Externe harde schijf werkt niet meer, voering kapot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Externe harde schijf werkt niet meer, voering kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:09

Dag bokkers!

Google kan mij niet zo goed meer helpen, dus vraag ik maar hulp hier. :)

Ik heb een seagate expansion portable drive. Films en series, afbeeldingen, documenten en dergelijke staan erop. Zodat de harde schijf van mijn laptop ruimte genoeg heeft. :)
Maar mijn probleem vandaag is, dat mijn externe schijf (via usb) niet meer wordt gevonden? Maar helemaal niet, zelfs geen melding ofzo. Ik hoor gewoon een geluidje dat hij wordt aangesloten. Lampje brandt ook op mijn schijf, maar geen reactie op computer.
Wel had ik het probleem voorbije weken, dat geringste verandering van positie van de kabel, dat de schijf werd afgekoppeld van de computer. Dus ik vermoed dat de voering kapot is?
Hopelijk ben ik al die bestanden toch niet kwijt...
Wat doe ik het best? Naar een computertechneut gaan ermee?

Alvast bedankt!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Externe harde schijf werkt niet meer, voering kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:10

Kan je niet een andere kabel proberen? Dus tussen je laptop en de schijf? Best kans dat die niet goed meer is.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:13

Ik heb dat niet een nieuwe kabel, moet ik een nieuwe kopen ofzo? Of misschien heeft die computertechneut dat liggen? (is goede vriend van mijn papa, misschien kan ik vanavond nog gaan...)
Help, want daar staan mijn series op die ik bekijk op de trein, anders is het oersaai op de trein. :+
+ ook bestanden van school...

Het rare vind ik, dat het lichtje op de schijf brandt als ik de kabel aansluit op pc, en ik hoor een geluidje op de computer dat de schijf wordt aangesloten, maar geen reactie.
Heb al op andere pc geprobeerd van school, en daar werkt het ook niet, dus zal wel aan kabel, voering, schijf liggen?

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:15

kans dat het kabeltje dat van je hardeschijf naar je laptop lijd kapot is is vrij groot. even proberen met een andere kabel is het handigst. Is dit het niet kan het ook zijn dat de aansluiting die connectie maakt met de hardeschijf kapot is. Dan is het even een geval van een nieuwe case kopen en de hardeschijf overplaatsen naar die. Dan zou die het in principe weer moeten doen. Maar waarschijnlijk is de kabel gewoon kapot :)

edit

zie net je andere post. word dus wel contact gemaakt met de computer. Dan durf ik niet te zeggen wat er kapot is. :o maar een andere kabel proberen is altijd een goede optie! (inderdaad even kopen of lenen van iemand)
Laatst bijgewerkt door savieralover op 23-02-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:15

Dat probleem had ik ook bij diezelfde schijf...kabel was ook heel kort en omdat hij altijd vast zat aan mijn laptop zal die kabel uiteindelijk gewoon kapot zijn gegaan omdat hij veel beweegt of je ertegenaan stoot. Toen heb ik een nieuwe kabel besteld (is ook veel langer) en toen deed hij het een hele tijd weer goed. Maar nu begint deze ook weer kuren te krijgen. Als ik mijn laptop oppak van de tafel en op schoot leg hoor ik het geluidje alsof ik hem eruit trek maar dat doe ik dan dus niet. Dan is hij even de connectie kwijt omdat de laptop en dus de kabel beweegt...het is delicaat spul zeg maar...

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:17

Eerst even een ander kabeltje proberen, ja. Helaas sterven veel externe harde schijven ook op een zekere leeftijd. Ik weet niet hoe lang je hem al hebt, maar het kan zijn dat z'n dagen geteld zijn. Sla je belangrijke bestanden daarom ook altijd op 2 plekken op!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:26

Inderdaad Bellatrix ik heb echt hetzelfde probleem! Vervelend hé! Maar bedankt voor de reacties, weet ik weer wat te proberen. :)

En superlang heb ik hem ook niet hoor, zeker niet langer dan 2 jaar. Misschien maar 1 jaar ofzo? Ik ben het niet zeker, maar zeker niet langer dan 2 jaar :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:29

Dan hoop ik dat hij het nog doet! Ze zijn ook gevoelig voor vallen en stoten dus hopelijk is dat ook niet het geval. En als hij het echt niet meer doet heb je misschien nog garantie. :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:32

Heel gevoelig voor stoten...bij mij zit hij er standaard aan omdat ik veel kijk vanaf de schijf maar je kan hem er beter af laten en alleen als je hem nodig hebt eraan zetten. Dan gaat je kabel langer mee.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:17

Balen! Hopelijk doet hij het nog na dingen proberen bij die computermeneer. :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:18

Ik hoop het ook voor je!!

Mijne knalde er net weer uit. :+

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:20

Ik heb ook een erg slecht werkende harde schijf, je kunt er ook een nieuwe behuizing omheen laten zetten als het echt de voering is! Dat kost bijna niets en dan werkt hij weer prima.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 15:38

Ik denk dat we een begrafenis zullen moeten houden... -O-
Computermeneer heeft de externe schijf mee, en hij vreest ervoor... Maar hij ging nog proberen te reanimeren!
Daar gaan al mijn foto's van mijn paard van vroeger tot nu. :n

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:22

Oh dat is wel heel jammer. :(:)
Ik heb ook veel online staan. Op FB bijvoorbeeld. Stel dat mijn schijf het begeeft heb ik iig nog wat online...geen grote bestanden helaas maar iig wat...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 15:30

Idd. Het is nu officieel helemaal kapot! Maar computermeneer zei dat de omhulsel of wat dan ook niet sterk genoeg was. Te zacht. ;)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:06

Hanne_SP schreef:
Maar computermeneer zei dat de omhulsel of wat dan ook niet sterk genoeg was. Te zacht. ;)

Huh wat? Kan je dat toelichten??

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 11:31

De case was niet stevig genoeg om goed te beschermen wat er in zit. :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:41

Heb ik ook weleens met mijn LaCie harde schijf... Zodra ik wat wil wisselen op de USB-hub vliegt die externe HDD eruit. Maar na een paar seconden 'ziet' Windhoo$ 'm weer en is de HDD weer present.

Van de week ook een I/O error gehad (één keer maar), maar het beessie is ook wel een jaar of 6 oud (1 TB schijf)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 19:07

Wij hebben ook een LaCie van 1TB, die van mijn broer. En zeer degelijk vind ik toch! Groter maar ook een heel stuk steviger. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:11

Heeft hij nog iets kunnen redden?

Het is mijn grote angst, helaas ben ik op deze manier ook wat foto's van mijn (toen al) overleden cavia kwijtgeraakt. Gelukkig nog heel veel kunnen redden, tegenwoordig heb ik de foto's op 3 plaatsen staan. Alleen de foto's van 2015 staan nog maar op 2 plaatsen (die moet ik een keertje overhevelen).

In mijn geval was het sd-kaartje gesneuveld. Maar ik heb ook een 2.5" externe schijf gehad die steeds meer foto's met beschadigingen had. Daar heb ik toen alles van geback-uped, want dat was door een aantal computerwisselingen tijdelijk de enige schijf waar dat op stond, 3 dagen later was hij dood.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 20:49

Neen, vandaag nieuws gehad dat het helemaal gesneuveld is, helemaal niets te redden. :( Balen zeg! Gelukkig heb ik facebook nog voor oude foto's, maar crappy kwaliteit dat wel. :n

Nu zal ik het op meer plaatsen opslaan sowieso!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:54

Ik heb het ook gehad een paar jaar geleden en het lag niet aan het kabeltje. Vriend van mijn pa was computerdinges en die heeft 'm eerst een nacht in de vriezer gelegd, waardoor er dus iets was waardoor mijn bestanden niet verloren gingen. Is de moeite waard om even te proberen! Weet niet precies meer waarvoor het nou echt was, maar het heeft geholpen. Hij heeft toen uiteindelijk eerst het binnenstuk overgezet in een andere n zo alles weer op een nieuwe gezet. Geloof ik. Heb er niet zoveel verstand van.

Begin dit jaar had ik ook ineens problemen met die nieuwe. Geen enkele computer/laptop herkende 'm nog en ook wisselen van draad maakte niets uit.
Heb toen als laatste redmiddel een laptop uit de prehistorie geprobeerd en daar gign-ie wel nog op aan! Meteen een nieuwe gekocht en op deze manier alles over gezet. Gelukkig wederom niets kwijt!

Beide methodes zijn te proberen, weet niet of je computermannetje dat heeft geprobeerd?! Succes.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 23:48

Neen niets werkte, ook ijskasttruc niet. ;) Maar heb al een nieuwe. Toshiba Canvio Aluminium met beschermtasje. Veel steviger, back-upsoftware en ook 1 terrabyte (had eerst 750GB). We gaan erop vooruit. ;) 263,000 minuten muziek, 285,000 foto's of 820 uur films! :D