Hypotheek, rente, adviseurs door de bomen het bos niet zien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Hypotheek, rente, adviseurs door de bomen het bos niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 11:09

Gisteren zei iemand tegen me dat het verstandig is om te proberen je hypotheek versneld af te lossen. Door die opmerking zijn de radertjes in mijn hoofd weer gaan draaien en dat is net iets waar ik niet goed tegen kan :+

Ik was wel al zover dat het niet zinvol is om dit bij onze hypotheek te doen aangezien we een spaarhypotheek hebben. Maar toen ging ik weer nadenken over de rente. Wij hebben nu 5,4% rente en loopt nog tot 2018. Zou het zinvol zijn om over te stappen? Heb wel een mailtje gestuurd naar de adviseur waar we toen de hypotheek afgesloten hebben of het zinvol is om erover te denken.

Maar goed zoekende op internet zie ik allemaal bedragen staan voor adviezen, maar nu weet ik dus niet of dat allemaal klopt. Ik heb geen zin om over de 1000 euro te gaan betalen voor advies terwijl we misschien alleen maar horen dat het niet zinvol is.

Wat zouden jullie doen? of wat is gunstig om te doen?

manubres

Re: Hypotheek, rente, adviseurs door de bomen het bos niet zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:14

Ik stuur je een PB!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:52

Als je er even zelf in duikt is het (in de basis) niet super ingewikkeld met de hypotheken en op internet is ook behoorlijk wat informatie te vinden. Je kan zelf aan het rekenen slaan (met excel of b.v. http://hypotheek-berekenen.appspot.com/ ... ossen.html ) of idd naar een adviseur.

1000 euro lijkt me nogal erg enthousiast. Een vraag over wel/niet aflossen moet een beetje adviseur toch wel in een uurtje of 2 kunnen onderbouwen. Stel 100 euro per uur, dan zou je met 200 euro klaar moeten zijn. Oversluiten is met alles er op en er aan wat ingewikkelder (en vooral veel meer administratie en uitzoekwerk), maar uitrekenen of oversluiten überhaupt interessant is dat zou ook geen uren moeten kosten. Dat is een vrij overzichtelijke rekensom.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:56

niet betalen voor advies!
De instantie waar jij je hypotheek afgesloten hebt, moet je toch ook goed advies kunnen geven?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:00

Sommige mensen lossen juist bewust niet sneller af. Zo hou je langer je hypotheek rente aftrek en fiscaal gezien kan het ook voordeliger zijn

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:08

als je een goede overwaarde hebt, is dat inderdaad een goed idee!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:33

@MarianneW; True. Alleen is op dit moment de spaarrente bijzonder laag, zeker t.o.v. een hypotheekrente van 5,4%. Als je spaargeld over hebt dan kan aflossen best interessant zijn. Helemaal als je boven de box 3 vrijstelling zit.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:44

Bart of knakker, zijn jullie behoorlijk thuis in de hypotheek wereld? Mag ik jullie een pb sturen met onze eigen situatie? Wellicht hebben jullie ook goed advies voor ons mbt aflossen

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:04

Ik ben zeker geen financieel adviseur. Vooral zelf hier wat ingedoken voor mijn eigen hypotheek. Maar je kan het proberen, wie weet heb ik wat nuttigs te melden :) Maar geen garanties, eigen verantwoordelijkheid, alles puur als goedwillend particulier :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:52

Er is een mail weg naar de adviseur waar we deze hypotheek hebben afgesloten. We wachten het antwoord maar af.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:58

Hypotheekadviseur :wave:

Met de informatie die hier staat kan ik zelf weinig. Heb je een volledige spaarhypotheek? Wat bedoel je met overstappen? Wil je een ander rentecontract, een ander aanbieder of helemaal een andere vorm? Let op de fiscale consquenties bij dat laatste.

Bij een spaarhypotheek is de rente vaak gekoppeld aan de hypotheekrente, en dat maakt een hypotheekrente van 5,4% juist weer interessant. De rente is immers fiscaal aftrekbaar, door die hoge rentevergoeding in de spaarpolis betaal je minder premie dan bij een lagere rente. En die premie is weer niet fiscaal aftrekbaar. Een lagere hypotheekrente zorgt voor een lagere rentelast, maar weer een hogere premielast. Oftewel, onder de streep schiet je er vaak weinig tot niets mee op.

MarianneW, als je informatie/advies wil over aflossen: wend je tot een échte adviseur. Iemand die niet werkzaam is in de hypotheekwereld kan je volledig de verkeerde kant op sturen. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar diegene is hoogst waarschijnlijk niet volledig op de hoogte van alle wet- en regelgeving, laat staan de mogelijkheden met jóuw specifieke hypotheek. Neem dus contact op met je tussenpersoon of je bank. Bij de meeste banken kun je gewoon bellen en informatie over jouw hypotheek en de aflosmogelijkheden vragen. Je krijgt dan geen advies (dat mag niet meer kostenloos verstrekt worden) maar op basis van die (kostenloze!!) informatie, kun je wel een heel eind verder. Dit geldt overigens ook voor de TS :) Niet afgaan op 'iemand die je kent', 'een goed willende particulier' of 'het internet'. Das misschien leuk voor hele algemene basisinformatie, maar níet voor dit soort vraagstukken.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:06

Bedankt Berdien, maar juist over de info van de bank twijfelen we, vandaar :-)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:12

Waar twijfel je over en waarom? Mag ook per PB :j

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 22:48

Berdien dank je wel. Je geeft iets aan waar ik dus ook ineens aan dacht... je krijgt de rente terug... en dan maakt de hoogte niks uit. Dus in ons geval met volledig spaarhypotheek al helemaal niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:36

Heb je een onderhoudscontract bij je huidige adviseur? Dan zouden ze het in principe gratis doen voor je?

Afhankelijk van of je daadwerkelijk over wil stappen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 14:23

Nou ik ben terug gebeld geworden. Gezien de spaarhypotheek gaf ze aan om nu helemaal niks te veranderen omdat het niet veel uit zou maken. Dat was even kort door de bocht het verhaal.