Koffiemachine kopen, welke boktbarista weet raad?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Koffiemachine kopen, welke boktbarista weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 12:56

Na jaren aan de Nespresso cupjes gezeten te hebben denken wij erover om een mooie koffiemachine te kopen.
Zelf bonen malen en en dan in zo'n ding wat je onder dat apparaat moet klikken of draaien en dan koffie maken. (geen ik ben duidelijk geen Barista weet de juiste benamingen niet :') )

Maar welke machine kan ik nu het beste kopen?
Waar moet ik op letten? Wat zijn de verschillen?

Ik ben niet op zoek naar een budget apparaat maar ik hoef er ook niet een van 1800,-- euro of meer.
Laten we zeggen vanaf 300,-- euro tot max 1000,-- euro al wil ik de grens ook niet te scherp stellen. Het kan natuurlijk zijn dat onder de 1000 euro er geen kwaliteits machines zijn.

Edit, ik ben dus niet naar een filterkoffie apparaat of een cupjesmachine opzoek.

JorisDy

Re: Koffiemachine kopen, welke boktbarista weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:00

Je zoekt een apparaat met pistons :).
Houdt er rekening mee dat dit wel meer schoonmaak vergt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 13:01

JorisDy schreef:
Je zoekt een apparaat met pistons :).
Houdt er rekening mee dat dit wel meer schoonmaak vergt.

Aha,..dank je wel. :)

Ja je zal ze na ieder gebruik moeten schoonmaken neem ik aan?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:03

Mijn vriend vindt koffie een leuk onderwerp en ik weet van hem dat Jura eigenlijk wel hét merk is in automaten.

Tot dusver mijn kennis over koffie :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 13:12

Rindin schreef:
Mijn vriend vindt koffie een leuk onderwerp en ik weet van hem dat Jura eigenlijk wel hét merk is in automaten.

Bekeken. Piitig aan de prijs. Vanaf 649,-- tot 4000,--. (voor de thuismachines,..niet gekeken bij de profi-aparaten)

Iemand ervaring met deze machines?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:13

Mijn zus heeft een Delonghi die zelf bonen maalt en er ook melk bij kan doen
Erg lekkere koffie

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:18

Je zou naar het Kookpunt (winkel) in Rotterdam kunnen gaan. Daar hebben ze veel machines en kunnen ze je haarfijn uitleggen wat voor jou het meest geschikt is (volautomaat, zoals Jura, of met pistons). Het is een hele aanschaf, en zelf voelen (en proeven :) ) is misschien wel aan te raden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 16:51

turtlelito schreef:
Je zou naar het Kookpunt (winkel) in Rotterdam kunnen gaan. Daar hebben ze veel machines en kunnen ze je haarfijn uitleggen wat voor jou het meest geschikt is (volautomaat, zoals Jura, of met pistons). Het is een hele aanschaf, en zelf voelen (en proeven :) ) is misschien wel aan te raden.

Zou er een dergelijke winkel meer in de buurt van Utrecht zijn?

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:56

Wij hebben thuis een Jura en hoor van iedereen die hier koffie drinkt dat t erg goede koffie is, je kan er ook cappuccino mee maken.
Zelf drink ik geen koffie maar hoor t wel ook van vrienden dat t erg lekkere koffie is.
Thuis de koffiedrinkers zijn ook erg blij met de machine.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:01

NatasjavE schreef:
turtlelito schreef:

Van Pommeren zit in Utrecht.
Op koffiepraat.nl staat trouwens een goed introductietopic, met uitgelegd wat belangrijk is. Op dat forum kun je ook lijstjes vinden met (web)winkels en ervaringen van gebruikers, dus misschien is dit handig voor je.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om te kijken wat precies je doel is: wil je gewoon een lekker bakkie (net iets beter dan de Nespresso) of ga je nog voor hogere kwaliteit? Dan zul je je moeten verdiepen in wat je zelf echt lekker vindt (maling, soort bonen etc) en ook wat meer onderhoud voor lief moeten nemen. Bij een goede winkel kunnen ze je begeleiden in die keuze en zullen ze niet zonder meer de duurste machine proberen te verkopen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 17:03

Oh top. Ik ga meteen kijken op de site.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:05

NatasjavE schreef:
turtlelito schreef:

Heeft die kookwinkel in De Bilt geen koffiemachines? Ben de naam kwijt, woon er toch al zo'n 3 weken niet meer... :o

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:09

Wij hebben een Jura, vriendlief is nogal een koffiefanaat en ik moet zeggen, de koffie en cappucinos zijn echt heerlijk.
Al hangt het ook af van de koffie die je erin doet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 17:12

gabyfedde schreef:
Heeft die kookwinkel in De Bilt geen koffiemachines? Ben de naam kwijt, woon er toch al zo'n 3 weken niet meer... :o

Kooklust.

Ja die hebben ze. Maar het is maar een kleine winkel en ik wil gewoon iets breder kijken en een beetje voorbereid een winkel in gaan.

Ik wil niet onnodig 300/400 meer uitgeven dan nodig.

Een vraag als hoe goed moet de koffie eigenlijk zijn is dan bijvoorbeeld al heel relevant.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:17

Toscadog zegt het: met slechte koffie krijg je zelfs uit de duurste en meest ingewikkelde machines geen lekker bakje.
Wij hebben hier een middelmaat koffiemachine van Siemens. Wij zijn er erg tevreden over en zijn redelijk :o kritisch voor wat onze koffie thuis betreft.
Een niet te grote machine in je huis en eentje die je niet of wel op de waterleiding aansluit kunnen voorwaarden zijn voor je keuze.
Frequent schoonmaken is een must (maar spreekt ook voor zich zelf vind ik) en het vinden van een lekker merk zijn enige lastige punten. Maar als je dan ook een goede koffieboon heb gevonden die qua prijs en smaak goed zijn voor je dan is het erg fijn: je eigen gemalen bakkie troost.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:18

NatasjavE schreef:
Rindin schreef:

Bekeken. Piitig aan de prijs. Vanaf 649,-- tot 4000,--. (voor de thuismachines,..niet gekeken bij de profi-aparaten)

Iemand ervaring met deze machines?

Ja, mijn ouders en mijn oom en tante hebbem beide een Jura. Hele goede apparaten, uitstekende service, volgens familie en vrienden de beste koffie die ze hebben gehad.

Het is een investering, maar mijn ouders zeggen dat het voor hun de beste investering ooit is geweest (ziin echte koffiedrinkers), alle soorten koffie haal je eruit.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:18

Wij hebben ook een Jura, gekocht bij Taste & Tools in Zeist.
Ga inderdaad vooral proefen, er zit nogal verschil tussen apparaten, hoewel het soort boon natuurlijk ook invloed heeft.
Ik drink zelf geen koffie, maar vind het best wel gedoe met om de haverklap bonen bijvullen, water bijvullen (is maar een klein reservoir) en de afvalbak legen. Daarnaast moet hij regelmatig ontkalkt worden. Wij hebben er een met een melkschuimertje ingebouwd, maar dat maakt nogal een troep. Regelmatig is de muur ondergespetterd.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:20

Wat je nu dus hebt is een volautomaat, je wilt dus over op een half automaat.

Hier onder meer uitleg over half automaten.
http://www.consumentenbond.nl/espressom ... iesysteem/

Dit zijn de testen van de consumentenbond voor thuisgebruik. Mijn kennis gaat meer horeca prof machines gericht. Schoonmaken is een kwestie van elke keer doen, dan blijft het onderhoudsvriendelijk en makkelijk te doen. Succes met je zoektocht :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 17:23

Erg fijne tips allemaal. Dank.

Consumentenbond zijn we lid van en pakken we mee ook effe mee als info bron. Dank.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:38

Ik heb ook een Jura! <3 :D Niets meer dan lof! :D <3

Wel zo een baby-Jura hoor. De Ena5, omdat ik vrij gezellig alleen woon. :P Geen poespas, maar gewoon erg lekkere koffie. Ik drink mijn koffie toch altijd zwart. :9k

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 01:28

Alleen ervaring met een volautomaat, een Siemens. Zat ingebouwd in de keuken toen we dit huis kochten.
Bonen maken ontzettend veel uit in koffiesmaak, wij zijn maanden aan het proeven geweest en hebben heel veel verschillende bonen geprobeerd voordat we de koffie hadden die wij lekker vonden.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 01:35

Wij hebben altijd een Krups gehad, maar zijn later overgestapt op potkoffiezetapparaat, want de Krups kon maar per kop.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 06:56

Neonlight schreef:
Alleen ervaring met een volautomaat, een Siemens. Zat ingebouwd in de keuken toen we dit huis kochten.
Bonen maken ontzettend veel uit in koffiesmaak, wij zijn maanden aan het proeven geweest en hebben heel veel verschillende bonen geprobeerd voordat we de koffie hadden die wij lekker vonden.

De bonen maken zeker uit! Welke bonen hebben jullie het vaakst? :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 09:45

Dus voor de smaak maakt het niet veel uit of je een volautomaat of halfautomaat hebt.

Belangrijk zijn de bonen en of je ze vers maalt?

Of zijn er nog andere zaken belangrijk?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:13

Ja, investeer ook vooral in een goede bonenmaler. Mijn man heeft een ECM machine gekocht en kon er geen lekkere koffie uit krijgen totdat hij een goede maler kocht.
Edit: als je dus voor een half automaat gaat.