iPad en aansluitingen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

iPad en aansluitingen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 21:39

Hoi allemaal,

Ik ben aan het kijken naar een tablet voor mijn studie. Mijn oog viel op de iPad Air (erg lange batterijduur, robuust, en mooi natuurlijk). Het enige probleem is... ik heb nooit met Mac gewerkt en mijn gewone computer is geen Mac maar Linux. Ik vroeg me daarom af of het ingewikkeld zou worden met bestanden overzetten. Ik hoor namelijk vaak dat je bij Apple speciale programma's nodig hebt en dat je zo'n iPad niet zomaar als extern apparaat ergens aan kan hangen en met bestanden kan gaan slepen.

Hoe doen jullie dat? Lopen jullie daarbij tegen problemen aan?

_Zoe

Re: iPad en aansluitingen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:40

Nee hoor ik heb ook een iPad air (zit er nu ook heerlijk op) en heb een Samsung laptop maar geen problemen met over zetten

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:42

Hier ook Apple telefoon (en tablet) en dat gaat prima met Windows laptop. iTunes kan ook op Windows.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 22:04

Hoe bevalt hij, Zoe?

Maar het moet dus via het programma iTunes? Dus als je je iPad aan de laptop van iemand anders wil hangen moet die ook weer iTunes hebben?

Ik google even en zie dat het heel lastig is om iTunes te draaien op Linux.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:10

Ik heb ook een ipad en sleep met bestanden door middel van dropbox. Werkt prima, al mijn apparaten hebben wel een browser, en dropbox kan ook online gebruikt worden. +:)+

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:12

Ik gebruik ook dropbox om bestanden heen en weer te slepen tussen laptop, telefoon en ipad. Hartstikke handig.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:26

Ik gebruik ook Dropbox, Dropbox heeft ook nog een app. Je hebt nog wel meer van dat soort sites/programma's. Opladen kan met elke laptop. Muziek/Foto's etc erop zetten gaat via iTunes.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:35

Foto's doe ik ook via dropbox.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 22:37

Ah, goed idee, dat kan altijd als noodoplossing :D. Ik doe het liever via USB ofzo omdat ik niet zo hou van het sturen van alle bestanden via externe servers, maar het kan altijd ^_^

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:38

USB past niet in een ipad.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 22:39

ja, dat zag ik ook al, raar hoor! Dat lijkt me toch wel zo vreselijk handig.

Hoe bevalt jullie iPad?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:45

Je kan em gewoon op de usb van je computer aansluiten hoor. Heb je alleen een kabel nodig van de lightning poort naar usb.
Maar ik vind het ook véél handiger via dropbox :) heb ik direct al mijn bestanden op mijn computer en telefoon staan.
Ik heb ook de air trouwens. Echt een heerlijk ding! Hoeft niet vaak aan de lader, en werkt echt heel goed!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 23:04

Ah, ok, zijn die kabels duur? Ik ga eens kijken op wat sites...

Ik vond hem er ook erg fijn uitzien. Ik zag ook een Samsung Galaxy die erg goed uit de tests kwam, maar die voelde meer plastic. Is wel makkelijker qua aansluitingen enzo... ik ben bang dat ik spijt ga krijgen van mijn iPad als ik er haast niks mee kan.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:16

Als het goed is krijg je er gewoon een lightning-USB kabel bij (met een verlengstukje van USB naar stopcontact). Bij mijn iPad mini (afgelopen september gekocht) was dat in elk geval wel het geval :)

Het verlengstukje + kabel zijn samen namelijk de stopcontact oplader :)

Edit: Ik kan in elk geval de (gratis) Documents app aanraden.. die heeft een optie om een map (of meerdere) automatisch te synchroniseren met een Dropbox-map. Heel handig voor het lezen/bestuderen van bijvoorbeeld slides en papers, die je dan gewoon op je computer in die map gooit :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:42

Sheran schreef:
ik ben bang dat ik spijt ga krijgen van mijn iPad als ik er haast niks mee kan.

Wat wil je er mee kunnen?
Ik zit zelf bijna altijd met de ipad op schoot tegenwoordig.. Heb de computer haast niet meer nodig. Ik kan hier internetten, tekstdocumenten aanmaken en printen, mailen, excelbestanden maken, foto's bewerken, eigenlijk bijna alles waar ik normaal mijn pc voor gebruikte.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:26

Je kunt ipad prima aansluiten op computers via de meegeleverde lightning naar USB kabel. Maar je kunt inderdaad alleen maar via iTunes dingen erop zetten via de kabel of wifi. Dus niet zoals je gewend bent, via verkenner ene bestand in een bepaalde map zetten en klaar. Synchroniseren kan ook alleen op je eigen computer. Dit is omdat ipad maar 1 kant op synchroniseert. Van de computer naar het apparaat en niet andersom ( je kunt dus geen muziek van je ipad afhalen. Daar bestaan wel freeware programmaatjes voor. Zodra je met de iTunes van iemand anders synchroniseert ben je alles kwijt wat niet in zijn/haar iTunes staat maar op die van jezelf.

Maar dit geld vooral voor media (muziek en video) en eventueel foto's. Muziek krijg je er echt alleen op via iTunes. Als je dus je eigen muziek er op wilt zetten heb je wel echt itunes nodig. Persoonlijk gebruik ik itunes amper, omdat ik muziek luister via spotify.

Andere bestanden (eboeken, documenten, foto's etc) kunnen allemaal via andere wegen. Dropbox is een veel gebruikte, die heel makkelijk synchroniseert naar ipad/iPhone en die gelukkig ook is geïntegreerd in heel veel andere apps. Maar het kan bijvoorbeeld ook heel prima via email. Ipad is heel goed in weten welke documenten in welke apps geopend kunnen worden. Als je bijvoorbeeld een fijne pdf reader hebt, en die pdf zet je in dropbox, dan vind je dat bestandje vervolgens in dropbox op je ipad, zeg je "open in" en vervolgens kun je kiezen uit alle apps die het pdf bestand kunnen openen. Werkt echt super vloeiend.

Backups hoeven trouwens ook niet meer via iTunes, die kun je doen via iCloud bijvoorbeeld.

Overigens lees ik dat het installeren van iTunes best meevalt op Linux, je moet gewoon WINE installeren zodat Linux overweg kan met Windows programma's. Vervolgens installeer je gewoon de iTunes versie van Windows.

Ipad werkt echt heel prima en er zijn heel veel manieren om bestanden erop te zetten of eraf te halen, maar je moet het ouderwetse "iets erop zetten via USB sticky" loslaten, want zo werkt het niet meer met tablets. Sterker nog, ik vermoed zelfs dat het overzetten van data over een jaar of 5 a 10 helemaal niet meer met kabels en USB poorten gaat, maar alles draadloos werkt, ook op computers.

Het is gewoon even wennen en voor je het weet wil je niet meer anders. Het werkt anders, maar het werkt wel!

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:50

Als je nu Linux gebruikt, zet anders gewoon OS X op je laptop/pc, dat kan in de meeste gevallen prima ook als het geen Mac is. Het is allebei gebaseerd op de BSD core dus eigenlijk alle commando's uit Linux werken ook op de Mac (in Terminal bedoel ik dan). Qua apps zit er ook niet heel veel verschil in, en je hebt dan wel gewoon toegang tot iTunes etc.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 18:14

Shiloh: bedankt voor het uitgebreide antwoord! Het zal dan inderdaad wel even wennen zijn. Nadelig vind ik nog wel dat ik dan mijn tablet niet zomaar aan computers van anderen kan hangen om bestanden over te zetten, op plaatsen waar geen WiFi is (waar ik vaak ben). :)

8nnemiek: voornamelijk als alternatief voor mijn syllabi voor de studie... om even via WiFi bestanden op te halen en ze dan snel te kunnen aflezen tijdens college. Daarnaast om in de trein een beetje film te kijken, mijn mail te checken etc etc :)

Ik heb er vandaag een gekocht, maar het is geen iPad Air. Het is de Samsung Galaxy Tab s. Deze lag eerst buiten mijn budget, maar was vandaag in de aanbieding. Het leek me voor mij toch een 'veiligere' optie dan die mooie iPad.

Ach, ik en Mac zullen altijd wel een platonische liefde houden. Ik herinner me nog de allereerste Apple-computer die ik bewust meekreeg - ik vond hem zo prachtig. Nooit gehad overigens.

Afbeelding