VR ketel duurder dan HR ketel, appartement

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

VR ketel duurder dan HR ketel, appartement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 14:40

Hoi,

Ik moet mijn combiketel vervangen en doordat ik in een appartement woon kan er geen HR ketel geplaatst worden, alleen een open VR ketel. 2 installateurs hebben al aangegeven geen open combiketel te willen komen plaatsen, de 2 anderen leveren offertes met bedragen van 2100-2200 euro :\
Het is toch triest dat je omdat je in een appartement woont 400-600 euro duurder uit bent dan iemand die een HR ketel koopt?

Zijn er hier mensen die recent ook tegen zoiets zijn aangelopen?

BartVB
Eigenaar

Re: VR ketel duurder dan HR ketel, appartement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:46

Waarom wil men geen HR-ketel plaatsen? Het is onmogelijk om lucht van buiten aan te zuigen bij jullie appartement?

Je kan ook eens informeren bij de VVe, met een beetje geluk heeft iemand anders dit al uitgezocht :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:50

Wij hebben met hetzelfde te maken gehad. Investering HR loont: aanschafprijs is lager maar installeren duurder omdat ze in het dak moeten boren. Dat verdient zich uiteindelijk wel binnen 2 jaar terug. HR ketel gaat ons inclusief boren en installeren ook 2200 kosten.

Overleg anders eens met de VvE.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 15:05

Nee, locatie waar de ketel geplaatst moet worden is 3 muren van buiten verwijderd. Hij zit op het centrale rookgasafvoerkanaal aangesloten en dat zit midden in de woning (badkamer, toilet en keuken zitten daaromheen gebouwd van 2 woningen en dan 6 verdiepingen), maar daar is geen plaatsing aanvoer via dak mogelijk. Zelfs niet toegestaan.

VVE al gebeld, die zeggen dat ze hier niet over gaan. Weten dus ook niets :\ Handig hè! Betreft tenslotte alle bewoners in dit gebouw. Maar helaas.. Kastje muur..
Huismeester gebeld, die zeggen alleen Open VR toestel mogelijk. Bouwtechnische aanpassing niet mogelijk/toegestaan voor aanleg aanvoer van buitenaf.

Ik heb maar een mail gestuurd naar de overheid over bouwbesluit/regelgeving. Want als ze, zoals sommige installateurs zeggen, helemaal verboden worden ontstaat er dus een fiks probleem..

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:15

En is aanvoer het enige probleem? Op zich is de aanvoer nog wel te maken. Dan krijg je een weinig charmante koof in een aantal ruimtes maar dat is te overleven denk ik. Ander probleem kan zijn dat veel moderne ketels een ventilator hebben voor het afvoeren van de rookgassen. Daardoor kan jouw ketel verbrandingsgassen in het appartement van je buren gaan blazen en da's niet heel aardig :) Ook is de samenstelling van de rookgassen anders bij HR-ketels waardoor het kan zijn dat de afvoer vervangen moet worden door iets dat corrosiebestendiger is.

Klinkt als een professionele VVE-beheerder, jammer. Die weten idd over het algemeen niet echt wat er speelt in een appartementencomplex maar houden zich vooral bezig met de juridische/financiële kant van de VVE.

Collectief vervangen van de aan-/afvoermogelijkheden lijkt de beste optie. Maar dan moet je wel de andere bewoners mee zien te krijgen. Met een beetje geluk zijn er meer mensen die hun ketel willen vervangen? Het vervangen van een VR door een HR-ketel verdient zichzelf over het algemeen behoorlijk snel terug.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 15:20

Nee, want ik mag die aanpassingen dus niet doen.. Ja binnen in mijn huis wel, maar ik mag geen gaten maken in de buitenmuren van mijn appartement of gallerijmuur. Dus dat is geen optie.

Is inderdaad een professionele VVE, Rebo hebben we.

Bart, zoveel tijd heb ik niet :n Mijne is al stuk sinds juli (warm waterreservoir lekt, reparatie van 300 euro en expansievat stuk). Gewacht tot november voor 13e maand en inmiddels door alle offerte problemen al februari. Een maandje lukt nog wel, maar geen maanden meer. Al is het per dag hopen dat de boel niet helemaal uitvalt.
Ketel is bijna 15 jr oud, vandaar optie nieuwe ketel gekozen ipv reparatie. Ook omdat de warm waterpomp van deze op termijn ook nog vervangen zou moeten gaan worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:59

BartVB schreef:
Collectief vervangen van de aan-/afvoermogelijkheden lijkt de beste optie. Maar dan moet je wel de andere bewoners mee zien te krijgen. Met een beetje geluk zijn er meer mensen die hun ketel willen vervangen? Het vervangen van een VR door een HR-ketel verdient zichzelf over het algemeen behoorlijk snel terug.

En dit is vaak het probleem.

Een HR ketel kan niet omdat je zit met de afvoer van de CO-stoffen. Met wat pech komen de afvoerstoffen terecht bij de buren en dan zijn die niet zo blij (in hoeverre die na verloop van tijd nog emoties kunnen tonen).

Hoe groot is jullie VVE?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:03

Hoe bedoel je hoe groot? Eh ik denk een 100 appartementen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:05

Hmmm dan word het al moeilijk om iedereen aan te schrijven en mee te krijgen naar een collectieve verandering in het gehele gebouw.... Vrees dat er weinig anders opzit dan een VR-ketel.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:07

Onze VvE gaf aan dat gebruik maken van het gezamenlijk rookgasafvoerkanaal voor een HR ketel niet kan/mag. Is het misschien mogelijk om in het rookgasafvoerkanaal een aparte afvoer voor jouw HR ketel te maken? De VvE zal toch een keer moeten nadenken over een oplossing aangezien VR ketels (volgens mij) niet meer worden gemaakt. Aparte afvoeren aanleggen door bestaande kanaal is volgens mij iets wat ze bij ons tzt wel gaan doen bij de appartementen onder ons.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:16

Jawel, Bosch en Valliant hebben nog een ketel met open systeem. Juist vanwege mensen zoals ik..

Ik had net uit pure frustratie via een link hieronder aan de Boktpagina een offerte aangevraagd bij 6 installateurs tegelijk met 1 aanvraagformulier.
Nr 1 belde binnen 3 minuten, maar heeft alleen gesloten toestellen, valt af.
Nr 2 belt net, kent de situatie bij ons in de flat en komt uit op 1750-1800. Hij komt as vrijdag kijken voor de zekerheid.
Maar dat zou me 400 euro schelen! Men wat zou dat fijn zijn! Dan ben ik nog blut, maar dan hoef ik iig niet nog op zoek naar extra geld. Pff

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:17

Plien, dat mocht ik nu niet. Blijkbaar verstoort dat de thermiek van dat kanaal.
En afvoer is het probleem dus niet, maar de aanvoer van directe buitenlucht.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:50

Aanvoer en afvoer kunnen door 1 kanaal (is zelfs beter), maar dan moet je wel ergens naar buiten kunnen (en in dit geval vooral mogen). Jammer dat hier niets geregeld is/wordt door de VVe. Dit lijkt me een probleem waar bij jullie veel meer mensen mee zitten (of gaan zitten). Al helemaal als de ketel die je nu gaat vervangen de originele ketel is...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:57

Ja dat gaf ik ook aan. Maar daar kreeg ik 0 reactie op. Ja de vraag van de huismeester of ik de installateurs door wilden geven bij wie ik offertes had gekregen, zodat ze die door konden geven aan andere bewoners als die tegen hetzelfde aanliepen :')
Omgekeerde wereld helaas. Ik snap dat niet..

Nou, niet de originele. Gebouw is uit '72, mijn ketel is van 2000 :D

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:02

Misschien kun je eens een briefje door de brievenbus gooien bij de andere appartementen. Waarschijnlijk zijn er binnenkort meer ketels aan vervanging toe en kunnen jullie collectief iets regelen met de installateur i.v.m. korting etc.?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 17:10

Ik kan inderdaad een briefje in de centrale ruimtes ophangen. Maar ik denk niet dat er veel mensen binnen een maand een nieuwe ketel nodig hebben.