Overlast zonnepanelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xLeoniee

Overlast zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 20:37

Om te beginnen weet ik niet of het hier goed staat... :o

'S ochtends van ongeveer 8:00u tot 11:00u heb ik onwijs veel last van het getik van de zonnepanelen van mijn buren. Dit blijkt dus te zijn dat de panelen aan het opstarten zijn.
Maar nu is mijn vraag wat hieraan gedaan kan worden. Goed contact met onze buren hebben we niet en vragen of ze de panelen uit willen zetten vind ik ook zo banketstaaf omdat ze er dan geen stroom meer van krijgen. :n Moet ik hier dan maar gewoon niks van zeggen en het laten zoals het is? Ik lig er elke ochtend wakker van en kan eigenlijk niet meer lekker uitslapen.. :O Ik slaap schuin boven de garage van de buren (waar dus de panelen opzitten) en ik ben de enige die er last van heeft. Hoor graag wat jullie in deze situatie zouden doen!

Catnip

Re: Overlast zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:39

Ik vrees dat je niet meer kan doen dan oordopjes gebruiken :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:47

Dat lijkt mij wel heel cru Catnip.

Bij mijn weten hoor je geen last te hebben van zonnepanelen. Ik zou aangeven bij de buren dat je de panelen kan horen en samen naar een oplossing zoeken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:10

Aan de meeste geluiden wen je. Tenminste als je bewust de moeite wilt doen om je er niet aan te ergeren .
Zodra je je er iedere keer weer aan erget wordt het probleem groter en het geluid harder.
Het werkt echt om te proberen je er vanaf te sluiten. Ik spreek uit ervaring: ik heb me jaren rotgeergerd aan een buurman die zijn auto naast ons slaapkamerraam stationair laat draaien om vijf uur 's morgens. En niet even...nee rustig een kwartier! Ik heb het bovenstaande toegepast en ik hoor hem niet eens meer :)

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 00:01

Het probleem is inderdaad dat als ik het hoor ik erop ga letten en me ga ergeren..
Heb even research gedaan en het blijkt om een omvormer van de zonnepanelen te gaan. Doordat dit opstart als het licht wordt (dus rond 8u 'sochtends) begint hij te tikken, vooral in de winter omdat er dan weinig zonlicht op valt.. Het wordt een kwestie van gewenning ben ik bang, want de buren kunnen het ook niet verhelpen.. :( En om er nou een heel ander systeem in te zetten omdat ik er overlast van heb vind ik ook een beetje teveel van het goede.. :o

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 08:41

Sterkte ermee. Maar je zult echt merken dat je het mettertijd niet eens meer hoort :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:30

Misschien dat je toch eens kan overleggen of er naar gekeken kan worden. Wij hebben zelf 18 zonnepanelen op het dak liggen, maar ik hoor onze omvormer nooit.

In sommige omvormers kan een heel hoge toon zitten (>20.000 Hz), die volwassenen niet (meer) horen, maar jongeren wel. Bij de meeste omvormers wordt het geluidsniveau in dBA aangegeven, fluisterstil is < 35 dBA. Bij het in- en uitschakelen als het licht en donker wordt ‘klikken’ of tikken de relais in de omvormers.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:32

Onze omvormer hangt in de garage, maar in het vorige huis hebben we hem door omstandigheden een tijdje in de slaapkamer gehad... het was elke ochtend alsof er een kudde koeien begon te loeien....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:38

Naar geluid lijkt me, wij hebben zelf zonnepanelen en hebben ook heel bewust een extra stille omvormer aangeschaft. Nu zit deze op een plek ver van onze slaapkamer en de buren af trouwens. Maar je hoort hem heel minimaal zachtjes zoemen meer niet eigenlijk zelfs bij aanschakelen. En ik ben erg gevoelig voor geluid.

Ik zou toch de buren eens vragen of zij weten waar het geluid vandaan komt? Misschien is het iets anders dan de panelen, omvormer oid of is er iets mis met hun installatie.

Het geluid van een kudde koeien komt hier van onze koelkast af trouwens. Die loeit soms. :')

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:43

Heel gek, wij hebben 16 zonnepanelen op ons dak en de omvormer hangt boven op de waskamer, naast onze slaapkamer. Heb dat ding werkelijk nog nooit gehoord!
Heb het vermoeden dat er dan iets niet klopt met hun omvormer als hij zo'n vervelend geluid maakt.
Zou het toch even met ze bespreken, misschien is het iets anders of misschien kunnen ze het oplossen (denk aan iets van isolatie ofzo)?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:45

Liezel1 schreef:
Onze omvormer hangt in de garage, maar in het vorige huis hebben we hem door omstandigheden een tijdje in de slaapkamer gehad... het was elke ochtend alsof er een kudde koeien begon te loeien....

Honkietonkie-omvormertje?

Die dingen horen geluidloos te zijn. Het enige bewegende deel wat erin zit is een ventilator (als die er al inzit). Punt is dat die echt goede omvormers wat meer kosten........

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:04

Ik weet niet wat jij honkietonkie noemt... omniksolar is het.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:29

Omnik staat bekend om het lawaai! Het decibelniveau op de flyer klopt niet met het daadwerkelijke niveau. Zijn veel klachten over. Ken mensen die ze ingeruild hebben voor andere merken vanwege deze reden.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:31

Heb mijn man dit ook laten lezen.
Hij zegt dat het een slechte omvormer is als hij zoveel geluid maakt (of er is iets mis). Met dit weer hebben die omvormers de neiging om aan- en uit te slaan en dan hoor je normaal een tikje.
Hij heeft bewust daarom voor een duurdere omvormer gekozen, zeker omdat dez bij ons in huis hangt.
Hij zegt ook om in gesprek met de buren te gaan en te vragen of ze het apparaat kunnen verplaatsen of dat ze er misschien isolerend materiaal achter willen aanbrengen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:33

tenerife schreef:
Omnik staat bekend om het lawaai! Het decibelniveau op de flyer klopt niet met het daadwerkelijke niveau. Zijn veel klachten over. Ken mensen die ze ingeruild hebben voor andere merken vanwege deze reden.

Honkietonkie-zooi dus kennelijk.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:41

Vervelend dat het zulke overlast bezorgd. Zou niet moeten voor zo een goede manier van energie opwekken! Ik heb er bij ons thuis nog nooit last van gehad. Zal er eens op letten.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:13

ikke schreef:
tenerife schreef:

Najah zooi.... Omnik is een Chinees merk dat nog maar sinds 2010 bestaat en dus net het luiertijdperk voorbij is, wel scherpe prijzen en stunten met garanties van 10 jaar.

Zo zijn er vele merken in de markt op dit niveau, veel verkopers verkopen het als topkwaliteit omdat je dan met een verhaal wat toch voor een klant niet/moeilijk te verifiëren is tegen een scherpe prijs en schijnbare goede garanties kunt aanbieden.

Of het zooi is moet de tijd nog uitwijzen maar je hebt minder zekerheid dan met de jarenlange bestaande merken als fronius sma Aeg enz....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:26

tenerife schreef:
ikke schreef:

Najah zooi.... Omnik is een Chinees merk dat nog maar sinds 2010 bestaat en dus net het luiertijdperk voorbij is, wel scherpe prijzen en stunten met garanties van 10 jaar.

Zo zijn er vele merken in de markt op dit niveau, veel verkopers verkopen het als topkwaliteit omdat je dan met een verhaal wat toch voor een klant niet/moeilijk te verifiëren is tegen een scherpe prijs en schijnbare goede garanties kunt aanbieden.

Of het zooi is moet de tijd nog uitwijzen maar je hebt minder zekerheid dan met de jarenlange bestaande merken als fronius sma Aeg enz....

Precies, en die zekerheid kan een goed merk je bieden. Waarom zou in de serieuze markt gebruik gemaakt worden van bevestigde merken zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, Victron en Mastervolt?

Punt met die honkietonkie-meuk is dat tegen de tijd dat jij een garantieclaim hebt, de hele toko al lang niet meer bestaat.........

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:56

Klopt, alleen mastervolt heeft het met omvormers ook niet gered! Sinds productie naar China is gegaan vele problemen. Met name de xs serie is een drama onder andere met lawaai. Dus tsjah ook die hebben het niet gehaald.... Nu blijven de soladin serie wel goed maar de rest is nu volgens mijn productie van gestopt of overgedragen aan delta.