Beginnersauto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Beginnersauto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:03

Ik heb naar een recent topic gezocht, maar kon niets vinden. Sorry als het niet goed staat!

Haai Bokkers!

Ik heb sinds oktober mijn rijbewijs en ben nu druk aan het scheuren met de auto van mijn ouders (opel astra, benzine, bouwjaar géén idee! :D) Heel fijne auto, maar het lijkt me zo leuk om een eigen auto'tje te kopen. Nu ben ik dit jaar klaar met mijn studie en dan kan ik dus aan het werk, en dus geld verdienen voor een leuke auto! [ik heb dus nog geen vast budget, maar voor nu denk ik zo om en nabij de €1000-€2000 voor mijn eerste auto.]

Nu ben ik al wat aan het rond kijken over wat ik nou zou willen. Even op een rijtje:

- Fiat 500 <3 Mijn grootste droom om gelijk te beginnen met een Fiat 500! Deze zijn echter wel behoorlijk prijzig (ook tweede hands pas vanaf +/- €6000).
- Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107. Hele leuke auto's en ze rijden heel fijn, zo vindt mijn omgeving. Maar helaas: net als met de Fiat zit dit niet binnen mijn budget!

Vandaag was ik dus druk aan het zoeken en nou stuitte ik op de VW Lupo. Deze passen wel binnen mijn budget, maar nu zou ik graag eens horen of dit aan te raden is en waarom. En als het niet aan te raden is: wat dan wel? :D

Bedankt alvast!

Groetjes, Elize

Edit: Even een kleine toevoeging: bovenstaande auto's spreken mij aan omdat ze er leuk uit zien, maar ook omdat ze niet duur in de wegenbelasting zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:06

Over de Lupo hoor ik goeie verhalen, heb er zelf ook naar gekeken toen ik een auto zocht.
Volkswagen is over het algemeen wel betrouwbaar :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:07

Een Lupo van <2000,- ? Dan is ie vast op leeftijd en/of met heeeeeel veeeeel op de teller.

Beter kijken naar een japanner, nissan/mitsubitsi dat werk.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:11

Amaris schreef:
Een Lupo van <2000,- ? Dan is ie vast op leeftijd en/of met heeeeeel veeeeel op de teller.

Beter kijken naar een japanner, nissan/mitsubitsi dat werk.

Kijk daar loop ik al vast! :D want wat is nou 'veel'? :o

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:11

Volkswagen is ook duur. Japanse/Koreaanse merken zoals Hyundai, Suzuki en Kia zijn goedkoper en dan heb je meer voor hetzelfde geld.

Ga je bij een garage kopen of particulier?
Bij een garage heb je altijd garantie, dat is uiteindelijk vaak wel handig.

Overigens is je budget wel heel erg laag, vind ik ....
Als je voor zo weinig geld een auto koopt, is dat waarschijnlijk een behoorlijk oude en/of met heel veel kilometers en dus extra veel kans op mankementen of vervanging!

Veel kilometers= meer dan 100.000 kilometer op de teller.

purny

Re: Beginnersauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:13

Suzuki Swift. Ideale beginnerstuut. Niet te duur in wegenbelasting en verbruik

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:14

simodi schreef:
Volkswagen is ook duur. Japanse/Koreaanse merken zoals Hyundai, Suzuki en Kia zijn goedkoper en dan heb je meer voor hetzelfde geld.

Ga je bij een garage kopen of particulier?
Bij een garage heb je altijd garantie, dat is uiteindelijk vaak wel handig.

Overigens is je budget wel heel erg laag, vind ik ....
Als je voor zo weinig geld een auto koopt, is dat waarschijnlijk een behoorlijk oude en/of met heel veel kilometers en dus extra veel kans op mankementen of vervanging!

Veel kilometers= meer dan 100.000 kilometer op de teller.

Ik ga sowieso bij de plaatselijke garage kijken of ze daar iets hebben :j
En over het budget: ik vind het persoonlijk zonde om voor mijn eerste auto gelijk heel veel geld neer te leggen.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:16

Ik heb zelf een lupo, fijn autootje maar onder de 2000 zet ik er zeker mn vraagtekens bij.. Al heb ik zelf een 3L en die zijn net wat duurder dan de andere. Ik heb dus verder geen idee van de andere lupo versies maar de 3L is nog wel eens gevoelig voor probleempjes en die oplossen is niet goedkoop!

Ik zat zelf destijds te twijfelen tussen een oud model Ka en een Lupo en door mn vele km's gekozen voor de lupo omdat het een zuinige diesel is, anders was ik zeker voor de Ka gegaan want die is bij minder km's toch echt goedkoper..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:16

Goedkoop is wel vaak duurkoop, juist bij auto's. Dan zou ik eerder nog even doorsparen.

Edit: Ford ka zou ik niet voor gaan, die roesten onder je kont vandaan.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 01-02-15 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:17

Een Daihatsu Cuore,
Kleine leuke beginnersauto -tjes
Niet duur in de wegenbelasting en rijden ook nog eens super zuinig.
Deze vind je wel in jouw budget.
Kijk wel uit voor roestvorming.

Over de km,
alles boven de 200.00 km is teveel en zouden wij afraden
tot de 150.000 km is alleen maar prima
Alles tussen de 150.000 en 200.000 is acceptabel

Fortitude

Aygo'tjes zijn fantastische auto's, ook niet zo duur in het onderhoud en ook niet in de aanschaf. In mijn ervaring gaan ze ook lang mee. Zeker een aanrader! Ik zag net dat Aygo's buiten je budget vallen, naar mijn weten zijn dit juist in de aanschaf redelijk goedkope auto's(? <- ik ben niet alwetend dus vraagteken)

Mijn eerste auto was een Rover, maar die heb ik min of meer gekregen. Nu heb ik een MG, ook een erg fijne auto. Was niet zo heel duur, stond niet al te veel op de teller en rijdt prima! Alleen geen cruise control, maar ja, dan gaat de prijs vaak ook wel iets omhoog.

Mocht je een Opel Corsa 5 deurs willen kopen, ik heb er hier een te koop staan. Wel een iets hoger bedrag maar ok :P

quera

Mijn eerste autootje was een Hyundai atos *\o/* reed prima en was erg zuinig.

purny

Re: Beginnersauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:18

Prijs zegt niet zoveel. Mijn eerste auto kostte 3800 euro en die heb ik na een maand weg kunnen gooien. Mijn Swift kostte me 500 euro en die rijd nog steeds na 2 jaar

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:21

Fortitude schreef:
Aygo'tjes zijn fantastische auto's, ook niet zo duur in het onderhoud en ook niet in de aanschaf. In mijn ervaring gaan ze ook lang mee. Zeker een aanrader! Ik zag net dat Aygo's buiten je budget vallen, naar mijn weten zijn dit juist in de aanschaf redelijk goedkope auto's(? <- ik ben niet alwetend dus vraagteken)

Mijn eerste auto was een Rover, maar die heb ik min of meer gekregen. Nu heb ik een MG, ook een erg fijne auto. Was niet zo heel duur, stond niet al te veel op de teller en rijdt prima! Alleen geen cruise control, maar ja, dan gaat de prijs vaak ook wel iets omhoog.

Mocht je een Opel Corsa 5 deurs willen kopen, ik heb er hier een te koop staan. Wel een iets hoger bedrag maar ok :P

Ze zijn tweedehands vanaf €2500 te koop inderdaad, maar dat valt er dan net buiten ;)

De algemene toon in dit topic is dus eigenlijk te laag budget als ik het begrijp? En dan dus nog even doorsparen?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:21

Ik zweer bij mazda. Zijn al voor een leuk prijsje te kopen en ik rij ze makkelijk tot boven de 300.000 kilometer. Meestal gaan ze dan weg op carosserie of onderdelen want motorisch blijven ze maar doorgaan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:21

Toyota aygo +:)+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:22

Mag ik vragen waarom het voor een eerste auto zonde is? Van plan hem direct in de prak te rijden? :P Dat kan je net zo goed overkomen bij je vijfde auto.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:23

Haha oh al die positieve berichten over de Aygo <3

Deze staat, na de fiat, ook zeker bovenaan mijn lijstje! Ik ga het er eens met mijn ouders en garagehouder over hebben denk ik! Een fiat zit er als eerste auto niet in denk ik, dus dan moet het budget omhoog of de prijs van de Aygo dalen :P

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:24

Ik ben begonnen in een oude suzuki alto en rij nu in een mazda 323 uit 1994. Beide autos maar 500 euro in aanschaf goedkoop in benzine en belasting. Suzuki ging 4 jaar mee (auto was 24 jaar oud)
de mazda rij ik nu 1.5 jaar in en is zonder grote kosten de keuring door gekomen.

Voor een beginners auto zou ik ook kijken naar de km stand, wat er al aan gedaan is qua reparaties ed. En heel goed zoeken en niet puur oo uiterlijk afgaan. Dat zegt namelihk lang niet alles

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:25

Jildau schreef:
Mag ik vragen waarom het voor een eerste auto zonde is? Van plan hem direct in de prak te rijden? :P Dat kan je net zo goed overkomen bij je vijfde auto.

:j mag je zeker vragen.

Duidelijke uitspraak! Je zet me wel aan het denken! Ik dacht: eerste auto is nog wennen enzo, maar nu ik dit zo zie staan denk ik: dat doe ik toch met auto van paps en mams?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:26

Mijn eerste auto was ook een Lupo, man wat ben ik daar blij mee geweest. Hij was 12 jaar oud maar reed nog steeds als een zonnetje. Nu moet ik zeggen dat de kilometerstand op 77.000 stond, relatief laag dus voor zijn leeftijd. Hij heeft me overal mee naartoe gesleept, het enige nadeel vond ik dat hij erg hoog in de toeren klom op de snelweg.
Helaas heb ik hem vorig jaar moeten verkopen toen ik financieel "gedoe" had (inmiddels gelukkig opgelost) en het is dat ik nu geen auto nodig heb maar anders zou ik er zo weer eentje kopen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:26

Toyota Aygo en de andere modellen niet aan beginnen. Zijn hele gammele auto's niks stevigs aan. Bij een ongeluk ben je direct ingeblikt. Vriendin van mij heeft de Aygo ben mij dood geschrokken van de portiertjes, vind dit eigenlijk geen auto te noemen.

Een kleine stevige auto is de Hyundai i10 ook de beste kleine auto uit de test. Daarnaast ook zeer stevig en stabiel. :)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:27

Idd nog even doorsparen
Ikzelf heb een C1 bevalt me prima.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:27

Jolien87 schreef:
Mijn eerste auto was ook een Lupo, man wat ben ik daar blij mee geweest. Hij was 12 jaar oud maar reed nog steeds als een zonnetje. Nu moet ik zeggen dat de kilometerstand op 77.000 stond, relatief laag dus voor zijn leeftijd. Hij heeft me overal mee naartoe gesleept, het enige nadeel vond ik dat hij erg hoog in de toeren klom op de snelweg.
Helaas heb ik hem vorig jaar moeten verkopen toen ik financieel "gedoe" had (inmiddels gelukkig opgelost) en het is dat ik nu geen auto nodig heb maar anders zou ik er zo weer eentje kopen.

Mag ik zo asociaal zijn om te vragen wat je ongeveer voor deze auto betaald hebt? :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:28

elizexbeau schreef:
Duidelijke uitspraak! Je zet me wel aan het denken! Ik dacht: eerste auto is nog wennen enzo, maar nu ik dit zo zie staan denk ik: dat doe ik toch met auto van paps en mams?

En daarom is iedere auto gewoon geschikt als beginnersauto.
Binnen jouw budget zijn prima auto's te vinden die nog jaren mee kunnen. Goed kijken naar kmstand en of ze goed onderhouden zijn.
Ga gewoon zoeken nav jouw wensen ipv hier naar merken te vragen.