Overweging scooter te kopen. Voordelen, kosten? graag advies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Overweging scooter te kopen. Voordelen, kosten? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 10:10

Ik woon ongeveer 7 kilometer van mijn werk vandaan en ga daar eigenlijk altijd met de fiets of de bus naartoe. Enkele reistijd 30 minuten. Op de fiets ben ik dan ook echt moe, want de route omvat nogal wat heuvels waar ik overheen moet. De bus is gewoon prijzig om dat te vaak te doen. Ik heb een auto, maar de parkeerkosten op mijn werk zijn niet grappig. Soms ga ik als ik vroeg ben wel met de auto, en dan zet ik die wat verder weg, maar met looptijd naar mijn werk ben ik dan alsnog een half uur onderweg.

In april komt er een hond. Nu ben ik op zoek naar een oplossing om de reistijd korter te maken, zodat ik minder lang van huis ben, en bijvoorbeeld in een uurtje naar huis kan, kan uitlaten en weer naar mijn werk kan.

Daarom zit ik te denken over een scooter, die kan ik makkelijk bij het werk parkeren, en moet de reistijd toch aanzienlijk verkorten denk ik. (ik vermoed naar een kwartiertje ongeveer)

Maar goed, wat kost zo'n ding nou? Omdat ik dit spontaan bedenk is het in het budget niet echt ingecalculeerd. Ik denk dat ik bijvoorbeeld voor de aanschaf op korte termijn niet heel veel meer dan ongeveer 700 euro zou kunnen vrijmaken. Kan ik het dan beter gewoon vergeten, of is dat goed te doen? Ik denk dat tweedehands dan de beste optie is, maar waar moet ik dan op letten? Hoeveel km kan een scooter uberhaubt rijden voor je hem naar de schroot kan brengen?

Ik hoef echt niet de beste of de duurste of de hipste, het ding moet gewoon functioneren, oh, zuinig zou wel erg fijn zijn, ik heb begrepen dat ik dan het beste voor 4 takt kan gaan?. Ik zal er dan ongeveer 3500 per jaar mee gaan rijden? Het zal voor in ieder geval 3 jaar zijn. Daarna verander ik van werk en heb ik geen idee of ik hier blijf wonen en of ik hem nog nodig heb.

Trouwens een brommer is eventueel ook prima, ik begrijp het verschil, maar wat zijn nou de voordelen voor de een of de andere? Denk wel dat ik scooter fijner vind.

Ik heb ook nog nooit op een scooter gereden, heb totaal geen verstand van merken, verzekering (ik vermoed dat die niet hoog gaat zijn ivm eigen leeftijd en 9 jr rijbewijs), onderhoudskosten? Een typische onderhoudsbeurt, zonder vervanging van onderdelen, wat kost dat ongeveer? En hoe vaak heeft hij dat nodig?

Is het scooterrijden makkelijk te leren, of is een lesje nemen niet onverstandig? Ik heb via mijn rijbewijs natuurlijk gewoon ook een rijbewijs voor de scooter, maar dat wil niet zeggen dat ik het ook kan! Ik heb nog nooit op een scooter gezeten namelijk.

Hebben jullie nog andere suggesties om de reistijd te verkorten.

Een elektrische fiets vind ik geen optie, ik fiets zelf ook al makkelijk 20 kilometer per uur, ik zou dan 5 km winnen, ik vind ze ook te duur in aanschaf, ik denk dat ik daar hooguit 5 minuten mee win én dat ik minder moe ben als ik aan kom, meer niet.

Sorry hele vragen regen, maar alle tips zijn welkom!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:30

Jij zou prima een scooter aan kunnen schaffen, met alle punten die je hier schrijft.
Ik heb mijne nu 2 jaar en ik ben er nog steeds superblij mee!

Met dat budget kan je prima een 2ehands aanschaffen. Ik had de mijne ook 2ehands bij een dealer, stond 3000 op de teller meen ik en hij was 3 jaar oud. 800,- incl nieuwe helm + slot.. dus het kan echt wel :) Inmiddels staat er bijna 10.000 op :=

Ik heb de Sym Fiddle 2, ook 4 takt indd. Hij rijdt 1 op 36, maar dat kan nog zuiniger want ik rijd altijd volgas :P

Toevallig heb ik 2 jaar geleden ook een topic geopend op Bokt omdat ik het doodeng vond om erop te rijden tussen de auto,s. Toen ik hem ging ophalen heb ik van de dealer naar huis over de fietspaden gereden, maar dat was ik al gauw zat dus toen ben ik op de weg gegaan. Helemaal als je al autorijden gewend bent is daar niks aan hoor! Gas en rem, meer niet.

Ik breng hem 1x per jaar naar de dealer om te laten nakijken (na de zomer). Afgelopen september voor het laatst, op de dag dat ik hem zou brengen startte hij niet meer :'). Gelukkig is de dealer op loopafstand dus ze hebben het meteen voor me gefixt. Een onderhoudsbeurt is ongeveer 65,- maar omdat er iets gefixt moet worden was ik 100,- kwijt.

Wat ik ideaal vind is dat je met een scooter nagenoeg overal langs kunt. Je kan op de 50 km wegen maar als daar file staat om 17:00 en je moet op tijd op je werk zijn (zoals bij mij altijd) neem ik gewoon de fiets/brompaden tussendoor. Superhandig gewoon!

Nouja goed, voor mij zitten er geen nadelen aan. Verzekering ben ik 35 euro per kwartaal kwijt en een volle tank zit rond de 5/6 euro.

Het enige jammere is dat het met het weer van deze week wat minder is.. maar als je je goed aankleedt, regenpak aandoet, of gewoon droge kleding meeneemt, is dat ook opgelost. In de zomer is het bv. heerlijk! ;)

Zicky

Re: Overweging scooter te kopen. Voordelen, kosten? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:40

Voor 700 heb je op MP best een goede scooter. Pas alleen op dat je geen Chinese-meuk-scooter koopt. Als je iets ziet wat je mooi even het merk googlen en je komt vanzelf ervaringsverhalen tegen.

De huidige scooters lopen zo 1 op 40, heel zuinig dus. Voor de verzekering betaal ik iets van 40 euro per jaar. Dit is leeftijd gerelateerd, onder de 23 jaar betaal je wat meer.

Goede merken zijn bijvoorbeeld Kymco, Sym, Peugeot.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:46

Ik had een tweedehands scooter gekregen, een Peugeot.
Scooter heeft me nooit in de steek gelaten, reed 60 (niet opgevoerd) en had eigenlijk nooit mankementen.

Een enkele keer dat een band kapot was, maar dat was mijn eigen schuld.

Tanken kostte geen drol, maar daar is de tank ook naar :+ Ik had voor nog geen tientje een volle tank.

Wanneer ik ga samenwonen met mijn vriend, gaat er 1 auto uit en komt er een scooter voor in de plaats, voor naar zijn werk.

Scooter rijden is zo simpel, een keertje rijden en dan heb je het al door, zeker als je al auto rijdt.
Je hebt alleen gas, stuur en rem.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:47

Kymco is zeer geschikt voor woon/werkverkeer. Peugeot is tegenwoordig ook chinees. ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:52

Ik had een Kymco Filly, top ding ! Heb er 3 a 4 jaar lang trouw op gereden elke dag zo'n 35/40 km heen en terug. Nooit problemen gehad. Onderhoud deed ik elke keer via een garage voor scooters, zo voorkom je ook grote kosten in 1 keer.

Scooter rijden is heel makkelijk, zorg wel dat je als je zit op t zadel je met je voet goed op de grond kan komen. Kymvo filly heeft vind ik ook veel ruimte voor spullen onder je zadel, ik kon mijn helm er bijvoorbeeld makkelijk in kwijt en had geen kleine helm, maar een motor helm. (ouders over voorzichtig etc je kent t wel).

Ik kon er ook gewoon mijn tas nog in doen, geen probleem ! Tanken viel me ook erg mee !

Kijk wel naar hoe hard die rijd, bij de kymco halen sommige onder het voetenmatje de kabel los en rijd die rond de 60, kan je op de rollerbank problemen krijgen, sluit je hem weer aan rijd die rond de 45.

En gewoon opletten dat er goede papieren bij zitten, km teller er juist uit ziet en dat de remmen goed werken. Ook als je gaat kijken moet die niet al warm gelopen zijn, dan kan het zijn dat die problemen heeft met starten/kick start. Verder zijn ze heel niet duur...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:53

Mijn pa gaat binnenkort in de buurt werken, en gaat dan op mijn scooter te werk. Ik heb mijn scooter niet meer nodig ivm gratis OV.

Ik zou het wel aanraden om je even goed in de theorie in te lezen en een lesje te nemen. Het scooterrijden is niet moeilijk, maar ik zie toch vaak dat als er met een autorijbewijs daarna met een scooter wordt gereden dat veel regels en dingetjes niet worden opgevolgd :P

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:56

Volgens mij moet je tegenwoordig ook examen afleggen ?

Gezien de leeftijd van TS, 1 jaar ouder als ik, vallen wij net buiten die regeling dat je je rijbewijs van scooter zo mocht ophalen. Ik moest ook gewoon examen doen, zou hier wel even goed over informeren voor je aangehouden word en scooter kwijt bent. Je hebt voor scooter tegenwoordig wel apart rijbewijs nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:57

Ik reed 40km pd. Heb daar toen een nieuwe 4 takt sym mio voor gekocht. Betaal aan verzekering 45 per jaar en een tientje benzine.
Jaarlijkse onderhoudsbeurt 150/250 euro (afhankelijk of er nieuwe banden onder moeten)
Scooter gaat nu alweer 4.5 jr mee.

Ts heeft al een auto rijbewijs, dus dan hoeft ze volgens mij geen scooter examen te doen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:01

Jawel :). Dat heb ik toen nagevraagd, dat was als je voor een bepaalde(ik geloof 1985) geboren was toen geldig. Mijn broer mocht hem zo ophalen, en ik (1987) niet en daar baalde ik van kostte namelijk wel wat het examen. Dus dan zou TS in of voor 1985 geboren moeten zijn. Zou dus wel even eerst daarover navraag doen voor je er zo opstapt.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:01

Ik heb ook een scooter voor woon-werkverkeer, echt ideaal. Omdat ik jong ben (21) is mijn verzekering wat duurder, 18 euro per maand. Maar tanken kost geen drol en mijn scooter was 300 euro zgan, heb ik echt geluk mee gehad op marktplaats. Ik heb een kymco agility, ben er echt heel blij mee.

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:02

Ik heb ook een scooter. Een piaggio Zip. Klein en compact, ideaal ding. Ik moet ook elke dag 10,5 km naar mijn werk en ik ben in 20 minuutjes op mijn werk. Verzekering is een paar euro in de maand (weet niet precies hoeveel, want hij zit bij ons bij alle verzekeringen erbij), hij rijdt 1 op 25 ongeveer (maar ik heb een 2 takt).

Verder is mij verteld dat ik beter een 2 takt aan kon schaffen ipv een 4 takt, ivm onderhoud wat dan voordeliger zou zijn..? Enfin, wij liepen tegen deze scooter op en konden hem voor een leuke prijs overnemen, dus het werd een 2 takt. De dealer waar wij hem van gekocht hebben zei tegen ons dat scooters met het goede onderhoud toch zeker wel minimaal 30.000km mee konden gaan.

Met dit weer vind ik het inderdaad ook geen pretje om op dat ding te zitten, maar ach... het voorjaar is weer in zicht zullen we maar zeggen ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:03

Mioux schreef:
Jawel :). Dat heb ik toen nagevraagd, dat was als je voor een bepaalde(ik geloof 1985) geboren was toen geldig. Mijn broer mocht hem zo ophalen, en ik (1987) niet en daar baalde ik van kostte namelijk wel wat het examen. Dus dan zou TS in of voor 1985 geboren moeten zijn. Zou dus wel even eerst daarover navraag doen voor je er zo opstapt.

Niet dus: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... jbewijs-am

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:03

Ik kom van 1992 en heb nooit meer dan een theorie examen afgelegd voor de scooter.
Dus hij staat ook op mijn rijbewijs pasje.

Tegenwoordig moet je wel praktijk examen afleggen.
Ik weet niet of je met je auto rijbewijs ook een scooter mag rijden, dat staat simpel weg op je rijbewijs en kun je dus makkelijk checken!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:06

Had ik moeten weten, hebben ze mij verkeerd geïnformeerd. Anders had ik gewacht tot ik voor auto kon gaan en dan scooter eerst voorlopig.. lekker dan haha weg centjes !

Zelf was overigens mijn kymco een 4tact, maar zeker niet veel onderhoud aan gehad, en was ook zeker niet duur met alles.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:16

ik heb ook een 4tact, zie dat veel mensen een 2tact kopen omdat ze dan geen helm op moeten en dan voeren ze hem nog flink op. Levensgevaarlijk :o

oeps foutje :')
Laatst bijgewerkt door Damelza op 15-01-15 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:17

2 tact moet je toch ook een helm op ? Ligt toch geheel aan of die onder de scooter of onder de snorfiets valt ? Je hebt ook 2 tact scooters zover ik weet, me moeder had er ook altijd 1, en die moest gewoon een helm op/helmplicht ivm dat het ding onder een scooter viel en zo verzekerd was.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:17

Ik heb eerlijk gezegd altijd een hekel gehad aan scooters maar nu ivm paard en werk toch een scootertje aangeschaft, 2e hands als in; als ie het maar een jaartje doet.

Nu met de hoeveelheid storm en wind baal ik er soms van, maar over het algemeen ben ik er onwijs blij mee! Zeker als een auto te duur is, en je niet 20 km op pad hoeft elke dag, is het echt goed te doen. Verzekering kost niet veel, idem het tanken. Ik vind de reistijd naar werk of paard vergeleken met auto niet eens zoveel schelen (ong 8 km).

Ik heb overigens een 2 takt (met helm). Word regelmatig ingehaald door bromfietsen die wél 70 km p/u rijden. Mijne is daar te oud voor :(:) die gaat niet zo hard meer, al helemaal niet met tegenwind.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:19

Verschil tussen 2 takt en 4 takt gaat om de uitstoot niet om de snelheid. 4 takt is zuiniger, maakt minder herrie. 2 takt is makkelijker in onderhoud, is opener dan een 4 takt waardoor mensen die een beetje handig zijn makkelijker zelf iets kunnen maken. Ik heb zelf een 4 takt.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:25

Ik lees even mee, ik denk er ook over om een scooter aan te schaffen!

Wat kost de brandstof nou ongeveer per kilometer op een scooter?

Het is niet waar dat je er een nieuw rijbewijs voor moet halen. Als je je autorijbewijs al hebt mag je automatisch ook op de scooter. Daar hoef je niet opnieuw examen voor te doen. Dit zou eerst veranderen per 1 jan 2015, als je je rijbewijs na deze datum haalt mag je niet zomaar op de scooter. Als je hem dan al hebt is er geen probleem. Echter is de regel nog niet ingevoerd volgens mij en is hij uitgesteld naar de zomer.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:26

Dat ligt helemaal aan de scooter kim... Net zoals elke auto is dat ook bij de scooter verschillend.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:28

Mioux schreef:

Dat was destijds zo met het brommercertificaat. Deze bestaat sinds 2009 niet meer, inclusief de regeling waar jij aan refereert.

Tegenwoordig is het rijbewijs AM verplicht om op een bromfiets/scooter te mogen rijden. Deze categorie krijg je automatisch wanneer je je B-rijbewijs hebt. Heb je deze niet en/of heb je destijds niet je certificaat omgewisseld voor een AM-rijbewijs dan moet je gewoon theorie- en praktijkexamen doen voor deze categorie.

Het fabeltje wat Kim_Asterix aanhaalt is en blijft een fabeltje! Niks van waar!! Eeuwige HOAX :)

Ik heb zelf een Sym Orbit 2 met blauw kenteken. Vooral het grote windscherm is ideaal! Hij rijdt +- 38 km/u, dus officieel iets te hard. Het is een wat grotere scooter, juist omdat het voor mij ook echt ter vervanging van een auto is en ik dus wel comfortabel wil rijden :) Ik betaal per maand €20 verzekering (allrisk) en tank ongeveer 4x per maand voor €7. Onderhoud kost gemiddeld €100 per jaar.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 15-01-15 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:29

Ik heb in mei vorig jaar mijn auto verruild voor een scooter (sym mio 50).
Op de regen/ijzelf/sneeuw na ben ik nog geen andere nadelen tegen gekomen.

Als ik wat in de stad moet halen, hoef ik geen parkeerkosten te betalen.
APK Is verleden tijd, de onderhoudsbeurten zin veel goedkoper en dan nog het tanken, dat is hilarisch zo goedkoop :D

Die van mij kocht ik tweedehands, maar wel bij een winkel. Hier laat ik nog steeds het onderhoud uitvoeren.

Waar ik hem voor gebruik (afstamden tot circa 10 kilometer) is hij perfect. Ik kan stukken afsnijden waardoor ik er net zo lang over doe als met de auto.

Wel heb ik er een halfhoog scherm op laten zetten. Dan zit je uit de wind en vang je niet onbedoeld vliegjes :+ En ik heb een mandje laten plaatsen voor wat extra ruimte en ik heb er nu winterbanden onder zitten.

Ik zeg: doen!

Edit: ik betaal 79,00 verzekering per jaar

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:31

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:31

Hier ook een tevreden scooter-gebruiker.

Ik heb anderhalf jaar geleden de overstap van auto naar scooter gemaakt. Ik had nog nooit op een scooter gereden en heb op voorhand een testritje gemaakt om te kijken of het zou bevallen. Uiteindelijk heb ik via marktplaats een Sym Mio uit 2009 gekocht. Ik betaal 6 á 7 euro per maand aan verzekering en de kosten die ik maak aan benzine zijn echt heel weinig. Ik heb gekozen voor een scooter waarvan de onderdelen makkelijk te verkrijgen zijn. Op internet heb ik gespeurd naar een betrouwbare scooter en kwam zodoende bij de Sym mio uit maar dan wel vanaf 2009. Ook heb ik gelet op het gewicht van de scooter. Zo vond ik een Vespa ook erg mooi maar die weegt een ruime 20 kilo zwaarder dan de Mio en was daardoor voor mij gelijk een stuk minder handzaam. Ik heb een tweedehandse gekocht omdat de scooter veel buiten zou staan en ik dat zonde vond van een nieuw exemplaar. Daarnaast ben ik voor een model gegaan waarmee ik euro95 kon tanken. Dat mengsel is niet bij elke pomp verkrijgbaar maar euro 95 wel. En toen ik de scooter had heb ik na een paar maanden de begrenzer laten verwijderen. Ik vond het niet zo prettig om met een klevende stadsbus achter mij niet harder dan 45 te kunnen. Een eventuele boete neem ik voor lief.