Welk type/merk autostoeltje in kleine auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Welk type/merk autostoeltje in kleine auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 08:08

Dag,

Voor onze negen maanden oude zoon zijn wij rond aan het kijken naar een autostoeltje. Nou is het alleen het geval dat wij een klein auto'tje bezitten : een Citroën saxo uit 1997, driedeurs. Komen er niet helemaal uit welk stoeltje hier nou goed in zou kunnen passen.

Meer bokkers hier ervaring mee?

MarianneW

Re: Welk type/merk autostoeltje in kleine auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 08:21

Ik zou gewoon eens naar een winkel rijden en het eea passen.
Zelf hebben wij maxicosi tobi, erg fijn. Hierbij gaan de gordels door een systeem opzij, wellicht is dat prettig met enkel voordeuren.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 08:48

En pas op met te snel in een vervolg autostoeltje, 9 maanden is inderdaad het minima, maar tot 12 maanden in de maxi cosi houden is een duidelijk voorkeur, voor de veiligheid :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:00

Veel mensen stappen te snel over naar een autostoeltje maat 1 zodra het kindje 9 maanden is, nu zeg ik niet dat jij, TS dat ook doet maar ik zou ook kijken of je echt over moet stappen ivm de grootte van je kindje of dat je nog even kunt wachten. Dit laatste heeft de voorkeur ivm extra bescherming.

Wij hebben besloten om voor de Römer King Plus te gaan omdat we geen isofix systeem in een van de auto's hebben en we deze net wat beter afgewerkt vinden dan de Maxi Cosi Tobi. Ik raad je aan om een keer naar een baby winkel te gaan en je kindje in de autostoeltjes te zetten om te kijken hoe het zit, dit kan namelijk verschillend zijn. Verder zijn autostoeltjes vaak via webwinkels goedkoper te vinden, bij ons scheelde dat 50,- ongeveer vergeleken met de Prenatal/Babydump.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:03

Ik heb onze dochter bijna 1,5 jaar in de maxi Cosi vervoerd op de bijrijdersstoel achterstevoren.
Nu gaat ze in de Römer king plus.
Hier ook 3 deurs en geen isofix, alleen auto is wat groter (BMW3serie)
Ik heb hem op de achterbank geïnstalleerd, alleen als er pasagiers meegaan moeten ze even uitkijken dat ze de stoel niet in 1 x naar achteren willen laten schieten, dan komen haar bvoetjes knel te zitten :+

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 14:36

Dank voor alle reacties! Hij past nog in de maxicosi hoor :D dan houden we hem daar nog mooi zo lang mogelijk in. Kan dacht ik tot 13 kilo en 85 cm. Hij is nu 9 kilo en 75 cm. Hoofdje steekt er ook nog niet boven uit.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:39

Het bovenste deel van het hoofdje mag er bovenuit steken tot de oortjes, dat mag niet boven de Maxi Cosi uit komen. Dit is me verteld in meerdere winkels en wat ik op internet heb gelezen.
Zolang de oortjes niet boven de Maxi Cosi uitkomen wordt het hoofdje goed beschermt bij bewegingen.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:12

Ik zou het hoofdje toch niet graag boven de mc uit zien komen. Wil niet weten wat voor letsel je dan met een ongeluk kunt krijgen.
Lijkt me voor het kindje ook totaal niet lekker met de gordels

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:16

Wat voor letsel kun je bedenken, kan er gebeuren wanneer alleen het bovenste gedeelte van het hoofdje boven de MC uitsteekt? De bolle kant van het achterhoofdje steunt nog steeds tegen de MC aan (en dan heb ik het niet over de rand van de MC) en wordt op die manier beschermt.
Daarnaast zou de autogordel daar helemaal niet moeten komen als je de MC op de juiste manier vastmaakt. Ik begrijp je bericht daarom niet.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:23

Nou stel dat in het ergste geval je auto volledig in elkaar gevouwen wordt, dan kan het hoofdje flink beschadigen, het wordt immers niet beschermd.
Wanneer je kindje zo groot is dat het hoofd erboven uit steekt, zullen de schouders ook een behoorlijk eind boven de gordels uitkomen. Wanneer je de gordels dan strak doet (wat moet), komt er een behoorlijke druk op de schouders wat me niet prettig lijkt.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:31

MarianneW schreef:
Nou stel dat in het ergste geval je auto volledig in elkaar gevouwen wordt, dan kan het hoofdje flink beschadigen, het wordt immers niet beschermd.

Ik vermoed dat je kindje het dan sowieso niet gaat overleven, maar het schijnt uit onderzoek dat het hoofdje goed beschermt blijft wanneer de oortjes tussen de wanden van de MC blijven en daar niet bovenuit steekt. Steekt het daarboven uit dan is het hoofdje niet meer beschermt.
Dit is niet alleen advies van winkels (die normaal graag veel willen verkopen maar hierbij zeggen; laat je kindje zolang mogelijk in de 0 groep zitten want dat biedt extra bescherming) maar ook van meerdere professionele websites. Ik ga ervanuit dat zij na jaren onderzoek wel weten waar ze het over hebben.

MarianneW schreef:
Wanneer je kindje zo groot is dat het hoofd erboven uit steekt, zullen de schouders ook een behoorlijk eind boven de gordels uitkomen. Wanneer je de gordels dan strak doet (wat moet), komt er een behoorlijke druk op de schouders wat me niet prettig lijkt.

Ik heb het niet over het hele hoofdje dat erboven uit steekt, alleen de bovenste gedeelte tot de oortjes. De schoudertjes passen dan nog gewoon in de gordels.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:24

Laten we het allebei maar op onze eigen manier doen.
Ik ga liever uit van de mening van de fabrikant, jij liever van een winkel.
Prima toch?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:38

Niet alleen de winkel maar ook o.a. de consultatiebureau anders had ik dat ook niet zomaar aangenomen maar inderdaad, ieder zijn eigen manier.