onderhouden en te vervangen als dat nodig is. Aan de achterkant mogen we zelf wat verzinnen om hem dicht te maken doormiddel van een poort, maar aan de kant van onze buren staat heel expliciet dat we alleen een heg of haag neer mogen zetten en geen hek of schutting. Hier baal ik wel een beetje van omdat het zo wel erg lastig gaat worden om de tuin goed af te sluiten zodat onze kat de tuin niet uit kan. Het liefst wil ik gewoon een houten schutting omdat ik dat het mooist vind maar dat mag dus niet :?
Zijn er meer die zulke specifieke eisen van de gemeente over de erfafscheiding hebben?

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:48

Volgens mij is het vrij standaard. Je kan bij de gemeente langs gaan met de vraag hoe streng ze hier in zijn en of er afspraken over te maken zijn..

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:24

Nanna schreef:
Afgelopen donderdag het koopcontract getekend dus nu is het huis officieel van ons! *\o/*. Dus nu gaat het lange wachten beginnen.

Wel kwamen we nog iets tegen in het contract dat je bij de notaris gaat tekenen waar we iets minder blij mee zijn.. Wij hebben een hoekwoning en als erfafscheiding aan de straatkant komt er een ijzeren hek met hedera, deze ben je verplicht om te onderhouden en te vervangen als dat nodig is. Aan de achterkant mogen we zelf wat verzinnen om hem dicht te maken doormiddel van een poort, maar aan de kant van onze buren staat heel expliciet dat we alleen een heg of haag neer mogen zetten en geen hek of schutting. Hier baal ik wel een beetje van omdat het zo wel erg lastig gaat worden om de tuin goed af te sluiten zodat onze kat de tuin niet uit kan. Het liefst wil ik gewoon een houten schutting omdat ik dat het mooist vind maar dat mag dus niet :?
Zijn er meer die zulke specifieke eisen van de gemeente over de erfafscheiding hebben?


Ja, bij een vriendin die net 4 maanden in haar nieuwbouwwoning zit. Zij waren ook verplicht om gaashekwerk met hedera te plaatsen aan de voorkant, maar ook tussen haar en de buren.
Wij bouwen als enige in een oudere bestaande buurt (vrijstaand, geen buren) en wij hoeven ons enkel aan wat algemene dingen te houden. Gelukkig geen verplichte erfafscheiding.

Wellicht zou je eens met de buren kunnen bespreken wat zij er van vinden. Een optie zou kunnen zijn om beide dezelfde heg te planten (i.p.v. 1 heg) met daartussen gaashekwerk. En dan geen 1.80 hoog, maar 1.50/1.60 bijv. Eens de heg hoog is zie je daar niets meer van. En door de heg dubbel te planten is hij voor het zicht ook sneller dicht.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:37

Verplicht klimop? -O- Dat is een rotspul, groeit als kool.

Wij zitten ook met veel regels. Hekwerk staat vast welke en hoe hoog etc. Dat kunnen wij omzeilen door daar bamboe-hekken tegen te plaatsen oid, voor minder inkijk (standaard hek is 1.20 hoog ofzo..) Hun hek blijft staan O:)
Terras moet ook met hun stenen, maar de paadjes enzo zelf doen 8)7
Weet nu, onze hele wijk moet dezelfde stijl hebben. Zelfde baksteen per type huis, ramen etc op dezelfde plekken, zelfde hekwerk, terras hetzelfde. Tuin aan de voorkant mogen wij niet betegelen, moet "tuin" blijven voor afwatering. Redelijk veel mensen hebben er grind in gegooid voor een extra parkeerplek voor de deur.

Je kan ook een extra hek van gaas aan jullie kant van de heg plaatsen, als de buren niet willen meewerken. In het begin lelijk, maar eenmaal de heg is gegroeid zie je er niets meer van.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:11

@Rebel_Jits ja helaas wel, vind klimop ook niet echt fantastisch maar helaas zijn we echt verplicht om dat zo te houden.

Het lastige is dat er een flinke boete van €100 per dag op zit als de erfafscheiding niet volgens het contract is, dus ik wil niet het risico op zo'n boete gaan lopen.
Het rare is ook dat ze niet consistent zijn in wat ze verplichten. Bij ons is het stuk aan de buitenkant dus hekwerk met hedera en aan de binnenkant mag er geen hek of schutting maar echt alleen een heg of haag. Terwijl bij de twee-onder-eenkappers juist weer schuttingen worden geplaatst. Dus als ze één consistente stijl voor de hele wijk hadden bedacht had ik het nog een soort van gesnapt, maar dat is dus helaas niet het geval.

Fijn om te horen dat het vaker gebeurt en we niet de enige zijn. We gaan er nog maar over een creatieve oplossing na denken hoe we onze (bengaalse) kat in de tuin kunnen houden.

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:49

Wij mogen ook geen schutting plaatsen in onze nieuwe wijk: heg of met klimop begroeid hek. Ik vind een heg mooier, maar we moeten ook iets verzinnen om onze honden binnen de heg te houden.