Van MacBook -> externe harde schijf -> Mediaplayer, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Van MacBook -> externe harde schijf -> Mediaplayer, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 10:59

Ik wil graag videos die op mn macbook staan, afspelen via mn mediaspeler (die aan de tv hangt)

Nu heb ik een externe harde schijf, maar die is niet voor mac geconverteerd. Daar staan wel al gegevens op. Als ik die voor mac ga converteren ben ik alles kwijt (denk ik). Dat doe ik dus niet.

Er moet een nieuwe harde schijf komen voor aan de mac (en t liefst geen time capsule, want ERG duur).
Maar, hoe weet ik nou zeker dat de videos die ik op die nieuwe harde schijf ga zetten (die mac geformatteerd is, waarschijnlijk een WD MyBook) ook gelezen en gespeeld kunnen worden door de mede8er? Voordat ik straks gekocht heb, en niks t doet (mac kennende).
Op internet fora lees ik alleen maar over streamen via wifi, maar dat hoeft niet. Er zitten gewoon usb kabels aan en ik ga t gewoon inprikken..

Weet iemand of wat ik wil, mogelijk is?

8nnemiek

Re: Van MacBook -> externe harde schijf -> Mediaplayer, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:56

Ik heb zelf een schijf die NTFS geformatteerd is, en op mijn mac heb ik een programma staan waarmee ik op deze schijf kan lezen en schrijven.
FAT is een formaat wat wel gewoon door alle systemen gelezen kan worden, en volgens mij heet dat tegenwoordig ExFat.
Kun je niet even de bestanden van je externe harde schijf verplaatsen naar een map op je mac, dan de schijf formatteren naar bv exfat (even opzoeken wat je mediaspeler kan lezen) en dan de bestanden terug zetten?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 19:24

nou ik wil best die 2e hs kopen, dat maakt me niet uit..

maar hoe weet ik dan zeker dat de videos die nu op mn mac staan, door de mediaplayer gelezen kunnen worden? dat ligt aan t format van de videos zeker, en wat de mediaplayer kan lezen? Als dat overeen komt, zou t goed moeten gaan, toch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:30

Klopt. Dus even kijken wat de mediaplayer kan lezen, en eventueel kun je video's dan nog converteren.
Avi/divx is het meest gebruikte formaat volgens mij, en mpeg/mp4 kan ook bijna overal worden afgespeeld. Dan heb je ook nog wmv, ik weet niet zeker of een mac dat gewoon kan afspelen, maar de meeste mediaspelers wel. En apple gebruikt quicktime, maar die spelen veel mediaspelers niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:42

volgens mij staan de videos in MP4 formaat, en mijn apple speelt dat gewoon af :j
Nu wil ik het graag overzetten naar een externe harde schijf, ook om te kunnen bewaren en zo af en toe via de mediaspeler af te spelen...
Ik had echt nooit geweten dat je een speciale mac harde schijf moet hebben... :o

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:07

Ik heb een 1TB externe Western Digital harde schrijf die geformatteerd is als ExFat en die kan inderdaad heel goed samen met zowel Windows als mijn OS X (wel werd wel op internet aangeraden om hem dan op Windows te converteren).
De tv van mijn ouders kan deze harde schijf alleen niet herkennen en ik vermoed dat dat de formattering is, maar het kan ook aan de grootte van de schijf liggen. Verder zijn er inderdaad bepaalde bestandstypen die niet werken op die tv.. voor standaard voor Windows geformatteerde USBs tot 8 GB en .avi films weet ik wel zeker dat ze werken, maar ondertiteling in .srt formaat wordt bijvoorbeeld weer niet herkend.

Ik zou ExFat dus idd eerst even testen en voor de media typen van je speler even een lijstje opzoeken, zoals 8nnemiek zegt :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:12

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:14

Je kan ook gewoon partities maken in je huidige hardeschijf, zodat je in feite 'twee' hardeschijven hebt op één. Dan kan je de oude gegevens laten staan en de nieuwe exfat maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 10:24

Heb ik ergens al eens gezegd dat ik echt niet zo heel handig ben met laptops? :')
Partities?? Ja dan ga je je harde schijf opdelen.. maar als die hs niet mac geconverteerd is, kan de mac dan wel die hs delen en een gedeelte converteren...?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:37

Je sluit je hardeschijf gewoon aan en met schijfhulp programma kan je een partitie erbij maken op de vrije ruimte van je harde schijf. Dan kan je hem meteen in het goede formaat formatteren wat alleen geldt voor die partitie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 10:39

dat klinkt prima :j
en dan zou de mediaplayer wel gewoon die twee partities kunnen vinden, mits er bestanden staan in het format wat de mediaplayer kan lezen?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:50

Als je die harde schijf aansluit zouden er twee harde schijven verschijnen, waarvan een leesbaar en de andere niet. Je maakt eigenlijk van een harde schijf twee virtuele schijven. Op internet kan je hier ook veel over vinden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:55

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 11:02

oh ja, goeie tip!
"Wanneer je niet 100% zeker weet waarmee je bezig bent is het verstandiger om hier niet aan te beginnen!"

:')

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:09

Hahahaha, ach. Valt allemaal wel mee als het goed is toch :p