Interieur leek wil studenten woonkamer op orde maken; help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Interieur leek wil studenten woonkamer op orde maken; help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 18:17

Ik woon in een best wel net studentenhuis met 3 andere huisgenoten. Ik zit het meeste in de woonkamer en... Ja.. Voor studenten is het dikke prima. Eigenlijk, voor studenten is dit een superhuis :P. Maar het is niet wow geweldig.

In het eerste begin wilde ik er niets aan doen, maar woon er nu anderhalf jaar en het kriebelt om gewoon het huis een beetje op orde te maken.

Ik wil het niet al te duur maken. Geen honderden euro's uitgeven in ieder geval. Ik hoop hier de komende jaren te blijven wonen, maar het is en blijft een studentenhuis van komen en gaan, dus wie weet.

Het allereerste probleem.. De kleuren van de muur. Ooit heeft één van de studenten bedacht dat dit wel mooi was.... Rood en geel..

Afbeelding

Afbeelding

Nu wil ik het graag gewoon allemaal wit, met misschien één wand wat bruin.

Maaarrr... Ik heb nog nooit geverfd :') Of nuja, wel wat werk gedaan, maar dan werd me gewoon verteld met welke verf en waar.. Nu ik zelf aan de slag moet, geen idee wat voor verf ik moet kopen, hoeveel keer ik moet verven etc.

Het gaat dus om een muur met een patroon erin. Het is allemaal plamuur denk ik.

Hoe moet dat? Moet ik eerst een laag grondverf erop gooien en dan witte saus? Of is saus voldoende.. Of helemaal geen saus maar verf.. En wat is het verschil eigenlijk :') :') En welke wand wil ik bruin?

Dan de meubels.

Wat er nu staat (behalve de lelijke witte salontafel vol krassen) is wel oké De roodachtige bank en stoel kunnen blijven staan en de zwarte bank kan misschien dan weg. Die heeft zijn beste tijd wel gehad. De rode bank en stoel zijn van de verhuurder. De zwarte bank heeft ooit iemand mee naar binnen gesleept en is er nu nog. Ik mag van de verhuurder zijn meubels eruit halen, zolang ze worden opgeslagen en weer terug gaan als ik eruit ga :).. Dus de rode bank kan ook 'vervangen' worden.

Maarja, de zwarte bank is wel heeeeeel comfi... Zit er altijd op.. En nooit op de rode. Dus misschien de rode bank en stoel eruit en vervangen door één zwarte stoel..

Afbeelding

Het is nu nu namelijk wel heel vol met twee banken en een stoel. Het is wel handig met feestjes :P Altijd zitruimte.. Maar zo vaak geef ik die niet en nu neemt het gewoon ruimte in. Er zitten namelijk vaak maar 1 of 2 mensen beneden.

De witte salontafel (van de IKEA) moet sowieso vervangen worden. Je ziet het niet zo goed op de foto, maar dat ding is zwaar beschadigd. Ik heb een paar IKEA kastjes, waar de TV op staat en dergelijke in zwart bruine kleur. Kan ik dan ook beter een tafeltje in diezelfde kleur en materiaal nemen? Bijvoorbeeld hetzelfde tafeltje als wat er nu staat, maar dan de andere kleur, voor 34,- dus dat valt mee.. Alleen de eettafel is een andere kleur bruin, dus kan ik het beter die laten matchen of maakt dat niet uit?

En ook de walgelijke lampenkap wil ik vervangen..

Dan de ramen. De dingen die er nu voor hangen vind ik echt helemaal niets. Het is kil, kaal en lelijk. Daarnaast hangen ze soms een beetje vervelend en een paar willen al niet meer automatisch draaien, dat moet ik zelf doen. Dus eigenlijk wil ik ook die vervangen.. Maar wederom.. Met wat? Iets dat niet al te prijzig is..

Want uiteindelijk wil er niet heel veel instoppen, omdat het een gedeeld huis is :). De andere huisgenoten hebben trouwens geen enkele interesse in het decoreren van de woonkamer en ik mag doen wat ik wil..

Allemaal leuk en aardig, dat ik mag doen wat ik wil inderdaad.. Maar ik ben echt een interieur leek. Ik heb nog nooit iets moeten inrichten/hoeven doen en ik kan er ook helemaal niets van. De paar keer dat ik dat wilde doen voor mijn vader zag het er niet uit en heeft mijn zus het overgenomen.. Mijn slaapkamer is ook altijd één grote bende, met dingen die niet goed bij elkaar passen.

Dus geef ik het vaak op, maak ik alles wit en gooi ik alle kaarsen en tierelatijntjes de vuilnisbak in.. Omdat ik op één of andere manier nooit dingen met elkaar kan combineren zodat het mooi word..

Daarom dat ik de hulp van misschien beter eh, interieurbewuste bokkers zoek :P

pandour4evuh

Re: Interieur leek wil studenten woonkamer op orde maken; help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:20

Ik zou de muren wit verven. verder zou ik wat schilderijtjes ophangen. de banken zijn heel goed voor een studentenhuis. Ik zou ze laten staan en er wat kleurige kussentjes op doen. Daarnaast kan je bijv bij de tafel een dienblad van de xenos kopen en hier wat fel kleurende kaarsen op zetten. Een mooie vaas met nepbloemen en je bent klaar.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:32

muren kan je gewoon verven met latex, tip, neem niet de goedkoopste maar een van een goed merk, dan ben je nl met een laag klaar, anders moet je er misschien 3 en dan is het alsnog duurder. Grote verfemmer erbij, roller en verven maar! Voordeel bij latex is dat je makkelijk spetters verwijderen kan met wat water.

Ik weet niet of het handig is om een muur heel donker te maken, ik zou eerder kiezen voor alles wit en evt een grote poster erop.

Verder een tripje naar de ikea, ze hebben daar losse lampenkappen en veel salontafels voor weinig, neem altijd even een kijkje in de uitverkoophoek vlakbij de kassa's. Daar heb ik al veel leuke dingen vandaan.

Als je gordijnen wil hebben kan je een bezoekje brengen aan de kwantum, Leen Bakker of Ikea, daar hebben ze kant en klare, scheelt een hoop gedoe.

Ik denk dat als je de grote stoel weghaalt in het woongedeelte je al veel meer ruimte hebt. Ik zou de comfy bank laten staan omdat je daar altijd op zit.

Verder, ik zou stekkerdozen etc zoveel mogelijk wegwerken, geeft ook een hoop rust, staat nu erg rommelig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:53

De action heeft een grote emmer witte muurverf. Komt van Akzo Nobel: waar flexa ook vandaan komt.
Bij de action hebben ze ook genoeg verfrollers, afplaktape ed. voor weinig.

De rode muur zou ik een ander kleurtje voor kiezen, warm taupe ofzo, omdat allemaal witte muren wel erg kil wordt.

Gordijnen ophangen geeft ook al heel veel sfeer trouwens, die kille lamellen idd. niet :')

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:09

De muren die je wit wil hebben in de latex zetten met histor monodek of flexa powerdek ,het plafond kan eventueel ook.
Bij de karwei hebben ze nu een actie 25% korting op alle verf.

Wil je een muur met een kleurtje flexa creations extra mat is super verf!
Een tikkeltje goedkoper maar prima dekkend is het eigen merk van de karwei Kleuren van nu.

De rode wand wordt wel heel lastig overschilderen. Die kun je het beste eerst gronden.
Wordt hij wit gebruik dan witte grondverf. Wil je een bruin/grijs/ taupe kleurtje neem dan grijze grondverf!

Heb twee weken geleden een muur in de woonkamer overgeschilderd met de kleur Klei grijs, geen grijs en geen bruin, echt supergaaf geworden!
Heb mooie bijpassende gordijnen gezien bij de Ikea kant en klaar.

Kijk voor een nieuw tafeltje eens bij de kringloop. Wie weet vind je een pareltje wat eenvoudig op te leuken is :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 19:17

Is die van de Action, die verf, wel goede kwaliteit? Goedkoop is prettig, maar het moet wel zijn werk goed doen :D..

Plafond is gelukkig prima wit :D

Karwei, kleuren van nu, staat genoteerd.

Dus toch eerst wel grondverf? De latex bijvoorbeeld alleen is niet voldoende?

Met gordijnen zit ik te twijfelen of ik een rolgordijn wil of inderdaad gewone gordijnen.. Ik dacht dan zelf ook aan een lichtbruin of bruine tint.. Als de muren wit zijn en dan één muur in diezelfde tint. Ik denk de muur bij de keuken. Dan is het ook niet teveel bruin.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:55

Wat vinden je huisgenoten hiervan? Ik was er niet blij van geworden als er meubels worden weggegooid uit de gezamenlijke woonkamer omdat 1 huisgenoot 't op d'r heupen krijgt :P

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 21:28

Die heb ik natuurlijk gewoon gevraagd ;). Net zoals de verhuurder. Huisgenoten vinden het prima. Ze willen er zelf niets aan doen, ook logisch, zijn internationale studenten die hier niet langer dan een jaar zullen zijn, maar ik mag ermee doen wat ik wil. Verhuurder vind het ook wel fijn, dat die rode muur dan weg gaat :P. Vind hij ook niets. Maar hij doet er zelfs niets aan. Onderhoud van het huis is compleet voor de huurders.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:43

Flexa powerdek is altijd wel ergens in de aanbieding.
De rode muur, als je door wit wil hebben, eerst even met wat verdunde powerdek doen en daarna een keer met onverdunde

Kijk is naar de couleur locale lijn. Alles uit 1 thema past perfect bij elkaar.
Ipv die "wittint" muurverf kan je natuurlijk ook 9010 (gebroken wit) of 9001 (crème wit) nemen. Stralend wit (= wit wit) is dan niet echt een goede combi

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:53

Mijn ervaring met plafonds is dat ze niet meer zo wit lijken als de muren eromheen wit geverfd zijn... Houd er rekening mee dat je ook die wilt gaan doen :j